Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Aha, men poströstning då? Det är så de flesta utlandssvenskar röstar såvitt jag vet.
Jag fick aldrig något sådant brev i år, bara propaganda från olika partier... sedan flög det likom ur minnet.

... och nu när jag kollar upp det skulle jag tydligen ha anmält mig till röstlängden efter tio år, något jag missat. My bad! Det hade jag inte ordning på.

1662934348432.webp

Var kikar du på AF sida?

Jag är så rädd för våldet som kommer öka nu. Det som sanktioneras i människors hjärnor av ett sådant här valresultat. Det är redan alldeles för många som misshandlas och dödas i Sverige av rasistiskt, sexistiskt, och HBTQ-fientligt våld. Oavsett vem som bildar regering kommer detta ske. I min drömvärld skulle dessa mord bli förstasidesstoff, men det blir de sällan. Kanske lika bra, då det bara ursäktas och bortförklaras varje gång det faktiskt uppmärksammas. Men jag undrar hur många som hade fortsatt rösta blåbrunt, om de såg dessa samband. Om de förstod att de bär ansvar för människors död.

Är det bara jag som är förvånad över att MP bara fått 5%?
Jag vet att det pratats om att de tappat väljare, men med tanke på det rådande världsläget och hur mycket man pratar om miljö idag så trodde jag nog inte riktigt att de skulle ligga så pyrt till ändå.
Klimatet har verkligen förlorat prioritet samtidigt som världen brinner :crazy: jag kan bara liksom hoppas att jag dör innan planeten gör det :cautious:

Vilket är jäkligt synd, S har ju rört sig väldigt mycket åt mitten/höger i flera frågor under de senaste åren. Borde inte vara helt omöjligt att komma överens 😒

Jag har också tänkt lite så förut, men Carl Bildt av alla människor hade en rätt bra poäng om det tidigare i sändningen. Om S och M styr tillsammans har man då i princip raderat ut oppositionen. Vilket dels i sig aldrig är bra för samhällset, och dels ger möjlighet för extremerna på bägge sidor möjlighet att växa sig än starkare.

Är det bara jag som är förvånad över att MP bara fått 5%?
Jag vet att det pratats om att de tappat väljare, men med tanke på det rådande världsläget och hur mycket man pratar om miljö idag så trodde jag nog inte riktigt att de skulle ligga så pyrt till ändå.

De har, tyvärr, blivit ett negativt parti, dvs de pratar om vad som är fel, snarare än lösningar och vad som kan göras rätt. Plus då att de hamnat i en perfekt storm av skenande fossilbränsle och elpriser där alla svenskar nu skriker efter sin älskade kärnkraft som boten mot prishöjningarna. Att de kommer få effekt tidigast om några år spelar ingen roll i sammanhanget. Just kärnkraften har MP profilerat sig start emot.

Fö tror jag inte MP kommit in i riksdagen utan S stödröster.

Jag har också tänkt lite så förut, men Carl Bildt av alla människor hade en rätt bra poäng om det tidigare i sändningen. Om S och M styr tillsammans har man då i princip raderat ut oppositionen. Vilket dels i sig aldrig är bra för samhällset, och dels ger möjlighet för extremerna på bägge sidor möjlighet att växa sig än starkare.

Det är iofs sant.
Politik är en enda röra, känns som det blir dåligt oavsett hur man gör 😅

• Gilla
Reactions: Sel
Jag fick aldrig något sådant brev i år, bara propaganda från olika partier... sedan flög det likom ur minnet.

... och nu när jag kollar upp det skulle jag tydligen ha anmält mig till röstlängden efter tio år, något jag missat. My bad! Det hade jag inte ordning på.
Lätt att missa! Jag har flyttat tillräckligt ofta för att inte ha det problemet (eftersom en addressändring till skatteverket gör att man "förnyas" i röstlängden automatiskt) men en vacker dag lär det hända mig!

• Gilla
Reactions: Sel
I min kommun har vi flera delar som röstat på ett lokalt övrigt parti, och där de fått så mycket som från 26 och upp till 38(!)%. Det måste ju vara ganska ovanligt?

Tillägg: partiet är inte Nyans :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 505
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 738
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV