Byta ut spjälsängen?

Lupin

Trådstartare
När byter "alla andra" från spjälsäng till vanlig säng? Och vilket tycker "alla andra" är bäst, vanlig barnsäng eller växasäng? :)

Sv: Byta ut spjälsängen?

Jag har tagit bort spjälsängen när barnen visat tendens till att ta sig ur.

Har haft både juniorsäng och utdragbar gammaldags säng och jag måste säga att juniorsäng med fallskydd har fungerat bäst.

Sådan här fast vit har barnen haft :D perfket med låda under och finns i massor på tex Blocket.

juniorsengnr98.jpg

Lite konstig bild :crazy: men måtten är 70*170.

Till mitt äldsta barn hade vi spjälsäng. Som han aldrig sov i... När han var tio månader kunde han dock utan problem svinga sig över spjälorna, så då tog vi bort sängen.

De två yngre förmågorna har aldrig sett en spjälsäng ens, de har sovit i vår säng från början och haft egna sängar i ungefär ett halvår. De är 2 och 3 år gamla.

Personligen tycker jag att växasäng är tämligen värdelöst. Man kan inte lägga sig bredvid dem och läsa en saga, eller om de vaknar på natten och man vill att de skall ligga kvar. Jag föredrar det upplägget framför att sitta bredvid på golvet eller dylikt. Vi har en växasäng, för att vi fått låna en, och en vanlig 80 cm resårmadrass. Det funkar.

Personligen tycker jag att växasäng är tämligen värdelöst. Man kan inte lägga sig bredvid dem och läsa en saga, eller om de vaknar på natten och man vill att de skall ligga kvar. Jag föredrar det upplägget framför att sitta bredvid på golvet eller dylikt. Vi har en växasäng, för att vi fått låna en, och en vanlig 80 cm resårmadrass. Det funkar.

Min äldsta bytte till växa säng när han var 2år. I hans växasäng får man plats att ligga brevid. Ibland har vi legat 3 pers i den och läst god natt saga. Men då var det trångt.

Min äldsta bytte till växa säng när han var 2år. I hans växasäng får man plats att ligga brevid. Ibland har vi legat 3 pers i den och läst god natt saga. Men då var det trångt.

Oj, då måste den vara stor! :D Vår är både smal och kort, det är ingen höjdare, men det funkar i allafall.

Äldsta sonen sov brevid mig till han var 1½, sen fick han en växasäng som stod brevid min säng så han kunde krypa upp till mig på natten om han ville.
Han sov i växasängen till han var 5, då fick han en loftsäng.

Yngsta sonen sover i spjälsäng fortfarande. Han är 1½.
Vet inte när vi ska byta till växasängen. Det är ingen brådska, för han trivs i spjälsängen.

Min första son sov i min säng fram till han var ca ett år, sedan blev det en växasäng för honom.

Lillkillen nu vet jag inte hur vi kommer göra, sambon vill ha honom kvar i spjälsäng några år, men jag vill byta så fort han börjar klättra.

vet inte hur "alla andra" gör (fick för övrig frågan häromdan om dottern fortfarande sov i sin spjälsäng - visste inte riktigt hur jag skulle svara på det - hon har ju aldrig direkt sovit spjälisen - den har förståss stått brevid vår säng utan ena långsidan så hon har väl rullat över i den i sömnen någon gång :angel:) men... vi har haft (och har fortfarande :love:) båda barnen sovande hos oss i vår säng... sonen fick en egen säng i tvåårsåldern när vi flyttade och han fick ett eget rum en 90säng som man kunde ligga bekvämt i bredvid honom... dottern fick eget rum och säng (utdragsbar variant men smalare) när vi flyttade i somras, då var väl hon 2,5 år... jag tycker det är bekvämt och praktiskt med en fullstor vuxensäng - gärna 120 cm för då kan man ligga brevid i den och läsa saga eller lägga sig tillsammans med barnet om det vaknar och har svårt att somna om, eller så kan man byta plats med barnet om det behövs vid sjukdom...

Dottern låg i sin spjälsäng tills hon var ca 3 ½.
Hon fick plats & hon sov bra i den. Vi tog dock bort spjälorna på ena långsidan så att hon kunde gå i & ur som hon ville.

Efter 3½ gick hon direkt över till en vanlig säng (vuxensäng 80x200 el. vad som nu är normal längd)

JAg undrar varför man köper växasängar egentligen ? Måste man inte köpa ny madrass när man väl vecklar ut den i sin fulla längd ? Varför köper man inte en normallång säng på en gång ? Personligen tycker jag att dom dära spjälsängarna man kan ta bort sidorna på verkar smarta. Då slipper man ju köpa ny säng och kan använda spjälsängen ännu ett tag.

Ang när man byter säng, kan bara prata för min syrra: hon anser dom kan ligga i spjälsäng länge, menar dom växer ju inte direkt ur den på längden. Att dom kravlar ut tycker hon inte är större problem än att dom kliver ur en vanlig säng. Man kan ju alltid osm någon skrev, ta bort spjälorna på ena sidan.

Tack för alla svaren!

Hann inte skriva så mycket i morse, så jag kompletterar lite.

Vår son ville inte sova mellan oss i vår säng speciellt länge. Varken han eller jag sov bra. När han var ca 8 dagar gammal märkte jag väldigt tydligt att det fick räcka för hans del, så han fick sova i en mjuklift (till att börja med) i sin spjälsäng, tätt bredvid min säng istället. Och sedan sov både han och jag mycket bättre. När han var 7 månader gammal (dvs på Fars Dag för ett år sedan) fick han flytta in i eget rum, i vinkel bredvid vårt. Han har sovit gott därinne sedan dess och har *peppar peppar* ännu inte försökt klättra ur. Han har även sovit hela nätterna (dvs utan nattmat) sedan han var ca 2 mån + 1 vecka gammal.

Anledningen till att vi börjat fundera på nästa säng redan nu är att han nästintill har vuxit ur spjälisen på längden. När han ligger utsträckt tex på mage, så är det bara ca 1 dm kvar ner till fotändan. Och sängen är ju bara ca 60 cm bred, vilket börjar bli trångt för en sån här rejält byggd småkille. Sen så har han uppenbarligen även ärvt sin pappas elvisp-gen. Han snurrar rundor i sängen nattetid, ömsom med benen upp längs spjälorna på långsidan och intryckt på bredden, ömsom som en L-formad "bebislarv" hoptryckt på bredden i sängen och ömsom med huvudet i fotändan. Ibland under täcket och oftast ovanpå en ihopskrynklad hög. Det blir bara värre och värre tycker jag. Är det kanske ett tecken på att spjäsängen har gjort sitt?

Han verkar inte riktigt få plats längre, men samtidigt är höns-mamman rädd att hennes elvisp-son ska snurra ur en riktig säng, utan skyddande spjälor. Å andra sidan kan han ju inte ligga i spjälsäng tills han flyttar hemifrån. :angel: Dessutom är han fascinerad av barnsängarna på IKEA och en sån har hans ena kusin (som är 1 år äldre). Vi funderar på att köpa ny säng till sonen i julklapp, för det känns som väldigt länge att vänta till han fyller 2 i april. Om vi väntar så länge kanske han hinner växa fast i spjälsängen. :eek: :D

Jag har ingen erfarenhet av växasängarna, men de ser ju fräcka ut om inget annat. :o Fast madrass-systemet verkar lite opraktiskt. En juniorsäng med fast fallskydd är kanske bättre ändå? Men den måste nog vara i alla fall 70 cm bred tycker jag.

Har precis bytt till juniorsäng och min son är snart 1½ år. Tycker att det är smidigt att han själv kan ta sig över från sin säng till våran säng om han vaknar på natten. Juniorsängen är 160 cm lång och så det finns plats att ligga brevid honom om han vill. Sedan när han blir lite större blir det förmodligen våningssäng och så får hans syster ta över juniorsängen.

Det där med att gå över till föräldrarnas säng när de vaknar på natten... Då måste vi såga av benen på vår säng först. Den är så hög pga madrasserna + extratjock bäddmadrass att t.o.m. jag får hoppa upp lite för att kunna sätta mig bra och trots min längd (170 cm) når inte fossingarna ner i golvet sen. :angel:

När Jakob var ungefär 7 månader så rörde han sig så mycket i sömnen att han helt enkelt inte fick plats i sin spjälsäng längre. Han vaknade av att han slog i kanterna hela tiden.:D

Så från 7 månader fram tills 1år så har han sovit i vår extrasäng en 120 madrass på golvet.

Nu när vi har flyttat så är den sängen slängd och Jakob har en bred växa säng som han kan rulla runt i, och sova på alla hållen :D

Ju mer jag funderar på det desto starkare blir känslan att sonen kanske skulle sova ännu bättre i en riktig säng istf spjälsängen. Det måste ju vara lättare att snurra runt och vända sig i en bredare säng, utan hämmande spjälor dessutom?

R sov någon månad i spjälsängen delar av natten men vaknade tvärlisken för att han satt fast på tvären med fötterna ut mellan spjälorna - och vi hade inte plats för en större säng (ja vi bodde så litet då) så vi monterade bort benen från vår säng och hade madrasserna på golvet för att han inte skulle hana på golvet och han elvispade sig runt i dubbelsängen hela natten - ibland låg han upptryckt i ett hörn mot väggen och ibland läg han halvägs nere på golvet i fotändan och jag vaknade ett par gånger i panik och hittade honom inte först... och när han fick sin säng först så hade vi madrassen på golvet för att han inte skulle ramla och slå sig... men om din son är van vid att sova i spjälsäng så borde väl en säng med kant fungera bra?

En sån här har vi.
16544_PE097302_S3.jpg

Den är 80 cm bred och kan bli 200 cm lång. Man monterar ner fot- och huvudgaveln när man vill göra den längre.
Har en planka att sätta på ena sidan så det inte går att rulla ur. Madrassen är 3-delad, en som är så lång som sängen när den är som kortast, och två som är korta som får plats i fot- och huvudgaveln.

Bytte när de kunde klättra över (eller när vi såg att de snart kunde det...)

Direkt efter spjälsängen fullstor madrass på golvet. Mysigt och praktiskt. Vi har en med resår i fast vändbar, tunn. Skön även för föräldrar om det behövs. Och ingen ramla-ur-ångest. (mjukt fårskinn bredvid)

/Tim - som fortfarande TYDLIGT minns när hon ramlade ur sängen som ca 3-åring och bröt nyckelbenet.

Sonen har en juniorsäng med fallskydd. Jag att han skulle haft en växa säng men när vi väl skulle köpa en så fastnade han för denna och fick den. Den är 70*165 tror jag. Fördelen är att han kan ha den länge till den passar även för ett skolbarn. Vi hadde först spjälsäng utan sida men han trillade ur den och han trillade även ur vår säng. Juniorsängen har han trillat ur en gång. Dottern har en växa säng med hela sidor på mellersta längden, den är bredare så en vuxen kan ligga i den men väldigt obekvämt. Hon sparkade mycket och fastnade lätt med fötterna mellan spjälorna så hela sidor har varit bra för henne. En nackdet är att att den kommer vara lite barnslig om några år och skarvarna i madrassen är lite obekväma. En tilläggsmadrass går bra sedan blir det juniorsäng.

Sen så har han uppenbarligen även ärvt sin pappas elvisp-gen.

Så är vår son oxå. Han har trillat ur sängen många gånger när han sover mellan oss, så vi måste nog fortsätta med spjälsängen ett bra tag till.

Han sover visserligen ganska ofta i vår säng, men då har vi kuddar på golvet, ifall han trillar ur. Dessutom har vi tränat upp nån slags automatiskt håll-koll-på-ungen-förmåga som verkar funka hyfsat bra även när vi sover. Nån av oss vaknar oftast när han är på väg att trilla ner på golvet, och kan stoppa honom.:crazy:

Liknande trådar

Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
6 544
Senast: CaisaCax
·
Övr. Barn Hur tänker du hantera ditt barns kompisar i framtiden? Barn kommer med lekkamrater. Och med det kommer massor av barnrelaterade saker...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 597
Senast: Derivata
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 327
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Täcke...
  • Uppdateringstråd 30
  • Vad betyder smågnagande?

Hästrelaterat