Sv: Byta ut spjälsängen?
Tack för alla svaren!
Hann inte skriva så mycket i morse, så jag kompletterar lite.
Vår son ville inte sova mellan oss i vår säng speciellt länge. Varken han eller jag sov bra. När han var ca 8 dagar gammal märkte jag väldigt tydligt att det fick räcka för hans del, så han fick sova i en mjuklift (till att börja med) i sin spjälsäng, tätt bredvid min säng istället. Och sedan sov både han och jag mycket bättre. När han var 7 månader gammal (dvs på Fars Dag för ett år sedan) fick han flytta in i eget rum, i vinkel bredvid vårt. Han har sovit gott därinne sedan dess och har *peppar peppar* ännu inte försökt klättra ur. Han har även
sovit hela nätterna (dvs utan nattmat) sedan han var ca 2 mån + 1 vecka gammal.
Anledningen till att vi börjat fundera på nästa säng redan nu är att han nästintill har vuxit ur spjälisen på längden. När han ligger utsträckt tex på mage, så är det bara ca 1 dm kvar ner till fotändan. Och sängen är ju bara ca 60 cm bred, vilket börjar bli trångt för en sån här rejält byggd småkille. Sen så har han uppenbarligen även ärvt sin pappas elvisp-gen. Han snurrar rundor i sängen nattetid, ömsom med benen upp längs spjälorna på långsidan och intryckt på bredden, ömsom som en L-formad "bebislarv" hoptryckt på bredden i sängen och ömsom med huvudet i fotändan. Ibland under täcket och oftast ovanpå en ihopskrynklad hög. Det blir bara värre och värre tycker jag. Är det kanske ett tecken på att spjäsängen har gjort sitt?
Han verkar inte riktigt få plats längre, men samtidigt är höns-mamman rädd att hennes elvisp-son ska snurra ur en riktig säng, utan skyddande spjälor. Å andra sidan kan han ju inte ligga i spjälsäng tills han flyttar hemifrån.
Dessutom är han fascinerad av barnsängarna på IKEA och en sån har hans ena kusin (som är 1 år äldre). Vi funderar på att köpa ny säng till sonen i julklapp, för det känns som väldigt länge att vänta till han fyller 2 i april. Om vi väntar så länge kanske han hinner växa fast i spjälsängen.
Jag har ingen erfarenhet av växasängarna, men de ser ju fräcka ut om inget annat.
Fast madrass-systemet verkar lite opraktiskt. En juniorsäng med fast fallskydd är kanske bättre ändå? Men den måste nog vara i alla fall 70 cm bred tycker jag.