Min fd schäfer reagerade (tyvärr) likadant mot en valp när han hade väldigt ont (spondylos). Det enda som faktiskt fungerade var att betinga deras umgänge positivt. Lugnt, uppstyrt och positivt. Jag satte dom först en bit ifrån varandra och matade med godis och gick närmare och närmare tills de satt bredvid varandra. Sen längre avstånd igen. Och sen närmare. hela tiden jag som styrde situationen så hundarna kände tryggheten i det. Det tog inte många minuter innan jag kunde sluta styra och båda hundarna gick och la sig i sängen..
Jag gjorde bara detta en gång då valpens ägare tyvärr tycker att CM är en gud och jag inte orkade ta diskussionen huruvida man belönar aggression eller inte genom godis (jag var ensam med hundarna vid detta träningstillfälle). Jag berömde även schäfern när han morrade, då han tidigare gick snabbt till handling och jag ville att han skulle veta att det är BRA att tala om när man vill ha avstånd och att man inte behöver göra mer än så.
Riktigt effektivt var det iaf. Givetvis hade schäfern korg på sig när de umgicks utifall att.
Även promenader tillsammans där de får gå tillsammans men utan att interagera med varandra tycker jag funkar väldigt bra.
Kort sagt väldigt uppstyrt umgänge där hundarna känner att allt ansvar ligger hos människorna och att situationen inte är obehaglig utan positiv.
Detta var som sagt vad som funkade för mig/oss under de få gånger jag testade det
Angående ryggont så kan man kasta godis på marken

godistips.. Min lilla kräsna tik gillar lidl´s meatsticks väldigt mycket. Kan vara värt att testa? De är dessutom mjuka men inte kletiga, så de går att bryta av i minibitar om man vill