Man och man, jag är kvinna. Varför skulle jag inte kunna det? Jag har träffat och jobbat med många hundar som bitit. Självklart är det många gånger mer än en anledning som gör att en hund väljer ett beteende som att bita. Många gånger har det blivit ren frågsport för att komma till pudelns kärna, men jag har aldrig misslyckats. En hund som biter är på höjden av frustration och aggression det är många gånger mycket enklare att ta reda anledningen än många andra mer ovanliga beteenden. Ett bett är ofta ett hot och sen ett verkställ av just en eller flera anledningar.
Om hunden däremot tex. inte vill gå i trappor, eller inte kan vara in närheten av en trafikerad väg, får jag många gånger fundera många varv innan jag kan lösa problemet. Det är mycket svårare.
Det där med diarré tror jag du väljer att inte förstå, det har ingenting med temperament eller intelligens att göra. Hunden visar att den är rädd, den morrar. Du väljer att tala om för hunden att den inte får morra. Hunden morrar inte, men är fortfarande rädd.