Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har cyklat hela mitt liv, både längre och kortare sträckor som primärt transportmedel (ibland kombinerat med kollektivtrafik). Så även min ensamstående mamma, med två barn, under hela min uppväxt. Det finns ännu bättre möjligheter idag med last- och elcyklar. Kläder efter väder.

Nej - klart det inte funkar för alla men som läget ser ut idag tror jag det är många som blivit extremt bekväma med att ha bil och gärna tar den även de sträckor där det hade funkat utmärkt med cykel.

Jag tänkte också på alla som inte har råd eller har valt bort bil av miljö/ekonomiska. För mig känns det ganska osmakligt att sitta och tjafsa om bekvämlighet när klimatet är som det är och dessutom baserat på drivmedelspriser. Engagemang visar ju vad man tycker är viktigt.

Jag har ju hämtat och lämnat med lådcykel i 3år. Nu är barnen 5 resp snart 8 så de kan cykla själv

Jag försöker att inte dra in andra i mina inlägg men jag har också fantastiskt uppmuntrande exempel i min närhet där en större barnfamilj levt många år utan bil med skiftarbete osv. Fokuset i samtalen är ganska annorlunda jämfört med bland de som kör nyare suvar och har pool hemma om man säger så.

Eller bo som jag - med en 100-väg till stan. Där är det förbjudet att cykla. Omvägen är jättelång.
Fast det är väl inte någon som sagt att just du ska cykla? De allra flesta bor ju inte så, och har därför möjligheten att välja bort bilen vid flera resor. Jag bor som du (med undantaget att det till stor del är 80-väg utan vägren och inga alternativa vägar att välja på) och tycker inte det är ett dugg problematiskt att folk uppmuntras att cykla istället för att köra bil. Jag tar helt enkelt inte åt mig då jag inte hör till gruppen som enkelt kan välja cykel istället för bil.

Lite samma som när folk uppmanas att spara energi för klimatet. Det gäller ju de som använder el i onödan (DEN gruppen hör jag till!), inte de som redan minimerat sin elförbrukning.

Jag delar inte den bilden. Visst att S glidit högerut men det har M också gjort.

Jag tycker snarare S glidit längre vänsterut (om man ser det ur ett ekonomiskt perspektiv och under en längre period än inför det här valet). För ett gäng år sen upplevde jag S och M väldigt nära varandra mot mitten, det senaste tycker jag de glidit iväg åt varsitt håll.

Tänker därför att de därmed borde kunna glida tillbaka, svälja sin stolthet och enas i viktiga frågor för Sveriges skull. Jag tycker inte det är att svika sina väljare om de faktiskt lyckas bilda en regering med makt - något inget av blocken har möjlighet till nu.

Framför allt hade ett sånt samarbete förmodligen gjort att SD (och övriga extrempartier) ökat ännu mer.
Tror du inte det kommer ske oavsett då? Om det nu blir en blå regering med SDs ”stöd” som inte kommer få igenom någonting pga oppositionens styrka, och dessutom om de inte släpper in SD ordentligt trots att de är större än M, lär ju folk bli missnöjda ändå och missnöjesrösta likförbannat. Jag tror det viktigaste i dagsläget är en regering som faktiskt kan få igenom något, nästan oavsett vad.

Fast det är väl inte någon som sagt att just du ska cykla? De allra flesta bor ju inte så, och har därför möjligheten att välja bort bilen vid flera resor. Jag bor som du (med undantaget att det till stor del är 80-väg utan vägren och inga alternativa vägar att välja på) och tycker inte det är ett dugg problematiskt att folk uppmuntras att cykla istället för att köra bil. Jag tar helt enkelt inte åt mig då jag inte hör till gruppen som enkelt kan välja cykel istället för bil.

Lite samma som när folk uppmanas att spara energi för klimatet. Det gäller ju de som använder el i onödan (DEN gruppen hör jag till!), inte de som redan minimerat sin elförbrukning.

Hade jag inte haft häst tex så hade jag verkligen fokuserat på att cykla till jobbet (typ 4.5 km bilväg men vill ej dö och vi har superfin cykelväg på typ 6.9 km). Eller om jag hade möjlighet att ladda bilen hemma villet jag tyvärr inte har pga hyresrätt.

Nu är bästa stället för mig att ladda bilen på jobbet och jag behöver köra typ 6 mil per dag pga hästen (dvs ladda varje dag då jag har en gammal elbil med litet batteri). Men inte sitter jag och argumenterar i varje tråd för att jag MÅSTE köra bil. Jag vill inte lyfta fokuset på svårigheter att göra bättre val utan möjligheter. Så som världen utvecklas börjar jag till och med fundera över om jag verkligen borde skaffa en ny häst när min livskamrat sedan 16 år tillbaka inte finns mer. Det känns som en helt ofattbar framtid för mig som alltid levt så nära en hästsjäl jag kunnat men kommer jag kunna motivera att behöva pendla ut till landet varje dag i framtiden för mitt höga nöjes skull (om inte jobb/bostad/stall skulle ändras med pendlingsvänligt)? De frågorna skulle jag mycket hellre fördjupa mig i än att i varje diskussion påpeka att jag MÅSTE ha bil för att kunna åka till hästen.

Dessvärre gör hon det. Väldigt tråkigt för jag gillar att hon klarat av att stå emot SD men jag förstår att det måste ha kostat väldigt mycket för henne personligen.
Även om det är ett naturligt steg om ett parti haft ett dåligt valresultat, och partiledaren suttit länge... och speciellt när det rört sida i politiken. Men jag tycker att det är tragiskt att det sker samma år som hon varit en måltavla för terrordåd, och att hon fick ett mordhot igår. Och samma år som SD gör sitt bästa val.

Det skär i mitt hjärta att se att först se Magdalena Andersson bli entledigad som stadsminister, Sveriges första kvinnliga statsminister, för att bli ersatt av en fifflande gubbe. Och sen avgår en kvinnlig partiledare som rakryggat stått upp mot SD. Hur kommer Cs inställning bli i fortsättningen?

Jag tycker snarare S glidit längre vänsterut (om man ser det ur ett ekonomiskt perspektiv och under en längre period än inför det här valet). För ett gäng år sen upplevde jag S och M väldigt nära varandra mot mitten, det senaste tycker jag de glidit iväg åt varsitt håll.

Tänker därför att de därmed borde kunna glida tillbaka, svälja sin stolthet och enas i viktiga frågor för Sveriges skull. Jag tycker inte det är att svika sina väljare om de faktiskt lyckas bilda en regering med makt - något inget av blocken har möjlighet till nu.
På vilket sätt tycker du att de har glidit vänster? De har ju alltid varit ett parti på vänsterkanten, aldrig ett mittenparti.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
717
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 505
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 735
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar