Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är allra mest oroad för klimatet, och i andra hand för allt som @Nahar tog upp. Så bra inlägg.

Det kan tyckas grymt att oroa mig för naturen i första hand och människor i andra hand, men det är just människor jag oroar mig mest för, på det stora hela. Planeten klarar sig. För mänskligheten är det mer osäkert.
Att oroa sig för klimatet är att oroa sig för mänskligheten, det håller jag med om. Jag är så förtvivlad över det att jag inte vet hur jag ska uttrycka mig. Det ligger som en tyngd i mitt bröst varje dag, allt vackert i livet är också trasigt av tanken "kommer detta försvinna innan jag dör?" - och svaret är oftast att ja, det kommer det. Den värld jag lämnar (om jag får leva 10+ år till), kommer vara tömd på så mycket av det som gett mig livsglädje och livsvilja som barn. Det är en helt övermäktig känsla.
Lika värde hur? Det är ett väldigt trubbigt mätinstrument som man endast kan utläsa genom politiska glasögon. Rent samhällsekonomiskt kan inte alla vara lika mycket värda till exempel.
Missade du lektionen om allas lika värde i skolan? Du vet det där grundläggande människovärdet som alla har, som vi baserat hela vårt samhälles etik på? Här kan du läsa ikapp om det: https://sv.wikipedia.org/wiki/Människovärde?wprov=sfti1

Att oroa sig för klimatet är att oroa sig för mänskligheten, det håller jag med om. Jag är så förtvivlad över det att jag inte vet hur jag ska uttrycka mig. Det ligger som en tyngd i mitt bröst varje dag, allt vackert i livet är också trasigt av tanken "kommer detta försvinna innan jag dör?" - och svaret är oftast att ja, det kommer det. Den värld jag lämnar (om jag får leva 10+ år till), kommer vara tömd på så mycket av det som gett mig livsglädje och livsvilja som barn. Det är en helt övermäktig känsla.

Missade du lektionen om allas lika värde i skolan? Du vet det där grundläggande människovärdet som alla har, som vi baserat hela vårt samhälles etik på? Här kan du läsa ikapp om det: https://sv.wikipedia.org/wiki/Människovärde?wprov=sfti1
Ja, det är en sak men vi alla värderas olika ändå. Som i tråden upp över oss var det ju helt okej att äta en miljonär. Inte vidare fin humanistisk syn, eller hur? 😁

Får se hur roligt det blir när de nya kärnkraftverken alla gläder sig åt ägs av Kina.
Och hur glada alla pensionärer som röstat på SD för att de lovat trygghet och socialt skyddsnät. 💔 (den gruppen kan jag lida med, vissa av dem iaf) För SD kommer fokusera på "säkerhet" /dvs. hårdare tag mot invandrare, utvisning vid minsta lilla etc. Och skitsamma om du råkar vara bög, och gjort nåt som irriterar Turkiet och riskerar tortyr. Du använde det säkert som en svepskäl och bör deporteras kvickt.

Så du tycker alltså att det inte finns ett grundläggande människovärde som alla individer innehar och som ska respekteras?
Det har jag inte sagt. Det jag har sagt är att man har olika värde i olika sammanhang. Men det är så kul att folk går i spinn varje gång man påpekar det. Jag som röstar höger har ett sämre värde på buke än nån som röstar rött.. just saying 😊

Det har jag inte sagt. Det jag har sagt är att man har olika värde i olika sammanhang. Men det är så kul att folk går i spinn varje gång man påpekar det. Jag som röstar höger har ett sämre värde på buke än nån som röstar rött.. just saying 😊
Nej, det påverkar inte ditt grundläggande människovärde, vilket är vad jag pratar om. Det var jag som tog upp just människovärdet, och hur det inte respekteras av högerns politik. Din eller min personliga värdering av varandra är inte samma sak som det grundläggande människovärdet. Återigen, när högerns politik inte kränker alla människors lika värde, så ska jag överväga att ge dem min röst.

Men... det är ju dina åsikter som får mothugg? Du tycker en sak, andra tycker en annan sak? Och då blir det diskussion. Du får inte kritik för vem du är, hur du ser ut, vilken hårfärg du har, vilken religion du är född in i eller valt att tillhöra, du kritiseras inte för din person (hoppas jag i all fall)? Det är ju enormt stor skillnad, tycker jag. Det är faktiskt hela skillnaden.

Lika värde hur? Det är ett väldigt trubbigt mätinstrument som man endast kan utläsa genom politiska glasögon. Rent samhällsekonomiskt kan inte alla vara lika mycket värda till exempel.
Dvs rika människor är mer värda än fattiga. Högavlönade mer värda än lågavlönade, arbetande mer värda än arbetslösa, och allra minst värda är arbetslösa som inte heller kan svenska. Jag är ju då hyfsat högavlönad och har ett jäkla stabilt jobb i en bransch med brist på arbetskraft, då borde jag vara väldigt mycket värd?

Eller vad är det du menar med värde?

I kommunfullmäktige i min kommun ser C ut att tappa från 27,5 % till 16,3 % O_o. Tror folk är less på att dalen byggs sönder totalt med turistboenden. Hoppas hoppas det blir nytt styre i min kommun iaf. SD ökar lite men bara till 7,5 %, även om det såklart också är för mycket.

I natt är det bara ett enda stort svart förtvivlan. Ondskan vann. Får se nu alla de som skriker efter mer poliser och hur nästa regeringen kommer skylla allt på 'sossarna'. Hoppas nästan att de brunblå ska få igenom kollektiv utvisning där en i familjen begått ett brott. Bara för att de ska kunna sågas i EU domstolen. Medan SD skiter i EU så tror jag nog att M vill vara lite mer salongsfähiga. Åtstramningar för de som inte är starka och friska och har jobb. Helst ska väl andra bara försvinna. Inklusive en hel del av SD väljare.

Segregationen som alla talar om som ett enormt samhällsproblem (vilket det är) börjar i segregerade skolor. Får se om L faktiskt står för sitt löfte om integration i skolan, att det inte får tas ut stora vinster för friskolor och allt annat L har basunerat ut på slutet.

Fast folk ”går ju i spinn” för att du gör ett tankefel - en logisk tankevurpa.

Att värderas olika i samhället (deskriptivt) är något annat än idén om allas lika värde (normativt).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
721
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 505
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 738
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 151
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV