Byte av jobb - SGI etc

R

Raderad medlem 6459

Jag ska byta jobb och får huvudvärk av detta med att man inte får ha nåt glapp mellan jobben. Jag kommer antingen att sluta tre veckor innan mitt nya jobb börjar och kommer då, såklart, att skriva in mig på AMS för att inte ha nåt glapp mellan anställningarna. Men - för att slippa detta försöker jag ordna så att jag istället slutar officiellt fredagen innan nya jobbet börjar, men går från jobbet tidigare genom att ta semester där på slutet. Min fråga är då:

1. Ska fredagen eller söndagen vara min sista dag? Spelar det nån roll?
2. Spelar det nån roll om det är betald eller obetald semester där på slutet?

Om någon har lust att svara, lite pedagogiskt och sansat :D, vore jag väldigt tacksam.
 
Om du har månadslön ska du sätta söndagen som sista dag. Annars får du två dagar mindre betalt den månaden.
 
Om du har månadslön ska du sätta söndagen som sista dag. Annars får du två dagar mindre betalt den månaden.
Ja, det är jag med på. Men påverkar det ev glapp mellan jobben? Jag bryr mig om SGI mest, inte pengarna.
 
Min enda fråga är varför AMS blir inblandade?
Enligt Försäkringskassan måste jag vara inskriven på Arbetsförmedlingen de dagarna jag är i mellan de två jobben, annars har jag noll SGI mellan de två jobben samt blir nollad om jag exempelvis blir gravid. Dessutom har jag för mig att facket vill att man ska vara inskriven där också.

Jag talade med Försäkringskassan idag och de var väldigt tydliga.
 
Har du jobbat minst 6 månader på ditt nuvarande jobb så är din SGI skyddad i 3 månader. Om du jobbat kortare tid skulle jag ta söndagen som sista dag för att vara på säkra sidan. Betald eller obetald semester borde inte spela någon roll.
 
Jaha. Arbetsförmedlingen. AF. AMS är ju Arbetsmarknadsstyrelsen.
Ja, sorry, skrev fel. Skriver jag ams.se kommer jag in på arbetsförmedlingen så jag visste inte att det var fel. Har överhuvudtaget aldrig haft kontakt med dem tidigare.
 
Vad är det för typ av anställning du byter till? En tillsvidaretjänst eller vikariat?
Tillsvidare.
Har du jobbat minst 6 månader på ditt nuvarande jobb så är din SGI skyddad i 3 månader. Om du jobbat kortare tid skulle jag ta söndagen som sista dag för att vara på säkra sidan. Betald eller obetald semester borde inte spela någon roll.
Ja, det vet jag. Jag har alltså inte jobbat 6 månader eller mer, för då hade jag inte haft det här bekymret alls :).

Jag tror jag får ringa runt igen, vill inte riskera att det blir några fel. Tack ändå!
 
Har du jobbat minst 6 månader på ditt nuvarande jobb så är din SGI skyddad i 3 månader. Om du jobbat kortare tid skulle jag ta söndagen som sista dag för att vara på säkra sidan. Betald eller obetald semester borde inte spela någon roll.
Och om din nya tjänst förväntas pågå under minst 6 månader så får du ny SGI från dag 1 som jag förstått och fått förklarat för mig.
 
Och om din nya tjänst förväntas pågå under minst 6 månader så får du ny SGI från dag 1 som jag förstått och fått förklarat för mig.
Ja, det vill säga: om jag bryter benet dag 1 på nya jobbet har jag SGI därifrån så att säga. Men - som jag skrev tidigare så är vitsen med att skriva in sig att jag har skyddad SGI MELLAN jobben. Om jag bryter benet där i mellan.

Dessutom är det viktigt vid ev graviditet och föräldraledighet vad jag förstår.
 
Kringgå det hela genom att ta semester sista dagarna, och låt anställningen sluta datumet innan du påbörjar ditt nästa jobb.
Ja, jag hoppas som sagt på att lösa det så. Vet dock ej om det är möjligt. Men får köra på söndagen som sista dagen i såna fall.
 
För föräldrapenning gäller att du ska ha haft rätt till SGI under minst 240 dagar innan barnets födelse. Ny SGI får du som tidigare nämnts fr.o.m dag 1 på ditt nya jobb i och med att det är en tillsvidaretjänst (=beräknad pågå längre än 6 månader).

Så skulle du vara gravid eller planerar att bli gravid omgående så är det viktigt att skydda SGI:n av den anledningen. En föräldraledighet längre fram i tiden (efter att du hunnit jobbat minst 240 dagar) drabbas inte av eventuellt glapp mellan anställningarna.

Dock, är det som du själv varit inne på en god idé att skydda SGI:n utifall att något skulle hända dig mellan jobben.
 
@megasus Exakt! Allt det där sa Försäkringskassan idag på telefon - de var väldigt trevliga och pedagogiska. Vet du om det räknas som ett glapp om sista dagen är fredagen och nya jobbet på måndagen?

Gud, jag får ont i magen av allt det här.
 
https://m.facebook.com/foralder/posts/567001523381045

Enligt FK:s svar här och på några andra ställen ska det inte var några problem med ett glapp över en helg iaf. Men om det gällde mig skulle jag nog vilja kolla upp att det specifikt även gäller för 240-dagars villkoret...

Jag hade själv ett glapp över helgen när jag bytte jobb (det var t.o.m FK jag bytte från, jobbade dock ej som FP-handläggare ), och känner ingen oro över det iaf. Men har det gått över 240 dagar och ingen bebis är på gång än.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar som timvik idag men får knappt några timmar alls, så ekonomin är ju katastrof. Det har varit jättemycket strul från start med...
2
Svar
31
· Visningar
3 435
Senast: Acto
·
Skola & Jobb Den här vintern har fått mig att undra om jag verkligen orkar fortsätta köra buss. Jag älskar det verkligen, det är mitt drömyrke sen...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
8 074
Senast: BernT
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 436
Senast: Exile
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 609
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp