"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Om man ser den dressyrridningen som faktiskt utövas med våld ( sporrmärken i sidan, blod i munnen) så är det väl en rimlig slutsats att både dressyr och rollkur är oacceptabelt ...
Flera här medger ju att man utövar visst våld mot hunden vid träningen - man argumentera för att hunden tycker det är roligt och går igång och därför är det ok. Jag ifrågasätter hur man vet vad hunden verkligen tycker.

Sjalv har jag aldrig haft en dressyr hast med blod i munnen eller marken efter sporrar ...

Mina tva rottisar skriker av gladje nar vi kommer till IPO planen. Nar figgen kommer blir de overlyckliga och vill bara fram for att halsa. Nar han tar ut "bit leksakerna" vet inte min lilla vilket hon ska focusera pa, leksakerna eller figgen. Leksakernar ar inte alls kul, men han ar ocksa roligst med just de leksakerna. Ar hon los springer hon emellan och gnaller, men svansen hysteriskt viftande. Jag tror vi kan vara tamligen sakra pa att atminstone mina tva (och de jag traffat) alskar IPO.

Vad som än skrivs felvrids det. JAg har antytt att jag "tycker mig se", "att det verkar" etc, men dessa formuleringar görs direkt om till fasta åsikter hos mig. Och vrids och vänds.

Givande diskussioner man vill ha då.....

Jag skulle gärna få mer argument mot CM metoder men det är ingen som ger konstruktiv kritik mot honom. Det mesta är ju bara spekulationer utifrån program ihopklippta för tv och att ngn skulle stämt honom
Det fanns ju en länk till ett helt examensarbete tidigare i tråden. Har du läst det arbetet?

Står mycket sakligt i den. Bra jordnära analys av CMs metoder. Tar även upp vad man skulle kunnat ha gjort istället.

Det som är så fantastiskt med hundsport jämfört med ridsport är att den i princip alltid går ut på att gör det så roligt som möjligt för hunden. De som använder obehagligt våld i träningen av sin hund kommer med stor sannolikhet inte att lyckas särskilt bra. En hund som tränas enligt CM:s metoder kommer inte duga till mycket så han vill ha en passiv "undergiven" hund och i de flesta (alla?) hundsporter vill man ha en hund som är aktiv och tar för sig med gott självförtroende.

Jag är helt övertygad om att de flesta skyddshundar älskar vad de gör och att de ska klara av att fortsätta att jobba trots hotfulla människor är ju självklart, de är ju ofta av samma raser som de som blir polishundar och om en polishund släpper en misstänkt för att denne börjar vifta och slå så är det nog ingen vidare polishund. De ska helt enkelt klara den "belastningen" och de går säkert igång en del på det också.

Jag klappar ofta mina små kelpies i sidan när jag kampar med dem, de taggar igång på det :-)

Sjalv har jag aldrig haft en dressyr hast med blod i munnen eller marken efter sporrar ...

Mina tva rottisar skriker av gladje nar vi kommer till IPO planen. Nar figgen kommer blir de overlyckliga och vill bara fram for att halsa. Nar han tar ut "bit leksakerna" vet inte min lilla vilket hon ska focusera pa, leksakerna eller figgen. Leksakernar ar inte alls kul, men han ar ocksa roligst med just de leksakerna. Ar hon los springer hon emellan och gnaller, men svansen hysteriskt viftande. Jag tror vi kan vara tamligen sakra pa att atminstone mina tva (och de jag traffat) alskar IPO.
ok, men om dina hundar uppenbarligen inte tar ngn skada av denna tuffa hantering, hur kan man då veta att de hundar CM hanterar gör det av hans? De hundar som CM tagits an verkar ju betydligt gladare ch trevligare i slutet av programmet än i början

Om man ser den dressyrridningen som faktiskt utövas med våld ( sporrmärken i sidan, blod i munnen) så är det väl en rimlig slutsats att både dressyr och rollkur är oacceptabelt ...
Flera här medger ju att man utövar visst våld mot hunden vid träningen - man argumentera för att hunden tycker det är roligt och går igång och därför är det ok. Jag ifrågasätter hur man vet vad hunden verkligen tycker.

Kan man läsa hund så vet man. De visar det mycket tydligt.

Och jag menade inte felaktig dressyr o min jämförelse utan helt vanlig schysst dressyrridning. För den oinvigde ser det ut som om man drar ihop hästen med tyglarna, precis som i rollkur.

Ja, att jag inte är en del av ngn hundvärld säger väl ingenting om mina kunskaper om hundar. Möjligen säger det ngt om mina kunskaper om hundmänniskor.

Om man inte kan se skillnad på sinnestämningen hos en hund som körs i skydd och en som det utövas våld på, då säger det ganska mycket om personens hundkunskap. Jag leker om kampar för övrigt likadant med min lilla sällskapshund som jag gör med mina skyddshundar. Även den lilla tycker det är tokroligt att bita och dra och bjuder själv in till det.

Vad som än skrivs felvrids det. JAg har antytt att jag "tycker mig se", "att det verkar" etc, men dessa formuleringar görs direkt om till fasta åsikter hos mig. Och vrids och vänds.

Givande diskussioner man vill ha då.....

Jag skulle gärna få mer argument mot CM metoder men det är ingen som ger konstruktiv kritik mot honom. Det mesta är ju bara spekulationer utifrån program ihopklippta för tv och att ngn skulle stämt honom

Men vad menar du med spekulationer om ihopklipp för TV? Det som syns på klippen har ju hänt. Det som händer på en del av hans klipp är aldrig någonsin okej att utsätta ett djur för - det finns liksom ingenting att spekulera i och det spelar ingen egentlig roll att man försöker nyansera det till att "en del han säger är bra" för det han gör i vissa delar av hanteringen är helt oacceptabel och väger så mycket tyngre än att han också förvisso säger att hundar ska få motion.

ok, men om dina hundar uppenbarligen inte tar ngn skada av denna tuffa hantering, hur kan man då veta att de hundar CM hanterar gör det av hans? De hundar som CM tagits an verkar ju betydligt gladare ch trevligare i slutet av programmet än i början

Det ar svart att saga och jag tillhor inte de som anser att CM alltid gor stor skada pa hundarna ... Sjalv tycker jag bara att det finns battre satt att na samma resultat. Min vag tar lite langre tid och funkar inte alls lika bra pa TV da det inte alls ar dramatiskt utan fungerar som ett steg i taget. Under tiden har hundarna och jag stort roligt och de gillar traningen som innehaller mycket beloning.

Nu ar det dock en annan skillnad mellan mig och mina hundar och CM ocksa ... Mina hundar ar valanpassade och fungerar bra i samhallet. De flesta hundar som CM jobbar med star infor att "tas bort" om de inte blir battre. Jag kan kanske ocksa tycka att livet ar battre aven om man var tvungen att bli chockad ut ur sina daliga beteenden.

Senast ändrad:
@Elftor Efter att ha läst igenom dina kommentarer undrar jag vad du tycker om t ex klippet jag lagt in i citatet ovan? :)

Nu har jag kollat igenom det. Återigen upplever jag inte att det motsvarar förfäran. Det var kanske inte bra. Särskilt tycker jag munkorg verkade oschysst, det är förmodligen inget bra att göra hunden försvarslös på det sättet för att sedan dominera den, men jag saknar bakgrunden så jag ska se hela avsnittet senare.

Jag kan förstå upprördheten över att man tycker att metoden är fel och lär ut fel saker som på så sätt skadar hundar och hundträning, men de väldigt starka känslomässiga reaktionerna för den här hundens väl förstår jag fortfarande inte riktigt. Det verkar som om våra olika ingångar får oss att se helt olika saker.

Jag lyckades inte se 30-sekunders-strypningen som annonserats. Jag upplevde det mer som att Cesar red ut stormen, värjde sig och lät hunden trötta ut sig själv, även om det var han själv som triggade konflikten. Det jag tyckte mest illa om var den speulativa redigeringen, med voice-overs som "can Cesar soothe the savage beast?". Ägaren gav mig dessutom dåliga vibbar.

Nu har jag kollat igenom det. Återigen upplever jag inte att det motsvarar förfäran. Det var kanske inte bra. Särskilt tycker jag munkorg verkade oschysst, det är förmodligen inget bra att göra hunden försvarslös på det sättet för att sedan dominera den, men jag saknar bakgrunden så jag ska se hela avsnittet senare.

Jag kan förstå upprördheten över att man tycker att metoden är fel och lär ut fel saker som på så sätt skadar hundar och hundträning, men de väldigt starka känslomässiga reaktionerna för den här hundens väl förstår jag fortfarande inte riktigt. Det verkar som om våra olika ingångar får oss att se helt olika saker.

Jag lyckades inte se 30-sekunders-strypningen som annonserats. Jag upplevde det mer som att Cesar red ut stormen, värjde sig och lät hunden trötta ut sig själv, även om det var han själv som triggade konflikten. Det jag tyckte mest illa om var den speulativa redigeringen, med voice-overs som "can Cesar soothe the savage beast?". Ägaren gav mig dessutom dåliga vibbar.

Ja, du verkar onekligen ha en högre tröskel för djurplågeri än vad de flesta här inne har.

Jag vet inte hur du lyckades missa 30-sekunders strypningen, eftersom den pågår hela klippet? I stället för att ge hunden mer utrymme hänger han helt enkelt upp den i strypet. Effektivt, hunden får ingen luft och slutar försöka bita honom för att kämpa för sitt liv i stället. Hunden kan ju omöjligt veta att Cesar tänker sluta strypa honom när han lugnar sig.
Du tycker att det är oschysst att göra hunden försvarslös genom att sätta en munkorg på den, men inte att göra den försvarslös genom att hänga upp den i ett strypkoppel?

Senast ändrad:
Vår äldsta hade vi slutat träna och tävla IPO med. Vi trodde helt enkelt inte att hon kom längre och med fler hundar som behövde tiden fick hon lite annat att fylla sitt liv med. För 2 månader sen var hon ändå med till klubben. Mest för att jag skulle ha något att pyssla med när de andra hundarna tränades. När jag tog ut henne ur bilen blev hon tossig av lycka och började dra mot planen. Hon hade inga planer på att gå med mig till skogen för lite spår. Lite på skoj tog husse in henne och körde ett skyddspass. Har sällan sett en gladare hund. Svansen gick som en propeller och hon fjompade runt med skyddsärmen stolt som en tupp efteråt. Hon har aldrig gjort ett bättre träningspass. Då var det över ett år sen hon var inne på en skyddsplan. Det gick upp för oss att hon verkligen saknat detta. Så nu är träningen igång igen med henne och hon har verkligen blommat upp igen. Nu satsar vi på en 3:a.
Om hunden inte hade tyckt detta var livet hade hon aldrig ens velat gå till planen frivilligt. Än mindre springa med liv och lust mot skulen.
Den lusten ser jag aldrig i CMs hundar. Inga glada svansar, ingen hund som söker ögonkontakt, ingen glädje någonstans. Bara kuvade, undvikande hundar när de är klara.

Alltså, om man tycker att den här hunden ser ut att tycka det är obehagligt etc så undrar jag vilka glasögon man har på sig. Som synes är det inte direkt som det utövas våld heller.

Hunden ser ju ut att ha jätteroligt ju.

Och vilken disciplin den har. Så fort "skurken" står stilla så släpper hunden taget om hans arm. Kan inte vara lätt när man är så uppspelt.

Droppade in på Buke och ser att CM-tråden växt. Känns som om diskussionerna kring honom hade sin höjdpunkt för ett bra tag sedan, men han biter sig fast verkligen. Finns det någonslags inre önskan att stötta ovetenskapligt hierarki-tafs och dominansteorier som var inaktuella för 20 år sedan?

Att folk beter sig illa emot hundar även utan CM, är väl inget argument för att just han ska få visa hur man bäst trycker ned och bryter ned dem som underhållning i TV?

Är det samma sak att ha kedja eller retrieverkoppel på promenader, som det är att hänga upp en hund i lyften tills den inte kan andas - och dessutom hävda att det är ett sätt att visa dominans? Är en passiv hund detsamma som en glad hund? Är det inget konstigt alls att sätta strypet bakom öronen för där finns känsliga nervändar så då drar inte hunden, tänk va bra att den nu magiskt är väldresserad.

Vi VET ju att hundar inte lever i en fastlagd flockhierarki, vi VET att de byter roller, vi VET att det går att träna upp en lydig och väluppfostrad hund utan att hänga upp den strypsnara eller välta omkull den och hålla fast tills den "ger sig". Vi VET vad flooding är och hur skadad en individ kan bli av att utsättas för det.

Ska erkänna att jag inte tittar på CMs program längre, har inte gjort det på flera år. Så visst - kanske är han numer mjuk och fin och trevlig med hundarna. Jag slutade titta för att jag personligen mådde dåligt av att se all skit som han utsatte dem för, och höra på all egenkonstruerad "fakta" som han lade fram som förklaringsmodell.

Hur i hela världen ska du kunna ha en arbetande hund om den alfarullas och hängs upp så som han gör? Han lär ju dem passivitet. De ska acceptera vilken skit som helst, och nästan vilket liv som helst. Passivitet och fjäsk är enda utvägen för dem. Till och med när de tror att de ska dö måste de förbli passiva.

En hund som faktiskt ska utföra ett jobb kan man inte träna så (säg ledarhund, eftersökshund, jakthund, narkotikahund, servicehund, vallhund) - den ska ju ta initiativ, den ska tänka själv, den ska varna, den ska agera, den ska visa, den ska leda, och lyda vid tillsägelse för att den förstår jobbet.

Att likna en hund som tar fast och hänger i ärmen på figurant i skyddsträning, med en hund som är upphängd i en strypsnara och inte kan andas är ju absurt. Hur gick tanken där?

Hunden ser ju ut att ha jätteroligt ju.

Och vilken disciplin den har. Så fort "skurken" står stilla så släpper hunden taget om hans arm. Kan inte vara lätt när man är så uppspelt.

Det är inte lätt, men detta moment är också ett som korrigeras hårt om det behövs. I alla fall om man ser till utländska ekipage.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka