"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Det är överdrivet eftersom det låter precis som det brukar låta när ett klipp beskrivs, och sen inte alls motsvaras när det visas. Jag lyckades tyvärr inte hitta klippet där han stoppar den åskrädda hunden i en mixer, men här https://www.facebook.com/cesar.millan/photos/a.466675924953.249225.42463089953/10152979554309954/
länkar han till en artikel på sin hemsida: http://www.cesarsway.com/the-scoop/features/Weathering-the-Storm
som är av helt annan karaktär.

Nej, det tycker jag inte är ok

Vem? Bevisat hur?

Det låter inte som några trevliga tränare, och det är inte heller någon hållbar argumentation. Diskutera hellre metoderna i sig än huruvida de har genomslag hos tränare i sverige.

Oschysst, ogrundad och antagligen osann karakterisering.

Ja, ni verkar inte vara helt överens.
Så alla dessa klipp som delats genom åren är inte bevis? Inte heller de fällande domar han har fått på sig?
Du kan väl inte mena att bara för att DU inte kan hitta ett gammalt klipp själv så överdriver de som sett klippet?:confused:
Då får du faktiskt fortsätta leva med huvudet i sanden.

Om du är så insatt som du vill påskina så vet du att erfarna tränare visst diskuterar hans metoder. Och motbevisar dom. Inte bara i Sverige. Där av det bildligt talande beskrivningen "spottar på honom".

Personligen ser jag en stor fara i att Svenssonhundägare ser CM på bästa sändningstid. Flera av dessa ägare har besökt brukshundsklubbens kurser där de stolt förklarat att deras hundar "är lägst i rang". Tyvärr har en hel del av CMs metoder använts på dessa tämligen enkla sällskapshundar vilket lett till problembeteenden. Ofta med bristande timing dessutom.
Det brukar krävas en hel del teori och visande av egen hund för att dessa människor ska förstå. Av någon anledning har de oerhört lätt att svälja dominansbaserade teorier och straffbaserad träning.
Jag ser det som ett ett allvarligt problem för de hundar och ägare som anammar CMs teorier och sätt att träna.

Ja, jag håller med. Jag har också sett typen, och hört "pssst!":ande och dominanstränngar. Å andra sidan har jag sett massor andra varianter på värdelösa hundägare som t.ex. ständigt lyfter upp sina aggressiva småhundar med mer, eller belönar dåliga beteenden och beter sig hysteriskt som faktiskt skulle kunna lära sig av programmet.

Ett problem är antagligen att programmets fokus och omständigheter inte alltid når fram. Annat material från Cesar (som vi också kan diskutera om det är rätt eller fel förstås) ser väldigt annorlunda ut, även om "calm submissive" förstås är hans hörnsten.

Inte heller de fällande domar han har fått på sig?
Sluta ljuga.

Du kan väl inte mena att bara för att DU inte kan hitta ett gammalt klipp själv så överdriver de som sett klippet?:confused:
Då får du faktiskt fortsätta leva med huvudet i sanden.
Ja, jag tänker självklart inte tro på dig bara så där. Vad håller du på med egentligen?

Om du är så insatt som du vill påskina så vet du att erfarna tränare visst diskuterar hans metoder. Och motbevisar dom. Inte bara i Sverige. Där av det bildligt talande beskrivningen "spottar på honom".

Ja, men eftersom de tränarna har suttit i fängelse så fäster jag inte så mycket vikt vid vad de tycker.

Personligen ser jag en stor fara i att Svenssonhundägare ser CM på bästa sändningstid. Flera av dessa ägare har besökt brukshundsklubbens kurser där de stolt förklarat att deras hundar "är lägst i rang". Tyvärr har en hel del av CMs metoder använts på dessa tämligen enkla sällskapshundar vilket lett till problembeteenden. Ofta med bristande timing dessutom.
Det brukar krävas en hel del teori och visande av egen hund för att dessa människor ska förstå. Av någon anledning har de oerhört lätt att svälja dominansbaserade teorier och straffbaserad träning.
Jag ser det som ett ett allvarligt problem för de hundar och ägare som anammar CMs teorier och sätt att träna.

Japp här är en till som har haft sådana personer på kurs. Hunden hängdes upp i strypsnara och de höll på att alfarulla den med motiveringen att den behövde lära sig vem som bestämde. Varpå hunden blev ännu mer rabiat (såklart). När vi sa att de inte fick göra så slutade de på kursen, krävde tillbaka pengarna och avlivade hunden på grund av lynnesfel. Det var en 6 mån gammal valp som var jättetrevlig när den umgicks med andra än sina ägare.

Sluta ljuga.

Ja, jag tänker självklart inte tro på dig bara så där. Vad håller du på med egentligen?

Ja, men eftersom de tränarna har suttit i fängelse så fäster jag inte så mycket vikt vid vad de tycker.
Fängelse? Va yrar du om?
Jag lägger ner. Av detta går det inte att få en diskussion, Det blir panikartad pajkastning.

Japp här är en till som har haft sådana personer på kurs. Hunden hängdes upp i strypsnara och de höll på att alfarulla den med motiveringen att den behövde lära sig vem som bestämde. Varpå hunden blev ännu mer rabiat (såklart). När vi sa att de inte fick göra så slutade de på kursen, krävde tillbaka pengarna och avlivade hunden på grund av lynnesfel. Det var en 6 mån gammal valp som var jättetrevlig när den umgicks med andra än sina ägare.
Du vet va att vi som sett dessa människor och hundar ljuger? ;)

Nu sitter jag här som ett frågetecken. Hur kan en beskrivning av hur han har gjort vara överdriven demonisering?

Kom igen, tv-programmet räcker inte ens längre. Nu ska jag hitta ett klipp som är så hemskt att det inte fick visas i Sverige. Jag lyckas inte hitta det. Beskrivningen är lika dramatisk som vanligt, så min förväntning är naturligtvis att om klippet ens finns så är beskrivningen mycket värre än det som verkligen hände.

Det finns gott om erfarna hundmänniskor som direkt tar avstånd från CM's metoder som aldrig har utfört en kriminell handling i hela sitt liv. Jag kan ju säga att jag faktiskt aldrig har hört en erfaren hundmänniska säga något gott alls om hans metoder faktiskt. Då har jag ändå ett rätt så brett kontaktnät i hundsverige….

Däremot, INNAN CM började sända i Sverige så sysslade jag också med bestraffningsträning. Jag hade fått tag på en gammal kvarlega från 50-talet som mer än gärna visade några sätt att kuva hunden på. Det ena sättet var faktiskt att hänga upp hunden i kräksnara. Det vägrade jag dock, ska kanske tilläggas. Om denne hade kvar sitt tänk när CM började sända vet jag inte. Men det är hur som helst den enda person jag har träffat som skulle kunna tänka sig den typen av metod på problemhundar (min hund ville äta andra hundar till frukost).

Vad menar du med det här? Vilka är dessa tränare? Hela bruks och IPO-Sverige? Ännu har iaf jag inte träffat på en enda kriminell tränare trots att de jobbar mot CMs metoder.

Menar du att jag är en lögnare när du skriver att jag ljuger? Vad baserar du det på?

Det finns gott om erfarna hundmänniskor som direkt tar avstånd från CM's metoder
Det gör det säkert. De får gärna komma hit och diskutera. Jag är inte intresserad av flockmentalitet. Jag vill ha deras argument inte deras meriter eller antal.

Tillägg: Påståendet om att de svenska tränarna suttit i fängelse var bara för att illustrera hur absurt det är att jag förväntas tro på en beskrivning av ett klipp som inte existerar eller att Cesar har fällts i domstol, vilket inte verkar ha hänt, utan några som helst referenser. Det är ganska dåligt tycker jag.

Kom igen, tv-programmet räcker inte ens längre. Nu ska jag hitta ett klipp som är så hemskt att det inte fick visas i Sverige. Jag lyckas inte hitta det. Beskrivningen är lika dramatisk som vanligt, så min förväntning är naturligtvis att om klippet ens finns så är beskrivningen mycket värre än det som verkligen hände.

Men om vi nu diskuterar hur en person beter sig mot hundar, får man inte diskutera fler aspekter än det som sänts i svensk TV? Du får så klart ha de förväntningar du vill, och se det med vilka glasögon du vill. Men att en annan person har en annan syn på det hela betyder inte att denne ljuger eller överdriver. Ni kanske bara har olika erfarenheter och olika sätt att se på hundar.

Men om vi nu diskuterar hur en person beter sig mot hundar, får man inte diskutera fler aspekter än det som sänts i svensk TV? Du får så klart ha de förväntningar du vill, och se det med vilka glasögon du vill. Men att en annan person har en annan syn på det hela betyder inte att denne ljuger eller överdriver. Ni kanske bara har olika erfarenheter och olika sätt att se på hundar.

Just det klippet kan jag inte uttala mig om eftersom det inte går att hitta trots att det skulle vara lätt att hitta med google. Jag tycker inte det är rimligt att anse att jag ska förstå att CM är ett jävla kräk baserat på material jag inte får se.

Däremot är det förstås okej med subjektiva beskrivningar, men en del påståenden verkar helt enkelt inte grundade utan bara vara nån slags hagelgevärs-approach.

Rörande annat material så bortser man dessutom från hans böcker om valpträning med mer som är av en helt annan natur.

Vad menar du med det här? Vilka är dessa tränare? Hela bruks och IPO-Sverige? Ännu har iaf jag inte träffat på en enda kriminell tränare trots att de jobbar mot CMs metoder.
Jag förklarade vad jag menade i inlägget nedanför

Menar du att jag är en lögnare när du skriver att jag ljuger? Vad baserar du det på?
Jag baserar det på din lögn som jag citerade och besvarade med "Sluta ljuga".

Det gör det säkert. De får gärna komma hit och diskutera. Jag är inte intresserad av flockmentalitet. Jag vill ha deras argument inte deras meriter eller antal.
.

Hur erfaren måste man vara för att åsikten ska gälla? Jag är inte så pigg på att använda andras namn som argument, men kanske kan vi som skriver använda våra egna? Det har kommit ett gäng svar i tråden från folk som har rätt lång erfarenhet redan, och eftersom hund är mitt enda fritidsintresse har jag själv skaffat mig rätt mycket utbildning och erfarenheter under mina 15 år som hundägare. Det är dock frågan om SBK-utbildningar och inte etologiutbildningar, så svaren blir därefter.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka