Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sen tycker jag att det missas en viktig dimension i den här utvisningsdebatten. Om någon begår ett brott som allvarligt skadar någon annan, är inte vi lika skyldiga då om vi utvisar den personen till tortyr eller dödsstraff? Jag trodde att hela "ett öga för ett öga"-grejen var förpassad till historien, och att vi istället såg till det grundläggande och universella i att alla människor, oavsett vad de har gjort för skit, har rätt att inte torteras eller dödas. Att vi som samhälle är bättre än de kriminella vi ställer inför rätta.
Om den kom till sverige från tortyr o dödsstraff o var rädd för det så ska den kanske tänka till innan den själv "dömer" någon till döden, då fårm man faktiskt ta sitt straff o det bör väl ske i det egna landet,varför ska mina skattepengar betala flera år i inlåst välfärd i mitt land?

Om vi ser framåt: är det någon som tänkt engagera sig mer politiskt? Jag är väldigt sugen på att gå med och arbeta lokalt med V, något jag inte gjort tidigare.

Jag ska också engagera mig mer, eller ja... har ju inte engagerat mig alls innan, men nu känns det som min plikt att ta tag i det! Har betalat medlemsavgift iaf, alltid något :angel:

Jag tänker om man hade låtit någon som röstat på SD (eller M/KD iofs) läsa detta:
4. Obligatorisk häktning för fler brott
För att få bort grova brottslingar från gatan utreds om fler brott som ofta begås i gängmiljö behöver få skärpta straff för att spegla brottets allvar och ge möjlighet till obligatorisk häktning. Det har fungerat väl för vapenbrotten. Det handlar om rån, grov misshandel samt grov utpressning. Uppdraget redovisades den 24 augusti 2021.
Så hade de nog tyckt att det lät jättebra (eller?). Jag undrar vad de hade sagt om man sedan förklarade att det var något som den rödgröna regeringen lade fram.

Om den kom till sverige från tortyr o dödsstraff o var rädd för det så ska den kanske tänka till innan den själv "dömer" någon till döden, då fårm man faktiskt ta sitt straff o det bör väl ske i det egna landet,varför ska mina skattepengar betala flera år i inlåst välfärd i mitt land?
Citerar nedanför allt jag redan skrivit i frågan, så kan du se om det är något mer att säga:
Det är inte samma sak. Absolut att en har ett ansvar och att personen ska dömas och straffas. Men det finns en etisk gräns för mig när vi (för ja, det är vi, hela Sveriges befolkning, som ger rättsväsendet sin makt) bestämmer oss för att utsätta brottslingen för exakt det som vi menar att den gjort fel, eller värre. Det är inte rättvisa. Det är inte deras ansvar. Det är vårt ansvar vad vi som samhälle utsätter andra människor för. Och det inkluderar brottslingar.

Absolut, och därför har vi i Sverige fängelser, utan tortyr eller dödsstraff. Sen går det att kritisera hur de sköts, men hoppet från "fängelserna fungerar dåligt" till "människor ska skickas till tortyr och död" är för mig inte försvarbart i ett upplyst, demokratiskt samhälle.

För att vi inte ska skicka människor till tortyr och död. I de fall där de andra länderna har rimliga livsvillkor även för fångar så görs det redan idag fångutbyten. Problemet är att de allra flesta som bor i Sverige utan medborgarskap bor här för att de just riskerar att torteras och dödas i länderna de flyttat från.

Du behöver inte känna sympati för dem. De handlar faktiskt inte om dem alls, utan om dig. Är du villig att ha ansvar för att göra mot en annan människa precis det som de gjort mot sina offer?

Det är ju du som är med och bestämmer vad som ska ske med dessa personer. Om de ska torteras och dödas eller inte, oavsett vad de gjort. Då är det ditt ansvar, det är allas vårat ansvar. Du kan bestämma om en annan människa ska torteras eller dödas, eller inte. Just nu argumenterar du för att de ska det. Vad skiljer dig från dessa brottslingar då?

Okej. Hypotetiskt har du nu en brottsling framför dig. Du kan antingen sätta honom i ett fängelse, eller tortera honom till döds. Är det inte ditt ansvar alls vilket du väljer?

Det är precis det som händer nu. Bara det att personen inte står rakt framför dig, och vi är många som är med och bestämmer. Om ni är två som ska välja, så är du fortfarande med och väljer. Är ni tio, så är du fortfarande med och väljer. Är ni 10 miljoner, så är du fortfarande med och väljer. Alla som har rösträtt i Sverige har ett ansvar för vad som händer med brottslingar i vårt rättssystem.

Så, är det inte ditt ansvar vilket du väljer att göra? Dina handlingar och val, oavsett om personen är brottslig eller inte, är fortfarande dina. Även om det är någon annan som utvisar. Som torterar. Som dödar. Du har en chans att säga nej till att en annan levande människa torteras och dödas. En chans att vara raka motsatsen till brottslingen. Att inte vara som den. Tar du den?

Men det är ju inte bristen på utvisning som är problemet där, utan att vi utvisar människor som bidrar till vårt samhälle. Jag tror att om vi ger människor valet mellan universitetsutbildning (eller jobb eller vad som) och fängelse, och båda får stanna i Sverige, så väljer 99% av människorna att vara fria i Sverige.

Det är inte hypotetiskt. Det är ju högst konkret; vi som samhälle ska bestämma om människor ska torteras och dödas eller inte. Inte hypotetiskt alls.

Jag ser faktiskt inte det märkliga i att vi som samhälle säger nej till tortyr och dödsstraff. Inte heller bristande logik. Det finns definitivt vägar att minska extremism och brottslighet som vi kan ta, och som har effekt. Tortyr och dödsstraff är notoriskt dåligt för både och.

Det hjälps inte av dödsstraff och tortyr. Det finns massor vi kan göra för att ge andra vägar till de som dras in i gängen. Det är inte så att de sitter och väljer mellan akademisk karriär och brottslighet och bara rycker på axlarna och väljer, det är massor med underliggande samhällsstrukturer och mekanismer som gör att dessa personer inte ens ser att de har ett val. Detta hjälps som sagt inte av varken tortyr eller dödsstraff.

1: Ska vi skicka människor till tortyr och död på grund av detta, eller ska vi förändra samhället så att gängkriminalitet inte får fäste bland unga?
2: De lockar med prylar och pengar för att de unga växer upp i en kontext där de inte har tillräckligt, varken materiellt eller kulturellt eller emotionellt, för att se någon annan väg ut ur den marginaliserade tillvaron. Om vi istället stöttar dessa barn och ger dem grundtrygghet och framtidstro så kommer inte gängen locka så många av dem.

Straff fungerar generellt dåligt på desperata människor/barn.

Om vi ser framåt: är det någon som tänkt engagera sig mer politiskt? Jag är väldigt sugen på att gå med och arbeta lokalt med V, något jag inte gjort tidigare.

Jag är medlem i några partier som ligger mig närmst om hjärtat men vet ärligt talat inte vad jag psykiskt klarar av att engagera mig i. Mina kollegor aktivt hindrar mig att engagera mig i facket för de vet att jag skulle gå in i väggen direkt. Jag har inte mått såhär dåligt och fått så många svårare relationer på länge som sedan valnatten. Det ligger absolut på mig, min oförmåga att känna lagom mycket empati och att se gråskalorna i världen påverkar mig alldeles för mycket.

Om det blir något mer politiskt engagemang så är det i sådana fall i första hand till V i min kommun jag kommer vända mig. Blev så orimligt stolt över att jag bidragit till att de fått behålla sitt enda mandat i kommunfullmäktige ❤

Det positiva jag ser för mig, med blå regering är, förhoppningsvis, sänkta bränsleriser. Hade förvisso hellre sett en bättre avdragsmöjlighet än att sänka rakt över, men för min privata ekonomi är det viktigt att priserna inte går upp mer.

Från SVT.se ang marginalerna i räkningen
”- 3 000 färre röster till SD hade givit ett mandat till S istället för till dem. 6 000 röster för MP hade givit en vänstermajoritet i dag, säger Olle Folke.”

(Sen är ju problemet att de 6000 rösterna inte hade fått tas från andra partier på samma sida, utan hade behövt komma från andra sidan eller från de 1 234 506 röstberättigade tröttskallar som låg på soffan i flera veckor och lät det här hända utan att avge sin röst)

Senast ändrad:
Från SVT.se ang marginalerna i räkningen
”- 3 000 färre röster till SD hade givit ett mandat till S istället för till dem. 6 000 röster för MP hade givit en vänstermajoritet i dag, säger Olle Folke.”

(Sen är ju problemet att de 6000 rösterna inte hade fått tas från andra partier på samma sida, utan hade behövt komma från andra sidan eller från de 1 234 506 röstberättigade tröttskallar som låg på soffan i flera veckor och lät det här hända utan att avge sin röst)
Suck... fattar inte hur det kunde vara relativt lågt valdeltagande detta år.

Gud vilken besvärlig tanke det är att liksom inte känna sig trygg med de som har makten, visst Ulf ger väl ett ok intryck även om jag inte håller med om han politik. Men Ebbas regelbundna populistiska utspel tillsammans med SD... det är så mörkt.

Appropå utvisning:

Högre straff (oavsett slag) ger inte bättre lagefterföljelse.

Hade så varit fallet så hade vi endast behövt sätta dödsstraff på allt, så hade människor aaaaaaldrig gjort nåt fel. Och bekrymra er inte för dödsstraffet, människor hade ju aldrig gjort nåt fel så det hade aldrig behövt genomföras.

Nu funkar det ju inte så. Om ett straff upplevs som för hårt i jämförelse med brottet så kommer den mänskliga hjärnan helt enkelt ignorera straffet (och risken för straffet) eftersom de ser det som absurt. Sätter vi dödsstraff på att gå mot röd gubbe så kommer inte färre göra det.

Appropå utvisning:

Hade så varit fallet så hade vi endast behövt sätta dödsstraff på allt, så hade människor aaaaaaldrig gjort nåt fel. Och bekrymra er inte för dödsstraffet, människor hade ju aldrig gjort nåt fel så det hade aldrig behövt genomföras.

Nu funkar det ju inte så. Om ett straff upplevs som för hårt i jämförelse med brottet så kommer den mänskliga hjärnan helt enkelt ignorera straffet (och risken för straffet) eftersom de ser det som absurt. Sätter vi dödsstraff på att gå mot röd gubbe så kommer inte färre göra det.
Dessutom så kommer orimligt hårda straff göra att en brottsling eskalerar till grövre brott in i kaklet för att komma undan. Så det är kontraproduktivt för att motverka riktigt grova brott.

Appropå utvisning:

Nej vi kan ju titta på USA som väl har flest invånare per capita inlåsta. Hur går det där med att sänka brottsligheten?

Appropå utvisning:

Nej, inte som att skärpta straff hjälpt mot grov brottslighet, se bara på USA. Fy fan.

Vi pratade om detta på jobbet idag, hur sjukt det är att SD är så stora på ställen där det är väldigt tryggt. I min kommun är de störst i orten med störst och dyrast villor, där det knappt finns en enda invandrare.

Och där jag bor mitt i Malmö med ökända Rosengård ett stenkast bort hade S+V fått egen majoritet. Det är en omvänd logik i detta som jag inte riktigt begriper.

Avskyr dessutom att sagda partier gärna underhåller tanken att spärra in folk i fängelser i andra länder. Hur omänskligt är inte det för berörda familjer?

Har läst till och från i tråden men inte hela.
Det som är tråkigt med detta valet förutom att SD blev det näst största partiet är att hela valrörelsen känts som de fokuserat på några få sakfrågor.
För mig är vård, skola och företagande superviktiga frågor samt klimatet. Även landsbygdsfrågor och hur Sverige ska utvecklas.
Känns som det varit lite väl många ”enkla” lösningar på komplexa problem och gängkriminalitet och invandring tagit alldeles för stor plats i valrörelsen anser jag. Alltså jag menar inte att det är oviktiga frågor på något sätt men de har tagit för mycket fokus och för lite ljus på andra viktiga frågor.

Avskyr dessutom att sagda partier gärna underhåller tanken att spärra in folk i fängelser i andra länder. Hur omänskligt är inte det för berörda familjer?
Fast man tänker ju utvisa hela familjen om den 8 årige sonen snattar ett tuggummi så det där med mänsklighet är väl inte direkt något som står högt i kurs.

Har läst till och från i tråden men inte hela.
Det som är tråkigt med detta valet förutom att SD blev det näst största partiet är att hela valrörelsen känts som de fokuserat på några få sakfrågor.
För mig är vård, skola och företagande superviktiga frågor samt klimatet. Även landsbygdsfrågor och hur Sverige ska utvecklas.
Känns som det varit lite väl många ”enkla” lösningar på komplexa problem och gängkriminalitet och invandring tagit alldeles för stor plats i valrörelsen anser jag. Alltså jag menar inte att det är oviktiga frågor på något sätt men de har tagit för mycket fokus och för lite ljus på andra viktiga frågor.
Media vill ha enkla lösningar på komplexa problem då det ger fina rubriker som lockar till klick. Många väljare vill ha enkla lösningar på komplexa problem då de, tyvärr, inte själva står på en högre nivå än så. Det här med att föra logiska resonemang i flera steg är inte särskilt många individers starka sida. Det är sorgligt men tyvärr ser det ut så om inte jag haft oturen att stöta på hela den delen av befolkningen som saknar förmågan (vilket jag hoppas på).
Ursäkta för nattsvart syn på mänskligheten men jag jobbar varje dag hårt på att försöka se förmildrande omständigheter. Just nu har dock allting slagit över totalt till att min brors tidigare flickväns pappa hade rätt, "räkna med att 80% av alla du möter är idioter". Det går kanske över igen men det här var ett hårt slag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 505
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 738
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Avlivning älskade katt
  • Katt i påse