Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Har du tänkt på att ju mer du drar upp det här ju hårdare kopplar du ihop trådarna. Är det det du vill?
Du har nu skapat en koppling av något som kanske var det eller så var det det inte. Hade du bara ignorerat hade kommentaren fallit helt i glömska inom ett par sidor.
Okej okej vi släpper den eventuella kopplingen

Då kanske du ska lära dig att inte dra förhastade slutsatser om saker du inte vet något om ☺️
Men varför inte bara svara på mina frågor och upplysa mig när jag har fel? Jag utgår ju från vad du själv säger, har jag fel får du gärna förklara hur jag har fel. Hur menar du att det idag går att argumentera för SD:s utvisningsidéer utan att för den delen också stötta den delen av dessa idéer som går ut över oskyldiga?

Men varför inte bara svara på mina frågor och upplysa mig när jag har fel? Jag utgår ju från vad du själv säger, har jag fel får du gärna förklara hur jag har fel. Hur menar du att det idag går att argumentera för SD:s utvisningsidéer utan att för den delen också stötta den delen av dessa idéer som går ut över oskyldiga?
Jag har absolut ingen skyldighet att berätta för dig vad jag röstat på. Blir det tilt i huvudet när du inte kan anklaga mig och använda diverse glåpord? För jag har kanske enligt dig ändå ”röstat rätt”? Fan jobbigt det måste bli.

Sen tycker jag att det missas en viktig dimension i den här utvisningsdebatten. Om någon begår ett brott som allvarligt skadar någon annan, är inte vi lika skyldiga då om vi utvisar den personen till tortyr eller dödsstraff? Jag trodde att hela "ett öga för ett öga"-grejen var förpassad till historien, och att vi istället såg till det grundläggande och universella i att alla människor, oavsett vad de har gjort för skit, har rätt att inte torteras eller dödas. Att vi som samhälle är bättre än de kriminella vi ställer inför rätta.

Nja, tänker att den gruppen är mindre bekymrade av ett parti med tiondelar av procent av rösterna jämfört med ett där 1 av 5 röstar på.
Ibland kan ju procent vara lite svårt. Man kan vara oroad över sådär 50.000 tok-idioter som ogillar ens existens men jag tror att även @BernT skulle oroa sig mer för de 1 miljon och 322.000 idioter som ogillar ens existens.

Det är inte jämförbart och att relativisera det är absurt.

Jag har absolut ingen skyldighet att berätta för dig vad jag röstat på. Blir det tilt i huvudet när du inte kan anklaga mig och använda diverse glåpord? För jag har kanske enligt dig ändå ”röstat rätt”? Fan jobbigt det måste bli.
Jag bryr mig inte om vad du har röstat på, det är ju det jag menar. Jag bryr mig bara om vad du skriver i tråden, vilken politik du uppenbarligen stödjer eftersom du i tråden argumenterar för den politiken.

Ibland kan ju procent vara lite svårt. Man kan vara oroad över sådär 50.000 tok-idioter som ogillar ens existens men jag tror att även @BernT skulle oroa sig mer för de 1 miljon och 322.000 idioter som ogillar ens existens.

Det är inte jämförbart och att relativisera det är absurt.
Eller så kan man problematisera båda två.

Sen tycker jag att det missas en viktig dimension i den här utvisningsdebatten. Om någon begår ett brott som allvarligt skadar någon annan, är inte vi lika skyldiga då om vi utvisar den personen till tortyr eller dödsstraff? Jag trodde att hela "ett öga för ett öga"-grejen var förpassad till historien, och att vi istället såg till det grundläggande och universella i att alla människor, oavsett vad de har gjort för skit, har rätt att inte torteras eller dödas. Att vi som samhälle är bättre än de kriminella vi ställer inför rätta.
Så man har inget eget ansvar att inte begå grova brott? Och därmed försätta sig i situationen att man riskerar att utvisas till ett otryggt öde?

Det är så svårt att vara nyanserad.
Jag förstår vad du försöker säga här, men jag håller inte med. Alltså, det är inte svårt att stå upp för det goda i världen. För medmänsklighet och empati. Det är bara att bestämma sig, och göra det. Att säga att det är svårt att tänka sig in i hur andra människor lever, svårt att ha empati... Jag vill inte leva i en värld där detta grundläggande mänskliga - vår förmåga att bry oss om varandra - anses vara svårt.

Så man har inget eget ansvar att inte begå grova brott? Och därmed försätta sig i situationen att man riskerar att utvisas till ett otryggt öde?
Det är inte samma sak. Absolut att en har ett ansvar och att personen ska dömas och straffas. Men det finns en etisk gräns för mig när vi (för ja, det är vi, hela Sveriges befolkning, som ger rättsväsendet sin makt) bestämmer oss för att utsätta brottslingen för exakt det som vi menar att den gjort fel, eller värre. Det är inte rättvisa. Det är inte deras ansvar. Det är vårt ansvar vad vi som samhälle utsätter andra människor för. Och det inkluderar brottslingar.

Jag tycker detta är en jättebra poäng. Vi ser ju hur mob-mentaliteten växt på senaste genom t.ex. Dumpens avskyvärda metoder för klick och det hämmar ju verkligen våra möjligheter till faktisk rehabilitering. Om vi dessutom fortsätter att måla ut brottslingar som monster, någon annan långt ifrån, utan ett sammanhang: betyder det att vanliga Svenssons inte är "riktiga" brottslingar? Dvs, "våldtäktsmän ska dö, men hon som anmälde min polare ljuger säkert bara".

Det är inte samma sak. Absolut att en har ett ansvar och att personen ska dömas och straffas. Men det finns en etisk gräns för mig när vi (för ja, det är vi, hela Sveriges befolkning, som ger rättsväsendet sin makt) bestämmer oss för att utsätta brottslingen för exakt det som vi menar att den gjort fel, eller värre. Det är inte rättvisa. Det är inte deras ansvar. Det är vårt ansvar vad vi som samhälle utsätter andra människor för. Och det inkluderar brottslingar.
Också vårt ansvar som samhälle att inte utsätta andra människor för farliga brottslingar.

Också vårt ansvar som samhälle att inte utsätta andra människor för farliga brottslingar.
Absolut, och därför har vi i Sverige fängelser, utan tortyr eller dödsstraff. Sen går det att kritisera hur de sköts, men hoppet från "fängelserna fungerar dåligt" till "människor ska skickas till tortyr och död" är för mig inte försvarbart i ett upplyst, demokratiskt samhälle.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 505
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 738
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV