Ställa upp hund/varg som exteriörschäfer

Underbar tråd, går det att se instagram bilder utan att ha det själv? Vore roligt att se de ni pratat om :laugh: Ursäkta kvaliteten men måste bjuda på hur min långhåriga mini schäfer ser ut uppställd också

20160706_120621_zpsltdwvvro.jpg


Screenshot_2016-07-06-12-19-28_zpspo5gagrx.png


Vad sa vi om att det inte gick att få rakryggar till räkor, va va va? :rage:
20160706_115058_zpsr0nikeue.jpg




Självklart skämtar jag, inte är det här någon minischäfer utan en Finsk lapphund. Men ett flertal gånger har hon tagits för en, speciellt när hon var valp :nailbiting: senast i startlistan på doftprovet vi gick, som tur var stod det rätt i diplomet sen :rofl:

20160706_115031_zpseqlex29h.jpg
 
Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en debatt om huruvida en varg skulle få likadan rygglinje om man ställde den i "utställningspose"

Här är för övrigt schäfern som diskuteras:

Uppställd

Trav

Tror ingen annan ras kan se så där horribel ut oavsett hur extremt man placerar benen..
Det jag skulle vilja se är en bild på hunden i länkarna bara stå "rakt upp och ner", lär se lika abnorm ut då så det har föga med utställningsposen att göra. Bara att titta på när den springer liksom :nailbiting::down:
Sorry schäferfolket, men för mig är inte det där en bra exteriör. Långt ifrån och gräsligt är bara förnamnet.
 
Nu när stygnen är borta så var jag tvungen att testa att ställa upp Ixi som en räka. Hon är ju trots allt halvt e-schäfer.
Hundstackarn var inte alls imponerad över att jag drog och slet i henne. Och hon hade inga som helst planer på att ställa upp sig som jag ville. Det här är det närmaste vi kom. (Ignorera mig och hennes halvtaskiga rakning.. ska finputsa henne i morgon :D)
IMG_20160714_222153_1_zpsgvaquuz2.jpg

IMG_20160714_222332_4_zpsymdnyho8.jpg
 
enda gången vår hund kom i närheten av räk posen var då hon försökte gå och skita samtidigt typ..

blir så hemskt ledsen av att man ens fått för sig att avla sönder schäfern, en schäfer med karprygg är liksom ingen schäfer längre..

undrar dock hur deras möjlighet att röra sig i vardagen är..

älskar schäfrar, haft 2 bruks, en korsning och en till på ingång men skulle inte ens ta hem en utställnings schäfer om jag så fick betalt för det..
 
På stallet jag jobbade på, där gick det förbi en man med sin Schäfer lite då och då. Han var tvungen att gå väldigt långsamt, för den stackars Schäfern gick så dåligt. Vinglade, satte baktassarna i kors, hade nästan rumpan i marken. Vi frågade en gång varför den gick så konstigt, och han sa att hunden hade haft svåra problem med höfterna i många år. Hunden var 8 år.

Jag vet inte vad som är värst, att aveln skapar såna hundar eller att människorna låter dem lida hela sina liv..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp