Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, jag trodde att det rödgröna blocket skulle ligga bra till hos de unga, eller så kommer jag ihåg fel. Men där får M flest röster.

@Islandshästryttare

Jag tror jag kan förstå. Har hållit händer som skakar av skräck och ångest. Jag har sett personer skrika av skräck när de ska duscha. Jag har sett människor hetsäta tills de slut för att kylskåpet är fullt. Jag har lyssnat på berättelser om hur slumpen räddat och ångesten att den inte räddade den andra.
Jag förstår inte riktigt syftet med dina kommentarer om detta. En judisk person berättade om sin rädsla, du säger att man inte behöver vara jude för att vara rädd och börjar prata om andra grupper. Jag förstår inte vitsen med att lägga till det. Men jag känner inte dig såklart.

Är spärren 4% även i regionvalet? Ser att MP hittills ligger under det i Stockholm. Känns logiskt med tanke på hur många av de som röstade på dem i förra valet som blev förbannade när de gick ihop med den borgerliga sidan.

Den är fortfarande gratis och tillgänglig för alla medborgare. Men jag tror nog ändå att många av de som bor utomlands och röstar har löst sjukvård i det land de befinner sig.
Gratis? Inte då, 30+% av vår inkomst går till skatt och hälften av det till att bekosta bland annat vården. För min egen del så har jag redan betalat över en miljon till den sektorn genom skatten. Och ögon och mun räknas dessutom inte som kroppsdelar av någon outgrundlig anledning så utöver det har jag lagt XX antal tusen på glasögon och tandvård.

Jag förstår inte riktigt syftet med dina kommentarer om detta. En judisk person berättade om sin rädsla, du säger att man inte behöver vara jude för att vara rädd och börjar prata om andra grupper. Jag förstår inte vitsen med att lägga till det. Men jag känner inte dig såklart.
Jag tror hon syftar på att hon har jobbat med äldre som har varit berörda av nazismen på 30 talet.

Gick in på valmyndigheten och kollade min kommun Sundbyberg. I ett av Hallonbergebs områden har övriga fått 4,1% och jag gissar att många går till Nyans. Det skulle vara intressant att se deras röster räknade separat.
Det kommer som statistik senare på valmyndighetens sida.

Nyans samlar betydande antal röster i ett flertal valdistrikt och kommer troligen få mandat i kommunfullmäktige i både Göteborg och Malmö. Det tråkiga är att dessa röster blir bortkastade i riksdagsvalet. Nyans själva blir säkert glada om högern vinner då ökad polarisering kommer ge Nyans medvind i nästa val.

Hör ni, en fråga om hur valsystemet fungerar - valdistrikten i Sverige innehåller såklart väldigt olika mängder antal personer som bor i dem. Distrikt A på landsbygden kan ju innehålla typ 10 personer medan distrikt B inne i en stad 10 000, som exempel.
När ett parti vinner ett distrikt räknas A och Bs val lika värda i nästa process? Eller räknar de ihop alla personers val inom distrikten även vidare i processen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 505
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 738
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar