Ställa upp hund/varg som exteriörschäfer

Jaa, jag skulle skriva whippets. :D
Min råkar av misstag stå ungefär rätt. Att försöka få henne a)ställd och b) fotad kräver skulle som inte jag har.
IMG_20160605_WA0005.jpg
 
Hoppas länken fungerar nu då :)
Här är två schäfrar, eller ska man vara petnoga så ingen schäfer på pappret, men den yngre är en tjuvparning mellan två försvarsmaktsschäfrar och den andra är gammal nog för att vara "papperslös" pga sitt hårlag. Men det spelar ju ingen roll om alla hundar går att ställa som en räka :D
https://www.facebook.com/photo.php?
fbid=10150184248807880&set=a.10150225355537880.321226.699957879&type=3&theater

Kopiera och klistra in hela länken så ska det väl gå? Om inte någon annan lyckas få min länk att fungera?
 
Min fd schäfergrabb. Tränade ju med en schäfergrupp som bestådde av e-schäfrar förutom min grabb. När vi var med på ringträning en gång och en annan sprang och skulle ställa gick det minst sagt sådär, han lyckades inte få bakbenen tillräckligt vinklade utan gav upp efter mycket dragande fram och tillbaka :D

Så nej, en hund som har mindre vinklar kommer inte se ut som en exteriörschäfer. En hund med mindre vinklar får ju antingen rakt utsträckt bakben, inte 90 grader som schäfern ska ha korrekt ställd och möjligtvis sluttande rygg, men ej krökt. Och inga haser som nuddar backen vid rörelse heller..

Har också sett flertalet exteriörare som påstås ha rak rygg röra sig fritt och de rör sig fortfarande med enligt mig överdrivna vinklar. Det ser minst sagt påfrestande och oekonomiskt ut..

554874_425873707498597_996097265_n.jpg
 
Hoppas länken fungerar nu då :)
Här är två schäfrar, eller ska man vara petnoga så ingen schäfer på pappret, men den yngre är en tjuvparning mellan två försvarsmaktsschäfrar och den andra är gammal nog för att vara "papperslös" pga sitt hårlag. Men det spelar ju ingen roll om alla hundar går att ställa som en räka :D
https://www.facebook.com/photo.php?
fbid=10150184248807880&set=a.10150225355537880.321226.699957879&type=3&theater

Kopiera och klistra in hela länken så ska det väl gå? Om inte någon annan lyckas få min länk att fungera?
Halva texten försvann dessutom. Poängen med mitt inlägg var att ni drar i fel ände på hunden, se bara vilka vackra krökta ryggar det blir när dom drar med munnen :D
 
Jättebra!

Tyvärr verkar den inte hjälpa, nu är återigen jämförelserna med vargar igång. :banghead:

Såg det nu.. Jag undrar om hen är blind eller bara förnekar i så hög grad? Alltså, hur kan man se så fel?
Får lust att rita lite men vet inte om jag orkar lägga ner den tiden.. Då kanske hen ser lite bättre?
 
Jag har en liten fundering till er bruksschäferfolk - om ni rannsakar era egna led lite, tror ni att synen på hur en "normal" schäfer ser ut förskjutits lite även för er med tanke på att exteriörschäfrarna blir allt mer extrema? Anledningen till att jag undrar är att jag tycker att jag börjar se allt fler bruksschäfrar med överdrivet utseende vad gäller rygg och vinklar som bruksfolk tycker är snygga. Då jämför jag inte med hur schäfern såg ut för 80 år sedan utan hur (uppställda) bruksschäfrar mestadels sett ut och fortfarande ser ut i modern tid.
 
Såg det nu.. Jag undrar om hen är blind eller bara förnekar i så hög grad? Alltså, hur kan man se så fel?
Får lust att rita lite men vet inte om jag orkar lägga ner den tiden.. Då kanske hen ser lite bättre?

Om du orkar får du gärna rita lite, just nu känns det som om det mest är en grupp för att admin ska få spruta ut sina egna åsikter.
 
Jag har en liten fundering till er bruksschäferfolk - om ni rannsakar era egna led lite, tror ni att synen på hur en "normal" schäfer ser ut förskjutits lite även för er med tanke på att exteriörschäfrarna blir allt mer extrema? Anledningen till att jag undrar är att jag tycker att jag börjar se allt fler bruksschäfrar med överdrivet utseende vad gäller rygg och vinklar som bruksfolk tycker är snygga. Då jämför jag inte med hur schäfern såg ut för 80 år sedan utan hur (uppställda) bruksschäfrar mestadels sett ut och fortfarande ser ut i modern tid.
Håller med
 
Jättebra!

Tyvärr verkar den inte hjälpa, nu är återigen jämförelserna med vargar igång. :banghead:

Jag blir helt jäkla matt. Återigen blir det tragikomiskt när admin inte kan se hur dels det faktum att han först misstar ceskoslovenský vlcak för en varg och dels att den ras, som enbart består av just schäfer och varg, är "ful"/schäferolik faktiskt är argument för att han har fel i att schäfern skulle vara den ras som är mest lik vargen i sin kroppsbyggnad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp