Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sluta kalla det blåbrun. Det blir bara fånigt. SDs färg är gul. Och högst sannolikt blir det inte SD i regering vilket gör regeringen till en blå regering. Det blir lika lite en blåbrun regering som regeringen de senaste åren varit en sosse+kommunistregering.
Varför vill du rationalisera ett rasistiskt parti? Det framstår ju som viktigare än någonsin att inte blunda för vad de står för.

@BernT och @Lingon - elcyklar finns från ca 10000. Just den här tiden på året är det ofta förmånligt att köpa. Hjälm kostar kanske runt 500. Har svårt att se frisyren som ett seriöst argument för att inte cykla. På vintern sätter jag på dubbdäck (ytterligare en femhundring) och kör långsammare. Vilket jag även gör när jag kör bil.

Jag har elcykel sedan fyra år. I tre av dessa hade jag inte heller bil, men jag kröp till korset och köpte en när pandemin gjorde det omöjligt att åka kollektivt och djursjukhuset stängde jouren så att de enda alternativen för akutdjurvård fanns i Stockholm, 80 km bort. För inköp av såväl cykel som bil tog jag lån. De är avbetalda nu. Det är inte svårare att låna till en elcykel än till bostad eller bil, men betalningstiden är naturligtvis kortare. Så man behöver inte ha X tusen att lägga upp på ett bräde.

Om tiden så går det jämt ut på sträckor på sådär 3-5 km för mig. Med cykel behöver jag inte leta parkering och kan ofta köra ända fram till dörren dit jag ska. Det största irritationsmoment är risken att få cykeln stulen vilket innebär att jag har tre lås och alltid tar av batteriet. Jag tänker ofta att det är en potentiell mycket stor samhällsekonomisk vinst om det fanns system så att man slapp hålla på att låsa cykeln, för det tar ibland mer tid än själva resan (känns det som - självklart är det inte så, för på så korta sträckor går jag). Kunde jag ha cykeln stående redo och bara hoppa på och sedan bara ställa ifrån mig den vore det mycket snabbare än att ta bilen på nämnda sträckor.

@BernT och @Lingon - elcyklar finns från ca 10000. Just den här tiden på året är det ofta förmånligt att köpa. Hjälm kostar kanske runt 500. Har svårt att se frisyren som ett seriöst argument för att inte cykla. På vintern sätter jag på dubbdäck (ytterligare en femhundring) och kör långsammare. Vilket jag även gör när jag kör bil.

Jag har elcykel sedan fyra år. I tre av dessa hade jag inte heller bil, men jag kröp till korset och köpte en när pandemin gjorde det omöjligt att åka kollektivt och djursjukhuset stängde jouren så att de enda alternativen för akutdjurvård fanns i Stockholm, 80 km bort. För inköp av såväl cykel som bil tog jag lån. De är avbetalda nu. Det är inte svårare att låna till en elcykel än till bostad eller bil, men betalningstiden är naturligtvis kortare. Så man behöver inte ha X tusen att lägga upp på ett bräde.

Om tiden så går det jämt ut på sträckor på sådär 3-5 km för mig. Med cykel behöver jag inte leta parkering och kan ofta köra ända fram till dörren dit jag ska. Det största irritationsmoment är risken att få cykeln stulen vilket innebär att jag har tre lås och alltid tar av batteriet. Jag tänker ofta att det är en potentiell mycket stor samhällsekonomisk vinst om det fanns system så att man slapp hålla på att låsa cykeln, för det tar ibland mer tid än själva resan (känns det som - självklart är det inte så, för på så korta sträckor går jag). Kunde jag ha cykeln stående redo och bara hoppa på och sedan bara ställa ifrån mig den vore det mycket snabbare än att ta bilen på nämnda sträckor.

Jag har aldrig några problem med att hitta parkeringsplats. Alla mataffärer jag handlar på har en stor egen parkeringsplats. Gratis. Ska jag ner till stan finns det parkeringsplatser centralt och jag behöver sällan leta eller betala då det finns gratis.

Jag har redan en bil och behöver alltså inte låna för att skaffa en nu. Skulle aldrig ta lån för att köpa en cykel.

Det beror på varför man inte mår bra. Om man är stressad över att man har tidsbrist så blir man inte mindre stressad av att det tar längre tid att transportera sig. Tvärtom.
Och om vi bygger ut kollektivtrafik plus sänker priser kan vi göra det enklare att använda för de som KAN. Många kan ju jobba under transportsträckan (vi har ju t.o.m. wifi på våra tåg) och på så sätt minska stressen genom att transport inte blir dötid. Jag sitter inte och säger att vi ska prega in alla människor med bil i ett tåg som gör i 5 km/h varannan måndag. Men vi måste bli mer kritiska till vad som faktiskt är nödvändiga och rättfärdigade bil/flygresor. Slentriankörandet är ju boven i dramat och det blir inte bättre av att vi subventionerar detta körande och glömmer bort kollektivtrafiken/cykel etc.

Jag kan bara se till mig själv i den här frågan med bränslepriser. Förra året la vår kommun ned busslinjen hit ut, det ansåg att den inte behövdes. Vi hade en del folk som åkte buss fram och tillbaka till stan tex, äldre bland annat.
Så ska jag bo här måste jag ha bil för att kunna handla, för att kunna jobba när jag arbetar extra utöver mina studier osv. Jag är rätt beroende av min bil då jag medvetet valt att bo utanför staden pga att jag vantrivs i stan och får smärre panik över alla ljud. Här ute är det lugnt och tyst för det mesta.

Tycker bara att det är väldigt tråkigt att man puffar för att folk ska åka lokaltrafiken istället för bilen men samtidigt inte kan erbjuda alla det. Jag åkte mycket tåg förr tex och buss med för den delen.

Men jag har bitit ihop, använt bilen i minsta möjliga mån sista halvåret. Och när jag använder den så gör jag flera saker på en gång.

Men var det inte så att per bolund förslag betalade ut en skattereduktion för elcyklar medans han själv körde en gammal volvo v70.

Jag har aldrig några problem med att hitta parkeringsplats. Alla mataffärer jag handlar på har en stor egen parkeringsplats. Gratis. Ska jag ner till stan finns det parkeringsplatser centralt och jag behöver sällan leta eller betala då det finns gratis.

Jag har redan en bil och behöver alltså inte låna för att skaffa en nu. Skulle aldrig ta lån för att köpa en cykel.
Vi har gratis parkering på jobbet också så betalar nada där. Nån dag i veckan åker jag buss för jag vill jobba 06-18 för att kunna gå tidigare andra dagar. Och då kan jag inte köra till/från skolan så därför åker jag buss den dagen eftersom min man har bilen. Så lite klimatinsatser gör jag.

Och om vi bygger ut kollektivtrafik plus sänker priser kan vi göra det enklare att använda för de som KAN. Många kan ju jobba under transportsträckan (vi har ju t.o.m. wifi på våra tåg) och på så sätt minska stressen genom att transport inte blir dötid. Jag sitter inte och säger att vi ska prega in alla människor med bil i ett tåg som gör i 5 km/h varannan måndag. Men vi måste bli mer kritiska till vad som faktiskt är nödvändiga och rättfärdigade bil/flygresor. Slentriankörandet är ju boven i dramat och det blir inte bättre av att vi subventionerar detta körande och glömmer bort kollektivtrafiken/cykel etc.

Jag tycker personligen att kollektivtrafiken är rätt gräslig. Jag pendlade med buss (det går inte tåg mellan hem och jobb) hela sommaren för då fanns sommarbiljetten som gjorde det jättebilligt. Bussarna hade ingen AC så jag var tvungen att sitta där i en varm buss med minimalt med syre omgiven av människor som stinker! Varje bussresa var det minst en person som luktade riktigt illa! I kombination med värmen och syrebristen blev jag illamående. Deo, tandborstning och byte till rena kläder är tydligen väldigt svårt för en del.

Nä, det går inte att jobba på bussen för mig. Blir ingen tidsbesparing alls.

Om vi ser framåt: är det någon som tänkt engagera sig mer politiskt? Jag är väldigt sugen på att gå med och arbeta lokalt med V, något jag inte gjort tidigare.
Jag har gått med i MP och tänkte engagera mig, men det har visat sig att mötena hålls i stan 6 mil bort. Det är en försvårande omständighet så jag vet inte hur jag ska göra nu.

Jag tycker personligen att kollektivtrafiken är rätt gräslig. Jag pendlade med buss (det går inte tåg mellan hem och jobb) hela sommaren för då fanns sommarbiljetten som gjorde det jättebilligt. Bussarna hade ingen AC så jag var tvungen att sitta där i en varm buss med minimalt med syre omgiven av människor som stinker! Varje bussresa var det minst en person som luktade riktigt illa! I kombination med värmen och syrebristen blev jag illamående. Deo, tandborstning och byte till rena kläder är tydligen väldigt svårt för en del.

Jag tycker faktiskt det är lite mysigt åka buss, men det är ju för att jag gör det typ en dag i veckan. Har två byten och ser det som en sport att välja rätt buss/spårvagn så att jag får minimalt med väntetid mellan. Kan dock bli så i typ december att jag vägrar åka buss :p

Jag lägger detta under "saker är obekväma, inte omöjliga". Ta och kör då, men det är magstarkt att vi ska subventionera körande med basis om hjälmfrisyr, folk är störiga, jag har gratis parkering.

Jag tycker faktiskt det är lite mysigt åka buss, men det är ju för att jag gör det typ en dag i veckan. Har två byten och ser det som en sport att välja rätt buss/spårvagn så att jag får minimalt med väntetid mellan. Kan dock bli så i typ december att jag vägrar åka buss :p

Ja, egentligen tycker jag det också. Om bara bussarna haft rimlig temperatur och tillräckligt med syre. Och jag sluppit de människor som luktar illa. Men egentligen tycker jag också att det är rätt mysigt att åka buss. Bara koppla av och ta det lugnt.

Jag älskar att folk sitter o ondgör sig för att det ska blåsa i håret när troligen de som är barn idag inte får uppleva en vuxen ålder pga miljöförstöringen, vårt fabulösa liv med en sådan bekvämlighet att det går ut över framtida generationer. Men jag förstår det också, det är ju vida känt att människan har en oförmåga att tänka längre än "jag" och "nu". Men snart kommer det väl gå in för alla att det liv vi haft i många är är en utopi att ha framöver och det har inte med nån färg på en regering. Miljön och jorden skiter i vilken färg det är, den hanterar konsekvenser av vårt leverne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 505
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 738
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mata småfåglarna
  • Uppdateringstråd 30