Byte av jobb - SGI etc

https://m.facebook.com/foralder/posts/567001523381045

Enligt FK:s svar här och på några andra ställen ska det inte var några problem med ett glapp över en helg iaf. Men om det gällde mig skulle jag nog vilja kolla upp att det specifikt även gäller för 240-dagars villkoret...

Fast det kan ju inte vara säkert. Det är ju många som jobbar helg, och därmed också skulle få ha glapp på två dagar mitt i veckan i så fall.
 
@Lovisaleonora När det gäller just lördag och söndag är det nog säkert så att det är fullt OK, då regelverket i många fall fungerar väldigt bra så länge man är anställd me tillsvidaretjänst och arbetar heltid måndag-fredag...men är inte alltid lika kompatibelt med alla andra typer anställningar som kan förekomma.

Så det kan mycket väl vara så att det är OK med glapp lördag-söndag men inte tex onsdag-torsdag, även om det principiellt skulle kunna vara "samma sak" för två olika personer med olika slags jobb.

Men med det sagt, så skulle jag inte utifrån denna information våga chansa för egen del om det var så att jag hade planer på graviditet inom snar framtid.
 
Har du jobbat minst 6 månader på ditt nuvarande jobb så är din SGI skyddad i 3 månader. Om du jobbat kortare tid skulle jag ta söndagen som sista dag för att vara på säkra sidan. Betald eller obetald semester borde inte spela någon roll.
Åh är det så? Jag min tjänst tar slut 19 juni men kommer förhoppningsvis ha jobb från början av aug. Då behöver jag inte förlora SGI även om jag inte går till AF?
 
Enligt Försäkringskassan måste jag vara inskriven på Arbetsförmedlingen de dagarna jag är i mellan de två jobben, annars har jag noll SGI mellan de två jobben samt blir nollad om jag exempelvis blir gravid. Dessutom har jag för mig att facket vill att man ska vara inskriven där också.

Jag talade med Försäkringskassan idag och de var väldigt tydliga.
För mig känns detta väldigt märkligt. Jag har bytt jobb och aldrig har det varit några bekymmer att vara utan jobb ett tag mellan. Förra sommaren var jag arbetslös i en månad och orkade inte göra allt skitjobbet med att lägga ner min enskilda firma och skaffa intyg från allt och alla (inklusive intyg från kommunen om hur mycket jag tjänar som fritidspolitiker i en nämnd som sammanträder tre timmar i månaden...)

Så jag var hemma de där veckorna innan jag startade på nya jobbet. Inte har jag haft några bekymmer med SGI för det.

Det var ohyggligt många år sedan jag behövde anmäla inkomst till försäkringskassan. De uppdaterar SGI efter min inkomstuppgift. Citerar deras hemsioda:
"Försäkringskassan fastställer den sjukpenninggrundande inkomsten utifrån den beräknade årliga arbetsinkomsten."

Det jag sett om att vara anmäld på AF är detta:
"När man inte arbetar längre så kan man i vissa situationer ändå få behålla sin tidigare sjukpenninggrundande inkomst, till exempel när man är registrerad och aktivt arbetssökande på Arbetsförmedlingen. "

Detta torde innebära att den enda gång man verkligen måste se till att vara AF-inskriven är om man blir utan jobb länge eller sjuk länge.

För den som bara byter jobb och har ett glapp emellan är det föga värt att anmäla sig.
Senast var jag utan jobb i 4 dagar. Tacka f-n för att jag itne gick igenom allt besväret för att bli korrekt anmäld som arbetssökande.
 
För mig känns detta väldigt märkligt. Jag har bytt jobb och aldrig har det varit några bekymmer att vara utan jobb ett tag mellan. Förra sommaren var jag arbetslös i en månad och orkade inte göra allt skitjobbet med att lägga ner min enskilda firma och skaffa intyg från allt och alla (inklusive intyg från kommunen om hur mycket jag tjänar som fritidspolitiker i en nämnd som sammanträder tre timmar i månaden...)

Så jag var hemma de där veckorna innan jag startade på nya jobbet. Inte har jag haft några bekymmer med SGI för det.

Det var ohyggligt många år sedan jag behövde anmäla inkomst till försäkringskassan. De uppdaterar SGI efter min inkomstuppgift. Citerar deras hemsioda:
"Försäkringskassan fastställer den sjukpenninggrundande inkomsten utifrån den beräknade årliga arbetsinkomsten."

Det jag sett om att vara anmäld på AF är detta:
"När man inte arbetar längre så kan man i vissa situationer ändå få behålla sin tidigare sjukpenninggrundande inkomst, till exempel när man är registrerad och aktivt arbetssökande på Arbetsförmedlingen. "

Detta torde innebära att den enda gång man verkligen måste se till att vara AF-inskriven är om man blir utan jobb länge eller sjuk länge.

För den som bara byter jobb och har ett glapp emellan är det föga värt att anmäla sig.
Senast var jag utan jobb i 4 dagar. Tacka f-n för att jag itne gick igenom allt besväret för att bli korrekt anmäld som arbetssökande.

Jag fattar inte heller. Vad har du haft för jobb idag TS? Nu har jag haft bara en vecka ca mellan jobben när jag bytt, men många jag känner fixar det så de får en "ledighet" varje gång de har bytt jobb, upp till några månader. Ser inte varför det ska vara ett problem, men de får ju förstås ingen inkomst i glappet mellan jobben så det funkar ju bara om de har pengar sparade så det räcker, eller lägger sina semesterdagar delvis på slutet av den föregående anställningen.
 
Alltså, jag har läst på Försäkringskassan. Och vad gäller just SGI och de gånger man är i farozon att inte behålla aktuell SGI skriver de specifik "Det är viktigt att du inte får något glapp med dagar då du inte gör något av sakerna ovanför." (sakerna ovanför är bl a arbetssökande, läkarintyg, studerande etc).

Ett glapp är ju när anställningarna inte ansluter i varandra, en dag eller 10 dagar.
 
@tanten Jag har talat direkt med Försäkringskassan och är helt lugn i det faktum att de vet sina regler och uppgivit rätt information till mig. En väldigt snabb googling visar också människor som fått problem för att de fått glapp i mellan.

Varför det inte varit ett problem för dig kan jag inte svara på. Men jag har nyligen återvänt till Sverige och har bara hunnit arbeta några få månader fram tills nu. Så fort jag börjat på nya jobbet får jag SGI baserat på min lön där - inga problem - men blir jag sjuk i GLAPPET och inte är inskriven som arbetssökande har jag alltså noll SGI. Blir jag gravid måste jag ha arbetat i 8 månader UTAN GLAPP för att få föräldrapenning baserad på SGI istället för basbelopp. Har man glapp på en endaste dag mellan sina anställningar blir man nollad.

Alltså tråden handlar inte om huruvida reglerna finns. Det gör dem. Känner ni er osäkra @Sezziyanen föreslår jag en googling eller ett samtal till Försäkringskassan.
 
Jag fattar inte heller. Vad har du haft för jobb idag TS? Nu har jag haft bara en vecka ca mellan jobben när jag bytt, men många jag känner fixar det så de får en "ledighet" varje gång de har bytt jobb, upp till några månader. Ser inte varför det ska vara ett problem, men de får ju förstås ingen inkomst i glappet mellan jobben så det funkar ju bara om de har pengar sparade så det räcker, eller lägger sina semesterdagar delvis på slutet av den föregående anställningen.

Har man jobbat i minst 6 månader innan man byter så blir det inte ett problem i och med att man får ha kvar sin SGI i tre månader då. Men har du jobbat kortare tid så måste du skydda din SGI då den annars åker ner på noll.
 
Har man jobbat i minst 6 månader innan man byter så blir det inte ett problem i och med att man får ha kvar sin SGI i tre månader då. Men har du jobbat kortare tid så måste du skydda din SGI då den annars åker ner på noll.

Ålrajt, kanske är därför jag inte hört om det. Jag erkänner att jag är okunnig om ämnet, hade bara inte stött på detta förut. Och jag själv har jobbat längre än halvåret innan jag bytt, och de har nog de jag tänkte på också... okok sorry sorry :)
 
Ålrajt, kanske är därför jag inte hört om det. Jag erkänner att jag är okunnig om ämnet, hade bara inte stött på detta förut. Och jag själv har jobbat längre än halvåret innan jag bytt, och de har nog de jag tänkte på också... okok sorry sorry :)

Sedan behöver det ju i "normalfallet" heller inte innebära något problem om man nu skulle nollas under ett glapp, i och med att man får en ny SGI från och med att man börjar jobba igen (givet att anställningen förväntas pågå längre än 6 månader.)

Det kan bli problem om:
* Du råkar bli sjuk under glappet, i och med att du då inte har någon SGI.
* Du planerar graviditet inom en snar framtid, i och med att du måste ha haft rätt till SGI under 240 dagar innan barnets födelse för att kunna få FP på SGI-nivå.

Så det handlar om ganska specifika omständigheter, som kanske ytterligare är en anledning till varför man inte har hört om det eller själv märkt av några problem i samband med jobbyte osv. :)
 
Sedan behöver det ju i "normalfallet" heller inte innebära något problem om man nu skulle nollas under ett glapp, i och med att man får en ny SGI från och med att man börjar jobba igen (givet att anställningen förväntas pågå längre än 6 månader.)

Det kan bli problem om:
* Du råkar bli sjuk under glappet, i och med att du då inte har någon SGI.
* Du planerar graviditet inom en snar framtid, i och med att du måste ha haft rätt till SGI under 240 dagar innan barnets födelse för att kunna få FP på SGI-nivå.

Så det handlar om ganska specifika omständigheter, som kanske ytterligare är en anledning till varför man inte har hört om det eller själv märkt av några problem i samband med jobbyte osv. :)

Fattar, fattar :) Tack för infon iaf, lärde mig nått idag!
 
@tanten
Men jag har nyligen återvänt till Sverige och har bara hunnit arbeta några få månader fram tills nu. Så fort jag börjat på nya jobbet får jag SGI baserat på min lön där - inga problem - men blir jag sjuk i GLAPPET och inte är inskriven som arbetssökande har jag alltså noll SGI. Blir jag gravid måste jag ha arbetat i 8 månader UTAN GLAPP för att få föräldrapenning baserad på SGI istället för basbelopp. Har man glapp på en endaste dag mellan sina anställningar blir man nollad.

Alltså tråden handlar inte om huruvida reglerna finns. Det gör dem. Känner ni er osäkra @Sezziyanen föreslår jag en googling eller ett samtal till Försäkringskassan.
Den infon är ju rätt speciell och ändrar en del. I min enfald trodde jag att du varit på svensk arbetsmarknad i ganska många år. I det senare fallet är det inga bekymmer. Men är du alldeles i starten av svensk SGI blir läget helt annorlunda.

Mot den infon hade jag svarat annorlunda.
 
@tanten Man bör inte förutsätta att alla har samma anställningsform eller erfarenheter som en själv.

Hade jag undrat om FK hade rätt eller fel hade jag berättat mer bakgrundsinfo. Eftersom frågan inte gällde det såg jag det inte som nödvändigt.
 
Det var ohyggligt många år sedan jag behövde anmäla inkomst till försäkringskassan. De uppdaterar SGI efter min inkomstuppgift. Citerar deras hemsioda:
"Försäkringskassan fastställer den sjukpenninggrundande inkomsten utifrån den beräknade årliga arbetsinkomsten."

Är du säker på det? Jag fick skäll av dem någon gång för att jag inte uppgett ändrad inkomst på länge. (Jag struntade i det eftersom jag ändå ligger på deras maxtak, jag får inte mer sjukpenning när min lön höjs).

Du skriver att de uppdaterar efter din inkomstuppgift. Men som jag fattat det är det jag själv som behöver uppge den, de kollar t ex inte din deklaration.
 
FK skriver: Ändring av årsinkomst och arbetsgivare görs i samband med ansökan om ersättning.
http://forslag.forsakringskassan.se/ideer/andreas-5/
Ja men poängen är ju vem som gör det. Jag har fått uppfattningen av dem att jag måste göra det. Det låter på dig som att det görs automatiskt.

Ändring av årsinkomst och arbetsgivare görs i samband med ansökan om ersättning. Det är ju du som gör ansökan.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
31
· Visningar
3 435
Senast: Acto
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 074
Senast: BernT
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 436
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 609
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp