Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sååå, om en hund bits i en situation som människan som håller i snöret satt den i medvetet så har man rätten att strypa den så den kämpar för sitt liv, pissar på sig och tillslut svimmar? Intressant.
Tja, det är väl ganska lindrigt jämfört med dina förslag om att tända eld på hundar och slå ut alla deras tänder?!
Ursäkta? Nu blev jag riktigt nyfiken. När och var har jag någonsin sagt eller skrivit att man ska tända eld på hundar eller slå ut deras tänder?![]()
![]()
En hund som blir aggressiv när man kommer nära maten, och tillochmed biter, är iaf i min värld inte ok. Hur hade ni som är emot CM metoder löstr alla problem han stöter på. För jag tycker han lyckas rätt b ra med bettenden hos hunbdar som antagligen är jäkligt befästa redan. Och framförallt farliga!
Sååå, om en hund bits i en situation som människan som håller i snöret satt den i medvetet så har man rätten att strypa den så den kämpar för sitt liv, pissar på sig och tillslut svimmar? Intressant.
Ja hans metoder bygger på att hunden kuvas. Den ska vara helt passiv, den får inte tänka själv och inte bete sig som en hund alls. Det som han kallar "calm and submissive" är hundar som är rädda. Och tro fan att han vill ha det så när han tror att alla hundar bara letar efter första bästa chans att ta över ledarrollen! Men klart att han också lägger in avslappning/uteblivet obehag som ett substitut till belöning. Får inte hunden den här förstärkningen så kommer den aldrig att lära sig något alls. Fast jag tycker ju personligen att man kan ge den en belöning som den blir glad av, istället för att förstärkningen blir att den slipper obehag.
Skillnaden i tänk är att jag vill att även problemhundar ska ha en hög och glad svansföring (beroende på ras då), de ska spetsa öronen i kommunikationen till mig och jag vill att huvudet är högsta punkten, inte en krum rygg. Det är en attityd som borgar för en bra kommunikation och en bra relation. Visst finns det lägen där man måste tillföra obehag för att bryta ett beteende, men då får belöningen vara desto roligare så hunden lyfts ur det här kuvade läget fort som attan. Så fort jag sänkt hunden så har jag ju också trasat sönder vår relation lite, och det är viktigt att reparera detta så fort som möjligt.
Detta är inte till dig utan en allmän fundering:
Jag gillar inte att man rättfärdigar ett våldsamt beteende och säger att "det är naturligt". Ja naturen är hård, grym och helt orättvis. So far so good. Men betyder det att vi människor bör efterlikna detta? Har vi ens rätt att göra det? Det är VI som bestämt oss för att skaffa en hund, inte hunden som bestämt sig för att skaffa en människa. Det betyder att HELA ansvaret är vårt. Att hunden lär sig rätt beteende, att vi får en bra relation med hunden, att hunden förhindras att göra vissa saker som hunden kanske vill göra. Vi kan inte, när det inte fungerar, lägga över ansvaret på hunden och säga att den får skylla sig själv. Gör vi det så är vi enormt orättvisa mot hunden!
Ett litet förtydligande: Jag menar inte att när en hund beter sig illa så är det alltid ägarens fel. Så är det inte. En del hundar har pga dålig uppfödning eller bara otur en mentalitet som är svårare att hantera än andra. En del är sammansatta på ett sätt som gör att de aldrig kan fungera normalt. Det jag menar är att vad vi gör åt beteendet, det är till 100 % vårt val, och inget hunden har tvingat oss till.
Jag citerar här en av forumets viktigaste regel:
"Var vänlig och korrekt gentemot andra och gå aldrig till personangrepp."
Kort och gott så menas det att vi låter bli att kasta paj på varandra.
Med det sagt så har tråden fått en städning och lever lite på gränsen till avlivning.
/lillebill,moderator på Hund
Det som många tolkar som dominans är väldigt ofta en rädd hund som överkompenserar med kroppsspråk. Det finns hundar med pondus men de är enligt min erfarenhet få i förhållande till antalet rädda och överkompenserande hundar.Nu skrev du så långt att jag inte kan kommentera all text. Eftersom jag känner till CM för dåligt vill jag inte kommentera hans metoder, men jag gör en reflektion kring det som du beskriver allmänt.
Vad gäller svansföring så kan svansen vara hög av olika orsaker. Det är enligt min mening skillnad på förväntan och glädje kontra dominans. Det är inte heller endast svansen som man bör fundera över, utan hur kroppsspråket i övrigt uttrycks.
Jag tycker absolut att man skall ha "lyckliga lydiga hundar" (för att citera en bok som jag själv uppskattat mycket), men man måste också komma ihåg att all lydnad ju är underordning på ett eller annat sätt.
Min erfarenhet att de trevliga hundarna är de som "vet sin plats och vilka regler som gäller". Det är för att de verkligen kan slappna av och inte ständigt behöver oroa sig för om omgivningen skall godkänna beteendet eller ej.
När jag kommenterade vikten av avslappning innan, så syftade jag inte på att hunden "endast får det som belöning", för det är verkligen inget "endast".
Att få vara helt avslappnad och tillfreds med sin ägare är verkligen något för en hund att se fram emot och må bra av!
JAg har dock sett något avsnitt med CM där han lärde ägaren att hantera sin rädda hund. Bland annat lärde han hunden att hoppa in i bilen genom att kasta in godis. Han sa också till ägaren att det inte var någon idé att tvinga en så rädd hund. Kanske har han reviderat sina metoder numer.
Jag tror knappast att de som producerar programmen är ute efter att ge en negativ bild. Många program gör detta ändå trots att de inte är nedkortade. Hans teori om dominans är dessutom totalt out of date.Jag har mest sett avsnitt lite då och då. Jag skulle säga att hans metoder varierar mycket beroende på situationen (..och tyvärr kanske ibland för bra tv).
Bilden blir förstås svartare om den baseras på ett urval nedkortade klipp med syfte att ge en negativ bild.
Jag tror knappast att de som producerar programmen är ute efter att ge en negativ bild. Många program gör detta ändå trots att de inte är nedkortade. Hans teori om dominans är dessutom totalt out of date.
Om du hade varit riktigt insatt och sett betydligt mer av bortklippta scener som faktiskt finns filmat så hade du troligtvis inte tyckt att det var överdrivet.Det är möjligt. Det jag vänder mig mot är det jag ser som överdriven demonisering.
Det är möjligt. Det jag vänder mig mot är det jag ser som överdriven demonisering.
Det vidrigaste jag sett var när han skulle "bota" en åskrädd hund.
Hunden sattes på ett löpband i STRYPSNARA. Hunden har två val. Springa eller strypas.[...]
På vilket sätt tycker du att det är överdrivet?Som det där inlägget till exempel.
På vilket sätt tycker du att det är överdrivet?
Vad är det hos CM som du tycker är okej?
Nej, det tycker jag inte är okTycker du det ok att någon får sprida budskap i tv som andra tar efter utan att visa upp hela sanningen?
Är det ok att göra sig miljoner på en falsk mediabild där djur kommer till skada?
Vem? Bevisat hur?Ska han verkligen glorifieras och försvaras trots allt det han faktiskt bevisligen gör illa?
Det låter inte som några trevliga tränare, och det är inte heller någon hållbar argumentation. Diskutera hellre metoderna i sig än huruvida de har genomslag hos tränare i sverige.Hela CM är en lögn och en tvkonstruktion. CM är ett koncept för att tjäna pengar. Hade han varit kunskap hade miljoner tränare följt i hans spår. Istället spottar en värld av tränare på honom.
Oschysst, ogrundad och antagligen osann karakterisering.CM har i stort sett bara fans bland soff-folket om INTE tränar sina hundar aktivt.
Ja, ni verkar inte vara helt överens.karln läser hundar som fan själv läser bibeln. Helt för att gynna sina egna syften till att göra bra tv.
Jag vet inte. Jag tror du tar lite för lätt på problemen, och missar en hel del inslag. Många av råden och förändringarna kommer förmodligen göra hundarna mer harmoniska och lyckliga.
Till exempel verkar det vara rocket science i USA att det faktiskt är bra att ta sina hundar på promenad.
Personligen ser jag en stor fara i att Svenssonhundägare ser CM på bästa sändningstid. Flera av dessa ägare har besökt brukshundsklubbens kurser där de stolt förklarat att deras hundar "är lägst i rang". Tyvärr har en hel del av CMs metoder använts på dessa tämligen enkla sällskapshundar vilket lett till problembeteenden. Ofta med bristande timing dessutom.Det är möjligt. Det jag vänder mig mot är det jag ser som överdriven demonisering.