Bukes banbrytande barnvagnkunskap!

Vi har en Emmaljunga nitro city (tror jag den heter!) och vi är helnöjda!

Vi bor på landet,har hund,och har gått MYCKET i skogen med denna över stock och sten,funkar hur bra som helst! Sonen sitter väldigt tryggt och stabilt! Svängbara,låsbara hjul fram (skulle aldrig klara mig utan!),och finns att köpa så man kan klicka fast babyskydd på vagnen. Har kört i både snö och slask och har aldrig haft problem,väldigt stor och rymlig,vädringslucka bak på sufletten och inbyggt myggnät i sittdelen,även bra fack bak i sufletten också för förvaring för tex plånbok,mobil osv. Nu är sonen 1,5 och han har huuuuur mycket plats som helst kvar i sittdelen. Liggdelen var också väldigt stor,bytte när han var 6 månader för då började han klättra,men hade utan problem kunnat använda liggdelen ett tag till,och då var/är sonen ganska stor.

Det enda jag inte gillar är väll i sånt fall att den SER lite stor och klumpig ut,men känns absolut inte det när man kör den,men det finns ju betydligt mindre/kanske lite snyggare vagnar,men vi kände att vi ville ha något rejält som förhoppningsvis skulle klara Sveriges klimat,och det har den gjort med bravur! Har kört den två vintar och lika nöjd för det!

Vi har en Emmaljunga nitro city (tror jag den heter!) och vi är helnöjda!

Vi bor på landet,har hund,och har gått MYCKET i skogen med denna över stock och sten,funkar hur bra som helst! Sonen sitter väldigt tryggt och stabilt! Svängbara,låsbara hjul fram (skulle aldrig klara mig utan!),och finns att köpa så man kan klicka fast babyskydd på vagnen. Har kört i både snö och slask och har aldrig haft problem,väldigt stor och rymlig,vädringslucka bak på sufletten och inbyggt myggnät i sittdelen,även bra fack bak i sufletten också för förvaring för tex plånbok,mobil osv. Nu är sonen 1,5 och han har huuuuur mycket plats som helst kvar i sittdelen. Liggdelen var också väldigt stor,bytte när han var 6 månader för då började han klättra,men hade utan problem kunnat använda liggdelen ett tag till,och då var/är sonen ganska stor.

Det enda jag inte gillar är väll i sånt fall att den SER lite stor och klumpig ut,men känns absolut inte det när man kör den,men det finns ju betydligt mindre/kanske lite snyggare vagnar,men vi kände att vi ville ha något rejält som förhoppningsvis skulle klara Sveriges klimat,och det har den gjort med bravur! Har kört den två vintar och lika nöjd för det!

Den ser ju jäkligt bra ut, det måste jag säga! Tror att den uppfyller alla mina kriterier om den går in i bilen..

Vi har en Emmaljunga Mondial Duo combi. Jag är faktiskt jättenöjd med den. Barnet sitter/ligger gott i den. Stort + för inbyggt solskydd och myggnät! Bra stötdämpning och den går att köra nästan vart som helst utan att barnet håller på att studsa ur vagnen. Visst är den lite tyngre än andra vagnar men den tar sig fram bra i snö och på grusväg och bor man lite på landet är det, det viktigaste. Jag är glad att jag valde denna stora vagn nu i efterhand för jag har verkligen haft nytta av den. Så småningom kommer vi köpa en smidig sulky.

@Freyja_bus och ni andra som har koll på versan, hur är den ihopfälld?
Var lite inne på att byta alla våra vagnar mot en sån, men vi behöver verkligen en som vlir pytteliten ihopfälld och på specifikationerna jag hittade, verkar den bara vara 15cm kortare än urban junglen..?

Sen har jag en fundering till som jag hopoas att ni i tråden kan hjälpa mig med :)
I oktober ska vi utomlands, storebror är då tre år och lillasyster 4mån.
Vi har tidigare resor haft med oss urban junglen och ergobabyn.
Har haft tankar på om man skulle införskaffa en syskonvagn och hittade då 2Me Madrid som verkar intressant, men jag hade velat klämma på den, för den måste ju funka hemma sen också.
Alternativ två är att byta till versan.
Alternativ tre är att ta med UJ och kanske köpa en ståbräda till.

Det jag känner mest är att det hade varit skönt att klara sig på en vagn +ergo, men att det skulle vara en som båda barn kan använda (blir ju inte mycket för storebror som mest går själv, men möjligheten hade varit toppen)

Den ser ju jäkligt bra ut, det måste jag säga! Tror att den uppfyller alla mina kriterier om den går in i bilen..

Vet inte vad du har för bil,men vi har haft volvo 850,och nu en saab 9-5,och då har vi kunnat ha liten hundbur brevid. Vi har även haft den i mammas lilla KIA,det är inte ens kombi,utan bara som en vanlig liten volkswagen golf i storlek ungefär. Dock så fick vi inte plats med så mycket mer än så i mammas bil,men det var inget problem att ha bara vagnen. Vi är som sagt super super nöjda,och Emmaljunga är ju faktist trots allt svensktillverkat, sen typ 1920-talet nån gång, det är plättlätt att hitta reservdelar/extradelar/tillbehör,och det är jättebra andrahandsvärde. Sen är det ju som sagt en smaksak att tex sittdelen är lite "större" än om man köper en brio smile,eller nån bugga-vagn eller så,men jag känner mig säkrare med rejäl sittdel då vi som sagt går massor i skog och mark.

Vi har faktist en liten jätteenkel sulky i bilen som ligger där för jämnan,bara en sån där billig sak för runt 500:-,perfekt om vi ska iväg och tex äta ute eller åka och handla,då behöver vi inte släpa på Emmaljungan i onödan.

Emmaljunga citycross

Den tyckte jag var rätt bra. Stor rymlig och lättrullad. Det negativa är att fjädringen är för bra nästan och den var alltid litegrann i nerförsbacke i sittdelen. Det störde jag mig på.
Den var väldigt hållbar. Jag körde bägge barnen i den plus att jag hängde på en balanscykel på den.

Emmaljunga scooter
Värdelös! Riktig budgetvagn. Svårsvängd. Suffletten lossnade
Och vår blev sne i fjädringen. Har behållt den bara för jag inte orkat sälja den. Sonen åker aldrig vagn nästan.

Om jag skulle få ett till barn skulle jag inte köpa en emmaljunga till.
Skulle prov en bugaboo eller mountainbuggy (tappade namnet på märket... Men en sånn trehjuling).

LillaMy: alltså de exakta måtten finns väl på nätet, och jag har aldrig haft en UJ, men den är iaf BETYDLIGT mindre än de vagnar jag haft tidigare :) Den går lätt in i vår Mazda 5 (7 sitsig) även med ett utav de bakersta sätena uppfällt. Tar man av hjulen (lätt som en plätt) så blir den ju ännu mindre.

Jag går inte mkt i skogen med vagnen eftersom jag väljer selen vid de tillfällena, men hade jag gjort det hade jag inte valt versan som enda vagn. Den är toppen på hyfsat plant underlag, lättkörd och lättsvängd, men den är rätt stum och stötig på ex grusväg. Den hade varit betydligt skönare att köra (och åka i) med lufthjul tror jag! Annars är den toppen! Du får komma hit någon dag och känna på den ;)

Vart ska ni resa förresten? Vi ska oxå iväg i oktober, och det lutar åt Cypern :)

Vi kommer gärna och klämmer och känner på den nån dag :)
Jag tyckte bara det lät som det var så himla liten skillnad, men 15 cm kanske är avgörande ändå. Skulle behöva en som går in på längden i bagagen och inte är bredare än halva utrymmet om jag ska slippa bygga om halva bilen för att få plats.
I skogen bär jag också, men eftersom det är en heldsel större stenar i gruset och ibland hela partier med makadam gå tyvärr små plasthjul (typ Diva, cam) bort
Vi ska till Portugal, algarvekusten :bump: kanske inte riktigt säsong där, men helt ok om det är lite svalare än vad jag egentligen hade önskat på en resa iom att lillan fortfarande är så liten.
Cypern är underbart, visserligen länge sen jag var där. Vart hade ni tänkt åka? :)
LillaMy: alltså de exakta måtten finns väl på nätet, och jag har aldrig haft en UJ, men den är iaf BETYDLIGT mindre än de vagnar jag haft tidigare :) Den går lätt in i vår Mazda 5 (7 sitsig) även med ett utav de bakersta sätena uppfällt. Tar man av hjulen (lätt som en plätt) så blir den ju ännu mindre.

Jag går inte mkt i skogen med vagnen eftersom jag väljer selen vid de tillfällena, men hade jag gjort det hade jag inte valt versan som enda vagn. Den är toppen på hyfsat plant underlag, lättkörd och lättsvängd, men den är rätt stum och stötig på ex grusväg. Den hade varit betydligt skönare att köra (och åka i) med lufthjul tror jag! Annars är den toppen! Du får komma hit någon dag och känna på den ;)

Vart ska ni resa förresten? Vi ska oxå iväg i oktober, och det lutar åt Cypern :)

Vi kommer gärna och klämmer och känner på den nån dag :)
Jag tyckte bara det lät som det var så himla liten skillnad, men 15 cm kanske är avgörande ändå. Skulle behöva en som går in på längden i bagagen och inte är bredare än halva utrymmet om jag ska slippa bygga om halva bilen för att få plats.
I skogen bär jag också, men eftersom det är en heldsel större stenar i gruset och ibland hela partier med makadam gå tyvärr små plasthjul (typ Diva, cam) bort
Vi ska till Portugal, algarvekusten :bump: kanske inte riktigt säsong där, men helt ok om det är lite svalare än vad jag egentligen hade önskat på en resa iom att lillan fortfarande är så liten.
Cypern är underbart, visserligen länge sen jag var där. Vart hade ni tänkt åka? :)
Versa bör ganska platt när du fäller ihop den. Tar du bort frimärken tar den knappt någon plats alls. Ställer du den på sidan så tar den ju nästan ingen plats alls.

Som Freja skrev. Den är lite stötig o då har jag ändå dämpade på alla 4 (versa gt har bara fram). Dock är det inget dottern gnäller över, o min har inte gt däck utan vanliga plast så dom dämpar inget alls.

Bj kommer ut med en ny versa i år eller nästa för Sverige, som ska vara mer gjord för Sverige. Antagligen med större däck.

Annars har du city elite, den går in på längden i vår Ford mondeo , ställer man den på sidan tar den kanske 30 cm. Tar man bort framsätet som är jätte enkelt att sätta dit så tar den mindre plats.

Till första barnet hade vi en Brio Sing, mest för att vi inte var så bevandrade o försäljaren talade sig varm gör sen o den lät på henne spm den var det enda alternativet som skulle gå in i halva kombiutrymmet o gick att sätta babyskydd på. Det visade sig sedan finnas mga andra alternativ... Vi blev inte så nöjda med den tyvärr; noll fjädring, kort o hög sufflett som inte skyddade allt för mycket o allmänt skranglig. Dessutom om man gick i snö så fastnade snön i framhjulen så att de fastnade. Den är dessutom så bred att den får sämre plats T ex i affärer än många andra större vagnar. Tror den var 69 cm mellan bakhjulen att jämföra med EL City Coss som är 60.

Eftersom vi inte gillade den värst skaffade vi en TeutoniaTimmy när L var 10 mån. Smidig, liten i hopfälld o fyra fasta hjul, bra fjädring- bra promenadvagn. Nackdel: framåtvänd sits.

När vi väntade lillasyster sålde vi Singen o köpte en beg EL City Cross för i princip samma pengar. Jättebra vagn! Rejäl men inte jättestor, bra gung, lättkörd, rymlig för barnet. Nya lillebror (2 v i dag) åker glatt i den oxå nu. Han är fjärde barnet i den o den är fortfarande fin om än lite slitna hjul o att skumgummit på handtaget lossnat.

Vi har även nu kompletterat med en syskonvagn, Babytravel Dublin, som vi köpte beg i jättefint skick för 1500 nu när lillebror skulle komma. Syrran är bara 2.5 o vi går en hel del. Den är förstås stor, men ändå rätt lättkörd o skapligt lätt att fälla i hop. Dock tar den upp hela bagageluckan i kombin.

Vi har varit nöjda med alla vagnar ut Singen. Vad jag förstått var vi många som inte var det o nu har den utgått o ersatts av Brio Smile.

Ingen som har erfarenhet av en sittdel som är ergonomiskt utformad, typ emmaljunga viking eller super viking, för/nackdelar?

Kl

Babyjogger city versa gt- 2014
Senaste vagnen, bara provkörd en dag. Hittade den på blocket för 3500kr, i princip helt ny ( köpt i juni). Jag tycker att den verkar helt kanon! Liten och smidig, både att köra och fälla ihop. Tar liten plats i bilen, kan ha sittdelen både framåt- och bakåtvänd, bra förvaring och titthål i suffletten med magneter i stället för kardborre (som ju kan väcka barnet). Handbroms och ryggstöd och fötstöd som kan justeras i olika lägen. Ergonomisk sits som verkar mycket bekväm för både små och stora barn.

Är jättesugen på en sån här vagn! Nu är lillebror snart tre månader så min tanke är isf att köpa en sån när det är dags att byta till sittdelen, men tror du att en sån liten också sitter bra i den vagnen? Vi har en BJ city mini till dottern och den skulle han nog inte sitta särskilt bra i men jag antar att dom inte är jämförbara. Har du hittat några nackdelar med den? Tror du det skulle funka med ståbräda på den och ändå kunna köra någorlunda bekvämt?

:up:Nu kan jag lägga till Mountain Buggy duet och carena double swing bland våra vagnar :p
Carenan använde vi inte en enda gång här hemma, tung och otymplig var den.

Dueten gillar jag skarpt däremot! Så himla skönt att kunna ha med sig en syskonvagn för trötta treåringsfötter utan att behöva släpa runt på tunga otympliga saker gör ju liksom inget om sittdelen inte används
:up:
Lika bred som urban jungle och lika lättkörd :) visserligen inte jättemycket sittplats, men kommer att funka trots tjocka kläder. Får bara se hur vi gör när det är dags att byta till sittdel.. Vill ju inte ha liten bortvänd så tidigt

@Blueberry

Kronan Duo S
Vi bor på landet, har inte stött på ett enda tillfälle där den inte tagit sig fram. Vi har gått i leriga traktorspår och trots att den tar sig fram där, så rullar den bra på asfalt!
Jag är verkligen JÄTTE nöjd med den och hade det inte varit för att sittdelarna i syskonvagnen var så smala, så hade jag köpt den rakt av, men nu blev det en Bugga ist.

Den tar sig som sagt fram jätte bra och det finns en adapter så du kan sätta fast babyskyddet.

Det jag ffa gillade med den
-rörliga framhjul, går att låsa. (kan vara bra i djupt grus ex, annars är det helt hopplöst med fasta hjul)
-tar sig fram överallt
-bra lastutrymme
-bra solskydd i den utfällbara suflettdelen, har även ventilation
- du kan vända sittdelen åt båda hållen
- steglös justering av ryggstödet
- helt plant liggläge

Nu när jag även testat på att ha en bugga donkey, så uppskattar jag ännu mer lastutrymmet, hur smidig den var att fälla ihop och hur liten den blev. Dessutom var inte vagnen så himla låg, buggan får man lägga sig ner på marken för att komma åt grejerna som ligger under, på Duo Sen kom man lätt åt alla grejer.

Är du nyfiken så vet jag någon som säljer en sån beggad som är rel lite använd, det är bara PMa ;)

PS. reglerbart handtag har den också!

@Blueberry

Kronan Duo S
Vi bor på landet, har inte stött på ett enda tillfälle där den inte tagit sig fram. Vi har gått i leriga traktorspår och trots att den tar sig fram där, så rullar den bra på asfalt!
Jag är verkligen JÄTTE nöjd med den och hade det inte varit för att sittdelarna i syskonvagnen var så smala, så hade jag köpt den rakt av, men nu blev det en Bugga ist.

Den tar sig som sagt fram jätte bra och det finns en adapter så du kan sätta fast babyskyddet.

Det jag ffa gillade med den
-rörliga framhjul, går att låsa. (kan vara bra i djupt grus ex, annars är det helt hopplöst med fasta hjul)
-tar sig fram överallt
-bra lastutrymme
-bra solskydd i den utfällbara suflettdelen, har även ventilation
- du kan vända sittdelen åt båda hållen
- steglös justering av ryggstödet
- helt plant liggläge

Nu när jag även testat på att ha en bugga donkey, så uppskattar jag ännu mer lastutrymmet, hur smidig den var att fälla ihop och hur liten den blev. Dessutom var inte vagnen så himla låg, buggan får man lägga sig ner på marken för att komma åt grejerna som ligger under, på Duo Sen kom man lätt åt alla grejer.

Är du nyfiken så vet jag någon som säljer en sån beggad som är rel lite använd, det är bara PMa ;)

PS. reglerbart handtag har den också!
Åh, kronans vagnar har jag fått på hjärnan! Nån gång i mitt liv ska jag äga en :love:
Är den alltså liten och smidig ihopfälld? Tycker det står väldigt lite om just det på dom olika bloggarna jag hittat till.. Eller, jag har bara hittat om liggdelen.
Vad har ni för bil?

@LillaMy84 - Jag tror att versan har samma sittdel som city select (rätt mig om jag har fel) och den fungerade iaf bra för en liten. Vi bytte till min mellandotter när hon var 3,5 manad för det blev för trangt i liggdelen med alla vinterkläder.

@miiiiiiia - Det verkar vara väldigt delade asikter om ergonomisk sittdel men gernellt verkar det vara sa att den fungerar bra för mindre barn men sämre för större. Vissa barn gillar den men vissa gillar inte att sova i den positionen.

@LillaMy84

Nu har ju jag bara åbäket donkeyn att jämföra med, som är en syskonvagn. På båda kopplar man av sitt/liggdelarna. Skillnaden är att på kronans fälls chassit ihop och blir rel platt så man lätt kan lägga sittdelen ovanpå. Det går inte med donkeyn för det blir för högt så man får lägga dem på sidan och pussla in matkassar vid handtaget på chassit.
Har man inga mugghållare eller liknande på duo Sen så går det att fälla ihop den utan att ta av sittdelen (tror inte det funkar med liggdelen), däremot blir det mycket högre då om jag inte minns fel.

Vi har en Volvo xc60, förut hade jag en v60 som den gick bra in i och kompisen har en V70 med hundbur som den går in i.
Sen kan jag säga att den går ju att montera isär rätt rejält om man ska bort på resa el liknande. Kompisen fick in vagnen, två rel stora resväskor och en bärstol bredvid deras hundbur som tar upp halva utrymmet i v70n, rätt bra betyg! De tog av hjulen och fällde ihop och gjorde sittdelen helt platt (sen pussla dom) men sånt håller man ju inte på med till vardags.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 274
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka