Kl
Vi har haft några olika vagnar:
Emmaljunga Smart Duo 2009
Stor och rejäl duo vagn med plats för både bebis och packning
Bra gung och stötdämpning, fyra stora fasta lufthjul. Tog sig fram överallt och var lättmanövrerad för att vara en sådan "pansarvagn". Jag var jättenöjd! Enda nackdelen, förutom att den tog massor av plats i bilen och vägde en del (men det visste jag ju liksom när jag köpte den), det är att suffletten till sittdelen saknade "kjol" eller vad man kallar det, så det blåste in lite. Varma dagar var det ju bra, men på vintern blev det lite kyligt.
Brio Race - 2010
Köptes ny när äldsta dottern var 16 månader, för att ha en lite lättare vagn. Vi bor på landet och har måååånga kämpiga backar, och som höggravid tyckte jag att Emmaljungan var lite väl tung.
Denna sulky har använts mycket, både av första och andra barnet och den är helt ok tycker jag. Inte världens bästa stötdämpning (fyra fasta punkteringsfria plasthjul), men lätt och smidig att köra. Dock har det som gör att stolsryggen hålls upp i olika lägen gått sönder, så numera fungerar bara det lägsta läget, dvs "viloläget".
Brio Sitty
När Racens stolsrygg började haverera, köpte vi en två år gammal Sitty på Blocket. Den har fyra fasta lufthjul och är mycket skönare stötdämpning på än Racen, just tack vare hjulen. Har dock haft punktering på den två gånger, trots att den inte använts mycket alls.
Men det känns som en bra liten nätt sulky för större barn (har bara lätt viloläge, så barn som fortfarande ska sova i vagnen kanske inte ska ha enbart en sån här).
Carena Doubble Swing 2008
Dubbelvagnen köpte vi begagnad 2010 (då 2 år gammal) när mellandottern föddes. Användes mycket första halvåret, men har sedan mest blivit stående. Användes sporadiskt vid utflykter, men annars höll vi oss mest till Brio Racen och en sele. Vi behöll den nu när vi fick trean (annars skulle vi nog ha sålt den för något år sedan), men den har bara använts två gånger och nu är trean 10,5 månader
Det är iaf en helt ok dubbelvagn där sitsarna är på bredden, men separata suffletter och sitsar. Fyra punkteringsfria hjul, varav de två främsta är svängbara (men går att låsa). Man får plats med mycket packning i korgarna och vagnen är väldigt lättkörd, enkel att fälla ihop och tar inte extremt mkt plats för att vara en dubbelvagn. Prisvärd tycker jag, och lätthanterlig!
Nu till nr tre köpte jag en begagnad Emmaljunga med några år på nacken (vet ej modell). Fyra fasta punkteringsfria gummihjul, bra gung i och bra stötdämpning. Rullar bra, men är lite otymplig att svänga omkring med. Den slutade tyvärr oxå att fungera i ryggstödet. Den hakar inte längre fast i sina "hakar" så när lilltjejen sitter i den kan det plötsligt bara släppa och så flyger sätet ner i liggläge... Så nu har vi skaffat en ny vagn igen!
Babyjogger city versa gt- 2014
Senaste vagnen, bara provkörd en dag. Hittade den på blocket för 3500kr, i princip helt ny ( köpt i juni). Jag tycker att den verkar helt kanon! Liten och smidig, både att köra och fälla ihop. Tar liten plats i bilen, kan ha sittdelen både framåt- och bakåtvänd, bra förvaring och titthål i suffletten med magneter i stället för kardborre (som ju kan väcka barnet). Handbroms och ryggstöd och fötstöd som kan justeras i olika lägen. Ergonomisk sits som verkar mycket bekväm för både små och stora barn.