Nonsens, friska hundar biter inte ihjäl varandra. Det är inte normal interaktion. Om din hund försöker döda dig så är det okej om du slår ihjäl den som sista utväg i självförsvar.
Det är inte alls nonsens, utan det förekommer. Det behöver inte heller handla om självförsvar för den delen.
Men ja, jag värderar mitt och andra människors liv högre än hundens. Så hade min hund angripit en människa så hade jag tagit till de medel som krävdes för att avvärja angreppet.
Det är inte det det handlar om i det här fallet dock. Utan hur ska jag tolka ett aggressivt beteende från hunden och vad gör jag åt det. Där säger mig både min erfarenhet och utbildning i ämnet hund (inkl hundars mentalitet och problemhundshantering) att våld inte är någon vidare god idé.
Filosofiska undringar som håller katten vaken på natten istället för söndersliten.
Jag tycker inte att man ska använda el, jag argumenterade bara mot att det inte skulle vara effektivt för att uppnå vissa resultat. Det skadar ju inte att behålla sakligheten.
El garanterar på inget vis ett gott resultat. Jag har själv provat att använda mig av bestraffningsträning och sett att det har vissa bieffekter. Några av dem var inte helt väntade. Det är ju något man får ta med i beräkningen när man diskuterar bestraffningsmetodernas effektivitet. Särskilt om de är så skarpa att de är avsedda att ge ett varaktigt resultat på ett par gångers användning.