"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Jättebra inlägg!

Jag är dock lite frågande hur man gör om man har en hund som tycker att godis är sådär spännande...? Det känns som att det är svårt att hitta något som är lika motiverande.

Nu ska iaf jag ställa hundgodis vid sängen och försöka få min hund att sluta skälla när grannens hundar skäller :D

Sedan måste jag nog försöka klura ut hur jag ska göra för att inte få ont i ryggen med min lilla hund, för ska jag ge godis sådär ofta så finns det en viss risk för det.

Sedan har jag en fråga till er mer erfarna. En vän till mig har en schäfer med div problem. De var på rätt väg men sen fick hunden ont i höfterna och det klargjordes att hon ha C och D höfter. Och det verkar inte som att höfterna håller för så mkt som huvudet på hunden behöver.

För 3 veckor sen var jag där med min hund som jag ofta är och då anföll schäfern min hund, till synes utan förvarning. Jag höll dock på med valparna i bakluckan, så jag hade inte koll däråt, så jag kan mkt väl ha missat nån liten signal. Finns det något bra sätt att avstyra en sådan sak? Jag har av ren reflex huggit tag i schäfern och kastat ner henne i backen, och det fungerar ju där och då givetvis. Men något bestående resultat ger det inte, bevisligen då det var 4:e gången det hände. Otroligt nog så är min hund inte det minsta rädd för schäfern, utan låtsas mest som att hon inte finns :p

Om en hund visar aggressivitet på grund av smärta ska den åtgärdas. Är det så illa att det inte kan åtgärdas tar jag bort hunden. Samma om hundens kropp inte klarar arbetet som krävs för att tillfredställa det mentala arbetsbehovet.

Har en spondylos-hund här hemma och om den dagen kommer att han börjar ge sig på övriga hundar för att han har ont, då får han somna in.

Ja och så ger hon förslag på hur hon skulle ha löst det. Hon kritiserar utan att smutskasta. Tycker det är en väldigt jordnära analys av CMs metoder.

Lätt att förstå varför det han gör är fel och var i problemen ligger i CMs metoder. Hon förklarar så bra också varför hundarna reagerar som dom gör.

Ja, han förklarar det väldigt bra :)
Jag visade den för en av mina Cesarälskande vänner, och hen förstod vad jag menade med min kritik av CM när hen läste arbetet.

:eek:
Nu har jag iofs inte sett CM mer än typ första året som hans program gick på TV men när jag läser era kommentarer så verkar hans metoder ha ändrats minst sagt en aning :( Jag kan inte minnas något av det som ni tagit upp här som en del av hans träning på den tiden. Då handlade det om motion, inte vara instängda i små utrymmen, att ägarna kunde behålla lugnet/ självförtroendet och att man i förväg hade en plan och alla avvikelser från den ( tex hoppa på gäster) skulle uppmärksammas av ägaren VARJE gång. Han hade ett ledartänk (vilket är korrekt i min värld, åtminstone går det åt skogen när vår hund får för sig att hon ska vara ledaren) men använde i stort sett bara rösten och handen som en markering. Väldigt lågt tonläge också.

Jag börjar alltså fundera på vad som har hänt med CM? Har han blivit så pass stor att ett eventuellt misslyckande skulle vara så fruktansvärt att han tar till dessa hemska metoder för att försäkra sig om att han får hunden dit han vill?

Är glad över att jag inte sett på CM på många år och kommer efter vad som skrivits i denna tråd inte göra det i framtiden heller. :cry:

Någon som jag tycker om att se på är Zak George däremot :D
Här pratar han om just myten kring dominansträning
Läs det hör examensarbetet när (om :D) du har en stund över. Mycket att läsa men det är lättläsligt och ger en mycket att fundera över (tyckte jag i alla fall :))

Ja, han förklarar det väldigt bra :)
Jag visade den för en av mina Cesarälskande vänner, och hen förstod vad jag menade med min kritik av CM när hen läste arbetet.
Va???? Var det en han som skrivit det. Jag fick för mig att det var en hon :o:D

(Inte för att det spelar någon roll men att jag kunde missa det så totalt :D)

Om en hund visar aggressivitet på grund av smärta ska den åtgärdas. Är det så illa att det inte kan åtgärdas tar jag bort hunden. Samma om hundens kropp inte klarar arbetet som krävs för att tillfredställa det mentala arbetsbehovet.

Har en spondylos-hund här hemma och om den dagen kommer att han börjar ge sig på övriga hundar för att han har ont, då får han somna in.
Jag håller helt med. Har hunden så ont att den visar det genom att vara aggressiv så är det nog läge på att fundera på om den kanske ska få slippa lida mer.

Hunden är en ganska tålig hund som inte säger till, och ägaren vill prova att lägga om träningen för att se om det hjälper först. Hon ska nu gå en spårkurs med hunden så får vi se vad höfter och huvud säger om den saken! Jag tror att det kan bli bra :) Det är ju lite svårt att veta vad som är hönan och ägget, om det är huvudet som gör aggressiviteten eller höfterna.

TV-producenten för "Dog Whisperer" stämde CM.

Hans hund hade problem med andra hundar och främlingar. Några timmar efter att ha lämnat hunden hos CM fick han veta att hunden hade körts till veterinär. Hunden blödde från mun och nos, låg i syretält med andningssvårigheter och hade omfattande skador på sina innerlår. Man hade placerat en strypsnara på hunden, satt honom på ett löpband och tvingat honom till överansträngning. Hunden behövde opereras för skador på strupen. Stämningen gällde kontraktsbrott, bedrägeri, djurplågeri, avsiktligt tillfogande av känslomässig stress mm.

http://www.today.com/popculture/dog-whisperer-sued-his-tv-producer-2D80556117

Hans hund hade problem med andra hundar och främlingar. Några timmar efter att ha lämnat hunden hos CM fick han veta att hunden hade körts till veterinär. Hunden blödde från mun och nos, låg i syretält med andningssvårigheter och hade omfattande skador på sina innerlår. Man hade placerat en strypsnara på hunden, satt honom på ett löpband och tvingat honom till överansträngning. Hunden behövde opereras för skador på strupen. Stämningen gällde kontraktsbrott, bedrägeri, djurplågeri, avsiktligt tillfogande av känslomässig stress mm.

Tack. Det var den här länken jag letade efter tidigare i tråden. Man blir dock lite handikappad på mobil.

*Länk raderad av moderatorn*

Jag tror din mentala bild skulle krascha hårt mot verkligheten om du träffade honom, han är väldigt duktig och trevlig men kvinna är han inte. Trots det. ;)
Ha ha ha! Nej det var hans sakliga och väl genomtänkta text som fick mig att tro att det var en kvinna :D

Det är ju typ omöjligt att en man uttrycker sig så bra i text :p

Senast ändrad av en moderator:

Men stackars, stackars hund :cry:

En kand fotbolls spelare var nyligen avstangd fran fotbolls ligan for att ha sparkat en hund ... Till och med har i odemarken dar jag bor innebar en fallande dom for djur misshandel upp till 5 ars fangelse, och det ar mer i flera (de flesta?) andra delstater. Hade alla klipp som bevisar att han misshandlar hundar (som nagon namnde) funnits hade inte TV serien sants och Milan hade suttit i fangelse.

Uppenbarligen ar det inte sjalvklart ... VIsa mig ett enda bevis pa att CM har blivit stamd for att han har misshandlat hundar. (det ar namligen en "felony" och kan inte goras upp utanfor domstolen ... medan att, som han blev stamd for, att adoptera ut en hund som inte var "safe" ar en helt annan sak.)

Jag har tittat pa nagra avsnitt nu och da ... Aven CM har andrat sig med aren. I de nya avsnitten ar han betydligt mer nynaserad and i aldre avsnitt. (Jag har sett tva tamligen bleka avsnitt av arets serie)

CM har blivit stamd en gang. Det var for en Pitbull som han raddat och efter "rehabilitering" 'adopterat' ut till en sjukskoterska som blev mycket illa biten. Det gick dock inte till rattegang ... formodligen blev det "settled" innan det gick till domstol.

Nej ... jag haller inte med CM, jag tranar inte som CM, MEN jag ser inte bara fel med CM heller.
Jag bor pa landet, i "middle of nowhere" USA. Jag kan inte promenera med mina hundar efter vagen dar jag bor da alla grannar bara later sina hundar springa vind for vag. (Jag aker till sta'n for att ga med hundarna. SUCK) Nar jag sa till en granne att risken var stor att Mandy (min rottis) skulle ta livet av deras chihuahua om den fortsatte att stodda sig och komma in pa var mark, skrattade hon och sa att det skulle vara helt okay.:crazy: Den lilla var ju sa besvarlig och gick inte att halla ordning pa. Hon bara "smet ut" hela tiden.:banghead:
Om jag borjar visa och beratta hur de kan "fixa" och trana bort vissa problem skrattar de flesta har pa landet och har absolut ingen tanke pa att ens lyssna ordentligt pa vad jag sager. (Jag svar ... har ar alla "rednecks") Daremot hjalper det om CM sager att hundar behover bade motion och nagot att gora. Bara tanken att de kan bli uttrakade ar ett okant begrepp har. De tror pa honom som ar kand ... och faktum ar att han gjor mycket gott har genom att andra attityd mot hundar. De ar inte langre bara nagot som finns ute pa garden (nar de inte undersoker grannarnas marker:rage:) utan faktiskt behover mer an mat.

Mitt problem med sadana har tradar ar ensidigheten. (Lite som CM) ... man ser allt i svart och vitt.
@Sleepy hittade en länk om den andra stämningen från hans producent och har nu delat den. Det är det fallet som jag talat om tidigare i tråden.
Håller med om att CM verkar ha lugnat ner sig. Kanske han insett att han måste ta åt sig av kritiken och dämpa sig lite om programmet ska överleva. Övriga hundvärlden har utvecklat sig så även han kanske?:)

@Sleepy hittade en länk om den andra stämningen från hans producent och har nu delat den. Det är det fallet som jag talat om tidigare i tråden.
Håller med om att CM verkar ha lugnat ner sig. Kanske han insett att han måste ta åt sig av kritiken och dämpa sig lite om programmet ska överleva. Övriga hundvärlden har utvecklat sig så även han kanske?:)

Gamla program fortsätter dock att gå runt-runt-runt i repris, och så vitt jag vet har han heller inte tagit avstånd från några metoder?
Hans grundinställning till hundar verkar inte heller ha förändrats.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka