"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

När CM hanterar hundar (med våld) ska jag alltså förstå att det är fel och djurplågeri. Men när jag ser "attackträningen" ska jag förstå att den ( våldsamma) hanteringen är rätt och något hundar älskar ...
För mig - som inte på någotvis är en del av någon hundvärld - är det här faktiskt obegripligt. Stämpla mig som okunnig och imbecill - men det här tråden stinker dubbelmoral.
Men det är ju inget våld inblandat i skydd? (Eller det finns ju säkert de som tränar med våld, precis som inom alla djursporter men det är en avart)

När CM hanterar hundar (med våld) ska jag alltså förstå att det är fel och djurplågeri. Men när jag ser "attackträningen" ska jag förstå att den ( våldsamma) hanteringen är rätt och något hundar älskar ...
För mig - som inte på någotvis är en del av någon hundvärld - är det här faktiskt obegripligt. Stämpla mig som okunnig och imbecill - men det här tråden stinker dubbelmoral.

Är man inte insatt kan jag förstå att det är obegripligt. I skyddet vädjar man dock till det som finns i hunden naturligt. Man börjar leka in det när de är små, lära hunden jaga trasa och bita och bära. Det är något de flesta valpar, oavsett ras, gillar. Anlednkngen till att det ser våldsamt ut när man kör vuxna hundar är att hundarna går fullt ut. De bromsar inte utan använder sin fulla fysiska förmåga. Då går det fort, hårt och brutalt. Den hund som inte tycker det är sjukt jäkla kul kommer inte långt och ingen seriös figurant kör en sådan hund.

Men det är ju inget våld inblandat i skydd? (Eller det finns ju säkert de som tränar med våld, precis som inom alla djursporter men det är en avart)
Så att dra och skaka en hund med all kraft man har och slå på den med en läderpes är inte att använda våld? Det är i alla fall vad de gör helt öppet på dem hundklubb som jag har som granne.

Så att dra och skaka en hund med all kraft man har och slå på den med en läderpes är inte att använda våld?
Du håller inte fast den så tycker hunden det är obehagligt så kommer den att släppa, skillnaden mot att hissa upp den i strypkoppel är milsvidd. Hunden biter i ärmen för att den tycker det är roligt! Min 8 veckors valp här hemma har redan rejält med kamplust och hänger kvar om jag lyfter/drar iväg med det han kampar i (samtidigt som svansen går som en propeller)

Våld och våld - visst händer det att man tar tag i hundarna. En skyddshund utom kontroll är aldrig bra. Dock är utgångspunkten att man ska jobba med hunden, inte mot den. Är det något jag lärt mig med ferrarin jag kör nu är att gör jag rätt så gör hon rätt och vi hamnar sällan i konflikt.

Våld och våld - visst händer det att man tar tag i hundarna. En skyddshund utom kontroll är aldrig bra. Dock är utgångspunkten att man ska jobba med hunden, inte mot den. Är det något jag lärt mig med ferrarin jag kör nu är att gör jag rätt så gör hon rätt och vi hamnar sällan i konflikt.
Jo absolut är det så. Jag tänkte mest på den generella träningen.

Så att dra och skaka en hund med all kraft man har och slå på den med en läderpes är inte att använda våld? Det är i alla fall vad de gör helt öppet på dem hundklubb som jag har som granne.

Man skakar inte hunden. Man kan svinga, men det är för att minska kollisionskraften när hunden går i och omvandla den till rotation istället. Skadeförebyggande helt enkelt. Slagen känns inte mycket. Jag har slagit på mig själv med stocken och är inte värre än några kraftiga klappar. Och....hundarna taggar på det. Det är så dessa hundar fungerar. Man får hålla i minnet att det här är inte Agdas lilla pudel. Det här är hundar som älskar kamp, att slita, bita och dra. De gör det gärna till vardags också, med sin förare eller med annan hund, och gärna i ärmar och byxor om de bara får. Det får de sällan.

Det förefaller som om det finns bra våld som hundar gillar och dåligt våld som de inte gillar. Vem bestämmer det? CM benämns ju mannen som talar med hundar, här tycks finnas många med förmågan!
För mig är det inte trovärdigt att vara anti CM och pro attackträningen. Men å andra sidan tror jag mig inte heller kunna tala med hundar.

När CM hanterar hundar (med våld) ska jag alltså förstå att det är fel och djurplågeri. Men när jag ser "attackträningen" ska jag förstå att den ( våldsamma) hanteringen är rätt och något hundar älskar.

Fast vad manga har opponerat sig emot CM for att att HAN ar hardhant mot hunden och inte later hunden ga undan nar den vill ... I IPO (vilket inte ar attacktraning alls ... men det ar en annan debatt;)) VALJER hunden att attakera och kan avsta eller ga undan om den vill.
Tva vitt skilda saker.

Det förefaller som om det finns bra våld som hundar gillar och dåligt våld som de inte gillar. Vem bestämmer det? CM benämns ju mannen som talar med hundar, här tycks finnas många med förmågan!
För mig är det inte trovärdigt att vara anti CM och pro attackträningen. Men å andra sidan tror jag mig inte heller kunna tala med hundar.

Det är ungefär som en icke insatt i hästsport skulle säga att den inte finner det trovärdigt att vara emot rollkur samtidigt som man rider dressyr. För den oinvigde ser det likadant ut, precis som för dig gällande CM och skyddsträning. Men självklart vet du att det är skillnad mellan rollkur och dressyr och det är även skillnad mellan CM och skydd.

Skillnaden mellan skydd och CM är att CM trycker ner och passiviserar hunden med våld. Fysiskt eller psykiskt. I skyddsträning tränar man med de drifter som hunden har och hundarna tycker det är skitkul. Det är alltså inte så att hundarna är förbannade på personen och biter de för det. Utan hunden ser skyddsärmen som världens roligaste leksak som man får bita och slita i och skyddsfiguranten som världens roligaste lekpartner. Detta är hundar som älskar att slita, hålla fast och engagera sig i lek. Och tar det emot eller triggar är det ännu roligare. Det går alltså inte ens att jämföra dessa två med varandra. Det ena är en hund som utför ett asroligt arbete och den andra är en hund som trycks ner i skorna för att vissa har fått för sig att hundar klättrar i rang och att man behöver sätta hårt mot hårt.

Det förefaller som om det finns bra våld som hundar gillar och dåligt våld som de inte gillar.

Är du med på skillnaden mellan att å ena sidan leka "monster" med barn, brottas, vråla, göra sig stor, jaga dem, plocka upp dem osv (medan ungarna skriker och rusar "rädda" omkring) och å andra sidan hota, skrämma och bryta ner barn? Den största skillnaden är helt enkelt att det första görs tillsammans med barnen och de tycker det är roligt medan det andra görs mot barnen och skadar dem.

Och nej, hundar är inte barn. Men du har tydligen ingen erfarenhet av hundar och i grund och botten är situationen i stora drag densamma - en människa med ansvar över någon svagare och antingen väljer att ta hand om eller bryta ner dem.

Det är ungefär som en icke insatt i hästsport skulle säga att den inte finner det trovärdigt att vara emot rollkur samtidigt som man rider dressyr. För den oinvigde ser det likadant ut, precis som för dig gällande CM och skyddsträning. Men självklart vet du att det är skillnad mellan rollkur och dressyr och det är även skillnad mellan CM och skydd.
Om man ser den dressyrridningen som faktiskt utövas med våld ( sporrmärken i sidan, blod i munnen) så är det väl en rimlig slutsats att både dressyr och rollkur är oacceptabelt ...
Flera här medger ju att man utövar visst våld mot hunden vid träningen - man argumentera för att hunden tycker det är roligt och går igång och därför är det ok. Jag ifrågasätter hur man vet vad hunden verkligen tycker.

Är du med på skillnaden mellan att å ena sidan leka "monster" med barn, brottas, vråla, göra sig stor, jaga dem, plocka upp dem osv (medan ungarna skriker och rusar "rädda" omkring) och å andra sidan hota, skrämma och bryta ner barn? Den största skillnaden är helt enkelt att det första görs tillsammans med barnen och de tycker det är roligt medan det andra görs mot barnen och skadar dem.

Och nej, hundar är inte barn. Men du har tydligen ingen erfarenhet av hundar och i grund och botten är situationen i stora drag densamma - en människa med ansvar över någon svagare och antingen väljer att ta hand om eller bryta ner dem.
Använd lite bättre argumentationsteknik än att tillskriva den som ifrågasätter dig otillräckliga kunskaper, så blir det lite mer höjd på debatten!

Ja, att jag inte är en del av ngn hundvärld säger väl ingenting om mina kunskaper om hundar. Möjligen säger det ngt om mina kunskaper om hundmänniskor.

Om man ser den dressyrridningen som faktiskt utövas med våld ( sporrmärken i sidan, blod i munnen) så är det väl en rimlig slutsats att både dressyr och rollkur är oacceptabelt ...
Flera här medger ju att man utövar visst våld mot hunden vid träningen - man argumentera för att hunden tycker det är roligt och går igång och därför är det ok. Jag ifrågasätter hur man vet vad hunden verkligen tycker.
För vi kan läsa hundarnas kroppspråk? Svansarna går som propellrar, och de blir upphetsade så fort de ser ärmen? Åk och träffa lite skyddshundar så får du se det på nära håll?

Ja, att jag inte är en del av ngn hundvärld säger väl ingenting om mina kunskaper om hundar.

OK... Det var hur jag förstod den meningen i alla fall...

Mitt "du har tydligen ingen erfarenhet av hundar" var alltså inte på något sätt en kritik av dig, utan "tydligen" syftade på just det jag trott mig förstå av vad du skrivit, och förklarade varför jag valde ett exempel som inte hade med hundar att göra.

Vad som än skrivs felvrids det. JAg har antytt att jag "tycker mig se", "att det verkar" etc, men dessa formuleringar görs direkt om till fasta åsikter hos mig. Och vrids och vänds.

Givande diskussioner man vill ha då.....

Jag skulle gärna få mer argument mot CM metoder men det är ingen som ger konstruktiv kritik mot honom. Det mesta är ju bara spekulationer utifrån program ihopklippta för tv och att ngn skulle stämt honom

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Boendeyta med barn
  • Pendelparkering Stockholm
  • Livskristråden

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V