Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, men alltså, någon skrev om rädsla för att bli hemlös, delvis pga. höjd funkisskatt och sänkta bostadsbidrag? Är det då inte lite magstarkt att skriva just så till den personen? Även om det blev lite bättre sen du ändrade

Det var ju därför jag ändrade?
Men krasst sagt, så är rädsla för hemlöshet en verklighet även för de som pga höjda bränslekostnader inte längre har råd att jobba.

Det skeva är ju att S och M tycker ganska mycket samma om de frågorna.

Jo, men S kan inte bilda en egen majoritetsregering. De har ett antal partier med sig som jag inte tror att väljarna har så stort förtroende för i de frågorna. Och på 8 år med rödgrön regering så har det bara blivit värre. Jag tror att om vi haft en högerregering under de här 8 åren och samma utveckling i gängbrottsligheten och skjutningar så hade de fällt den regeringen också till fördel för en rödgrön.

Jag tror i och för sig att många gått (åtminstone halvt) under av bränslepriserna som varit. För många människor som bor på landsbygden och behöver åka långa sträckor med bil för att överhuvudtaget kunna ta sig till jobbet har bränslepriserna varit ytterst kännbara i plånboken, speciellt i kombination med elpriser som rusat hejdlöst och dyrare mat på det.
Jag förstår att du kanske får det tuffare men det känns ju rätt oskönt att raljera om att det viktigaste är sänkningen om bränslepriser när det är ett faktum att väldigt många har påverkats av det också.
Mycket möjligt men där jag bor i en mindre kommun där folk gärna använder bil för att åka till jobbet även om det är 500m att gå så har inte mängden bilar på vägarna minskat märkbart. Det kanske slår hårdare för de som bor utanför samhället men som sagt trafikmängden är visuellt konstant här.

Mycket möjligt men där jag bor i en mindre kommun där folk gärna använder bil för att åka till jobbet även om det är 500m att gå så har inte mängden bilar på vägarna minskat märkbart. Det kanske slår hårdare för de som bor utanför samhället men som sagt trafikmängden är visuellt konstant här.

Just därför skulle jag hellre se en ändrad avdragsvariant än genomgående sänkta priser. Då är det bara de som åker till och från jobbet som gynnas.

Fast folk skiter i det. Här ett citat från en av mina fb bekanta. Det är JAG som är viktigt inte samhället som helhetVisa bifogad fil 100182
Här tror jag kanske att en del av SD:s väljare vill ha en annan social trygghet än de andra partierna står för (fast förstås bara för vissa...). Läste en text från Arbetaren som tyckte att S och V borde testa om SD verkligen står upp för att de vill ha höjd a-kassa och låta tandvården ingå i ett högkostnadsskydd så fort riksdagen öppnar. Inte för att man kan bör samarbeta med, eller kan lita på SD. Men man kan ju inte heller göra avkall på vad man själv står för liksom...
https://arbetet.se/2022/09/14/nu-ska-vi-se-om-sd-gar-att-lita-pa/

Men Mp särskilt PB säger ju att när dom höjer drivmedelskatterna så har det visat sig att folk kör mindre

Här tror jag kanske att en del av SD:s väljare vill ha en annan social trygghet än de andra partierna står för (fast förstås bara för vissa...). Läste en text från Arbetaren som tyckte att S och V borde testa om SD verkligen står upp för att de vill ha höjd a-kassa och låta tandvården ingå i ett högkostnadsskydd så fort riksdagen öppnar. Inte för att man kan bör samarbeta med, eller kan lita på SD. Men man kan ju inte heller göra avkall på vad man själv står för liksom...

Jag tycker att politiker ska sluta bry sig om vem som tycker likadant som de och bara fokusera på sakfrågorna. Om man vill genomföra en viss förändring, gå och prata med de som tycker likadant (oavsett om det är V eller SD eller däremellan) och få stöd för den fråga man själv tycker är bra. Och genomför den. Ens egen politik blir ju inte sämre för att SD också tycker likadant.

Klart man ska testa det. Man ska stå upp för sin politik. Om man låter bli att lägga förslag för att nazisterna kanske kommer rösta för dem så kan ju dessa nazzar styra landet helt genom att föreslå saker som de inte vill så att alla andra röstar emot dem. Att få nazzarnas röster på ett av sina förslag är INTE att samarbeta med dem.

Jag tycker att politiker ska sluta bry sig om vem som tycker likadant som de och bara fokusera på sakfrågorna. Om man vill genomföra en viss förändring, gå och prata med de som tycker likadant (oavsett om det är V eller SD eller däremellan) och få stöd för den fråga man själv tycker är bra. Och genomför den. Ens egen politik blir ju inte sämre för att SD också tycker likadant.
Det är ju så dom vuxna jobbar ute i landets kommuner. Så jag förstår inte varför sandlådan ska vara på Riksnivå. Landet Sverige är väl minst lika viktigt som landets kommuner

Jo, men S kan inte bilda en egen majoritetsregering. De har ett antal partier med sig som jag inte tror att väljarna har så stort förtroende för i de frågorna. Och på 8 år med rödgrön regering så har det bara blivit värre. Jag tror att om vi haft en högerregering under de här 8 åren och samma utveckling i gängbrottsligheten och skjutningar så hade de fällt den regeringen också till fördel för en rödgrön.
Jo, kanske. Tyvärr tror jag att vi kommer se en eskalering av just gängbrottsligheten under kommande 4 år med förslagen som ligger på bordet.

Jag bor själv ganska nära mitt jobb och hade rent teoretiskt kunnat åka kollektivt hit men jag behöver ofta bilen under själva arbetsdagen. Även om jag så hade bott 100 meter härifrån hade jag behövt ta bilen precis som många andra som kör förmånsbil via jobbet.
Jag tänker också att många familjer är mer eller mindre beroende av bil för att kunna lämna/hämta barnen på förskola/handla mat/skjutsa till aktiviteter och liknande att livet helt enkelt inte går ihop utan.

Jo, men det slår mot de som redan har det tufft ekonomiskt medan de som har det gott ställt (de rika) kan fortsätta köra utan problem. Ska vi verkligen göra livet jobbigare för de som redan har det jobbigt?
Ja enligt PB ska det vara så för klimatet är viktigare. Alla som kör oavsett rik eller fattig. Personligen nej

Jag bor själv ganska nära mitt jobb och hade rent teoretiskt kunnat åka kollektivt hit men jag behöver ofta bilen under själva arbetsdagen. Även om jag så hade bott 100 meter härifrån hade jag behövt ta bilen precis som många andra som kör förmånsbil via jobbet.
Jag tänker också att många familjer är mer eller mindre beroende av bil för att kunna lämna/hämta barnen på förskola/handla mat/skjutsa till aktiviteter och liknande att livet helt enkelt inte går ihop utan.
Visst finns det sådana fall men ensamstående man i 50års åldern som jobbar stationärt i en fabrikslokal stämmer inte in på den profilen och det är de som tar bilen till jobbet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 505
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 738
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?
  • Lego 5 årig kille