Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
De har haft ett eget val och valt att begå brott. Så det är noll procent mitt ansvar, enbart deras eget.
Det är ju du som är med och bestämmer vad som ska ske med dessa personer. Om de ska torteras och dödas eller inte, oavsett vad de gjort. Då är det ditt ansvar, det är allas vårat ansvar. Du kan bestämma om en annan människa ska torteras eller dödas, eller inte. Just nu argumenterar du för att de ska det. Vad skiljer dig från dessa brottslingar då?

Det är ju du som är med och bestämmer vad som ska ske med dessa personer. Om de ska torteras och dödas eller inte, oavsett vad de gjort. Då är det ditt ansvar, det är allas vårat ansvar. Du kan bestämma om en annan människa ska torteras eller dödas, eller inte. Just nu argumenterar du för att de ska det. Vad skiljer dig från dessa brottslingar då?
Nope, noll mitt ansvar faktiskt. Det var inte jag som sa åt den att begå brott och försätta sig i situationen.

Nope, noll mitt ansvar faktiskt. Det var inte jag som sa åt den att begå brott och försätta sig i situationen.
Okej. Hypotetiskt har du nu en brottsling framför dig. Du kan antingen sätta honom i ett fängelse, eller tortera honom till döds. Är det inte ditt ansvar alls vilket du väljer?

Det kommer aldrig hända så det är lite larvigt.
Det är precis det som händer nu. Bara det att personen inte står rakt framför dig, och vi är många som är med och bestämmer. Om ni är två som ska välja, så är du fortfarande med och väljer. Är ni tio, så är du fortfarande med och väljer. Är ni 10 miljoner, så är du fortfarande med och väljer. Alla som har rösträtt i Sverige har ett ansvar för vad som händer med brottslingar i vårt rättssystem.

Så, är det inte ditt ansvar vilket du väljer att göra? Dina handlingar och val, oavsett om personen är brottslig eller inte, är fortfarande dina. Även om det är någon annan som utvisar. Som torterar. Som dödar. Du har en chans att säga nej till att en annan levande människa torteras och dödas. En chans att vara raka motsatsen till brottslingen. Att inte vara som den. Tar du den?

Sen tycker jag att det missas en viktig dimension i den här utvisningsdebatten. Om någon begår ett brott som allvarligt skadar någon annan, är inte vi lika skyldiga då om vi utvisar den personen till tortyr eller dödsstraff? Jag trodde att hela "ett öga för ett öga"-grejen var förpassad till historien, och att vi istället såg till det grundläggande och universella i att alla människor, oavsett vad de har gjort för skit, har rätt att inte torteras eller dödas. Att vi som samhälle är bättre än de kriminella vi ställer inför rätta.
I princip håller jag med men samtidigt skapar den inställningen stora problem. Idag är det så att vi utvisar folk som bidrar till vårt samhälle samtidigt som rena drägg får stanna eftersom det inte går att utvisa dem för att de då kan utsättas för omänsklig behandling. Rent konkret är det alltså mer lönsamt att bli betraktad som terrorist än att skaffa sig en universitetsexamen vad gäller att få skydd i Sverige. För mig känns det jävligt snett trots att jag håller med om grund idén.

Det är precis det som händer nu. Bara det att personen inte står rakt framför dig, och vi är många som är med och bestämmer. Om ni är två som ska välja, så är du fortfarande med och väljer. Är ni tio, så är du fortfarande med och väljer. Är ni 10 miljoner, så är du fortfarande med och väljer. Alla som har rösträtt i Sverige har ett ansvar för vad som händer med brottslingar i vårt rättssystem.

Så, är det inte ditt ansvar vilket du väljer att göra? Dina handlingar och val, oavsett om personen är brottslig eller inte, är fortfarande dina. Även om det är någon annan som utvisar. Som torterar. Som dödar. Du har en chans att säga nej till att en annan levande människa torteras och dödas. En chans att vara raka motsatsen till brottslingen. Att inte vara som den. Tar du den?
Eller så begår man inte brottet från första början så slipper man riskera att torteras. Också ett bra sätt. Nu ska jag sova istället för att diskutera hypotetiska brottslingars förehavanden.

@ExtraW Jag tycker på ett sätt inte heller att ens personliga trauman ska användas emot som en gotcha i diskussioner, men ibland finns det en poäng för att konkretisera. Det som framför allt gör mig så ledsen är att du i din andra tråd bemöts av en medmänsklighet som du nu inte röstar för, som partiet du vill engagera dig inom inte står för. De skyddsnät som fångar upp oss när det går mindre bra för oss här i livet är inte heller en produkt av brun politik.

I princip håller jag med men samtidigt skapar den inställningen stora problem. Idag är det så att vi utvisar folk som bidrar till vårt samhälle samtidigt som rena drägg får stanna eftersom det inte går att utvisa dem för att de då kan utsättas för omänsklig behandling. Rent konkret är det alltså mer lönsamt att bli betraktad som terrorist än att skaffa sig en universitetsexamen vad gäller att få skydd i Sverige. För mig känns det jävligt snett trots att jag håller med om grund idén.
Men det är ju inte bristen på utvisning som är problemet där, utan att vi utvisar människor som bidrar till vårt samhälle. Jag tror att om vi ger människor valet mellan universitetsutbildning (eller jobb eller vad som) och fängelse, och båda får stanna i Sverige, så väljer 99% av människorna att vara fria i Sverige.
Eller så begår man inte brottet från första början så slipper man riskera att torteras. Också ett bra sätt. Nu ska jag sova istället för att diskutera hypotetiska brottslingars förehavanden.
Det är inte hypotetiskt. Det är ju högst konkret; vi som samhälle ska bestämma om människor ska torteras och dödas eller inte. Inte hypotetiskt alls.

@Gunnar raderade ett gäng inlägg tidigare ikväll och jag har raderat ytterligare 13 stycken som definitivt inte höll den nivå vi eftersträvar här på forumet. Det är en extremt svårmodererad tråd och den kommer säkert undan med betydligt mer än vi vanligtvis skulle tolerera, men det finns en gräns för hur mycket tid och energi vi har i moderator-teamet. Därför vill jag be alla på alla "sidor" att tänka ett varv extra emellanåt och försöka hålla er på en acceptabel nivå, så blir livet lättare för samtliga inblandade!

/Mod

Men det är ju inte bristen på utvisning som är problemet där, utan att vi utvisar människor som bidrar till vårt samhälle. Jag tror att om vi ger människor valet mellan universitetsutbildning (eller jobb eller vad som) och fängelse, och båda får stanna i Sverige, så väljer 99% av människorna att vara fria i Sverige.
Vet väl kanske inte om sådana som Akilov är så intresserade. Alltså jag håller som sagt med om grundtanken det känns bara väldigt märkligt ibland när man ska skydda en individ och riskera tusentals andras. Just den dåren lär väl dock vara inlåst för gott kan inte tänka mig att han någonsin kommer släppas ut.
Som sagt jag håller med om grundprincipen men logiken blir ibland extremt märklig.

Faktiskt inte. Det är ju lite det som är problemet, de snabba pengarna om man dras in i gängkriminalitet. Dom tycker ju inte det är värt att slita i skolan och att jobba och tjäna betydligt mindre pengar.

Vet väl kanske inte om sådana som Akilov är så intresserade. Alltså jag håller som sagt med om grundtanken det känns bara väldigt märkligt ibland när man ska skydda den individ och riskera tusentals andras. Just den dåren lär väl dock vara inlåst för gott kan inte tänka mig att han någonsin kommer släppas ut.
Som sagt jag håller med om grundprincipen men logiken blir ibland extremt märklig.
Jag ser faktiskt inte det märkliga i att vi som samhälle säger nej till tortyr och dödsstraff. Inte heller bristande logik. Det finns definitivt vägar att minska extremism och brottslighet som vi kan ta, och som har effekt. Tortyr och dödsstraff är notoriskt dåligt för både och.
Faktiskt inte. Det är ju lite det som är problemet, de snabba pengarna om man dras in i gängkriminalitet. Dom tycker ju inte det är värt att slita i skolan och att jobba och tjäna betydligt mindre pengar.
Det hjälps inte av dödsstraff och tortyr. Det finns massor vi kan göra för att ge andra vägar till de som dras in i gängen. Det är inte så att de sitter och väljer mellan akademisk karriär och brottslighet och bara rycker på axlarna och väljer, det är massor med underliggande samhällsstrukturer och mekanismer som gör att dessa personer inte ens ser att de har ett val. Detta hjälps som sagt inte av varken tortyr eller dödsstraff.

Oj, vilka fördomar.

Det är inga fördomar, det har visats ganska många dokumentärer om just detta under många år. Förkrossade föräldrar som inte vet vad dom ska ta sig till när deras barn hamnar i gängkriminalitetens klor. Det är ett ganska stort problem idag om du har missat det hur gängen värvar unga människor och lockar med prylar och pengar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 505
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 738
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV