"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Tja, i det fallet här fallet var det mig, när du sarkastiskt antydde att jag inte trodde att det fanns ägare som hanterar sina hundar illa.
Det har jag aldrig antytt. Citera gärna den raden.

Googla "Cesar Millan stämd" så hittar du när en kvinna stämde honom för hundbett samt i samma artikel står det om när hans producent stämde honom 2006 för hunden i strypsnaran. Jag kan inte länka på telefon men det VAR lätt att hitta.

Hur erfaren måste man vara för att åsikten ska gälla? Jag är inte så pigg på att använda andras namn som argument, men kanske kan vi som skriver använda våra egna? Det har kommit ett gäng svar i tråden från folk som har rätt lång erfarenhet redan, och eftersom hund är mitt enda fritidsintresse har jag själv skaffat mig rätt mycket utbildning och erfarenheter under mina 15 år som hundägare. Det är dock frågan om SBK-utbildningar och inte etologiutbildningar, så svaren blir därefter.

Egentligen måste man inte vara erfaren alls om man kan visa argument för det man säger.
En del av det som skrivits som kritiserar Cesar är sakligt och tydligt och mycket mer intressant än det jag ser som hetsiga överdrifter. Min stance för Cesar är mest att han verkar "rätt ok", och jag har svårt att förstå hatet. Jag kan förstå att man kampanjar mot hans metoder om man tycker att de är skadliga.

Det känns som om vissas vrede bygger på att man tycker att metoderna är felaktiga, men sedan multipliceras mot Cesars popularitet samt byggs på av likasinnade till ett drev. Till följ kommer osakliga eller osanna påståenden och det ses som förbluffande och förargande att någon ens kan tycka annorlunda.

Det har jag aldrig antytt. Citera gärna den raden.
Varsågod:
Du vet va att vi som sett dessa människor och hundar ljuger? ;)

Googla "Cesar Millan stämd" så hittar du när en kvinna stämde honom för hundbett samt i samma artikel står det om när hans producent stämde honom 2006 för hunden i strypsnaran. Jag kan inte länka på telefon men det VAR lätt att hitta.

Jag gjorde det redan innan jag skrev "sluta ljuga". Stämingarna är, på ett viktigt sätt, än helt annan sak än ditt påstående om "fällande domar" som du anförde som ett "bevis" för något.

Framförallt stämningen som rör hundbett av vidareplacerad hund känns väldigt långsökt att blanda in, och den andra stämningen är meningslös utan mer information.

Varsågod:

Jag gjorde det redan innan jag skrev "sluta ljuga". Stämingarna är, på ett viktigt sätt, än helt annan sak än ditt påstående om "fällande domar" som du anförde som ett "bevis" för något.

Framförallt stämningen som rör hundbett av vidareplacerad hund känns väldigt långsökt att blanda in, och den andra stämningen är meningslös utan mer information.
Nu har du då missläst ganska ordentligt igen.
Läs svaret som Milosari citerade.

Det är högst rimligt om de kommer på kurs och talar om var de hittat de dumheter de håller på med. Det är inte bara EN kursdeltagare det handlar om tyvärr.

Okej, där kommer vi antagligen inte längre utan får förbli oense.
...det står ju till och med i programmet att man inte ska använda metoderna...

Nej, jag förstår ändå inte. Du får förklara hur du menade. Kommentera gärna stämningarna också.
Nej faktiskt så tänker jag inte det. Jag har upprepade gånger försökt svara på saker som du missläst och sen kommit med anklagelser på. Jag tycker inte det är okej att häva ur sig att folk ljuger ect för att de beskriver sina erfarenheter. Det står dig fritt att tro vad du vill. Jag har inget intresse av att harva samma saker om och om igen.
Nivån är för låg så jag disskuterar ist vidare med de som håller sig till ämnet och inte angrepp. För övrigt tycker jag tråden har ett viktigt ämne som är intressant.

Nej faktiskt så tänker jag inte det. Jag har upprepade gånger försökt svara på saker som du missläst och sen kommit med anklagelser på.
I så fall måste jag väl anta att jag hade läst det rätt och att du mindes fel.

Jag tycker inte det är okej att häva ur sig att folk ljuger ect för att de beskriver sina erfarenheter.
Och jag tycker att det är långt ifrån okej att påstå att någon fällts för sina metoder när det inte är sant.

Det står dig fritt att tro vad du vill. Jag har inget intresse av att harva samma saker om och om igen.
Nivån är för låg så jag disskuterar ist vidare med de som håller sig till ämnet och inte angrepp. För övrigt tycker jag tråden har ett viktigt ämne som är intressant.

Nej, jag tror att du är beredd att diskutera vidare med personer som håller med dig, så att du slipper formulera dig tydligt eller bygga under dina påståenden.

Jag tycker inte att du beskriver mina inlägg rättvist.

Nu sitter jag här som ett frågetecken. Hur kan en beskrivning av hur han har gjort vara överdriven demonisering?

Jag kan bara tala för mig själv, men det jag erfarit här på forumet är att jag vid ett par tillfällen blivit ganska hudfläkt för att jag kanske yttrat en avvikande uppfattning.

Jag har för det mesta en god ton i mitt argumenterande (så också i denna tråd, vill jag hävda), men jag har vid några tillfällen blivit ganska hårt åtgången. Inte med citat som bemötts där jag haft en rimlig chans att faktiskt argumentera.

Istället har med-debattörer dragit långtgående slutsatser och jag har utmålats som något katten släpat in.

Denna typ av förvanskning och oärliga debatt-teknik tycker jag är otrevlig och orättvis. Syftet är att smutskasta och att polarisera ställningstaganden som antingen svart eller vitt. Vi vet att den så kallade sanningen (om den ens existerar) är många nyanser av gråtoner.

Med dessa rader vill jag bara förklara hur jag själv upplevt diskussioner på detta forum. Att det då förvanskas och i ännu högra grad svartmålas när vi diskuterar en person som inte kan försvara sig - det är kanske inte så konstigt.

Likväl är det en ful argumentation och den säger mer om dem som skriver än om personen ifråga själv.

Egentligen måste man inte vara erfaren alls om man kan visa argument för det man säger.
En del av det som skrivits som kritiserar Cesar är sakligt och tydligt och mycket mer intressant än det jag ser som hetsiga överdrifter. Min stance för Cesar är mest att han verkar "rätt ok", och jag har svårt att förstå hatet. Jag kan förstå att man kampanjar mot hans metoder om man tycker att de är skadliga.

Det känns som om vissas vrede bygger på att man tycker att metoderna är felaktiga, men sedan multipliceras mot Cesars popularitet samt byggs på av likasinnade till ett drev. Till följ kommer osakliga eller osanna påståenden och det ses som förbluffande och förargande att någon ens kan tycka annorlunda.

Men tänk dig om det hade varit något du brinner för, eller barn för den delen. Du har ett gäng vilda ungar hemma och så kommer det en supernanny som istället för att sätta ungarna i skamvrån (vilket också kan diskuteras) så skrämmer hon dem så till den milda grad att de inte vågar se någon vuxen i ögonen efter det, som inte säger något om de inte blir tilltalade och som när de är färdiga med skolan lägger sig i sin säng och stannar där. Tror du inte att det hade fått de flesta föräldrar att se rött? Även om programmet spelades in i ett land där barnaga var tillåtet och barnarbete var ganska vanligt?

Det fungerar lite liknande för hundmänniskor. Metoderna går helt klart över gränsen till vad som är acceptabelt enligt svensk djurskyddslagstiftning och SBK's dressyrpolicy. Metoderna framställs också som de enda möjliga för just den här hunden. Argumenten är ren lögn. Programmet har en avsikt att vara både underhållande och utbildande. Klart som korvspad att folk blir förbannade och ledsna för de utsatta hundarnas skull. Och klart som korvspad att folk vill ha bort detta från svensk TV när vi ser hur metoderna praktiseras av kreti och pleti här hemma.

Men tänk dig om det hade varit något du brinner för, eller barn för den delen. Du har ett gäng vilda ungar hemma och så kommer det en supernanny som istället för att sätta ungarna i skamvrån (vilket också kan diskuteras) så skrämmer hon dem så till den milda grad att de inte vågar se någon vuxen i ögonen efter det, som inte säger något om de inte blir tilltalade och som när de är färdiga med skolan lägger sig i sin säng och stannar där. Tror du inte att det hade fått de flesta föräldrar att se rött? Även om programmet spelades in i ett land där barnaga var tillåtet och barnarbete var ganska vanligt?

Det fungerar lite liknande för hundmänniskor. Metoderna går helt klart över gränsen till vad som är acceptabelt enligt svensk djurskyddslagstiftning och SBK's dressyrpolicy. Metoderna framställs också som de enda möjliga för just den här hunden. Argumenten är ren lögn. Programmet har en avsikt att vara både underhållande och utbildande. Klart som korvspad att folk blir förbannade och ledsna för de utsatta hundarnas skull. Och klart som korvspad att folk vill ha bort detta från svensk TV när vi ser hur metoderna praktiseras av kreti och pleti här hemma.

Jo, jag förstår varför det är upprörande. Och jag tycker det är helt okej med den här typen av argumentation, kritik och upplysning.

Däremot så beskrivs många klipp överdrivet, citat tas ur sina sammanhang och en del (verkar det som) helt enkelt ha hittats på eller baserats på hörsägen, och attityden tycks vara att det inte ens är något som får diskuteras. Det tycker inte jag är så najs.

Däremot så beskrivs många klipp överdrivet, citat tas ur sina sammanhang och en del (verkar det som) helt enkelt ha hittats på eller baserats på hörsägen, och attityden tycks vara att det inte ens är något som får diskuteras. Det tycker inte jag är så najs.

Att felaktigt beskriva, överdriva och sätta ihop sin egen sanning är bästa kvällstidningsmanér och ohederlig debattteknik. Det har tyvärr ingenting att göra med den i övrigt intressanta diskussion som kunde förts mellan människor som delar samma hobby.

Förståeligt. Provokativt trollande bara för sakens skull. Jag röstar på släng.

Mitt ursprungliga svar togs bort av moderator, så jag frågar istället:

1) Varför anser du att min argumentation är provokativt trollande bara för sakens skull? Jag tycker att jag argumenterar hederligt, möjligen med enstaka klavertramp.

2) Tycker du dessutom att mina inlägg är så skadliga att alla andras ska raderas?

Det där med CMs vara eller inte vara har ju svängt något enormt på några år.

För några år sedan så var vi bara några få som kritiserade CM här på Buke och vi fick en massa elakartat påhopp då för allt han gjorde och sa var ju sååååå bra. Vadå fel med elhalsband?? Det är ju faktiskt för hundens bästa.

Sen sakta men säkert så vände opionen här på Buke till att bli mer kritisk. Idag är det precis tvärtom. Någon/några få som tycker han är okej och resten är emot.

Så de metoder som kritiseras starkt idag hyllades för bara några år sedan.

För några år sedan så var vi bara några få som kritiserade CM här på Buke och vi fick en massa elakartat påhopp då för allt han gjorde och sa var ju sååååå bra. Vadå fel med elhalsband?? Det är ju faktiskt för hundens bästa.

Sen sakta men säkert så vände opionen här på Buke till att bli mer kritisk. Idag är det precis tvärtom. Någon/några få som tycker han är okej och resten är emot.

Japp, det går mode i allt.

Jag ser dock ingen som är okritisk till CM här?

Vi blir mer upplysta. Och det gäller väl i alla ämnen här i världen. Utvecklingen går framåt och vi lär oss:)

Finns ett å annat som jag gjorde med hund för 25 år sen som jag aldrig skulle göra idag. Jag utvecklar mig och försöker vara öppen, Jag kommer inte alltid att göra rätt och ingen annan heller.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka