Det är det ju aldrig, ingen som påstått det heller. Det är ju därför inget fungerar.Så det är inte så svart eller vitt trots allt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är det ju aldrig, ingen som påstått det heller. Det är ju därför inget fungerar.Så det är inte så svart eller vitt trots allt.
Men ändå är du tvärsäker på att alla brottslingar utan svenskt medborgarskap ska ut, oavsett vad som väntar i ursprungslandet.Det är det ju aldrig, ingen som påstått det heller. Det är ju därför inget fungerar.
Det är ju du som är med och bestämmer vad som ska ske med dessa personer. Om de ska torteras och dödas eller inte, oavsett vad de gjort. Då är det ditt ansvar, det är allas vårat ansvar. Du kan bestämma om en annan människa ska torteras eller dödas, eller inte. Just nu argumenterar du för att de ska det. Vad skiljer dig från dessa brottslingar då?De har haft ett eget val och valt att begå brott. Så det är noll procent mitt ansvar, enbart deras eget.
Nope, noll mitt ansvar faktiskt. Det var inte jag som sa åt den att begå brott och försätta sig i situationen.Det är ju du som är med och bestämmer vad som ska ske med dessa personer. Om de ska torteras och dödas eller inte, oavsett vad de gjort. Då är det ditt ansvar, det är allas vårat ansvar. Du kan bestämma om en annan människa ska torteras eller dödas, eller inte. Just nu argumenterar du för att de ska det. Vad skiljer dig från dessa brottslingar då?
Okej. Hypotetiskt har du nu en brottsling framför dig. Du kan antingen sätta honom i ett fängelse, eller tortera honom till döds. Är det inte ditt ansvar alls vilket du väljer?Nope, noll mitt ansvar faktiskt. Det var inte jag som sa åt den att begå brott och försätta sig i situationen.
Det kommer aldrig hända så det är lite larvigt.Okej. Hypotetiskt har du nu en brottsling framför dig. Du kan antingen sätta honom i ett fängelse, eller tortera honom till döds. Är det inte ditt ansvar alls vilket du väljer?
Det är precis det som händer nu. Bara det att personen inte står rakt framför dig, och vi är många som är med och bestämmer. Om ni är två som ska välja, så är du fortfarande med och väljer. Är ni tio, så är du fortfarande med och väljer. Är ni 10 miljoner, så är du fortfarande med och väljer. Alla som har rösträtt i Sverige har ett ansvar för vad som händer med brottslingar i vårt rättssystem.Det kommer aldrig hända så det är lite larvigt.
I princip håller jag med men samtidigt skapar den inställningen stora problem. Idag är det så att vi utvisar folk som bidrar till vårt samhälle samtidigt som rena drägg får stanna eftersom det inte går att utvisa dem för att de då kan utsättas för omänsklig behandling. Rent konkret är det alltså mer lönsamt att bli betraktad som terrorist än att skaffa sig en universitetsexamen vad gäller att få skydd i Sverige. För mig känns det jävligt snett trots att jag håller med om grund idén.Sen tycker jag att det missas en viktig dimension i den här utvisningsdebatten. Om någon begår ett brott som allvarligt skadar någon annan, är inte vi lika skyldiga då om vi utvisar den personen till tortyr eller dödsstraff? Jag trodde att hela "ett öga för ett öga"-grejen var förpassad till historien, och att vi istället såg till det grundläggande och universella i att alla människor, oavsett vad de har gjort för skit, har rätt att inte torteras eller dödas. Att vi som samhälle är bättre än de kriminella vi ställer inför rätta.
Eller så begår man inte brottet från första början så slipper man riskera att torteras. Också ett bra sätt. Nu ska jag sova istället för att diskutera hypotetiska brottslingars förehavanden.Det är precis det som händer nu. Bara det att personen inte står rakt framför dig, och vi är många som är med och bestämmer. Om ni är två som ska välja, så är du fortfarande med och väljer. Är ni tio, så är du fortfarande med och väljer. Är ni 10 miljoner, så är du fortfarande med och väljer. Alla som har rösträtt i Sverige har ett ansvar för vad som händer med brottslingar i vårt rättssystem.
Så, är det inte ditt ansvar vilket du väljer att göra? Dina handlingar och val, oavsett om personen är brottslig eller inte, är fortfarande dina. Även om det är någon annan som utvisar. Som torterar. Som dödar. Du har en chans att säga nej till att en annan levande människa torteras och dödas. En chans att vara raka motsatsen till brottslingen. Att inte vara som den. Tar du den?
Men det är väl inte rimligt att vi har en grundinställning om att alla är lika inför lagen och samtidigt har parallella påföljder beroende av medborgarskap?Eller så begår man inte brottet från första början så slipper man riskera att torteras. Också ett bra sätt. Nu ska jag sova istället för att diskutera hypotetiska brottslingars förehavanden.
Men det är ju inte bristen på utvisning som är problemet där, utan att vi utvisar människor som bidrar till vårt samhälle. Jag tror att om vi ger människor valet mellan universitetsutbildning (eller jobb eller vad som) och fängelse, och båda får stanna i Sverige, så väljer 99% av människorna att vara fria i Sverige.I princip håller jag med men samtidigt skapar den inställningen stora problem. Idag är det så att vi utvisar folk som bidrar till vårt samhälle samtidigt som rena drägg får stanna eftersom det inte går att utvisa dem för att de då kan utsättas för omänsklig behandling. Rent konkret är det alltså mer lönsamt att bli betraktad som terrorist än att skaffa sig en universitetsexamen vad gäller att få skydd i Sverige. För mig känns det jävligt snett trots att jag håller med om grund idén.
Det är inte hypotetiskt. Det är ju högst konkret; vi som samhälle ska bestämma om människor ska torteras och dödas eller inte. Inte hypotetiskt alls.Eller så begår man inte brottet från första början så slipper man riskera att torteras. Också ett bra sätt. Nu ska jag sova istället för att diskutera hypotetiska brottslingars förehavanden.
Vet väl kanske inte om sådana som Akilov är så intresserade. Alltså jag håller som sagt med om grundtanken det känns bara väldigt märkligt ibland när man ska skydda en individ och riskera tusentals andras. Just den dåren lär väl dock vara inlåst för gott kan inte tänka mig att han någonsin kommer släppas ut.Men det är ju inte bristen på utvisning som är problemet där, utan att vi utvisar människor som bidrar till vårt samhälle. Jag tror att om vi ger människor valet mellan universitetsutbildning (eller jobb eller vad som) och fängelse, och båda får stanna i Sverige, så väljer 99% av människorna att vara fria i Sverige.
Faktiskt inte. Det är ju lite det som är problemet, de snabba pengarna om man dras in i gängkriminalitet. Dom tycker ju inte det är värt att slita i skolan och att jobba och tjäna betydligt mindre pengar.Men det är ju inte bristen på utvisning som är problemet där, utan att vi utvisar människor som bidrar till vårt samhälle. Jag tror att om vi ger människor valet mellan universitetsutbildning (eller jobb eller vad som) och fängelse, och båda får stanna i Sverige, så väljer 99% av människorna att vara fria i Sverige.
Jag ser faktiskt inte det märkliga i att vi som samhälle säger nej till tortyr och dödsstraff. Inte heller bristande logik. Det finns definitivt vägar att minska extremism och brottslighet som vi kan ta, och som har effekt. Tortyr och dödsstraff är notoriskt dåligt för både och.Vet väl kanske inte om sådana som Akilov är så intresserade. Alltså jag håller som sagt med om grundtanken det känns bara väldigt märkligt ibland när man ska skydda den individ och riskera tusentals andras. Just den dåren lär väl dock vara inlåst för gott kan inte tänka mig att han någonsin kommer släppas ut.
Som sagt jag håller med om grundprincipen men logiken blir ibland extremt märklig.
Det hjälps inte av dödsstraff och tortyr. Det finns massor vi kan göra för att ge andra vägar till de som dras in i gängen. Det är inte så att de sitter och väljer mellan akademisk karriär och brottslighet och bara rycker på axlarna och väljer, det är massor med underliggande samhällsstrukturer och mekanismer som gör att dessa personer inte ens ser att de har ett val. Detta hjälps som sagt inte av varken tortyr eller dödsstraff.Faktiskt inte. Det är ju lite det som är problemet, de snabba pengarna om man dras in i gängkriminalitet. Dom tycker ju inte det är värt att slita i skolan och att jobba och tjäna betydligt mindre pengar.
Faktiskt inte. Det är ju lite det som är problemet, de snabba pengarna om man dras in i gängkriminalitet. Dom tycker ju inte det är värt att slita i skolan och att jobba och tjäna betydligt mindre pengar.
Oj, vilka fördomar.
Få se nu, SD 20,5 % = var femte röstberättigade i landet kontra hur många då i Nyans?Absolut, men du som hbtq-person (vill jag minnas?) är inte du minst lika rädd för partiet Nyans och deras väljare?