Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var du som skrev att det inte var lönt eftersom det skulle ta ett år innan du tjänade på det.

Det innebär ju att om du inte köper en ny cykel varje år så går du plus när år ett passerats.
Ja dvs jag har INTE skrivit att jag/nån ska byta cykel varje år? Så varför tar du ens upp det?

SD har fått färgen gult! Att hålla på och säga brunt är bara töntigt. Jag röstar gult (SD) och är väldigt glad över deras framgång och att de blågula blocket vann!

De är nazister, plain and simple, och då är de bruna. Vi ska inte hålla på och skönmåla dem, de är misogyna rasister med ett ursprung i nynazistiska organisationer... en bakgrund de inte ens är i närheten av att ta avstånd ifrån.

Edit: Det är för mig obegripligt att en kvinna kan rösta på ett parti som står för en så oerhörd misogyni om vi nu bortser från att de är nazister.

Om du inte ska byta cykel varje år så är ju det faktum att det tar ett år innan du tjänar på att cykla helt irrelevant, du kommer ju tjäna på det
Absolut inte irrelevant. Och med tanke på att jag kan cykla kanske 4 månader/år så tar det 3 år innan den ”betalat av sig”. Menar inte med lån för jag skulle aldrig låna till något sånt (vem gör ens det) utan hade cashat men menar cykelinköp kontra bensin. Så hade det tagit typ ett år om jag cyklade året runt (men det går inte) men mer troligt tre år. Tyvärr alldeles för ovärt för mig.

Och nu har de gynnat högersidan.

Hur då? Genom att rapportera om de skjutningar som faktiskt sker? Genom att rapportera om elpriserna? Vad skulle de ha gjort? Jag tror att det är det faktorerna som vann valet åt högern. S+MP+V+C har ju regerat i 8 år nu medan antalet skjutningar ökat, fler oskyldiga skjutits/dödats i gängkonflikter och elpriset rusat i höjden. Hade det varit det motsatta d.v.s. om högern regerat de senaste 8 åren och vi haft samma utveckling så hade de inte vunnit det här valet. Jag tror egenltligen inte att det är den faktiska politiken som vunnit valet åt dem utan att det är omständigheterna och folks förhoppning om att en ny regering ska kunna göra det den gamla inte klarat.

Jag tror att det är det faktorerna som vann valet åt högern. S+MP+V+C har ju regerat i 8 år nu medan antalet skjutningar ökat, fler oskyldiga skjutits/dödats i gängkonflikter och elpriset rusat i höjden. Hade det varit det motsatta d.v.s. om högern regerat de senaste 8 åren och vi haft samma utveckling så hade de inte vunnit det här valet. Jag tror egenltligen inte att det är den faktiska politiken som vunnit valet åt dem utan att det är omständigheterna och folks förhoppning om att en ny regering ska kunna göra det den gamla inte klarat.
Detta tror jag faktiskt också.

@EZMK

Jag läste för några dagar sedan att V fått 1300 nya medlemmar sedan valet, så nu är det säkert ännu fler. Säker stigande siffror för MP också.

Själv har jag gått med i V på riksnivå och även i kommun- och regionnivå. På min ort är de under uppbyggnad så det känns kul att få vara med från början.
Ja, det är cirka 1000 nya medlemmar hos MP. Bra att V också fått ny medlemmar. Sympatiserar ju även med dem.

Jag vet inte vad jag tycker om att MA sträcker ut handen till M för samarbete "om UK kommer på andra tankar".. Även om det såklart finns vissa saker som de skulle kunna enas kring så förstår jag inte riktigt hur ett sånt samarbete skulle se ut? Ska S glida ännu mer till höger än de redan gjort på grund av samarbetet med C?

Jag vet inte vad jag tycker om att MA sträcker ut handen till M för samarbete "om UK kommer på andra tankar".. Även om det såklart finns vissa saker som de skulle kunna enas kring så förstår jag inte riktigt hur ett sånt samarbete skulle se ut? Ska S glida ännu mer till höger än de redan gjort på grund av samarbetet med C?

Framför allt hade ett sånt samarbete förmodligen gjort att SD (och övriga extrempartier) ökat ännu mer.

Det uppskattas att åtminstone hälften av alla bilresor är kortare än 5 km. Skulle säga att en väldigt stor andel av dessa skulle kunna gå med cykel eller kollektivtrafik. Och nej, kom nu inte dragande med tant Agda som är 150 år, fått amputera tre ben och är blind, för hon skulle ändå inte kört bil.
Fast det där resonemanget är lika knasigt, som när "cykeltalibanerna" hävdar att 80% av alla i Storstockholm skulle kunna cykla till jobbet.

I fallet mad de många korta bilresorna, så är det att dra tendensiösa slutsatser ur statistik.

"Cykeltalibanerna" har räknat antal arbetsplatser/arbetstillfällen per delområde, och jämfört det med antal boende, och kommit fram till att att de flesta kan cykla. De är också de som försöker använda de många statistiskt korta bilresorna för att hävda att det går att cykla istället.

Fast det är så extremt verklighetsfrånvänt! Bara för att man bor i Tyresö, så betyder det inte att man jobbar i Tyresö, eller att ens partner jobbar i Tyresö.

Om man bor i Tyresö, så kanske man jobbar i Sundbyberg. Man har barn som ska till förskolan, och så ska man se till att passa bussen vid pendelparkeringen, och på hemvägen så ska man handla, och det är november med blötsnö, och mörkt på morgonen, mörkt på eftermiddagen, och barnen kinkar...

Klart som fan att man kör bil ca 3 km i det läget!

Fast det där resonemanget är lika knasigt, som när "cykeltalibanerna" hävdar att 80% av alla i Storstockholm skulle kunna cykla till jobbet.

I fallet mad de många korta bilresorna, så är det att dra tendensiösa slutsatser ur statistik.

"Cykeltalibanerna" har räknat antal arbetsplatser/arbetstillfällen per delområde, och jämfört det med antal boende, och kommit fram till att att de flesta kan cykla. De är också de som försöker använda de många statistiskt korta bilresorna för att hävda att det går att cykla istället.

Fast det är så extremt verklighetsfrånvänt! Bara för att man bor i Tyresö, så betyder det inte att man jobbar i Tyresö, eller att ens partner jobbar i Tyresö.

Om man bor i Tyresö, så kanske man jobbar i Sundbyberg. Man har barn som ska till förskolan, och så ska man se till att passa bussen vid pendelparkeringen, och på hemvägen så ska man handla, och det är november med blötsnö, och mörkt på morgonen, mörkt på eftermiddagen, och barnen kinkar...

Klart som fan att man kör bil ca 3 km i det läget!

Det går nog fint att cykla då med ska du se!

Ptja, jag hävdar ju att S är som M redan i ganska många frågor... och håller såklart med om problemet med att rita om det politiska landskapet ännu mer. Men... skulle ändå föredra det än alternativet.

Så hörde inte jag hennes svar i presskonferensen. Hon är tvärtom tydlig med att det skulle vara en väldigt udda konstellation med M + S. Däremot säger hon att hon är öppen för samverkan med alla partier utom SD, men (implicit) att det finns tydliga gränser för hur en sådan samverkan skulle kunna se ut, särskilt med tanke på det ansvar som hon har gentemot de som har röstat på S.

Du får förstås visa vad du vill men jag är rätt tveksam till att det finns så oerhört många 50-åriga män som bor intill fabriken och tar bilen till jobbet varje morgon att det i sig skulle visa på att fortsatta höjda bränslepriser inte har någon effekt för folks körvanor.

Tja, ett flertal av mina kollegor under sommaren cyklade till jobbet... men vi som bodde längre bort åkte bil. Klart att det hade gått att cykla men för mig hade det betytt för lite tid hemma för att sköta om gården.

Kollektivtrafik var aldrig ett alternativ, det funkar inte om en jobbar skift.

Det går nog fint att cykla då med ska du se!
Hur då? Utveckla ditt svar med mer än en oneliner.

Har du provat själv? Hur många år då?

Jag har provat att ta barnen med cykel till förskola/skola, för att sedan hinna till "rätt" avgång med kollektivtrafiken.
Resultatet var stress, och åter stress.

Man orkar inte bli blöt och kall i stort sett varje dag, mecka med extra kläder på barnen, och att ta en tvååring och en femåring med cykel.

Och tvåhjulig cykel på senhöst och vinter är en singelolycka som väntar på att hända...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
717
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 505
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 737
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar