Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag bor själv ganska nära mitt jobb och hade rent teoretiskt kunnat åka kollektivt hit men jag behöver ofta bilen under själva arbetsdagen. Även om jag så hade bott 100 meter härifrån hade jag behövt ta bilen precis som många andra som kör förmånsbil via jobbet.
Jag tänker också att många familjer är mer eller mindre beroende av bil för att kunna lämna/hämta barnen på förskola/handla mat/skjutsa till aktiviteter och liknande att livet helt enkelt inte går ihop utan.
Men som nån sa här, varje gram utsläpp är ju viktigt för klimatet. Då ska folk väl inte sitta och skjutsa barn till aktiviteter, dagis, handla. Det finns ju elcyklar sånna med 3 hjul och en lastplats

Men snälla jag berättar om vad jag SER i min omgivning vilket jag skrev i mitt första inlägg om detta. Måste jag ha statistik på det?
Du får förstås visa vad du vill men jag är rätt tveksam till att det finns så oerhört många 50-åriga män som bor intill fabriken och tar bilen till jobbet varje morgon att det i sig skulle visa på att fortsatta höjda bränslepriser inte har någon effekt för folks körvanor.

Ang bränslepriserna, ska de ta bort all skatt på det? Skatterna idag är 37%, hur mycket ska de sänka?
Det återstår att se om det blir i linje med det förslag M hade i våras. IOM att man skall sätta pristak på elen också så kommer man behöva lite pengar in också för att hantera de priser experter förutspår.

Du får förstås visa vad du vill men jag är rätt tveksam till att det finns så oerhört många 50-åriga män som bor intill fabriken och tar bilen till jobbet varje morgon att det i sig skulle visa på att fortsatta höjda bränslepriser inte har någon effekt för folks körvanor.
Kan du sluta ifrågasätta vad jag ser? Ingenstans har jag skrivit att det inte finns ett problem. Jag har skrivit att problemet verkar var betydligt mindre än det påstås i debatten om man ser till folks körvanor här.

Jag som bor lite utanför hade kunnat pendla med kollektivtrafik om den byggts ut. Hade priset dessutom halverats hade jag verkligen kunnat pendla med glädje så jag var väldigt glad över V's förslag till det.

Sen tycker jag att AG har ett ansvar att kunna erbjuda jobb hemifrån för de som vill och kan.

Det uppskattas att åtminstone hälften av alla bilresor är kortare än 5 km. Skulle säga att en väldigt stor andel av dessa skulle kunna gå med cykel eller kollektivtrafik. Och nej, kom nu inte dragande med tant Agda som är 150 år, fått amputera tre ben och är blind, för hon skulle ändå inte kört bil.

Det uppskattas att åtminstone hälften av alla bilresor är kortare än 5 km. Skulle säga att en väldigt stor andel av dessa skulle kunna gå med cykel eller kollektivtrafik. Och nej, kom nu inte dragande med tant Agda som är 150 år, fått amputera tre ben och är blind, för hon skulle ändå inte kört bil.

Hur räknar man då? Räknas vägen till och från mataffären som en eller två resor?

Ja, det är rätt skönt att ha råd att åka till jobbet. Och därmed få lön att betala hyra, mat och mediciner för. Tycker jag 🤷‍♀️
Ja det förstår jag! Jag tycker det är härligt/skönt för de som får det bättre. Absolut! Men jag är så frustrerad/ledsen att min och många andra sjuka/funktionsnedsattas situation riskerar att bli så mycket sämre istället.
Jag skulle önska att att de människor som får det bättre - inte får det på bekostnad av de redan svaga i samhället. Men det är väl omöjligt. 😟

Det tror inte jag. Sen hoppas jag att man gör om lagen så att invandrare inte får svenskt medborgarskap förren efter 20år men att dom får ändå samma rättigheter som dom med svenskt medborgarskap. Då blir det lättare att utvisa dom om dom begår brott. Sen ska det även gå att ta tillbaka ett svenskt medborgarskap även efter 20år om det visar sig att dom tänkt eller begått brott. Jag välkomnar invandrare som vill göra rätt för sig. Komma hit och jobba, betala skatt, och leva efter sunt förnuft som de flesta svenskar gör.
Hur ska vi göra med svenska kriminella av den kalibern? Göra dom statslösa?

Osäker, jag misslyckas hitta grundunderlaget, men misstänker att det räknas som två.

Det blir ju rätt knepigt att göra så. Säg att det är 4,9 km till mataffären. Då blir sträckan man måste transportera sig 9,8 km för att åka och handla. Då kan man inte säga att man använt bilen för att köra kortare än 5 km. Det måste väl vara ToR som räknas?

Kan du sluta ifrågasätta vad jag ser? Ingenstans har jag skrivit att det inte finns ett problem. Jag har skrivit att problemet verkar var betydligt mindre än det påstås i debatten om man ser till folks körvanor här.
Du skriver på ett diskussionsforum men vill inte bli ifrågasatt? Okej.

Jag som bor lite utanför hade kunnat pendla med kollektivtrafik om den byggts ut. Hade priset dessutom halverats hade jag verkligen kunnat pendla med glädje så jag var väldigt glad över V's förslag till det.

Sen tycker jag att AG har ett ansvar att kunna erbjuda jobb hemifrån för de som vill och kan.
Det är ju toppen om man kan pendla till jobbet men för mig och många andra är det inte ett alternativ. Jag är inte på något sätt emot kollektivtrafik och jag tycker att det är en vettig sak att lägga rejält med skattepengar på men jag personligen kommer ha svårt att nyttja den.

Jag tror att en sak som har gör att folk tar cykeln/kollektivtrafiken istället för bilen oftare är tid. Folk har ofta ont om tid. Sen har iaf jag ont om energi. Det är så mycket i mitt liv som dränerar min energi så jag har inte marginal för att cykla överallt alltid. Jag gör mitt bästa men i slutändan kan jag inte offra mig själv.

Speciellt föräldrar med barn som inte klarar sig själva. Att då lägga extra tid (som man inte har) på att cykla en sträcka som man visserligen klarar av att cykla men som tar mer tid än att ta bilen finns inte riktigt på kartan. Sen måste många ha barnen med sig och bor i ett trafikerat område så känns det tryggare (och enklare) att ta bilen än att låta små barn cykla även om man cyklar med dem.

Eller korkat av Lööf. Varför inte lägga sin energi o kraft på sin egen politik så kanske hon hade behållit sina väljare och kanske öven lockat till sig nya. Hon får faktiskt skylla sig själv när hon ägnar sin tid åt SD. Om du folk är så rädda är jag ävertygad om att folk själva begriper det. Varför måste Lööf tala om det för folk. Är folk dumma?
Nja...
Följer man Annies flöden så ägnas de mikroskopist med utrymme åt SD. Istället ägnas massor av utrymme åt att presentera Cs politik.

Men nu är ju media som de är. Man lyfter det som ger klick. Så har det alltid varit och det är de spelregler man jobbar med. Jag har varit aktiv sedan mitten av 70-talet och de4t har varit så all den tid jag varit med. Man ska inte tro att alla de insändare eller debattartiklar man skriver tas in i pressen. Det jag tycker är superintressant tycker redaktionen är helt oviktigt. De gör media, jag gör politik.

Partierna gör utspel och media hakar på om det är intressant. Media behöver sina läsare och det är en verklighet att leva i. Man får helt enkelt vässa sina utspel för att nå fram :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 505
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 738
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar