Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja, det är ju ett val Sveriges rättsväsende får besluta om. Men handlar det primärt om straffet? För mig handlar det om att Sverige ska slippa ha andra länders kriminella här. Vid grova brott kanske utvisning och förbud mot inresa till Sverige?

Jag är helt för att folk kommer hit för att bygga sig ett bättre liv, arbeta osv. Men det inkluderar inte kriminella. Kommer man hit och begår grova brott då har man (tycker jag) förbrukat sin chans att få vara i Sverige. Då får man åka hem och sen välja ett annat världens länder om hemlandet inte tilltalar en. Sverige är inte himmelriket på jorden och det enda land det går att leva ett bra liv i.

Men vad ska vi göra med de grovt kriminella svenskarna då?

Ja, det är ju ett val Sveriges rättsväsende får besluta om. Men handlar det primärt om straffet? För mig handlar det om att Sverige ska slippa ha andra länders kriminella här. Vid grova brott kanske utvisning och förbud mot inresa till Sverige?

Jag är helt för att folk kommer hit för att bygga sig ett bättre liv, arbeta osv. Men det inkluderar inte kriminella. Kommer man hit och begår grova brott då har man (tycker jag) förbrukat sin chans att få vara i Sverige. Då får man åka hem och sen välja ett annat världens länder om hemlandet inte tilltalar en. Sverige är inte himmelriket på jorden och det enda land det går att leva ett bra liv i.

Så straffet är inte viktigt alls, huvudsaken är att de lämnar landet? Även om det innebär att de går ostraffade och kan fortsätta begå brott?

Detta sker ju redan idag?

Så straffet är inte viktigt alls, huvudsaken är att de lämnar landet? Även om det innebär att de går ostraffade och kan fortsätta begå brott?

Ja, jag har ingen lust att försörja dem i flera år bara för att de ska avtjäna ett straff. Men det måste ju kombineras med ett inreseförbud (tidsbegränsat eller permanent) så att de inte bara reser tillbaka hit igen.

Men vad ska vi göra med de grovt kriminella svenskarna då?

Ja, det måste vi behålla i landet då de är svenska medborgare. De får ju då avtjäna det straff Sveriges Rikes Lag och rättsväsendet anser lämpligt. Jag hoppas att en del straff blir hårdare så att de är borta från gatan längre.

Så bra. Varför är folk så chockade över att högersidan vill göra det?
Därför att "folk" tror att det inte sker.

Det är en del av retoriken: att säga sådant som: "vi måste se till att utvisa kriminella", fast det redan är så att krimimella utan medborgarskap som begår "grova brott", döms till utvisning.

Sedan så finns ett genomförandeproblem runt utvisningarna: länder som vägrar ta emot sina medborgare, hävdande att de inte är medborgare t.ex., samt kombinerat med att vi (Sverige) inte genomför utvisningar till länder där de dömda riskerar dödsstraff eller tortyr.

Jag röstade inte C detta val men jag tycker det är tråkigt att Annie L avgår. Jag har alltid gillat henne såväl i intervjuer och i de debatter jag sett. Hennes framtoning och saklighet är något jag verkligen känner respekt för, och enda anledningen till att min röst inte föll hos C denna gång är för att mina tankar om vad som behövs i samhället framöver har ändrats. Det är helt bisarrt att hon skall behöva utstå dödshot när det är framstående personer inom andra partier som hotar folk med järnrör och andra som talar om vissa folkgrupper som om de vore kreatur.

Jag vill inte förminska gängkrigen men det är ju väldigt olika hur man vill ta sig an problemen. SD mfl vill ju kontra med hårdare tag och eskalera våldet tvärt emot vad all etablerad forskning säger, man måste börja långt, långt tidigare med förebyggande åtgärder, sånt som hårdare-tag förespråkarna anser är flum.
Jag är ärligt talat inte det minsta rädd för gängkriminaliteten (trots att jag volontärar i ett utsatt område) sannolikheten att drabbas är så oerhört liten, jag är mycket mer rädd för hur vår demokrati kommer urholkas och hur alla grupper som inte är vit norm kommer marginaliseras och få det sämre på alla plan.

Det här tycker jag är märkligt - forskningen säger tydligt att man måste jobba med förebyggande åtgärder och att hårdare straff inte hjälper. Jag undrar jag... nu ser man ju många exempel på yngre (barn!) som rekryteras för att utföra skjutningar och liknande som de straffmyndiga vill slippa. Vad är högerns lösning på detta? Sänka straffåldern ner och ner i åldrarna...?

Nej, jag tror också på förebyggande arbete med barn och unga. Tyvärr kommer inga skattepengar prioriteras till sånt nu de närmsta fyra åren.

För mig spelar det ingen roll. Är man inte svensk medborgare utan medborgare i ett annat land och kommer hit och begår brott så har man förbrukat sin chans i Sverige. Då är det bättre att ge den chansen till någon annan som behöver den.
Jag håller helt med i ditt resonemang. Jag skulle personligen gärna slippa ha kriminella som är svenska medborgare i närheten också, det har inget med ursprung att göra, utan att de är kriminella. Men som medborgare är det fullt rimligt att man hamnar i fängelse i stället eftersom vi då som land är ansvariga för personen på ett annat sätt. Att skapa någon sorts fängelsekoloni på mars för att bli av med alla världens kriminella känns lite väl dystopiskt som lösningsförslag även om det väl rent tekniskt skulle innebära likabehandling.

Jag håller helt med i ditt resonemang. Jag skulle personligen gärna slippa ha kriminella som är svenska medborgare i närheten också, det har inget med ursprung att göra, utan att de är kriminella. Men som medborgare är det fullt rimligt att man hamnar i fängelse i stället eftersom vi då som land är ansvariga för personen på ett annat sätt. Att skapa någon sorts fängelsekoloni på mars för att bli av med alla världens kriminella känns lite väl dystopiskt som lösningsförslag även om det väl rent tekniskt skulle innebära likabehandling.

Så känner jag också.

Det skär i mitt hjärta att se att först se Magdalena Andersson bli entledigad som stadsminister, Sveriges första kvinnliga statsminister, för att bli ersatt av en fifflande gubbe. Och sen avgår en kvinnlig partiledare som rakryggat stått upp mot SD. Hur kommer Cs inställning bli i fortsättningen?
Ja verkligen! MA fick ett mycket otacksamt uppdrag i att kliva in mitt i en kris, där vad hon än gjorde inte skulle räcka till hela vägen eftersom det alltid dyker upp svåra tider för nationer förr eller senare. Men det hon har gjort har hon gjort med värdighet och känsla, och emedan hon inte alltid är den vassaste i debatter (en förmåga som inte alltid säger så mycket om ens kompetens som ledare) så har jag hellre en förnuftig människa och skicklig politiker som stadsminster än en en kappvändande snackare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
717
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 500
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 735
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar