Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Valdistrikt är den administrativa nivå med röstlängd och rösträkning. Utgångspunkten är att valdistrikten består av 1000-2000 personer, så kan vara flera byar på landet eller ett antal kvarter i staden.
Mandatens fördelas proportionellt utifrån röster totalt i %. Geografiskt fördelas mandaten genom de större 29 valkretsarna, som har fasta mandat utifrån antal röstberättigade.
Tusen tack! Blev lite fundersam då jag är medveten om att det inte funkar bra i USA när det gäller med icke-proportionella mandat. Men skönt att veta att det inte är så här i Sverige :up:

Ca 300 valdistrikt har inte räknats färdigt i Stockholms län. Om det är 1000 väljare i varje så blir det 300 000 röster.
Alla blir såklart inte på ett enda parti men med tanke på hur jämnt det är..
Nä, läste på twitter att det så sent som typ 21.20 så var det fortfarande kö till någon röstlokal... så det lär väl räknas lite långsammare.

Inte särskilt troligt va? C har ju varit öppen med att de samarbetar med alla utom V och SD. Dock ej troligt att M är så sugna på att sträcka ut en hand till S tänker jag
Nej, jag tror inte det heller. Jag skrev inte det men menade att det var lite väl "hoppfullt" att hoppas på det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 505
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 738
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV