"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Jag tycker så synd om hunden som blir strypt. Känns som om han bytte till kopplet/helstryp bara för att hunden försöker försvara sig när han hänger upp den i det helatiden... -.-

Sååå, om en hund bits i en situation som människan som håller i snöret satt den i medvetet så har man rätten att strypa den så den kämpar för sitt liv, pissar på sig och tillslut svimmar? Intressant.

Tja, det är väl ganska lindrigt jämfört med dina förslag om att tända eld på hundar och slå ut alla deras tänder?!

Ursäkta? Nu blev jag riktigt nyfiken. När och var har jag någonsin sagt eller skrivit att man ska tända eld på hundar eller slå ut deras tänder? :eek: O_o

Förmodligen på samma inte existerande ställe där någon skrev att man har rätt att strypa hundar tills de pissar på sig och svimmar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

En hund som blir aggressiv när man kommer nära maten, och tillochmed biter, är iaf i min värld inte ok. Hur hade ni som är emot CM metoder löstr alla problem han stöter på. För jag tycker han lyckas rätt b ra med bettenden hos hunbdar som antagligen är jäkligt befästa redan. Och framförallt farliga!

Precis det där med att det oönskade betendet redan är befäst är en mycket viktig poäng.

Jag har mer erfarenhet av hästar än hundar egentligen, eller rättare sagt, mitt hästintresse var under min uppväxt så väldigt mycket större än hundintresset.

Jag lärde mig då hur oerhört lätt och trivsamt det är att pyssla med och fostra föl och unghästar, men också hur krävande det är att korrigera en äldre hästs olater.

Man kan absolut inte hantera en bufflig 10-årig häst på samma vis som en liten fölunge och förvänta sig samma resultat. Den äldre individen har lärt sig "alla tricks" att komma undan/dominera och ibland var hästen farlig eftersom den visste att den kunde skrämmas.

Nu haltar kanske jämförelsen eftersom hästar är så mycket större djur, men min reflektion är att man måste och bör göra olika beroende på hur akut situationen är.

Sedan vet jag också (!) att det inom hästvärlden finns både gurus och kvacksalvare. Jag utgår bara från mina egna erfarenheter och jag hade mycket tid i ungdomen att både fascineras av och lära mig om hästars temperament och beteende.

Sååå, om en hund bits i en situation som människan som håller i snöret satt den i medvetet så har man rätten att strypa den så den kämpar för sitt liv, pissar på sig och tillslut svimmar? Intressant.

Nu MÅSTE jag se det 41 minuter långa klippet (fast jag gör det ikväll). Jag har svårt att föreställa mig att det vore ok ens i USA. För, tro det eller ej, det finns djurskyddslagar där också.

Ja hans metoder bygger på att hunden kuvas. Den ska vara helt passiv, den får inte tänka själv och inte bete sig som en hund alls. Det som han kallar "calm and submissive" är hundar som är rädda. Och tro fan att han vill ha det så när han tror att alla hundar bara letar efter första bästa chans att ta över ledarrollen! Men klart att han också lägger in avslappning/uteblivet obehag som ett substitut till belöning. Får inte hunden den här förstärkningen så kommer den aldrig att lära sig något alls. Fast jag tycker ju personligen att man kan ge den en belöning som den blir glad av, istället för att förstärkningen blir att den slipper obehag.

Skillnaden i tänk är att jag vill att även problemhundar ska ha en hög och glad svansföring (beroende på ras då), de ska spetsa öronen i kommunikationen till mig och jag vill att huvudet är högsta punkten, inte en krum rygg. Det är en attityd som borgar för en bra kommunikation och en bra relation. Visst finns det lägen där man måste tillföra obehag för att bryta ett beteende, men då får belöningen vara desto roligare så hunden lyfts ur det här kuvade läget fort som attan. Så fort jag sänkt hunden så har jag ju också trasat sönder vår relation lite, och det är viktigt att reparera detta så fort som möjligt.

Detta är inte till dig utan en allmän fundering:
Jag gillar inte att man rättfärdigar ett våldsamt beteende och säger att "det är naturligt". Ja naturen är hård, grym och helt orättvis. So far so good. Men betyder det att vi människor bör efterlikna detta? Har vi ens rätt att göra det? Det är VI som bestämt oss för att skaffa en hund, inte hunden som bestämt sig för att skaffa en människa. Det betyder att HELA ansvaret är vårt. Att hunden lär sig rätt beteende, att vi får en bra relation med hunden, att hunden förhindras att göra vissa saker som hunden kanske vill göra. Vi kan inte, när det inte fungerar, lägga över ansvaret på hunden och säga att den får skylla sig själv. Gör vi det så är vi enormt orättvisa mot hunden!

Ett litet förtydligande: Jag menar inte att när en hund beter sig illa så är det alltid ägarens fel. Så är det inte. En del hundar har pga dålig uppfödning eller bara otur en mentalitet som är svårare att hantera än andra. En del är sammansatta på ett sätt som gör att de aldrig kan fungera normalt. Det jag menar är att vad vi gör åt beteendet, det är till 100 % vårt val, och inget hunden har tvingat oss till.

Nu skrev du så långt att jag inte kan kommentera all text. Eftersom jag känner till CM för dåligt vill jag inte kommentera hans metoder, men jag gör en reflektion kring det som du beskriver allmänt.

Vad gäller svansföring så kan svansen vara hög av olika orsaker. Det är enligt min mening skillnad på förväntan och glädje kontra dominans. Det är inte heller endast svansen som man bör fundera över, utan hur kroppsspråket i övrigt uttrycks.

Jag tycker absolut att man skall ha "lyckliga lydiga hundar" (för att citera en bok som jag själv uppskattat mycket), men man måste också komma ihåg att all lydnad ju är underordning på ett eller annat sätt.

Min erfarenhet att de trevliga hundarna är de som "vet sin plats och vilka regler som gäller". Det är för att de verkligen kan slappna av och inte ständigt behöver oroa sig för om omgivningen skall godkänna beteendet eller ej.

När jag kommenterade vikten av avslappning innan, så syftade jag inte på att hunden "endast får det som belöning", för det är verkligen inget "endast".

Att få vara helt avslappnad och tillfreds med sin ägare är verkligen något för en hund att se fram emot och må bra av!

Jag citerar här en av forumets viktigaste regel:

"Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp."

Kort och gott så menas det att vi låter bli att kasta paj på varandra.

Med det sagt så har tråden fått en städning och lever lite på gränsen till avlivning.

/lillebill,moderator på Hund

Jag citerar här en av forumets viktigaste regel:

"Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp."

Kort och gott så menas det att vi låter bli att kasta paj på varandra.

Med det sagt så har tråden fått en städning och lever lite på gränsen till avlivning.

/lillebill,moderator på Hund

Jag tycker att det var rätt att du tog bort mitt inlägg där jag kallade en meddebattör tönt som svar på att hen "inte orkade längre". Som du såg bad jag om ursäkt, det var ett klavertramp, och det är bra med en påminnelse.

Men i övrigt har väl diskussionen varit fredlig?

Nu skrev du så långt att jag inte kan kommentera all text. Eftersom jag känner till CM för dåligt vill jag inte kommentera hans metoder, men jag gör en reflektion kring det som du beskriver allmänt.

Vad gäller svansföring så kan svansen vara hög av olika orsaker. Det är enligt min mening skillnad på förväntan och glädje kontra dominans. Det är inte heller endast svansen som man bör fundera över, utan hur kroppsspråket i övrigt uttrycks.

Jag tycker absolut att man skall ha "lyckliga lydiga hundar" (för att citera en bok som jag själv uppskattat mycket), men man måste också komma ihåg att all lydnad ju är underordning på ett eller annat sätt.

Min erfarenhet att de trevliga hundarna är de som "vet sin plats och vilka regler som gäller". Det är för att de verkligen kan slappna av och inte ständigt behöver oroa sig för om omgivningen skall godkänna beteendet eller ej.

När jag kommenterade vikten av avslappning innan, så syftade jag inte på att hunden "endast får det som belöning", för det är verkligen inget "endast".

Att få vara helt avslappnad och tillfreds med sin ägare är verkligen något för en hund att se fram emot och må bra av!
Det som många tolkar som dominans är väldigt ofta en rädd hund som överkompenserar med kroppsspråk. Det finns hundar med pondus men de är enligt min erfarenhet få i förhållande till antalet rädda och överkompenserande hundar.
För att vara konsekvent och rättvis så behöver man inte dumma sig med hunden.
Dessutom är det helt galet att en total främling (för hunden) går in hemmet och ger sig på den. Dessutom med ägarens tillåtelse. Förtroendet mellan ägare och hund lär inte stärkas av det.
JAg har dock sett något avsnitt med CM där han lärde ägaren att hantera sin rädda hund. Bland annat lärde han hunden att hoppa in i bilen genom att kasta in godis. Han sa också till ägaren att det inte var någon idé att tvinga en så rädd hund. Kanske har han reviderat sina metoder numer.

JAg har dock sett något avsnitt med CM där han lärde ägaren att hantera sin rädda hund. Bland annat lärde han hunden att hoppa in i bilen genom att kasta in godis. Han sa också till ägaren att det inte var någon idé att tvinga en så rädd hund. Kanske har han reviderat sina metoder numer.

Jag har mest sett avsnitt lite då och då. Jag skulle säga att hans metoder varierar mycket beroende på situationen (..och tyvärr kanske ibland för bra tv).

Bilden blir förstås svartare om den baseras på ett urval nedkortade klipp med syfte att ge en negativ bild.

Jag har mest sett avsnitt lite då och då. Jag skulle säga att hans metoder varierar mycket beroende på situationen (..och tyvärr kanske ibland för bra tv).

Bilden blir förstås svartare om den baseras på ett urval nedkortade klipp med syfte att ge en negativ bild.
Jag tror knappast att de som producerar programmen är ute efter att ge en negativ bild. Många program gör detta ändå trots att de inte är nedkortade. Hans teori om dominans är dessutom totalt out of date.

CM är tv-show. Punkt.
Lägger man lite tid på googel så hittar man vidriga klipp. Det vi ser i rutan är mycket nerkortat. Vi får INTE se hur mycket han gör INNAN. Vi har haft diskussionen på buke förr och då har några bukemedlemmar vittnat att i USA visar mer än här. Det finns mycket som klipps bort för att det ska kunna sändas i Sverige. Då länkades flera klipp. Men CM och hans produktionsbolag rensar också flitigt om de kan bland klipp som läcker ut. Det är ju en bizzniz som ska leva :meh:
Om Milan vore så jäkla bra skulle var enda tränare anamma han metoder på bruksklubbarna runt om i sverige. Och de skulle håva in pengar på dessa metoder om de funkade. Uppenbarligen funkar det inte så.
Milan har minst två gånger blivit stämd av hundägare och dragen inför rätta pga att han SKADAT hundar allvarligt. Bla sin producents hund som fick halsen söndersargad av hans vidriga strypkoppel. Hundar har alltså behövt veterinärvård efter hans metoder.
Hela hans grundtänk är en fornlämning. För att karl lyckas pricka in ett rätt då och då och där emellan gör 99 fel är verkligen inget att hylla!!! Även en blind höna kan hitta ett korn.
Hela fallet Holly är skandal! Den hunden har inga enorma aggressivitetsproblem. Vist finns problem men inte till den graden som CM vill blåsa upp det till och få tittarna att tro. Den är resursvaktande om sin mat men inte till absurdum. Det hade gått att hantera på ett mycket bättre sätt. Men det hade tagit tid. CM har aldrig tid. Allt är kvick fix. Och det är inte speciellt svårt att mata en hund 2 ggr om dagen i enskildhet och säkerhet. Det finns ALDRIG en anledning att gå in och provicera som CM gör i det fallet.
Med tanke på hur mycket skada CM faktiskt gjort och hur mycket fel det faktiskt finns i hans tänk och metoder så har han inte på Tv öht att göra. Tyvärr kryllar det av snåljåpar som vill snabbt fixa sina problemhundar och inte ids gå till en tränare och lägga pengar och i stället glatt börjar experimentera hemma med CM metoder. Finns inte en enda brukshundsklubb i Sverige som inte sett dessa hundar när de sen bytt ägare (via blocket)

Det är möjligt. Det jag vänder mig mot är det jag ser som överdriven demonisering.
Om du hade varit riktigt insatt och sett betydligt mer av bortklippta scener som faktiskt finns filmat så hade du troligtvis inte tyckt att det var överdrivet.

Det vidrigaste jag sett var när han skulle "bota" en åskrädd hund.
Hunden sattes på ett löpband i STRYPSNARA. Hunden har två val. Springa eller strypas. Där efter står medhjälpare och smäller i ballonger, grytlock och fan vet vad. Hunden har total panik. Kissar ner sig av skräck och stress. När den tillslut helt utmattad av att springa mer och därmed inte orkar reagera så tycker Cm "Nu har vi kommit nån stanns.
Där efter tar han med hunden till sin ranch för att fortsätta "jobba" med den.
Efter en tid lämnas hunden tillbaka och man får se en totalt avstängd zoombiehund . Ägarna är överlyckliga, CM slår sig för bröstet. Jag gråter och vill spy!!!

Givetvis visas inte sånt här i svensk tv. Vill man se sanningen om CM så får man googla.

Som det där inlägget till exempel.
På vilket sätt tycker du att det är överdrivet?
Vad är det hos CM som du tycker är okej?

Tycker du det ok att någon får sprida budskap i tv som andra tar efter utan att visa upp hela sanningen?
Är det ok att göra sig miljoner på en falsk mediabild där djur kommer till skada?
Ska han verkligen glorifieras och försvaras trots allt det han faktiskt bevisligen gör illa?

Hela CM är en lögn och en tvkonstruktion. CM är ett koncept för att tjäna pengar. Hade han varit kunskap hade miljoner tränare följt i hans spår. Istället spottar en värld av tränare på honom. CM har i stort sett bara fans bland soff-folket om INTE tränar sina hundar aktivt. Varken hemma eller i någon klubb. Folk som har dålig kunskap om hund. Till det finns en anledning. Tyvärr är det många som inte ids vara aktiva med sina hundar och då få folk som CM stort utrymme.
Jag har ALDRIG (tack och lov) hört en enda bruks eller IPO-människa ha ett enda ord övers till CM eller hans helt åt väggarna galna dominanstänk. Karln läser hundar som fan själv läser bibeln. Helt för att gynna sina egna syften till att göra bra tv.

Senast ändrad av en moderator:
På vilket sätt tycker du att det är överdrivet?
Vad är det hos CM som du tycker är okej?

Det är överdrivet eftersom det låter precis som det brukar låta när ett klipp beskrivs, och sen inte alls motsvaras när det visas. Jag lyckades tyvärr inte hitta klippet där han stoppar den åskrädda hunden i en mixer, men här https://www.facebook.com/cesar.millan/photos/a.466675924953.249225.42463089953/10152979554309954/
länkar han till en artikel på sin hemsida: http://www.cesarsway.com/the-scoop/features/Weathering-the-Storm
som är av helt annan karaktär.

Läs gärna den här också:
http://www.huffingtonpost.com/cesar-millan/dogs-fireworks-tips_b_3541615.html

Tycker du det ok att någon får sprida budskap i tv som andra tar efter utan att visa upp hela sanningen?
Är det ok att göra sig miljoner på en falsk mediabild där djur kommer till skada?
Nej, det tycker jag inte är ok

Ska han verkligen glorifieras och försvaras trots allt det han faktiskt bevisligen gör illa?
Vem? Bevisat hur?

Hela CM är en lögn och en tvkonstruktion. CM är ett koncept för att tjäna pengar. Hade han varit kunskap hade miljoner tränare följt i hans spår. Istället spottar en värld av tränare på honom.
Det låter inte som några trevliga tränare, och det är inte heller någon hållbar argumentation. Diskutera hellre metoderna i sig än huruvida de har genomslag hos tränare i sverige.

CM har i stort sett bara fans bland soff-folket om INTE tränar sina hundar aktivt.
Oschysst, ogrundad och antagligen osann karakterisering.

karln läser hundar som fan själv läser bibeln. Helt för att gynna sina egna syften till att göra bra tv.
Ja, ni verkar inte vara helt överens.

Jag vet inte. Jag tror du tar lite för lätt på problemen, och missar en hel del inslag. Många av råden och förändringarna kommer förmodligen göra hundarna mer harmoniska och lyckliga.

Till exempel verkar det vara rocket science i USA att det faktiskt är bra att ta sina hundar på promenad.

Jag har inte sett alla program, och jag såg mest i början. Sedan blev jag lite för ledsen att titta på de kuvade hundarna :(. Men jag tar inte så lätt på problemen, de kan vara väldigt handikappande för både människa och hund. Att problemet upplevs som väldigt besvärande betyder dock inte att det är väldigt svårt att fixa till när man vet vilka knappar man ska trycka på. Förutsatt att hunden är någotsånär funtad mentalt. Hundar som inte avreagerar är svårast, men någon sådan hund har jag nog aldrig sett i hans program.

Att han säger att de ska motioneras rättfärdigar inte övergreppen på hundarna. Han är mycket väl medveten om att det finns andra sätt att göra det här på och han har vad jag har förstått börjat lägga in lite belöningar i sin träning (typ att han säger åt hunden att den är duktig) men själva grundtänket att man måste bryta ner hunden vill han inte ändra på.

Det är möjligt. Det jag vänder mig mot är det jag ser som överdriven demonisering.
Personligen ser jag en stor fara i att Svenssonhundägare ser CM på bästa sändningstid. Flera av dessa ägare har besökt brukshundsklubbens kurser där de stolt förklarat att deras hundar "är lägst i rang". Tyvärr har en hel del av CMs metoder använts på dessa tämligen enkla sällskapshundar vilket lett till problembeteenden. Ofta med bristande timing dessutom.
Det brukar krävas en hel del teori och visande av egen hund för att dessa människor ska förstå. Av någon anledning har de oerhört lätt att svälja dominansbaserade teorier och straffbaserad träning.
Jag ser det som ett ett allvarligt problem för de hundar och ägare som anammar CMs teorier och sätt att träna.

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka