Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Har läst till och från i tråden men inte hela.
Det som är tråkigt med detta valet förutom att SD blev det näst största partiet är att hela valrörelsen känts som de fokuserat på några få sakfrågor.
För mig är vård, skola och företagande superviktiga frågor samt klimatet. Även landsbygdsfrågor och hur Sverige ska utvecklas.
Känns som det varit lite väl många ”enkla” lösningar på komplexa problem och gängkriminalitet och invandring tagit alldeles för stor plats i valrörelsen anser jag. Alltså jag menar inte att det är oviktiga frågor på något sätt men de har tagit för mycket fokus och för lite ljus på andra viktiga frågor.
Ja, jag håller med till 100% om att valrörelsen blev helt skev, och att det var ett misstag av de rödgröna partierna (och media!!!) att dras med istället för att lägga fokus på deras kärnfrågor.

Det positiva jag ser för mig, med blå regering är, förhoppningsvis, sänkta bränsleriser. Hade förvisso hellre sett en bättre avdragsmöjlighet än att sänka rakt över, men för min privata ekonomi är det viktigt att priserna inte går upp mer.
Så härligt för dig! För min del så ser jag inget positivt alls. Nu väntas förmodligen att funkisskatten kommer höjas igen, bostadstillägget sänkas, samtidigt som inflationen såklart påverkar massor och så kanske marknadshyror på det då. Jag riskerar att gå under ekonomiskt och bli hemlös om högerblocket får som de vill. Men huvudsaken bränslepriserna går ner såklart 🤔

Ja, jag håller med till 100% om att valrörelsen blev helt skev, och att det var ett misstag av de rödgröna partierna (och media!!!) att dras med istället för att lägga fokus på deras kärnfrågor.

Så du menar att media borde ha lagt fokus på att promota de rödgrönas kärnfrågor? Det är faktiskt något de rödgröna partierna själva får ta ansvar för. Sånt ska media inte hålla på med.

Så du menar att media borde ha lagt fokus på att promota de rödgrönas kärnfrågor? Det är faktiskt något de rödgröna partierna själva får ta ansvar för. Sånt ska media inte hålla på med.
Nja snarare att media inte spelat med i att medvetet promota högerns frågor. De har ju under den här valrörelsen gjort exakt det du anser att de inte ska göra åt vänster sidan åt högersidans håll.

Det var inte så jag menade, det är klart att de rödgröna får ta ansvar för att de inte lyfte vissa saker mer, men media kunde ha nyanserat debatten något. Och då menar jag inte till fördel för de rödgröna just, men liksom iaf L och M står ju för andra saker än exempelvis hårdare tag på kriminalitet också, det är inte deras enda fråga (och jag vet att det inte är det enda som tagits upp, men jag tycker att den här valperioden känts minst nyanserad och väldigt smal jämfört med andra överlag).

Så härligt för dig! För min del så ser jag inget positivt alls. Nu väntas förmodligen att funkisskatten kommer höjas igen, bostadstillägget sänkas, samtidigt som inflationen såklart påverkar massor och så kanske marknadshyror på det då. Jag riskerar att gå under ekonomiskt och bli hemlös om högerblocket får som de vill. Men huvudsaken bränslepriserna går ner såklart 🤔
Det är sånt här som jag önskar att man pratat mer om. 💔

Det var inte så jag menade, det är klart att de rödgröna får ta ansvar för att de inte lyfte vissa saker mer, men media kunde ha nyanserat debatten något. Och då menar jag inte till fördel för de rödgröna just, men liksom iaf L och M står ju för andra saker än exempelvis hårdare tag på kriminalitet också, det är inte deras enda fråga (och jag vet att det inte är det enda som tagits upp, men jag tycker att den här valperioden känts minst nyanserad och väldigt smal jämfört med andra överlag).
Det är väl bara en annan fråga som tagits upp och det är energipriser.

Ja, det är rätt skönt att ha råd att åka till jobbet. Och därmed få lön att betala hyra, mat och mediciner för. Tycker jag 🤷‍♀️

Det är inte samma sak. Absolut att en har ett ansvar och att personen ska dömas och straffas. Men det finns en etisk gräns för mig när vi (för ja, det är vi, hela Sveriges befolkning, som ger rättsväsendet sin makt) bestämmer oss för att utsätta brottslingen för exakt det som vi menar att den gjort fel, eller värre. Det är inte rättvisa. Det är inte deras ansvar. Det är vårt ansvar vad vi som samhälle utsätter andra människor för. Och det inkluderar brottslingar.
Om en icke medborgare begår ett grovt brott så tycker jag att man ska utvisas. Och detta tycker jag trots att jag är utlänning och inte röstat på SD. Att vistas i ett land som en icke-medborgare innefattar en massa skyldigheter och ett av dem är att inte våldta, mörda eller begå andra grova brott.

Fast det är ju de rödgrönas uppgift att belysa motståndarsidans politik och kritisera den. Att lyfta de frågorna så att de får uppmärksamhet.

Det är sånt här som jag önskar att man pratat mer om. 💔
Fast folk skiter i det. Här ett citat från en av mina fb bekanta. Det är JAG som är viktigt inte samhället som helhet
Namnlös.webp

Jag tror i och för sig att många gått (åtminstone halvt) under av bränslepriserna som varit. För många människor som bor på landsbygden och behöver åka långa sträckor med bil för att överhuvudtaget kunna ta sig till jobbet har bränslepriserna varit ytterst kännbara i plånboken, speciellt i kombination med elpriser som rusat hejdlöst och dyrare mat på det.
Jag förstår att du kanske får det tuffare men det känns ju rätt oskönt att raljera om att det viktigaste är sänkningen om bränslepriser när det är ett faktum att väldigt många har påverkats av det också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 505
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 738
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV