Droppade in på Buke och ser att CM-tråden växt. Känns som om diskussionerna kring honom hade sin höjdpunkt för ett bra tag sedan, men han biter sig fast verkligen. Finns det någonslags inre önskan att stötta ovetenskapligt hierarki-tafs och dominansteorier som var inaktuella för 20 år sedan?
Att folk beter sig illa emot hundar även utan CM, är väl inget argument för att just han ska få visa hur man bäst trycker ned och bryter ned dem som underhållning i TV?
Är det samma sak att ha kedja eller retrieverkoppel på promenader, som det är att hänga upp en hund i lyften tills den inte kan andas - och dessutom hävda att det är ett sätt att visa dominans? Är en passiv hund detsamma som en glad hund? Är det inget konstigt alls att sätta strypet bakom öronen för där finns känsliga nervändar så då drar inte hunden, tänk va bra att den nu magiskt är väldresserad.
Vi VET ju att hundar inte lever i en fastlagd flockhierarki, vi VET att de byter roller, vi VET att det går att träna upp en lydig och väluppfostrad hund utan att hänga upp den strypsnara eller välta omkull den och hålla fast tills den "ger sig". Vi VET vad flooding är och hur skadad en individ kan bli av att utsättas för det.
Ska erkänna att jag inte tittar på CMs program längre, har inte gjort det på flera år. Så visst - kanske är han numer mjuk och fin och trevlig med hundarna. Jag slutade titta för att jag personligen mådde dåligt av att se all skit som han utsatte dem för, och höra på all egenkonstruerad "fakta" som han lade fram som förklaringsmodell.
Hur i hela världen ska du kunna ha en arbetande hund om den alfarullas och hängs upp så som han gör? Han lär ju dem passivitet. De ska acceptera vilken skit som helst, och nästan vilket liv som helst. Passivitet och fjäsk är enda utvägen för dem. Till och med när de tror att de ska dö måste de förbli passiva.
En hund som faktiskt ska utföra ett jobb kan man inte träna så (säg ledarhund, eftersökshund, jakthund, narkotikahund, servicehund, vallhund) - den ska ju ta initiativ, den ska tänka själv, den ska varna, den ska agera, den ska visa, den ska leda, och lyda vid tillsägelse för att den förstår jobbet.
Att likna en hund som tar fast och hänger i ärmen på figurant i skyddsträning, med en hund som är upphängd i en strypsnara och inte kan andas är ju absurt. Hur gick tanken där?