"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Det var en person X som var här och härjade, denne fick ett gäng fans men inga av dem hade så värst mycket egen erfarenhet i botten. Därför kunde de inte heller se på X med okritiska ögon. X verkade ju veta vad hen pratade om! Vi var ett gäng som protesterade men det blev lite att den som skriker högst vinner.

X är sedan dess anmäld till SBK för användande av otillåtna medel (stackel) och om jag inte minns fel även polisanmäld för djurplågeri. Så så gick det med den saken.
Det är ju lite skrämmande att "en sån där" är en fan om CM. För jag tror inte att CM vill att folk skall vara elaka mot sina hundar.

Om det är den personen jag tänker på så gick hen och hems drev väldigt hårt åt mig flera gånger när jag ifrågasatte CMs metoder.

Det är ju lite skrämmande att "en sån där" är en fan om CM. För jag tror inte att CM vill att folk skall vara elaka mot sina hundar.

Den stora majoriteten av de som är elaka mot sina hundar anser inte att de är det. Knappast CM, sannolikt inte den här person X som ni pratar om heller. (Jag vet inte vem det var, det var nog före min tid?)

Folk tror att de gör rätt, tror att hundar är rangklättrande "vargar" som måste hållas på plats, tror att alternativen står mellan "låt hunden bita kring mat/göra utfall/annat potentiellt farligt" eller "bekämpa problemen med våld". Tror att ändamålet helgar medlen ("visst, hunden kanske tycker det är lite jobbigt just nu, men i längden tjänar han också på det"). Tror att "såna där mesiga metoder" bara funkar på veka hundar utan problem, men har man en "riktig" hund så måste man minsann... Osv. Vi kan nog skapa en egen tråd om alla liknande förklaringar vi hört.

En del är onekligen avsiktligt eller kallsinnigt elaka mot sina hundar, men de allra flesta har helt enkelt enormt fel om vad som är rätt - utan att ha gjort minsta ansträngning för att informera sig själva bättre.

Jag anser fortfarande att en hund som biter är farlig och tycker CM sköter det bra.

Om en häst vänder baken mot mig å kickar för att träffa får den sig ett bra rapp kan jag säga, är det oxå fruktansvärt hemskt då?
Man anpassar ju metoderna efter individen.
Vilket jag tycker att CM gör. Har sett honom använda sig av olika metoder.

Den stora majoriteten av de som är elaka mot sina hundar anser inte att de är det. Knappast CM, sannolikt inte den här person X som ni pratar om heller. (Jag vet inte vem det var, det var nog före min tid?)

Folk tror att de gör rätt, tror att hundar är rangklättrande "vargar" som måste hållas på plats, tror att alternativen står mellan "låt hunden bita kring mat/göra utfall/annat potentiellt farligt" eller "bekämpa problemen med våld". Tror att ändamålet helgar medlen ("visst, hunden kanske tycker det är lite jobbigt just nu, men i längden tjänar han också på det"). Tror att "såna där mesiga metoder" bara funkar på veka hundar utan problem, men har man en "riktig" hund så måste man minsann... Osv. Vi kan nog skapa en egen tråd om alla liknande förklaringar vi hört.

En del är onekligen avsiktligt eller kallsinnigt elaka mot sina hundar, men de allra flesta har helt enkelt enormt fel om vad som är rätt - utan att ha gjort minsta ansträngning för att informera sig själva bättre.
Om det är den jag tror så var det före din tid. Hen bannades från de flesta hundfora o lyckades med konststycket att bli portad på Flasch Back.

Jag anser fortfarande att en hund som biter är farlig och tycker CM sköter det bra.

Om en häst vänder baken mot mig å kickar för att träffa får den sig ett bra rapp kan jag säga, är det oxå fruktansvärt hemskt då?

Jag tycker att hundar och hästar är lite svåra att jämföra. Men en häst som på riktigt försvarar sig för att denna inte litar på människan som hanterar den kommer sannolikt inte sluta för att den "får sig ett bra rapp".

Frågan man ska ställa sig är snarare såhär: Du vet att du har en osäker hund som biter om den blir trängd. Problemet är osäkerhet. Det är hyffsat "enkelt" att lösa problemet på ett konfliktfritt och trevligt vis som dessutom inte får hunden att hålla käft utan tvärtom bli trygg. Problemet med hundar som är kuvade och straffade i sina signaler är att de inte visar dom förrän bägaren rinner över, ordentligt. Och då brukar små varningar redan vara förbi och hunden agerar stort direkt. Finns en anledning till att många bitolyckor beskrivs som att "hunden aldrig gjort så tidigare och man inte såg signalerna". Så förutom den etiska aspekten mot hunden med dessa metoder är det dessutom rent av riktigt farligt i vissa fall.

Jag sa aldrig ett "bra" rapp. Men jag skulle jäkligt tydligt markera att beteendet inte är ok iaf, således med ett rapp eller dylikt vid kick.

Men när hundens beteende gått så långt att de anlitar CM anser jag att den "bägaren" redan runnit över. Han behöver ju då frammana beteendet för att kunna korrigera det.

Jag sa aldrig ett "bra" rapp. Men jag skulle jäkligt tydligt markera att beteendet inte är ok iaf, således med ett rapp eller dylikt vid kick.

Men när hundens beteende gått så långt att de anlitar CM anser jag att den "bägaren" redan runnit över. Han behöver ju då frammana beteendet för att kunna korrigera det.
Sickna dumheter! Bäst träning är att undvika att beteendet visar sig. Och ja, jag har erfarenhet av hundar som visar aggression i form av bett bland annat.

Nej. Han behöver inte alls frammana beteendet för att kunna arbeta bort det. Jag tycker de allra flesta hundarna har ganska enkla, simpla problem som lätt hade kunnat undvikas om folk hade lärt sig att hundar är djur med känslor och inga dockor man gör som man vill med.

De hästar jag träffat på som blivit spöade och försvarat sig har gjort det pga att de blivit spöade. Den hästen som kickade när jag första gången träffade den kastade sig in i ett hörn efteråt för att försöka fly bort från de förväntade slagen. Jag slog inte den gången och jag slog den aldrig efteråt heller, den hade redan blivit slagen så det räckte en livstid och det enda de slagen hade uppnått var en rädd häst som såg anfall som bästa försvar. :(

Min hund har blivit slagen och "uppfostrad" från han var valp. Jag är fjärde hemmet uppfödaren inkluderad, fjärde hemmet för en hund på 1.5 år när han kom. Ja, han har bitit. Ja, han kan morra vid matskålen. Tror jag att han blir bättre av att jag slår/stryper/rullar honom om han gör fel? Tror jag han slutar morra vid matskålen om jag börjar försöka ta ifrån honom maten när han äter? Nej, från att ha varit rädd, olycklig och osäker är han glad, lyssnar och vi kommunicerar. Äter han och jag säger åt honom att backa gör han det, jag står inte och hotar honom först.

Och nej, visst finns det tillfällen som även jag anser att en häst eller en hund gör sig förtjänt av en smäll, men inte står jag och provocerar fram beteendet först för att sedan försöka knäcka individen. :cautious:

ja, problemen hade lätt kunnat undvikas. Men nu har ju tyvärr dom ägarna inte haft kunskap till detta.
Och jag har fått det intrycket att beteendet gått så långt när CM kommer in i bilden att det inte alltid är så lätt som att gå den "mjukaste" vägen.
Särskilt när dte är andra djur med i bilden, eller barn som kan ta skada. Då är det viktigt att beteendet försvinner
Vi vet ju inte heller om hundägarna har provat andra vägar med andra tränare.

Jösses, tog hästen som exempel. NU menar jag inte en misshandlad häst, utan allmänt om ett djur går på en, då fredar man sig väl?? eller ?

Jag såg ett avsnitt av CM där tjejen inte kunde gå in till sin hund när den var i hundgården. Det löste dom med el. Det jag såg var ingen kuvad hund, tvärtom en ganska lycklig hund som hade ett bra hem med aktivering

ja, problemen hade lätt kunnat undvikas. Men nu har ju tyvärr dom ägarna inte haft kunskap till detta.
Och jag har fått det intrycket att beteendet gått så långt när CM kommer in i bilden att det inte alltid är så lätt som att gå den "mjukaste" vägen.
Särskilt när dte är andra djur med i bilden, eller barn som kan ta skada. Då är det viktigt att beteendet försvinner
Problemet är att ett sådant beteende försvinner inte genom straff, utan trycks endast undan en period. Hur lång den perioden blir beror på hundens egenskaper och valt straff.
Problemet kan också bli värre av att försöka straffa bort det.

I t ex det här klippet stryper han hunden konstant i 30 sekunder. Det syns att det är ihopklippt, så jag vill faktiskt inte veta hur länge han egentligen håller på :(
Men skönt att han inte utsätter hunden för något oschysst..

Jösses, tog hästen som exempel. NU menar jag inte en misshandlad häst, utan allmänt om ett djur går på en, då fredar man sig väl?? eller ?

Jag såg ett avsnitt av CM där tjejen inte kunde gå in till sin hund när den var i hundgården. Det löste dom med el. Det jag såg var ingen kuvad hund, tvärtom en ganska lycklig hund som hade ett bra hem med aktivering
Jag har träffat hundar som utsatts för träning med el och/eller stackel. Samtliga har haft beteenden som visar att de påverkats negativt av denna träning.

Jag har träffat hundar som utsatts för träning med el och/eller stackel. Samtliga har haft beteenden som visar att de påverkats negativt av denna träning.

Forskning i Tyskland visar dessutom att hundarna kopplar samman elen med sina förare, även om hundarna elas på stora avstånd från föraren.
Har ingen länk till studien, men det går att läsa referenser i bl a SWDI:s "Spårhunden och lukterna".

Vilket beteende har gått långt ner CM kommer in i bilden som inte går att lösa med konfliktfri trevlig träning? Resursvakt? Utfall mot andra hundar och människor?

I t ex det här klippet stryper han hunden konstant i 30 sekunder. Det syns att det är ihopklippt, så jag vill faktiskt inte veta hur länge han egentligen håller på :(
Men skönt att han inte utsätter hunden för något oschysst..

Vad konstigt att han inte vill ha kritiker i rummet medan han håller på, det måste ju vara ett ypperligt tillfälle att visa hur fel de har. ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka