Aha, det stämmer. Jag såg början av ordet "showdown" och kopplade "shadow".
@Askur , det finns klipp på Holly där hon är på Cesars anläggning någon månad senare, det är enormt deprimerande. Inte bara hon dock, utan även beteendena många andra hundar uppvisar där... Om du googlar lär du kunna hitta det. Vad som eventuellt hände därefter vet jag inte.
Tweet från 2015.
https://twitter.com/cesarmillan/status/560502726484713474
Angående Shadow hittade jag det här i en kommentar på en blogg. Har inte kunnat bekräfta om det är sant.
"Shadow's owners have spoken out to Debunk the Libel and Slander spreaded by the Pigeons...
On January 11, 2008, Cesar Millan came to our house at our request to see if he could help us with out dog, Shadow.
At no time was Mr. Millan with Shadow without me or my husband, Alan, watching him.
At no time did Mr. Millan or any of the film/production crew mistreat or personally provoke Shadow to incite an aggressive reaction, nor did Mr. Millan choke Shadow.
Any aggressiveness or dominate behavior displayed by Shadow was not a result of Mr. Millan, but rather the exact type of behavior we had experienced ourselves when Shadow was around certain other dogs and the reason we asked for Mr. Millan’s help in the first place.
From the moment the crew cam to our house it was evident that everyone cared deeply for the animals and the main priority
was helping us with the issues we had with Shadow, not just trying to get the best footage.
After the initial filming, Mr. Millan returned to our house without the film crew to check on our progress with Shadow and to continue to offer us his support.
After spending many hours with Mr. Millan and the crew, we have
nothing but the utmost respect for the entire operation.
–Alexandra Ament
Shadow’s Owner"
Holly uppvisar många val som är rätt, Cesar kör rakt över dessa (och några av dem uppmärksammar han och ger mycket bisarra "förklaringar" till) och provocerar avsiktligt och aggressivt hunden tills hon blir för pressad. På
inget sätt är det vare sig konstruktiv träning eller acceptabel hantering.
Det finns flera liknande analyser av vad som egentligen händer, det här var inte den jag letade efter egentligen men den ser ut att innehålla ungefär vad jag var ute efter:
Karln är så fel ute att det vore sorgligt att se hos en amatör. Hos någon som inte bara arbetar professionellt med hundar utan även arbetar för att utbilda andra är det... jag har inte ord för det.
Det kan stämma att han gör fel, men jag tycker att det där klippet överdramatiserar på det sätt jag tycker är det vanliga vid kritik av Millan. Man får dessutom tänka på att han gjorde det där live, medan man vid analysen kan titta hur många gånger som helst.