Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
OT men nu är jag inte superutbildad i utlandspolitiken det gäller, men PKK är väl i stor uträckning en ordentlig gråzon när det gäller terrorstämplingen?
Åh, det är jag inte tillräckligt insatt i för att svara på. De ligger väl på Turkiets terroristlista. Jag hängde i min kommentar mest upp mig på den språkliga otydligheten 😅

Intressant. Det skulle språkrören aldrig gå med på
Misstänker detsamma.
När jag pratade med MP så tyckte vi så lika om så mycket att de försökte få med mig i partiet. Jag förklarade att jag inte kan det då jag inte stödjer deras "anti-bil"-inställning och hur de tänker kring vindkraftverk m.m. Det blev väldigt intressanta diskussioner om det, och de tyckte att jag borde gå med i partiet ändå, komma på möten och dela med mig av min kunskap för att försöka bidra till i så fall mer rimliga och genomförbara förändringar.

För jag har massor av idéer som skulle gå att göra, men fokus läggs på helt andra punkter. Tex i min kommun lägger de nu massvis(!) av pengar på bra cykelvägar. Vi har fantastiskt bra cykelvägar typ överallt här och till många av "huvudplatserna" i kommunen går det snabbare att cykla än att ta bil pga det. Men. Det spelar ingen roll när man ändå inte kan parkera cykeln någonstans när man kommer fram :meh: (Själv har jag cykeln i vardagsrummet just för att det inte finns bra ställen att låsa fast den på utomhus. Känns inte riktigt hållbart att låsa fast den i en lyktstolpe på innergården)

Jag hade i teorin kunnat cykla elcyklel till jobbet. Men det hade jag inte sparat något på. En schysst elcykel kostar ju typ 30 lax sist jag var i en cykelaffär. Och en hövdinghjälm typ 5k? Så det tar typ ett år innan det betalat sig för min del iaf.
Jag visste inte att man måste ha en hövding?
Min cykelhjälm kostade 300 🤷‍♀️
Ecoride Ambassador med mittmotor kostar 26 000

Sedan vet jag ingen som byter cykel varje år

Enligt Ann Linde (S) utrikesminister ser Sverige (och EU) det som att PKK är terrorklassat.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-till-erdogan-vi-anser-att-pkk-ar-terrorister
Ja, men tex. FN klassar dem inte som det. Och gällande EU:s beslut så står det såhär på wiki:
"Europeiska unionens ministerråd klassade PKK som terroristorganisation först 2002, alltså när den ensidiga vapenvila som utlysts 1999 hållits i tre år. Enligt människorättsorganisationen Statewatch skedde det på enträgen begäran från Turkiet.[16][18][91] 2008 dömde EU:s näst högsta domstol ut beslutet som ogrundat och därmed felaktigt, men ministerrådet bedömde domstolens uttalande som irrelevant och behöll terroristklassningen av PKK.[92]

2016 rapporterades att en belgisk domstol hade frikänt PKK från terrorism och kategoriserat konflikten mellan PKK och den turkiska staten som "en icke-internationell väpnad konflikt".[83][84]"

Ja, men tex. FN klassar dem inte som det. Och gällande EU:s beslut så står det såhär på wiki:
"Europeiska unionens ministerråd klassade PKK som terroristorganisation först 2002, alltså när den ensidiga vapenvila som utlysts 1999 hållits i tre år. Enligt människorättsorganisationen Statewatch skedde det på enträgen begäran från Turkiet.[16][18][91] 2008 dömde EU:s näst högsta domstol ut beslutet som ogrundat och därmed felaktigt, men ministerrådet bedömde domstolens uttalande som irrelevant och behöll terroristklassningen av PKK.[92]

2016 rapporterades att en belgisk domstol hade frikänt PKK från terrorism och kategoriserat konflikten mellan PKK och den turkiska staten som "en icke-internationell väpnad konflikt".[83][84]"
Lägger till att det liksom inte är så svart och vitt i Sverige heller egentligen, inte innan Nato:

I Sverige har Nationellt centrum för terrorhotbedömning sedan 2017 bedömt att det inte finns någon risk att PKK begår terrorbrott i Sverige, men terroriststämpeln från 1984 är fortfarande kvar:[94]

.” PKK saknar sannolikt avsikt att utföra våldshandlingar som kan rubriceras som terrorattentat i Sverige. PKK i Sverige, liksom i övriga Europa, har ett strategiskt mål att avföras från EU:s lista över terrorgrupper. Därmed är det inte sannolikt att några attentatsplaner skulle initieras. Trots den fortsatt intensiva konflikten mellan den turkiska staten och PKK har inga tecken observerats på att PKK understött eller uppmanat egna sympatisörer i utlandet till våldshandlingar mot turkiska intressen. Enskilda individer kan möjligen ha avsikt att genomföra attentat mot turkiska intressen i Europa på eget initiativ eller i strid med PKK-ledningens inriktning. Terrorhotet från separatistiskt motiverad terrorism sänks från lågt hot (2) till inget hot (1)."[95]
I samband med Sveriges ansökan om Nato-medlemskap våren 2022 har Turkiet krävt förändringar i Sveriges inställning till PKK.[96] Turkiet har bland annat krävt att ett antal personer som i Turkiet anklagas för terrorbrott ska utlämnas. Ett liknande krav ställdes 2016 då Turkiet begärde att 4000 PKK-medlemmar skulle utvisas från Tyskland. Ingen av dem har dock utvisats, och en talesperson för det tyska utrikesdepartementet säger att detta är i enlighet med den utlämningskonvention som Europarådet lade grunden för 1957. Samma konvention följs även av Sverige, och i juli 2022 sade folkrättsprofessorn Ove Bring att den turkiska definitionen av terrorism inte kommer att "klara nålsögat att också bli betraktad som den svenska definitionen av terrorism".[97]

Skarpa förhandlingar nu mellan SD, M, KD och L . Alla sitter vid samma bord och förhandlar fram en lösning som vuxna människor och det är vad väljarna förväntar sig

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
719
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 505
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 738
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar