Det är således ok oavsett vem som trycker ner hunden.
Så långt har vi inte kommit, exemplet var en 20-åring har jag för mig. T.ex. har jag inte reflekterat över hur jag skulle känna för om Darth Vader alfa-rullade en hund.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är således ok oavsett vem som trycker ner hunden.
Kritisk intervju med Cesar (Alan Titchmarsh):
Mm. Fast han förklarar ju inte så mycket här - eller? Han får bara 6 min på sig iofs. Han presenterar sig själv lite kort, och svarar sedan på frågor
Säkert skulle många beteenden gå att bryta även med positiv förstärkning, men för den sakens skull anser jag inte att CM metoder är helt ute och cyklar.
Hundar i flock och vargar är inte så jäkla timida mot varandra heller alla ggr. Eller menar ni att en hund/varg som är ranglåg eller sätts på plats är lidande?
Kan inte låta bli att undra om det var en annan person än CM på klippen. Tex en kille på 20. Med hunden i snara. Som tryckte ner den. Rullade den. En okänd kille... Skulle han bli lika hyllad som CM??
Troligtvis så skulle alla kalla honom fullständig idiot utan att veta vad hans sk kunskap var. Men CM kommer undan med det.
Jag kommer ihåg när hundstallet hade ett program på tv 4. En av tjejerna som jobbar där la ner en rottweiler, det vart ett himla liv om det. Och då la hon bara ner hunden. Så jag tror absolut att det ligger något i det du skriver.
Om han nu rättar till så mycket fel ägarna gör, varför inte samtidigt passa på att rätta till de skithalsband och koppel de använder? Om el, stackel och stryphalsband innan inte hjälp ägrana och hunden, varför kastar han då inte skiten när han kliver in och löser problemen med sin "magi" och ett vanligt halsband???
För de som är intresserade finns här en liten sammanfattning angående straff och effektivitet:
https://www.psychologytoday.com/blo...shment-effective-way-change-the-behavior-dogs
Kenth Svartberg blev sommaren 2003 doktor i etologi på Stockholms universitet inom området hundars personlighet. Därefter arbetade han fram till årsskiftet 06/07 som forskare på SLU, Ultuna, där målet var att nå ytterligare kunskap om hundars olikheter. Även om Kenth numera inte har någon forskartjänst bedriver han forskning på uppdrag och är delaktig i projekt på SLU. Förutom det akademiska arbetet med hundar har Kenth sedan 1990 haft olika former av utbildningar för hundägare och instruktörer. Bland annat har det handlat om allmän hundkunskap som hundspråk, flockliv och inlärning, men också kurser i tävlingslydnad och agility.
Jag gillade Victoria Stillwell ... tills jag sag tva (kanske fler, nu minns jag inte langre riktigt) avsnitt dar hon forklarade for agarna av ett par (eller fler) hundar var "ohjalpliga" och aldeles for "svara" for att hon skulle jobba med dem.
Att ha samma tröskel för djurplågeri som en godtycklig skara på ett forum är inget jag aspirerar på. Särskilt inte när tröskeln verkar bero på om "det är en väldigt skillnad" eftersom någon i den egna gruppen har ett sånt koppel eller tränar på ett sånt sätt.
Nej, jag vet inte hur jag inte kan se den, och hur du kan. Det måste vara någon slags magi.
... "dömes för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år."I 16 kap 13 § brottsbalken behandlas brottet djurplågeri. Det slås fast att ”om någon uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, genom misshandel, överansträngning eller vanvård eller på annat sätt, otillbörligen utsätter djur för lidande.."
... "dömes för djurplågeri till böter eller fängelse i högst två år."
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...ssamling/Brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/#K16
Det handlar alltså inte bara om eget tyckande eller ett val man har när det gäller att använda CM's metoder - som även nämns i artikeln i trådstarten innebär de ett lagbrott i Sverige. Skillnaden mellan USA och EU när det gäller djurskydd i lagen är milsvid och de ligger långt efter oss. I USA betraktas husdjur i lagens mening fortfarande som ägarens "property"; egendom. Inom EU slog man 1997 fast att djuren är "sentient beings"; att de har förmåga att känna smärta och lidande och att detta ska ligga till grund för allt rättsligt skydd. Detta kämpar flertalet djurrättsorganisationer att få igenom även i USA.
CM hör inte hemma i Svenska TV-soffan.