Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Det hjälps inte av dödsstraff och tortyr. Det finns massor vi kan göra för att ge andra vägar till de som dras in i gängen. Det är inte så att de sitter och väljer mellan akademisk karriär och brottslighet och bara rycker på axlarna och väljer, det är massor med underliggande samhällsstrukturer och mekanismer som gör att dessa personer inte ens ser att de har ett val. Detta hjälps som sagt inte av varken tortyr eller dödsstraff.

Nej såklart inte. Men det kan ju hjälpa att straffa gängmedlemmar för att locka in unga människor. Att det i sig blir ett brott! Som det har varit har ju alla kommit undan iom att ungdomarna inte är straffmyndiga och gängmedlemmarna inte har kunnat ställas till svars.

Det är inga fördomar, det har visats ganska många dokumentärer om just detta under många år. Förkrossade föräldrar som inte vet vad dom ska ta sig till när deras barn hamnar i gängkriminalitetens klor. Det är ett ganska stort problem idag om du har missat det hur gängen värvar unga människor och lockar med prylar och pengar.
1: Ska vi skicka människor till tortyr och död på grund av detta, eller ska vi förändra samhället så att gängkriminalitet inte får fäste bland unga?
2: De lockar med prylar och pengar för att de unga växer upp i en kontext där de inte har tillräckligt, varken materiellt eller kulturellt eller emotionellt, för att se någon annan väg ut ur den marginaliserade tillvaron. Om vi istället stöttar dessa barn och ger dem grundtrygghet och framtidstro så kommer inte gängen locka så många av dem.
Nej såklart inte. Men det kan ju hjälpa att straffa gängmedlemmar för att locka in unga människor. Att det i sig blir ett brott! Som det har varit har ju alla kommit undan iom att ungdomarna inte är straffmyndiga och gängmedlemmarna inte har kunnat ställas till svars.
Straff fungerar generellt dåligt på desperata människor/barn.

1: Ska vi skicka människor till tortyr och död på grund av detta, eller ska vi förändra samhället så att gängkriminalitet inte får fäste bland unga?
2: De lockar med prylar och pengar för att de unga växer upp i en kontext där de inte har tillräckligt, varken materiellt eller kulturellt eller emotionellt, för att se någon annan väg ut ur den marginaliserade tillvaron. Om vi istället stöttar dessa barn och ger dem grundtrygghet och framtidstro så kommer inte gängen locka så många av dem.

Straff fungerar generellt dåligt på desperata människor/barn.

Så du tycker inte det ska finnas straff för gängmedlemmar?

Det är mycket enklare, billigare och humanare att förebygga problemen. Straff är bevisat vara ett ganska ineffektivt sätt att få ner brottsligheten på.
En kriminell i fängelse kostar ungefär 1 miljon per år. Hur många ungar som börjar komma snett och bli efter i skolan kan du hjälpa för den miljonen?
Den bästa vaccinationen mot kriminalitet är att få ugnarna genom skolan med godkända betyg så att de får en framtid som en del av samhället.

Jo, det ska det absolut. Men när blev 'straff' synonymt med 'utvisning till tortyr och död'? När blev 'straff' synonymt med 'vi ska inte göra något alls för att stoppa brottslighet innan den uppkommer'?

Det är mycket, mycket mer effektivt att förhindra att brått begås, än att straffa efteråt. Varför ska vi inte göra vårt yttersta för att se till att motiven för att begå brott inte finns?

@Shaggy sa det bra:heart

Jo, det ska det absolut. Men när blev 'straff' synonymt med 'utvisning till tortyr och död'? När blev 'straff' synonymt med 'vi ska inte göra något alls för att stoppa brottslighet innan den uppkommer'?

Det är mycket, mycket mer effektivt att förhindra att brått begås, än att straffa efteråt. Varför ska vi inte göra vårt yttersta för att se till att motiven för att begå brott inte finns?

@Shaggy sa det bra:heart

Ja det gjorde hon. Tyvärr har det ju inte hänt så mkt på den fronten hittills.

Hm, det skulle nog innebära att man behöver definiera vad för gäng som är förbjudna att bjuda in folk till. Det finns nog grupper av folk som samlas av intresse för något och där en del av folket är kriminella även om det inte har med gruppen att göra. Men det kanske redan finns såna definitioner?

Skulle vara ganska värdelöst att försöka förbjuda gäng via deras namn (om man skriver in specifikt vilka gäng) då de kan lika gärna döpa om sig, så det behövs lite definitioner.

Det tror inte jag iheller, däremot gäller det verkligen att satsa på skolor och fritidsgårdar för att förhindra att barn och ungdomar värvas in i organisationer.

I Malmö finns det 355 barn som är hemlösa, i det stora helar det en piss i Nilen och det är skamligt att man inte har en lösning på det.
Det hjälper inte att satsa på fritidsgårdar och skolor, de barn som behöver hjälp är inte där! Hur vore det om föräldrarna kunde ta lite ansvar för sina barn istället för att tro att samhället ska göra det. Istället är det tydligen politikernas och samhällets fel att deras barn dör i skjutningar.

Hittade ett 34 punkters program med åtgärder mot gängkriminaliteten som regeringen (den nu förra alltså) lade in.
Däri står det bl.a.
15. Skärp straffen för den som rekryterar unga till kriminalitet
Vi behöver hindra nyrekryteringen till gängkriminalitet och motverka att unga personer som inte kan dömas till lika hårda straff utnyttjas av äldre. Straffen för dem som begår brott tillsammans med yngre eller anstiftar dem att begå brott behöver därför skärpas. En utredning har tillsatts och uppdraget redovisades den 24 augusti 2021.
Det är/var alltså redan på gång :up: (emojin är inte ironi)

Tillägg: Med på gång så menar jag att det är nu en lagrådsremiss där bl.a. står
  • En ny straffbestämmelse införs som gör det straffbart att involvera personer under 18 år i brott eller brottslig verksamhet.
Och i remissen står det:
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2023.
Detta ska läggas fram som proposition i riksdagen
Alltså politikens kvarnar kan vara lite långsamma men de jobbar på, även under S styrd regering.

Senast ändrad:
Hittade ett 34 punkters program med åtgärder mot gängkriminaliteten som regeringen (den nu förra alltså) lade in.
Däri står det bl.a.

Det är/var alltså redan på gång.
Ibland tänker jag att folk behöver läsa på vad om regeringen redan gjort för att se om man tycker att det är tillräckligt eller ok/fel. Men samtidigt så är jag medveten om att jag håller inte heller sådan koll. Vilket är nog synd.

Det hjälper inte att satsa på fritidsgårdar och skolor, de barn som behöver hjälp är inte där! Hur vore det om föräldrarna kunde ta lite ansvar för sina barn istället för att tro att samhället ska göra det. Istället är det tydligen politikernas och samhällets fel att deras barn dör i skjutningar.
Fast nu handlar ju diskussionen just om vad samhället kan göra.

Om barnen känner att de har en chans i skolan så går de dit.
Givetvis finns det andra problem också som trångboddhet så att ungarna inte kan göra sina läxor i lugn och ro men att stötta barnen då de är i skolan så att de får känna att de lär sig saker, utvecklas, får känna stolthet över det de presterar är en grundbult i att få ordning på problemet.

Däri står det bl.a.

Det är/var alltså redan på gång :up: (emojin är inte ironi)

Tillägg: Med på gång så menar jag att det är nu en lagrådsremiss där bl.a. står

Och i remissen står det:

Detta ska läggas fram som proposition i riksdagen
Alltså politikens kvarnar kan vara lite långsamma men de jobbar på, även under S styrd regering.
Apropå ungdomar, i samma länk så hittade jag detta:
20. Inför påföljden ungdomsövervakning
I propositionen ”Förstärkta återfallsförebyggande åtgärder vid villkorlig frigivning” föreslog regeringen ökade möjligheter till kontroll med fotboja. Detta för att personen inte ska befinna sig i miljöer och på platser där risken för återfall är stor eller i närheten av där ett brottsoffer bor. En ny påföljd, ungdomsövervakning, avsedd för fall där varken ungdomsvård eller ungdomstjänst är tillräckligt ingripande med hänsyn till brottslighetens karaktär och den unges tidigare brottslighet, ska införas. Ungdomsövervakning omfattar så kallad hemarrest samt vid behov förbud att under vissa tider vistas på vissa platser. Kontroll sker med fotboja. Riksdagen sa ja till regeringens förslag och de nya bestämmelserna börjar gälla den 1 januari 2021.
Detta har alltså redan börjat ser jag.

Om vi ser framåt: är det någon som tänkt engagera sig mer politiskt? Jag är väldigt sugen på att gå med och arbeta lokalt med V, något jag inte gjort tidigare.

Japp. Jag tror att jag kommer ha mer fritid framöver. Dock byter jag kommun i höst så jag tänker att jag först ska sondera läget dit jag kommer innan jag får se på vilket sätt. Det är viktigt för demokratin att fler engagerar sig, där håller jag med Johan Pehrsson att det farliga är det sviktande intresset för politikst engagemang samtidigt som vissa odemokratiska krafter ökar sitt engagemang. Tyvärr är det väl det hårda klimatet och påhopp på politiskt aktiva som skärmmer bort folk, får se hur man står ut själv...

Absolut ska kriminalitet straffas men inte med dödsstraff och tortyr. Jag tycker vi kan utvisa kriminella som kommer hit för att begå brott och låta dem sitta av sina straff i sina hemländer om möjligt, dvs de från några grannländer som kommer hit varje år och stjäl som korpar borde kunna få sitta av sin tid i deras fängelser istället för våra, men om utvisningen för en stulen båtmotor och/eller några sadlar skulle medföra tortyr eller avrättningar är det att gå för långt i proportion till brottet så då får de låsas in här.

Rekryteringen av ungdomar som inte är straffmyndiga borde även skärpas så pass att de inte kastas i fängelser men det kan innebära viss samhällstjänst, extra lärarledd studietid några timmar, de får arbeta av vad de förstört om det är vandalism får de återställa under övervakning. Rekryterarna får ytterligare skärpta straff och beroende av ålder, men jag tror att väldigt många som fick chansen att göra gott, se sina offer i ögonen och försöka reparera den skada de gjort kan läka både offer och förövare.

Droghandel tycker jag absolut ska klämmas åt, både köpare och säljare för det föder mer våld och kriminalitet. Inga köpare = ingen handel och om konsekvenserna för eget bruk skärptes samtidigt som innehav och försäljning blev svårare att genomföra så är det nog inte lika roligt att bjuda yngre, dummare individer så de fastnar och börjar köpa och finansiera sitt missbruk via prostitution och/eller stölder, hot och misshandel. Att göra det jobbigt för kriminella så de måste bevisa hur deras guld, designerkläder, klockor, bilar osv har finansierats eller förverkas på plats.

Självklart ska de som vill sluta få hjälp att sluta sitt beroende eller sin kriminella livsstil, de som behöver vård ska få vård. Många har trots allt någon form av diagnos och även om man inte ska börja peka ut barn och ungdomar från utsatta områden borde det utredas alla som hamnar snett om det finns underliggande orsaker oavsett om de kommer från Rosengård eller Djursholm och i de fall där det går att ställa diagnos ska de även få vård som ett led i rehabiliteringen.

Våldsgärningar ska absolut straffas, oavsett vilken nationalitet förövaren har. De som går att utvisa för att sitta av tiden i hemlandet ska utvisas, de som är svenskar eller inte går att utvisa får sitta av sin tid här och det är det ofrånkomligt att det finns vissa som får sitta på livstid i förvar här i Sverige, de som inte går att släppa ut igen pga återfallsrisken, de som fortsätter döda om de kommer ut eller de som bedöms vara så farliga i samhället att det kan vara fara för både liv och egendom om de kommer ut, som t ex Helmer Ljus 93 år, Sveriges äldste fånge. .

Absolut ska kriminalitet straffas men inte med dödsstraff och tortyr. Jag tycker vi kan utvisa kriminella som kommer hit för att begå brott och låta dem sitta av sina straff i sina hemländer om möjligt, dvs de från några grannländer som kommer hit varje år och stjäl som korpar borde kunna få sitta av sin tid i deras fängelser istället för våra, men om utvisningen för en stulen båtmotor och/eller några sadlar skulle medföra tortyr eller avrättningar är det att gå för långt i proportion till brottet så då får de låsas in här.

Rekryteringen av ungdomar som inte är straffmyndiga borde även skärpas så pass att de inte kastas i fängelser men det kan innebära viss samhällstjänst, extra lärarledd studietid några timmar, de får arbeta av vad de förstört om det är vandalism får de återställa under övervakning. Rekryterarna får ytterligare skärpta straff och beroende av ålder, men jag tror att väldigt många som fick chansen att göra gott, se sina offer i ögonen och försöka reparera den skada de gjort kan läka både offer och förövare.

Droghandel tycker jag absolut ska klämmas åt, både köpare och säljare för det föder mer våld och kriminalitet. Inga köpare = ingen handel och om konsekvenserna för eget bruk skärptes samtidigt som innehav och försäljning blev svårare att genomföra så är det nog inte lika roligt att bjuda yngre, dummare individer så de fastnar och börjar köpa och finansiera sitt missbruk via prostitution och/eller stölder, hot och misshandel. Att göra det jobbigt för kriminella så de måste bevisa hur deras guld, designerkläder, klockor, bilar osv har finansierats eller förverkas på plats.

Självklart ska de som vill sluta få hjälp att sluta sitt beroende eller sin kriminella livsstil, de som behöver vård ska få vård. Många har trots allt någon form av diagnos och även om man inte ska börja peka ut barn och ungdomar från utsatta områden borde det utredas alla som hamnar snett om det finns underliggande orsaker oavsett om de kommer från Rosengård eller Djursholm och i de fall där det går att ställa diagnos ska de även få vård som ett led i rehabiliteringen.

Våldsgärningar ska absolut straffas, oavsett vilken nationalitet förövaren har. De som går att utvisa för att sitta av tiden i hemlandet ska utvisas, de som är svenskar eller inte går att utvisa får sitta av sin tid här och det är det ofrånkomligt att det finns vissa som får sitta på livstid i förvar här i Sverige, de som inte går att släppa ut igen pga återfallsrisken, de som fortsätter döda om de kommer ut eller de som bedöms vara så farliga i samhället att det kan vara fara för både liv och egendom om de kommer ut, som t ex Helmer Ljus 93 år, Sveriges äldste fånge. .
Jag såg just några punkter om det där du skriver om unga i 34 punkters programmet som jag länkade till ovan. Bl.a:
10. Förbättrade åtgärder när barn misstänks för brott
Regelverket för utredningar mot barn som misstänks för brott ses över. Syftet med översynen är att förbättra regelverket och säkerställa att en hög grad av rättssäkerhet och effektivitet upprätthålls i utredningar där barn är misstänkta för brott. Det handlar bland annat om att säkerställa att allvarliga brott som begås av barn under 15 år alltid utreds av polis och att se över systemet med bevistalan i syfte att skuldfrågan ska prövas av domstol i fler fall. Regeringen tillsatte en utredning i december 2019. Utredningstiden har i juni 2021 förlängts och uppdraget utvidgats. Uppdraget ska redovisas senast den 21 januari 2022.

Sorry, tyckte bara att det var intressant att läsa listan 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 505
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 738
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV