Mycket traditionellt och PURSVENSKT också
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har cyklat hela mitt liv, både längre och kortare sträckor som primärt transportmedel (ibland kombinerat med kollektivtrafik). Så även min ensamstående mamma, med två barn, under hela min uppväxt. Det finns ännu bättre möjligheter idag med last- och elcyklar. Kläder efter väder.Hur då? Utveckla ditt svar med mer än en oneliner.
Har du provat själv? Hur många år då?
Jag har provat att ta barnen med cykel till förskola/skola, för att sedan hinna till "rätt" avgång med kollektivtrafiken.
Resultatet var stress, och åter stress.
Man orkar inte bli blöt och kall i stort sett varje dag, mecka med extra kläder på barnen, och att ta en tvååring och en femåring med cykel.
Och tvåhjulig cykel på senhöst och vinter är en singelolycka som väntar på att hända...
Eller bo som jag - med en 100-väg till stan. Där är det förbjudet att cykla. Omvägen är jättelång.Hur då? Utveckla ditt svar med mer än en oneliner.
Har du provat själv? Hur många år då?
Jag har provat att ta barnen med cykel till förskola/skola, för att sedan hinna till "rätt" avgång med kollektivtrafiken.
Resultatet var stress, och åter stress.
Man orkar inte bli blöt och kall i stort sett varje dag, mecka med extra kläder på barnen, och att ta en tvååring och en femåring med cykel.
Och tvåhjulig cykel på senhöst och vinter är en singelolycka som väntar på att hända...
OK.Jag har cyklat hela mitt liv, både längre och kortare sträckor som primärt transportmedel (ibland kombinerat med kollektivtrafik). Så även min ensamstående mamma, med två barn, under hela min uppväxt. Det finns ännu bättre möjligheter idag med last- och elcyklar. Kläder efter väder.
Nej - klart det inte funkar för alla men som läget ser ut idag tror jag det är många som blivit extremt bekväma med att ha bil och gärna tar den även de sträckor där det hade funkat utmärkt med cykel.
Fast det där resonemanget är lika knasigt, som när "cykeltalibanerna" hävdar att 80% av alla i Storstockholm skulle kunna cykla till jobbet.
I fallet mad de många korta bilresorna, så är det att dra tendensiösa slutsatser ur statistik.
"Cykeltalibanerna" har räknat antal arbetsplatser/arbetstillfällen per delområde, och jämfört det med antal boende, och kommit fram till att att de flesta kan cykla. De är också de som försöker använda de många statistiskt korta bilresorna för att hävda att det går att cykla istället.
Fast det är så extremt verklighetsfrånvänt! Bara för att man bor i Tyresö, så betyder det inte att man jobbar i Tyresö, eller att ens partner jobbar i Tyresö.
Om man bor i Tyresö, så kanske man jobbar i Sundbyberg. Man har barn som ska till förskolan, och så ska man se till att passa bussen vid pendelparkeringen, och på hemvägen så ska man handla, och det är november med blötsnö, och mörkt på morgonen, mörkt på eftermiddagen, och barnen kinkar...
Klart som fan att man kör bil ca 3 km i det läget!
Nu var inte det min poäng (att alla har olika förutsättningar fattar ju jag med), utan det var att många av de resor som görs idag med bil skulle gå precis lika bra med cykel.Eller bo som jag - med en 100-väg till stan. Där är det förbjudet att cykla. Omvägen är jättelång.
OK.
Din mamma cyklade med barn, men inte du.
Du har alltså inte barn, antar jag.
Det är en "intressant" uppgift att klä små barn vissa dagar.
Jag ser att du saknar insikt i andra människors problem och behov.
Jag delar inte den bilden. Visst att S glidit högerut men det har M också gjort.Ptja, jag hävdar ju att S är som M redan i ganska många frågor... och håller såklart med om problemet med att rita om det politiska landskapet ännu mer. Men... skulle ändå föredra det än alternativet.
Jag läste bara i en artikel, borde se intervjun låter det som!Så hörde inte jag hennes svar i presskonferensen. Hon är tvärtom tydlig med att det skulle vara en väldigt udda konstellation med M + S. Däremot säger hon att hon är öppen för samverkan med alla partier utom SD, men (implicit) att det finns tydliga gränser för hur en sådan samverkan skulle kunna se ut, särskilt med tanke på det ansvar som hon har gentemot de som har röstat på S.
Jag tar ur minnet. Cykelstudien har jag faktiskt läst. även om det var ett tag sedan.Det är ganska uppenbart att du över huvud taget inte har läst studien som du antagligen syftar på. Eftersom det du skriver inte ens nästan stämmer överens med källan.
Beror helt på märke och det går alldeles utmärkt att bara köpa nytt batteriMånga har problem med batterierna, som inte håller så värst länge.
Jag har ju hämtat och lämnat med lådcykel i 3år. Nu är barnen 5 resp snart 8 så de kan cykla självHur då? Utveckla ditt svar med mer än en oneliner.
Har du provat själv? Hur många år då?
Jag har provat att ta barnen med cykel till förskola/skola, för att sedan hinna till "rätt" avgång med kollektivtrafiken.
Resultatet var stress, och åter stress.
Man orkar inte bli blöt och kall i stort sett varje dag, mecka med extra kläder på barnen, och att ta en tvååring och en femåring med cykel.
Och tvåhjulig cykel på senhöst och vinter är en singelolycka som väntar på att hända...
Jag har ju hämtat och lämnat med lådcykel i 3år. Nu är barnen 5 resp snart 8 så de kan cykla själv
Givetvis kan man köpa ett nytt batteri, men sådana kostar ju åtminstone 3-4 tusen, så de är ju inte precis gratis.Beror helt på märke och det går alldeles utmärkt att bara köpa nytt batteri
Hur långt till förskolan?Jag har ju hämtat och lämnat med lådcykel i 3år. Nu är barnen 5 resp snart 8 så de kan cykla själv
Jag tar ur minnet. Cykelstudien har jag faktiskt läst. även om det var ett tag sedan.
Sedermera så har cykelstudien använts i media för att påstå diverse saker. Jag minns att studien var utförd med bristfälliga metoder.
Tja alltså barnen har ju suttit under "tak" så de har bara haft en filt.Visst är det outhärdligt att bli blöt och kall i stort sett varje dag, mecka med extra kläder på barnen osv?
1km till förskolan och sedan 2,5km mellan den och skolan och sedan 1,5km hem från skolan (de ligger på varsitt håll)Hur långt till förskolan?
Det är inte gratis att serva bilen hellerGivetvis kan man köpa ett nytt batteri, men sådana kostar ju åtminstone 3-4 tusen, så de är ju inte precis gratis.
Vissa cykelmodeller tycks ha ganska kort livslängd på batterierna, eller om det är viktigt att sköta laddning rätt, för annars reduceras livslängden.
Då är vi tillbaka i det där att inte alla som tar bilen till jobbet har barn i förskolan 100 mil bort, och jobbar 200 mil åt andra hållet, etc, etc, etc. Men för all del, fortsätt du att ta bilen om du absolut inte har möjlighet till annat, men använd inte det som undanflykt för att de som skulle kunna låta bilen stå, men som inte gör det.Fast det där resonemanget är lika knasigt, som när "cykeltalibanerna" hävdar att 80% av alla i Storstockholm skulle kunna cykla till jobbet.
I fallet mad de många korta bilresorna, så är det att dra tendensiösa slutsatser ur statistik.
"Cykeltalibanerna" har räknat antal arbetsplatser/arbetstillfällen per delområde, och jämfört det med antal boende, och kommit fram till att att de flesta kan cykla. De är också de som försöker använda de många statistiskt korta bilresorna för att hävda att det går att cykla istället.
Fast det är så extremt verklighetsfrånvänt! Bara för att man bor i Tyresö, så betyder det inte att man jobbar i Tyresö, eller att ens partner jobbar i Tyresö.
Om man bor i Tyresö, så kanske man jobbar i Sundbyberg. Man har barn som ska till förskolan, och så ska man se till att passa bussen vid pendelparkeringen, och på hemvägen så ska man handla, och det är november med blötsnö, och mörkt på morgonen, mörkt på eftermiddagen, och barnen kinkar...
Klart som fan att man kör bil ca 3 km i det läget!