"Cesar Millan borde inte få plåga hundar i svensk tv"

Okej, där kommer vi antagligen inte längre utan får förbli oense.
...det står ju till och med i programmet att man inte ska använda metoderna...
Vad det står och vad folk gör är inte riktigt samma sak. Eftersom jag stött på detta flera gånger (läs många gånger) så blir det märkligt om du inte är överens? Vad är du inte överens med?

Vad det står och vad folk gör är inte riktigt samma sak. Eftersom jag stött på detta flera gånger (läs många gånger) så blir det märkligt om du inte är överens? Vad är du inte överens med?

Just hur mycket man kan lasta Cesar för det. Som jag sagt så har jag också sett det. Men det är ganska filosofiskt och svårt att diskutera och kanske inte det intressantaste.

Som jag skrivit så vore förmodligen valpträning och vardagslydnad nyttigare tv-program, men jag tycker ändå att ägarna har stort ansvar att inte vara kompletta spån, och att deras misslyckanden inte direkt kan läggas till alla anklagelser mot Cesar utan att åtminstone spädas ut en smula.

Jag vet inte riktigt. Elhalsband var lika förbjudet då som det är nu.

Snarare säger det ett och annat om inställningen till hundträning om de som var aktiva här då.

Ja, jag skulle också gissa på att det åtminstone till viss del beror på användarvariation.
Men jag minns det inte som att det varit helt ensidigt åt andra hållet tidigare heller? Kanske beror det på hur långt tillbaka man menar.

Just hur mycket man kan lasta Cesar för det. Som jag sagt så har jag också sett det. Men det är ganska filosofiskt och svårt att diskutera och kanske inte det intressantaste.

Som jag skrivit så vore förmodligen valpträning och vardagslydnad nyttigare tv-program, men jag tycker ändå att ägarna har stort ansvar att inte vara kompletta spån, och att deras misslyckanden inte direkt kan läggas till alla anklagelser mot Cesar utan att åtminstone spädas ut en smula.
Det var ju åtminstone skönt att du anser att de som tränar ala CM är spån. I övrigt så förpliktar det att göra program som vsas för allmänheten. Som bekant så brukar människor göra det som visas inte det som sägs (eller skrivs).

Det var ju åtminstone skönt att du anser att de som tränar ala CM är spån. I övrigt så förpliktar det att göra program som vsas för allmänheten. Som bekant så brukar människor göra det som visas inte det som sägs (eller skrivs).

Så mycket skillnad borde det inte göra vad jag tycker. :)

Jag vill dessutom kvalificera det att huruvida de är spån dessutom beror på vad av allt det Cesar visar de använder och i vilka situationer, hur bra de lyckas och hur lyckliga deras hundar är.

Det är riskt att det blir en helt annan diskussion, men jag tycker inte att man kan kräva att tv-program bara får visa sådant som tittarna önskas göra.

Jag är så himla stolt över Astrid som skrivit artikeln, har henne som student och blir sjukt impad varje gång studenterna vågar ta stormen som lätt uppstår.

Och så får jag säga att det var en ovanligt trevlig diskussion med artikeln som bakgrund här, har blivit lite mörkrädd på andra håll på nätet över hur folk beter sig....

Och till sist kan jag tillägga att rubriken på artikeln egentligen var en annan, men att nyheter24 tyckte det blev bättre som den ser ut nu.... :p

Men så har en del av mina inlägg tagits bort också. ;)

En av förmånerna med att vara moderator är att man kan se borttagna inlägg....... ;)

(tillägg: och "ovanligt trevlig" behöver inte betyda helt igenom supertrevlig... :) )

Senast ändrad:
Så mycket skillnad borde det inte göra vad jag tycker. :)

Jag vill dessutom kvalificera det att huruvida de är spån dessutom beror på vad av allt det Cesar visar de använder och i vilka situationer, hur bra de lyckas och hur lyckliga deras hundar är.

Det är riskt att det blir en helt annan diskussion, men jag tycker inte att man kan kräva att tv-program bara får visa sådant som tittarna önskas göra.
JAg har inte heller talat om vad som ska eller inte ska visas. Däremot har jag påpekat att det förpliktar att ha den typen av program och det fungerar INTE med att gömma sig bakom att folk inte ska använda de metoder som används i programmet.

Ja, jag skulle också gissa på att det åtminstone till viss del beror på användarvariation.
Men jag minns det inte som att det varit helt ensidigt åt andra hållet tidigare heller? Kanske beror det på hur långt tillbaka man menar.
Vet ej exakt men mellan 5-7 år tillbaka. Vi var väl några stycken men vi förlöjligades något enormt av dom "tuffa typerna".

Den jag kan komma på som är erfaren och kanske tillgänglig för reflektioner är @Jadzia

Inte för att hon kan tala för hela IPO- och bruks-Sverige, men lite mer nyanser kanske vi kan få.

Jag har skummat tråden lite hastigt och tänker inte uttala mig om CM, men diskussioner om just CM uppkommer ganska sällan i de kretsar jag befinner mig. Det kan vara för att han helt enkelt är ointressant för vår sport eller för att man inte ser något att diskutera. Vad vet jag. Jag har inte stött på någon som prpagerar för CM, men heller inte någon som tar avstånd. Dock diskuteras kräksnara, korrigeringar, dominans och dylikt livligt och åsikterna är delade. Det är dock inget som kopplas till CM utan de diskussioner jag hör handlar snarare om tyska, belgiska, tjeckiska och amerikanska ipo-profiler. Kan bero på att det oftast är sportens utövande som sådant som är föremål för intresse och inte problemlösning för svenssons hundar.

Det där med CMs vara eller inte vara har ju svängt något enormt på några år.

För några år sedan så var vi bara några få som kritiserade CM här på Buke och vi fick en massa elakartat påhopp då för allt han gjorde och sa var ju sååååå bra. Vadå fel med elhalsband?? Det är ju faktiskt för hundens bästa.

Sen sakta men säkert så vände opionen här på Buke till att bli mer kritisk. Idag är det precis tvärtom. Någon/några få som tycker han är okej och resten är emot.

Så de metoder som kritiseras starkt idag hyllades för bara några år sedan.

Det var en person X som var här och härjade, denne fick ett gäng fans men inga av dem hade så värst mycket egen erfarenhet i botten. Därför kunde de inte heller se på X med okritiska ögon. X verkade ju veta vad hen pratade om! Vi var ett gäng som protesterade men det blev lite att den som skriker högst vinner.

X är sedan dess anmäld till SBK för användande av otillåtna medel (stackel) och om jag inte minns fel även polisanmäld för djurplågeri. Så så gick det med den saken.

Jag har mest sett avsnitt lite då och då. Jag skulle säga att hans metoder varierar mycket beroende på situationen (..och tyvärr kanske ibland för bra tv).

Bilden blir förstås svartare om den baseras på ett urval nedkortade klipp med syfte att ge en negativ bild.

Det handlar verkligen inte bara om hans brutala och orättvisa metoder, det handlar om att hela hans förklaringsmodell för hundar är totalt felaktig. På en mycket grundläggande nivå.

Det (ihop med att hans målbild också är förkastlig) driver i sin tur mycket av hans hantering av hundar. Hundägare behöver inte kopiera demonstrerade tekniker rakt av för att hans program ska vara skadligt, när de sväljer hans förvirrade dominanspladder kommer det att driva helt egna misstag också. Programmen må ha en "do not try this at home"-tag, vilket jag visserligen inte anser förändrar ansvaret i nämnvärd utsträckning, men ingen sådan varning gäller för hans dravel om hur hundar "tar över ledarskap" så fort de får minsta chans - tvärtom.

Det var en person X som var här och härjade, denne fick ett gäng fans men inga av dem hade så värst mycket egen erfarenhet i botten. Därför kunde de inte heller se på X med okritiska ögon. X verkade ju veta vad hen pratade om! Vi var ett gäng som protesterade men det blev lite att den som skriker högst vinner.

X är sedan dess anmäld till SBK för användande av otillåtna medel (stackel) och om jag inte minns fel även polisanmäld för djurplågeri. Så så gick det med den saken.
Jag minns inte riktigt, men var verkligen X så öppen med sina metoder här? Eller var det bara för att jag var så ointresserad av träningsinriktningen som jag missade det.

CM är för övrigt väldigt poppis i (trumvirvel) stående fågelhundsvärlden, högoddsare:cool:O_o

Det var ju den det började med, så blev hon kontaktad av Nyheter24 som ville att hon skulle skriva en debattartikel eftersom det spreds så mycket! Så himla häftigt! Speciellt att hon är vid gott mod trots all skit som kommit också (främst på fejjan).

Det var ju den det började med, så blev hon kontaktad av Nyheter24 som ville att hon skulle skriva en debattartikel eftersom det spreds så mycket! Så himla häftigt! Speciellt att hon är vid gott mod trots all skit som kommit också (främst på fejjan).

Jag får erkänna att min första tanke när jag läste artikeln var "Japp, etologi-biten för att hon är engagerad och faktiskt förstår problemet, student-biten för att hon är grön nog att tro att hon kommer att göra skillnad..." - ett par sekunder senare skämdes jag, men det var min första reaktion. För självklart måste man fortsätta argumentera, diskutera och upplysa! Det hon skrev kommer såklart inte att flytta berg, men hon gör skillnad. Alla bäckar små. :up:

Jag kan tänka mig att reaktionen har varit jobbig dock. Angriper en "guru", är ung, kvinna, och studerar/representerar ett ämne som enligt många är enbart löjligt. Hoppas hon har gott stöd omkring sig i alla fall, och att hon inte blir för mörbultad. Facebook vet jag inte så mycket om, men nätet i allmänhet kan vara rätt läskigt...

Jag tror hon kommer göra skillnad! :) En annan i samma klass har redan lyckats göra det, också hon med en del motstånd och i ett helt annat område. De är helt fantastiskt inspirerande! :love:

Men jag förstår precis vad du menar. Och självaste Pelle Jensen sa en gång till mig och några andra när vi pluggade för honom att han hållit sig ifrån hundforskningen ett tag för att han behövde en paus från alla åsikter. Och han är ändå både man, professor och internationellt erkänd. :p

Hon har fått massor med stöd och har forum där hon är helt och hållet stöttad. :) Har också sett att hon har vänner till hjälp att städa bland kommentarer. :bow:

Liknande trådar

Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 541
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för... 2 3
Svar
40
· Visningar
3 450
Senast: Jissa
·
Hundavel & Ras Jag deltar i en rätt intressant diskussion i en fb-grupp nu där man bett om synpunkter på utseendet på en schäfer. Det har lett till en... 9 10 11
Svar
202
· Visningar
22 829
Senast: purity_666
·
Hundavel & Ras Jag firar lite, måste jag säga. http://www.vf.se/nyheter/hagfors/nu-ger-oddvar-upp-sin-drom Å andra sidan: Experimentverkstan... 2
Svar
23
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka