Ställa upp hund/varg som exteriörschäfer

Sarek lyckades nästan med lite hjälp från @Milosari
dsc_0686red.jpg
Men åhhh, jag vill se :arghh:
 
http://www.dogworld.co.uk/product.php/163018

'Characteristics: Versatile working dog, balanced and free from exaggeration. Must be capable of standing comfortably and calmly, freely and unsupported in any way, in structural balance, whilst both rear pasterns are vertical. Attentive, alert, resilient and tireless with keen scenting ability’.

Betyder detta att man inte kommer ställa upp i schäferpose längre, där dessa regler gäller?
 
Senast ändrad:
http://www.dogworld.co.uk/product.php/163018

'Characteristics: Versatile working dog, balanced and free from exaggeration. Must be capable of standing comfortably and calmly, freely and unsupported in any way, in structural balance, whilst both rear pasterns are vertical. Attentive, alert, resilient and tireless with keen scenting ability’.

Betyder detta att man inte kommer ställa upp i schäferpose längre, där dessa regler gäller?

Man kommer säkert att ställa upp i schäferpose också men domaren kommer att kunna behöva se hur hunden står normalt utöver det. Dessutom ska man inte längre se genom fingrarna på dubbelhandling. Det här kan bli jätteintressant!
 
Från fb gruppen CRUFFA:
More on the measures the KC has introduced for the GSD - confirmation this morning that they will no longer allow GSDs to be stacked in the ring. They will have to free-stand.

To the outside world, this might not seem much but much of the GSD showing world is predicated on the extreme stack so there is going to be total uproar.

I think it's a good move. When the dogs aren't in a stack they look absolutely dreadful with the problems all too obvious. This is going to expose them.

The 'risk' is that the GSD show-world will wholesale de-camp to show under WUSV rules so this is going to be an interesting test-case (the KC has always claimed that it can't be too hard and fast re reform for fear of losing the breeders).

It is also, as I said yesterday, evidence that the KC *will* act if there is enough outside pressure/bad publicity.




Stacked är det när de ställs upp hängandes i kopplet?
 
http://www.dogworld.co.uk/product.php/163018

'Characteristics: Versatile working dog, balanced and free from exaggeration. Must be capable of standing comfortably and calmly, freely and unsupported in any way, in structural balance, whilst both rear pasterns are vertical. Attentive, alert, resilient and tireless with keen scenting ability’.

Betyder detta att man inte kommer ställa upp i schäferpose längre, där dessa regler gäller?
Skulle vilja se ett bildexempel på det fetade :o
 
Från fb gruppen CRUFFA:
More on the measures the KC has introduced for the GSD - confirmation this morning that they will no longer allow GSDs to be stacked in the ring. They will have to free-stand.

To the outside world, this might not seem much but much of the GSD showing world is predicated on the extreme stack so there is going to be total uproar.

I think it's a good move. When the dogs aren't in a stack they look absolutely dreadful with the problems all too obvious. This is going to expose them.

The 'risk' is that the GSD show-world will wholesale de-camp to show under WUSV rules so this is going to be an interesting test-case (the KC has always claimed that it can't be too hard and fast re reform for fear of losing the breeders).

It is also, as I said yesterday, evidence that the KC *will* act if there is enough outside pressure/bad publicity.




Stacked är det när de ställs upp hängandes i kopplet?

Stacked är när hunden är uppställd öht om jag förstått det rätt.

Men man kanske syftar på den typiska schäferposen.
 
Gjorde lite seriösa försök med Ping och lyckades faktiskt få till ganska bra schäferpose tror jag. Men det krävdes en hel del för att få henne att stå så, hon kunde inte stå kvar utan hjälp med att hålla fast tassarna och det var verkligen inte bekvämt för henne. På bilderna där bakre benet har en vinkel så krävdes det att jag höll ganska hårt för henne ben är inte byggda för att vara så vinklade (hade jag vinklat mer eller en längre stund hade det nog gjort ont). Uppifrån så stod tassarna åt alla håll. Hon var tvungen att hålla framtassarna mycket brett isär för att hålla balansen och det var omöjligt för henne att ha bakbenen under sig. Man kan se att hon är så snett ställd att spenarna syns från sidan. På bilden ovanifrån så är det ändå inte så extremt eftersom jag var tvungen att fota med ena handen och därför inte kunde hålla benen likadana som på fotona från sidan.
13681097_1142233819173192_8846040802220681015_n.jpg

13626440_1142234049173169_6677924143763786381_n.jpg

13887020_1142226925840548_6472413233102217355_n.jpg

13876515_1142227555840485_3061233909530037525_n.jpg
 
Gjorde lite seriösa försök med Ping och lyckades faktiskt få till ganska bra schäferpose tror jag. Men det krävdes en hel del för att få henne att stå så, hon kunde inte stå kvar utan hjälp med att hålla fast tassarna och det var verkligen inte bekvämt för henne. På bilderna där bakre benet har en vinkel så krävdes det att jag höll ganska hårt för henne ben är inte byggda för att vara så vinklade (hade jag vinklat mer eller en längre stund hade det nog gjort ont). Uppifrån så stod tassarna åt alla håll. Hon var tvungen att hålla framtassarna mycket brett isär för att hålla balansen och det var omöjligt för henne att ha bakbenen under sig. På bilden ovanifrån så är det ändå inte så extremt eftersom jag var tvungen att fota med ena handen och därför inte kunde hålla benen likadana som på fotona från sidan.
13681097_1142233819173192_8846040802220681015_n.jpg

13626440_1142234049173169_6677924143763786381_n.jpg

13887020_1142226925840548_6472413233102217355_n.jpg

13876515_1142227555840485_3061233909530037525_n.jpg
:rofl::rofl::rofl: Förlåt, stackars lilla Ping. :rofl::rofl::rofl:
 
är sjukt imponerad av att ni lyckats få hundarna att stå så :p. vet många hundar som hade fått nog efter att man bara bett den flytta en tass och stå kvar på den :p.
 
http://www.dogworld.co.uk/product.php/163018

'Characteristics: Versatile working dog, balanced and free from exaggeration. Must be capable of standing comfortably and calmly, freely and unsupported in any way, in structural balance, whilst both rear pasterns are vertical. Attentive, alert, resilient and tireless with keen scenting ability’.

Betyder detta att man inte kommer ställa upp i schäferpose längre, där dessa regler gäller?

Vad innebär double handling?
 
OK har det aldrig varit, däremot många som skiter i det. Kolla schäferringen nästa gång du besöker en utställning.
Jag behöver inte åka på en massa fler utställningar för att veta att det är/var vanligt förekommande. Jag vet även hur enkelt det är att göra, den som är utanför ringen kan enkelt bara förflytta sig för att få hunden i ringen att reagera önskvärt.
 
Efter att ha kollat runt på lite uppställda schäfrar så såg jag att det finns två sätt (eller fler?) att ställa dem. Ena med ena bakbenet så långt fram som möjligt och det andra så bak som möjligt, och det andra med båda bakbenen långt bak och supervinklade. Det sistnämnda var nästan helt omöjligt för Ping att kunna stå utan att vi hade behövt vara två som hjälpt henne, en för att hålla upp framdelen och frambenen lodräta och en för att hålla ned bakdelen och få benen rätt. Här är den enda som liknande rätt pose lite iallafall och fortfarande ingen räkrumpa :grin:
13680968_1142724395790801_4132978013551360614_n.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp