Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Gratis? Inte då, 30+% av vår inkomst går till skatt och hälften av det till att bekosta bland annat vården. För min egen del så har jag redan betalat över en miljon till den sektorn genom skatten. Och ögon och mun räknas dessutom inte som kroppsdelar av någon outgrundlig anledning så utöver det har jag lagt XX antal tusen på glasögon och tandvård.

Ja, vi kommer att betala mycket under vår livstid, men vi kostar mycket också.

Förtidsrösterna borde väl ha räknats in men inte utlandsrösterna

Edit: har förtidsrösterna inte räknats, så finns det fortfarande hopp. Om än mikroskopiskt.
Verkligen? Hittade det här om förtidsrösterna:
"Först kontrolleras alla förtidsröster och röstkortet separeras från valkuverten. De godkända förtidsrösterna läggs ner i respektive valurna för valen till riksdagen, region- och kommunfullmäktige på samma sätt som om personen var på plats och röstade. Det markeras i röstlängden att personen har röstat."

Ja, vi kommer att betala mycket under vår livstid, men vi kostar mycket också.
Självklart men det jag vände mig mot var påståendet att det var gratis, för det är det verkligen inte. Vårt system är mer motsvarigheten av ett löpande abonnemang som står och tickar pengar oavsett om vi använder det eller inte.

Självklart men det jag vände mig mot var påståendet att det var gratis, för det är det verkligen inte. Vårt system är mer motsvarigheten av ett löpande abonnemang som står och tickar pengar oavsett om vi använder det eller inte.

Vilket är ett problem när demografin ändras, dvs en allt större grupp lever längre och kostar mer när de slutat producera. Och därmed måste försörjas av alltfler i arbetsför ålder. Och ffa när personer i arbetsför ålder spenderar de åren utomlands för att sedan komma tillbaka till Sverige och subventionerad sjukvård som de inte varit med och 'betalt in' till.

Hör ni, en fråga om hur valsystemet fungerar - valdistrikten i Sverige innehåller såklart väldigt olika mängder antal personer som bor i dem. Distrikt A på landsbygden kan ju innehålla typ 10 personer medan distrikt B inne i en stad 10 000, som exempel.
När ett parti vinner ett distrikt räknas A och Bs val lika värda i nästa process? Eller räknar de ihop alla personers val inom distrikten även vidare i processen?
Valdistrikt är den administrativa nivå med röstlängd och rösträkning. Utgångspunkten är att valdistrikten består av 1000-2000 personer, så kan vara flera byar på landet eller ett antal kvarter i staden.
Mandatens fördelas proportionellt utifrån röster totalt i %. Geografiskt fördelas mandaten genom de större 29 valkretsarna, som har fasta mandat utifrån antal röstberättigade.

Lööf säger att de är redo att bilda regering med M om de klipper banden med SD, isåfall krävs det att S och M går ihop. Inget annat alternativ är möjligt (som i att de blir mer än 50%) tror jag.

Inte särskilt troligt va? C har ju varit öppen med att de samarbetar med alla utom V och SD. Dock ej troligt att M är så sugna på att sträcka ut en hand till S tänker jag

Ca 300 valdistrikt har inte räknats färdigt i Stockholms län. Om det är 1000 väljare i varje så blir det 300 000 röster.
Alla blir såklart inte på ett enda parti men med tanke på hur jämnt det är..

Ok, tyckte du lät lite bitter men då missförstod jag dig. Jag håller med om att ingenting är gratis, inte heller sjukvård, det är alltid någon som betalar på något sätt. Men det är inte storleken på min plånbok, eller om jag ens har med min plånbok i fickan när jag kommer in, som avgör om jag får vård.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 505
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 738
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV