Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror du inte det kommer ske oavsett då? Om det nu blir en blå regering med SDs ”stöd” som inte kommer få igenom någonting pga oppositionens styrka, och dessutom om de inte släpper in SD ordentligt trots att de är större än M, lär ju folk bli missnöjda ändå och missnöjesrösta likförbannat. Jag tror det viktigaste i dagsläget är en regering som faktiskt kan få igenom något, nästan oavsett vad.

De kommer öka så länge folk tilltalas av det de har att erbjuda. Just nu är prio 1 att stoppa (för att SD ska sluta öka) gängbrottsligheten och alla skjutningar. Man måste kunna röra sig bland folk på ljusa dagen utan rädsla för att någon ska börja skjuta vilt omkring sig för att någon från ett konkurrerande gäng är där. Jag var på Emporia nån vecka innan skjutningen. Det känns väldigt obehagligt att det kan ske på en sån plats mitt på dagen! Barn måste kunna leka på lekplatsen utan att bli skjutna! Unga flickor måste kunna gå ut med hunden på kvällen utan att bli skjutna och dödade för att de var på fel plats vid fel tillfälle!

Oppositionens styrka? De har 3 mandat mindre. Så håller Ulf Kristersson ihop sin sida så får de igenom det de vill ha igenom. Jag hoppas verkligen de pratat ihop sig innan valet och det inte blir samma cirkus som de rödgröna bjudit på tidigare!

Det skär i mitt hjärta att se att först se Magdalena Andersson bli entledigad som stadsminister, Sveriges första kvinnliga statsminister, för att bli ersatt av en fifflande gubbe. Och sen avgår en kvinnlig partiledare som rakryggat stått upp mot SD. Hur kommer Cs inställning bli i fortsättningen?

Jag tror att problemet med Annie är att hon är för förknippad med S numera. Centern vill kunna sitta i mitten och välja fritt mellan höger och vänster som det behagar dem utefter situation och det går nog inte med Annie eftersom hon samarbetat med S så pass mycket.

Det skär i mitt hjärta att se att först se Magdalena Andersson bli entledigad som stadsminister, Sveriges första kvinnliga statsminister, för att bli ersatt av en fifflande gubbe. Och sen avgår en kvinnlig partiledare som rakryggat stått upp mot SD. Hur kommer Cs inställning bli i fortsättningen?
Jag är tudelad i den känslan. Jag är inte imponerad över MA tid som statsminister men jag tycker likväl ändå att det är trist att det inte är en ny kvinnlig statsminister som tar över.

Jag har svårt att se hur den kan försvinna så länge partier har så svårt att samarbeta med andra än de som tycker exakt som de själva.
Det var en väldigt felaktig beskrivning, tycker jag. Jag tycker de flesta partier har visat att de kan samarbeta med nästan alla partier, utom de partier som står för något helt väsensskilt när det gäller extremt grundläggande värderingar.

Jag hoppas verkligen att det alltid kommer att finnas alternativ kvar som kan stå upp för sina värderingar.

På vilket sätt tycker du att de har glidit vänster? De har ju alltid varit ett parti på vänsterkanten, aldrig ett mittenparti.
De har alltid varit på vänstersidan ja, men de har ju haft flera ledare som varit mer åt höger tidigare. De senare åren tycker jag de släppt in betydligt mer vänsterpolitik än de gjort förut.

Ni vet SD:s favoritland, Ungern? Såhär säger EU-parlamentet:

"EU-landet Ungern kan inte längre ses som en fullvärdig demokrati, utan snarare en ”parlamentarisk autokrati”. Det anser åtminstone en majoritet i EU-parlamentet i ett gemensamt uttalande.

Fördömandet röstades igenom på torsdagen med 433 röster mot 123 – och 28 nedlagda.

– Situationen har blivit dramatiskt sämre. Av EU:s 27 medlemmar är nu en av dem tydligt inte längre en demokrati. Och det måste rådet (medlemsländerna) nu ta tag i, manade franska EU-parlamentsledamoten Gwendoline Delbos-Corfield, som lett arbetet med resolutionen, efter en debatt om frågan i onsdags.

EU-parlamentet uppmanar nu EU-kommissionen att agera, främst genom att hålla inne pengar till Ungern."

Låt mig gissa, SD kommer tycka att det är ganska viktigt att komma med bidrag till just det landet fortsättningsvis, även om man vill dra in på det överlag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
717
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 500
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 735
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar