Tror du inte det kommer ske oavsett då? Om det nu blir en blå regering med SDs ”stöd” som inte kommer få igenom någonting pga oppositionens styrka, och dessutom om de inte släpper in SD ordentligt trots att de är större än M, lär ju folk bli missnöjda ändå och missnöjesrösta likförbannat. Jag tror det viktigaste i dagsläget är en regering som faktiskt kan få igenom något, nästan oavsett vad.
De kommer öka så länge folk tilltalas av det de har att erbjuda. Just nu är prio 1 att stoppa (för att SD ska sluta öka) gängbrottsligheten och alla skjutningar. Man måste kunna röra sig bland folk på ljusa dagen utan rädsla för att någon ska börja skjuta vilt omkring sig för att någon från ett konkurrerande gäng är där. Jag var på Emporia nån vecka innan skjutningen. Det känns väldigt obehagligt att det kan ske på en sån plats mitt på dagen! Barn måste kunna leka på lekplatsen utan att bli skjutna! Unga flickor måste kunna gå ut med hunden på kvällen utan att bli skjutna och dödade för att de var på fel plats vid fel tillfälle!
Oppositionens styrka? De har 3 mandat mindre. Så håller Ulf Kristersson ihop sin sida så får de igenom det de vill ha igenom. Jag hoppas verkligen de pratat ihop sig innan valet och det inte blir samma cirkus som de rödgröna bjudit på tidigare!