Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter Uffe i ett hörn och undrar hur fan han ska lösa detta? :cautious: (Eftersom han överlåter talet till partisekreteraren.)

Nehej, där dök han upp ... tyvärr.

Betyder det att Irene Svenonius kan vara ett minne blott på sin position? Grattis till er! :love:

I Stockholms regionen (Svenonius) när drygt hälften av rösterna räknats får S 33.6% en ökning med 5.2%. V har ökat med 1% till 12.5. MP har tappat 1.9 och ligger nu på 3.9% så klarar sig med möda in i regionen - väntat efter ilskan efter att de slog sig ihop med M. Hade faktiskt väntat mig att de skulle ligga ännu närmre gränsen. C, L och KD backar ca 2% var. M backar med 3.2% till 19.1%. SD tredje största med 10.1% (+0.5) av rösterna. Men C har trots allt 5.7% . Så en snabbräkning ger vid hand att S+MP+C ger 43.5 %. S+V ger 46% M+SD+L+KD ger 44.7

Det kommer bli en hel del bittra förhandlingar men jag tror det blir definitivt regimskifte, detta måste tas med en nypa salt eftersom jag inte vilka kommuner som registrerats ännu.

Nu skiljer det bara ett mandat enligt Aftonbladet också, och såg nyss en just nu om samma sak på svt.

Edit: Eller inte! De har hunnit ändra sig igen :banghead: Nu säger jag inget mera om det förrän det har blivit onsdag!

• Haha
Reactions: fio
Biden vann ju faktiskt sista valet. Nu har de mellanårsval i hösten så vi får se hur det går då också.

Fast landet är mer polariserat än någonsin, Trump har även gjort stora skador vid makten vilket vi ser konsekvenserna av än idag. Tex högsta domstolen och aborträtten. Även övriga republikaner har radikaliserats och normaliserat rasism, facism och nazism. De försvarar även honom och hans handlingar än idag, för att de vill ha halva landets röster.. Vad jag menar är att bara för att sd gör bort sig, så tror jag inte de kommer göra att de tappar sitt väljarstöd, väljarna kommer försvara och normalisera åsikter.

Sen var ju inte republikanerna direkt bra innan men nu finns det lixom ingen gräns…

Fast landet är mer polariserat än någonsin, Trump har även gjort stora skador vid makten vilket vi ser konsekvenserna av än idag. Tex högsta domstolen och aborträtten. Även övriga republikaner har radikaliserats och normaliserat rasism, facism och nazism. De försvarar även honom och hans handlingar än idag, för att de vill ha halva landets röster.. Vad jag menar är att bara för att sd gör bort sig, så tror jag inte de kommer göra att de tappar sitt väljarstöd, väljarna kommer försvara och normalisera åsikter.
Exakt så! Trump är väl ett väldigt bra exempel på hur mycket skada man faktiskt kan göra på fyra år. Det är ju tyvärr inte bara att rösta rätt nästa gång och så blir allt bra... En del saker kan man helt enkelt inte reparera, åtminstone inte vidare lättvindigt. Dessa kommande fyra år är ju väldigt kritiska, inte minst för vårt klimat

Varning för svammel nedan! (sorry :o skyller på klockan)
Vi får väl se vad som händer med demokratin och medmänskligheten.
Jag tror inte att det blir exakt likadant som under andra världskriget, men problemet är ju att vi inte vet vad som kommer att hända. Det kan lika gärna bli värre som bättre än vad som hände då - hade det varit exakt likadant så hade vi åtminstone vetat att vi kommer att komma ut genom till andra sidan. Men nu tror jag att det inte kan bli exakt likadant då historien finns i människans medvetande, det går inte att glömmas bort helt och hållet (hoppas jag verkligen!), det kan bli illa men det innebär även att det inte behöver bli lika dåligt. Just nu vet vi ingenting om framtiden.

Jag förstår att folk oroar sig över det värsta, och självklart är det bra att vara förberedd och redo att försvara sina och andras rättigheter! Men jag tror också att man inte behöver gå under av ångest i förväg, var istället beredd på att bemöta dagens faror istället för morgondagens möjliga faror.
(Dagens faror innehåller förstås klimatet, fascism, nazism och rasism - säger inte att de inte redan existerar.)

Ovan kanske låter privilegierat men jag förstår att man kan känna sig helt tom, hopplös och rädd inför framtiden. Men ta ett andetag, vi är inte framme vid det värsta tänkbara (som i holocaust liknande former av massutrotning), ta dagens verkliga faror först innan vi börjar bemöta eventuella framtida faror som kanske eller kanske inte händer.

Senast ändrad:
Fast SD med sina 20 procent kommer ju inte kunna införa vilka galenskaper som helst.
Börjar de prata om läger där man samla alla "oönskade" så hoppas jag verkligen att alla andra partier sätter stopp. Där hoppas jag att historien har lärt alla vad det innebär.

Varning för svammel nedan! (sorry :o skyller på klockan)
Vi får väl se vad som händer med demokratin och medmänskligheten.
Jag tror inte att det blir exakt likadant som under andra världskriget, men problemet är ju att vi inte vet vad som kommer att hända. Det kan lika gärna bli värre som bättre än vad som hände då - hade det varit exakt likadant så hade vi åtminstone vetat att vi kommer att komma ut genom till andra sidan. Men nu tror jag att det inte kan bli exakt likadant då historien finns i människans medvetande, det går inte att glömmas bort helt och hållet (hoppas jag verkligen!), det kan bli illa men det innebär även att det inte behöver bli lika dåligt. Just nu vet vi ingenting om framtiden.

Jag förstår att folk oroar sig över det värsta, och självklart är det bra att vara förberedd och redo att försvara sina och andras rättigheter! Men jag tror också att man inte behöver gå under av ångest i förväg, var istället beredd på att bemöta dagens faror istället för morgondagens möjliga faror.
(Dagens faror innehåller förstås klimatet, fascism, nazism och rasism - säger inte att de inte redan existerar.)

Ovan kanske låter privilegierat men jag förstår att man kan känna sig helt tom, hopplös och rädd inför framtiden. Men ta ett andetag, vi är inte framme vid det värsta tänkbara (som i holucaust liknande former av massutrotning), ta dagens verkliga faror först innan vi börjar bemöta eventuella framtida faror som kanske eller kanske inte händer.
Börjar de prata om läger där man samla alla "oönskade" så hoppas jag verkligen att alla andra partier sätter stopp. Där hoppas jag att historien har lärt alla vad det innebär.

Fast det är nog inte massutrotning som någon är rädd för. Vi är rädda för det indirekta våldet, det smygande våldet, som redan finns och förvärras. De små stegen av grymhet som bit för bit förvandlar Sverige till en modern förtryckarstat, där allt göms bakom ord om framgång och trygghet. Konkret: Aborträtten, övervakning, rättssäkerheten, välfärden, tillgängligheten, asylrätten, transvården, rätt till egendom, kvinnans säkerhet från mäns våld, yttrandefrihet och pressfrihet... Lite i taget tills vi står där och människor dör och lider, och vi tycker att det är normalt.

Det behövs inte gaskamrar när människor drunknar i Medelhavet. Det behövs inte koncentrationsläger när vi har fängelser. Det behövs inte ghetton när vi har gängkriminalitet att skylla på i förorterna. Vi behöver inte SS när vi har civila som misshandlar och dödar. Vi kan inte vänta på sådana förslag du pratar om (de kommer inte komma), utan vi måste agera nu mot den dolda fascismen.

Fast SD med sina 20 procent kommer ju inte kunna införa vilka galenskaper som helst.
Men när högerblocket dansar efter deras pipa och S visslar med så.

Det kan jag inte tänka mig att något parti skulle gå med på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 505
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 738
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV