@BernT och
@Lingon - elcyklar finns från ca 10000. Just den här tiden på året är det ofta förmånligt att köpa. Hjälm kostar kanske runt 500. Har svårt att se frisyren som ett seriöst argument för att inte cykla. På vintern sätter jag på dubbdäck (ytterligare en femhundring) och kör långsammare. Vilket jag även gör när jag kör bil.
Jag har elcykel sedan fyra år. I tre av dessa hade jag inte heller bil, men jag kröp till korset och köpte en när pandemin gjorde det omöjligt att åka kollektivt och djursjukhuset stängde jouren så att de enda alternativen för akutdjurvård fanns i Stockholm, 80 km bort. För inköp av såväl cykel som bil tog jag lån. De är avbetalda nu. Det är inte svårare att låna till en elcykel än till bostad eller bil, men betalningstiden är naturligtvis kortare. Så man behöver inte ha X tusen att lägga upp på ett bräde.
Om tiden så går det jämt ut på sträckor på sådär 3-5 km för mig. Med cykel behöver jag inte leta parkering och kan ofta köra ända fram till dörren dit jag ska. Det största irritationsmoment är risken att få cykeln stulen vilket innebär att jag har tre lås och alltid tar av batteriet. Jag tänker ofta att det är en potentiell mycket stor samhällsekonomisk vinst om det fanns system så att man slapp hålla på att låsa cykeln, för det tar ibland mer tid än själva resan (känns det som - självklart är det inte så, för på så korta sträckor går jag). Kunde jag ha cykeln stående redo och bara hoppa på och sedan bara ställa ifrån mig den vore det mycket snabbare än att ta bilen på nämnda sträckor.