Byte av jobb - SGI etc

@Lovisaleonora En snabb googling visar att AMS blev AF så så himla förvirrande bör det ju inte vara om nån använder fel förkortning :p. Som sagt ams.se går till just arbetsförmedlingens hemsida :).
 
Är du säker på det? Jag fick skäll av dem någon gång för att jag inte uppgett ändrad inkomst på länge. (Jag struntade i det eftersom jag ändå ligger på deras maxtak, jag får inte mer sjukpenning när min lön höjs).

Du skriver att de uppdaterar efter din inkomstuppgift. Men som jag fattat det är det jag själv som behöver uppge den, de kollar t ex inte din deklaration.
Jag har inte behövt meddela FK om ändrad inkomst det senaste decenniet eller så, har visserligen varit offentligt anställd om det nu spelar någon roll. Min inkomst låg hela tiden en bit över max vad man kunde få ersättning för.

Helt OT, när jag beviljades sjukersättning valde FK ut de bästa 3 åren av de senaste fem för att fastställa nivå (SGI) för den tiden.
 
Jag har inte behövt meddela FK om ändrad inkomst det senaste decenniet eller så, har visserligen varit offentligt anställd om det nu spelar någon roll. Min inkomst låg hela tiden en bit över max vad man kunde få ersättning för.

Helt OT, när jag beviljades sjukersättning valde FK ut de bästa 3 åren av de senaste fem för att fastställa nivå (SGI) för den tiden.
Fast varje gång jag ansöker om ersättning finns årsinkomst med i formuläret. Där står samma siffra som jag uppgav för flera år sedan. Och någon gång sen dess har jag fått bannor för att jag inte anmält min högre inkomst vid ett sådant ansökningstillfälle - trots att jag alltså slog i taket redan från start och ändå inte får högre sjukpenning.
 
Jag har sökt ersättning från FK två gånger; 2007 och 2016. Nu för 2016 låg den gamla uppgiften om årsinkomst från 2007 kvar (liksom förtryckt i formuläret) så jag fick aktivt ändra den. Det var ganska stor skillnad :rofl:
 
Jag har sökt ersättning från FK två gånger; 2007 och 2016. Nu för 2016 låg den gamla uppgiften om årsinkomst från 2007 kvar (liksom förtryckt i formuläret) så jag fick aktivt ändra den. Det var ganska stor skillnad :rofl:
Vilket känns ganska rimligt. Varför ha en massa byråkrati och pappersvändande för att hålla aktuella uppgifter varje år, när det ändå bara berör dem som faktiskt ansöker?

Bättre då att göra som de gör nu - den som vill ha ersättning anger sin aktuella inkomst.
 
Ja verkligen! Inte ska de behöva hålla mina uppgifter aktuella utifall att jag skulle sökt ersättning 2008-2015 också. Det ingår ju liksom i ansökan.
 
Förr (innan internet är vad det är idag), var man tvungen att anmäla sin årsinkomst innan man blev sjuk. Då var det viktigt att göra det vid varje ändrad lön, nu får man ange vilken årsinkomst man har när "ärendet" börjar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
31
· Visningar
3 435
Senast: Acto
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 074
Senast: BernT
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 436
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 609
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Unga brottslingar
  • Tjockistråden 4
  • Roliga saker som barn säger

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp