Bukes banbrytande barnvagnkunskap!

Jag är väldigt nöjd med våran Kronan duo/s. Den uppfyller alla krav jag hade när jag letade vagn. Den har luftfyllda, svängbara framhjul (går att låsa). Hjulen är något större än på många andra med svängbara hjul vilket jag gillar. Väldigt lättmanövrerad. Det går att sätta babyskyddet på vagnen. Vi har liggdel "city" istället för "duo/s", för att den är något mindre och därför passar lättare i bilen.

Jag gillar Trille viper 4s som en kompis har. Den är liknande i typen som kronan. Jag tycker den är ännu enklare att fälla ihop, men med sittdelen blev den krånglig att få in i våran bil.

Fast det är inte särskilt viktigt att det är 4 fasta hjul, dom med rörliga hjul går att låsa i 99% av alla fall. :)
Har man tänkt använda vagnen i både terräng o shopping så skulle jag föredra en vagn med låsbara rörliga framhjul då det är betydligt lättare i affärer o man kan låsa dom i terrängen.

Jag bor i norrland o inga problem att ta sig fram med City versas 8" däck när dom är låsta trots att dom inte är luftfyllda (eller skum), samma sak med city elite låser man deras 12" skumfyllda däck inga problem.
Enda skillnaden jag märker mellan luft, skum o plast/gummi är att gruset fastnar o lite sämre fjädring i hjulen i plast.

Mellan luft o skum måste jag säga att skum är bättre :)

Sen de med lufthjul är en smaksak. Jag hatar de eftersom man lätt får punka, då är punkteringsfria däck med skumfyllning bättre (som city elite har eller versa GT) :)

Jag ändrar mig lite da :) Vagnar med stora svängbara fungerar ocksa bra, men jag skulle inte valt sma svängbara även om dom gar att lasa.

Skumdäck tycker jag funderar bra ocksa men sana "plastdäck" som är i stort sätt platta tycker jag inte om och skulle inte rekomendera

Sa nu har jag lite tid att skriva, far se om jag hinner klart innan lilltjejen vaknar. Alla vagnar vi har köpt är köpta i Österrike där vi bor sa priserna stämmer inte med vad dom kostar i Sverige

Teutionia Mistral
Arsmodell 2004, köpte vi begagnad till dottern som föddes 2009. En vagn med fyra fasta luftdäck som vi använde med mjuklift. Inte använd sa mkt da den star hos min pappa och används när vi är där.
Det jag inte gillade med den var att den kändes sa lag, bebisen lag sa langt ner. Annars en vagn som gar att köra över stock och sten i skogen och skön att köra i övrig.

Knorr Baby Alu miko * länk raderad av moderatorn*
Köpte den 2009 till äldsta dottern. Da bodde vi i stan sa en vagn sa vi valde en vagn med sma svängbara framhjul med hardlift.
Det är den sämsta vagnen vi haft, hardliften var pytteliten och sittdelen dumt konstruerad sa dottern satt inte alls bra och hon hatade att aka vagn. Den var värdelös att köra pa annat än helt slätt asfallt, sa fort den var minsta lilla sten sa fastnade den. Ingen fjädring heller. Enda postiva är att den är lätt och blir liten ihopfälld.

Osann Vegas * Länk raderad av moderatorn*
Kostar runt 100 euro
Sen köpte vi en san och helt plötsligt gillade dottern att aka vagn. Trots det billiga prisen är kvalitéen väldigt bra och den har kört manga mil och det är först nu som däcken börjar bli daliga. Det är ingen terrängvagn direkt men klarar lite ojämt underlag. Lätt att fälla ihop och tar medelstorplats. Det är en ren framatvänd sittvagn (med fullt liggläge) sa inget för en bebis. Skulle önskat en lite större suflett.

Baby jogger city select
Syskon/tvillingvagn pa "längden" som även gar att använda som singelvagn. Kostade 2010 runt 1000 euro med tva sittdelar, liggdel och babyskyddssadabter.
Det är 19 manader mellan mina äldsta tva sa vi kände att vi behövde en syskonvagn.
Det jag inte gillade med vagnen var att det inte fanns minsta lilla fjädring i vagnen. I lite ojämn terräng sa fick vagnen fram bra men bebisen hoppade runt i liggdelen (med sittdelar till större bebisar/barn märks det inte sa mkt). Manga tycker att det är svart att fa upp vagnen över en kant men man lär sig fort att ta hjälp av foten. Vagnen kan vara lite tung att köra om vägen lutar at sidan men da kan man lasa framhjulen. Vagnen säljs med argumentet att det finns 16 (tror jag) olika kombinationer men det är fa som är praktiska i verkligenheten. Liggdelen är liten men sittdelarna är ergonomiska sa även en (ej nyfödd) bebis sitter bra i sittdelen. Tar liten plats i bilen för att vara en syskonvagn och är lätt att fälla ihop.

Koelsta Simba twin
När vi salde BJ ville vi ha en syskonvagn för att ha med pa semestrar eller utflykter där även stora dottern behövde vila benen. Den är kostade ungefär 200 euro. Vi har inte använt den sa mkt men den är ok, även om vagnen i sig själv är lätt sa är det ganska tungkörd och inget jag skulle köra pa annat än asfallt. Lätt att fälla ihop och tar liten plats.

Knorrbaby Joggy S *Länk raderad av moderatorn*
När äldsta barnet inte akte vagn längre ville vi ha ngt som kompletterade Osann vagnen när vi gick pa annat än asfallt/bra grusvägar samtidigt som vi inte ville lägga sa mkt pengar pa en vagn. Sa vi köpte den här för ungefär 100 euro. Det märks att kvaliten inte är den bästa, den började rosta fort. Men den känns stabil för att vara trehjuling, skön att köra och tar sig fram överallt. Barnet (hon var 2 ar när vi köpte den) sitter bra och har mkt plats. Trots lufthjul och att vi kört överallt har den aldrig haft punktering. Skulle önska en större suflett och lite bättre tyg annars har jag inget mer att önska.
Rekomenderar den om man vill ha en prisvärd terrängvagn för ett lite större barn (bara framatvänd).

Emmaljunga City Cross
Köpte den begagnad i höstas för 400 euro, arsmodell 2012 med separat liggdel.
Jag älskar vagnen, nu har vi bara hunnit använda den med liggdel än salänge men den är rymlig, fungerar att bära en kort bit, bra sufflett. Vagnen är reletivt lätt för den typen av vagn. Vi bor där det är väldigt mkt backar men vagnen rullar lätt och stabilt. Vad jag hört om sittdelen sa är den lite stor för dom minsta och selen gar inte att reglera pa höjden (man jag tror att det är ändrat pa nyare modeller). Nackdelar är att den tar STOR plats i bilen därför har vi ocksa en "bilvagn" sa Emmaljungan följer bara med när vi ska iväg länge eller till landet.

Quinny Zapp Xtra
Köpte vi ny för ngr manader sen, kostade 170 euro
Ingen vagn som man använder som huvudvagn skulle jag säga, det är en ren extra vagn. En liten, smidig vagn med sma hjul som jag inte vill köra langa sträckor med pa annat än helt slätt väg (har provat kullersten, väldigt skakigt). Men som shoppingvagn är den perfekt. Lätt att fälla ihop och tar nästan ingen plats alls. Man kan använda den antingen med babyskydd eller med (vändbar) ergonomisk sittdel. Smidigt att bara klicka pa babyskyddet när man ska in en sväng och handla. Sittdelen har vi bara provat men dottern verkade nöjd och den känns bra.

Jag är väldigt nöjd med kombinationen med City crossen och Quinnyn.

Senast ändrad av en moderator:
Vi bor på landet och får barn i februari. Tänker typ "winter is coming" som de säger med skräck i rösten i Game of Thrones.

Mina önskemål är en vagn som tar sig fram i snö och där det inte är asfalt. Det får också gärna vara en vagn med babyskydd till, som bara är att knäppa fast liksom. Åker mycket bil, och har inte hur mycket plats som helst i skuffen. Jag och maken är olika långa så jag tror att reglerbart handtag är en bra grej att ha.

Can you work with that? :)

Jeep Liberty, den är precis som en riktig Jeep och tar sig fram överallt. :-) Passar ihop med AktaGracos babyskydd. Den är jätteenkel att fälla ihop, men tyvärr är inte handtaget reglerbart.

Har inte barnvagnsbarn längre, men kan berätta om de vagnar vi haft. (har även jobbat med barnvagnar, nu är det några år sedan men kan säkert svara på ngt ändå).

Först hade vi en Brio sing.
Gillade att liggkorgen kom högt upp så man slipper böja sig ned så mkt ner till bebisen. Och teleskophandtaget var mkt smidigt att kunna reglera med ett enhandsgrepp bara. Rymlig liggdel!
Sedan så hade vagnen två rejäla punkteringsfria hjul bak, och två svängbara hjul fram. De i fram var inte den minsta modellen och de var låsbara, så kunde köra så väl på grus som i snö.
Och på slät mark och i tex butiker så var den outstanding, så lätt att manövrera!
Den var lätt att fälla ihop, och det allra bästa med den var att vi kunde klicka fast babyskyddet på chassit. Guld värt om babyn somnade i bilen och vi slapp bära babyskyddet hem (garaget är en bit från huset och vår lilla var rätt tung hehe).
Sittdelen hann vi aldrig prova, då vi valde att sälja vagnen innan bytet, vi fick ett helt nytt chassi pga defekta hjul och valde då att sälja, fick ett bra pris då hehe. Vet ej om det bara var vår som hade problem med hjulen.

Så vi köpte en Teutonia Timmy sittvagn/sulky.
Väldigt rymlig sittdel, samtidigt som vagnen var smidig. Lätt att fälla ihop, väldigt bra stötdämpning, fullt liggläge, bra sufflett.
Inte kanske den minsta sulkymodellen, men den gick in i min lilla s40 (icke kombi alltså). Och vi hade den sedan hela "vagnstiden" ut. SUpernöjda.
Kanske ett minus att den var framåtvänd, men vår dotter älskade den från första stund och verkade inte påverkas alls av det ;)

Fast det är inte särskilt viktigt att det är 4 fasta hjul, dom med rörliga hjul går att låsa i 99% av alla fall. :)
Har man tänkt använda vagnen i både terräng o shopping så skulle jag föredra en vagn med låsbara rörliga framhjul då det är betydligt lättare i affärer o man kan låsa dom i terrängen.

Jag bor i norrland o inga problem att ta sig fram med City versas 8" däck när dom är låsta trots att dom inte är luftfyllda (eller skum), samma sak med city elite låser man deras 12" skumfyllda däck inga problem.
Enda skillnaden jag märker mellan luft, skum o plast/gummi är att gruset fastnar o lite sämre fjädring i hjulen i plast.

Mellan luft o skum måste jag säga att skum är bättre :)

Sen de med lufthjul är en smaksak. Jag hatar de eftersom man lätt får punka, då är punkteringsfria däck med skumfyllning bättre (som city elite har eller versa GT) :)

Håller med där!
Enda nackdelen med vår älskade Teutonia Timmy som jag skrev om var att det var fyra fasta hjul! (dock ej lufthjut, phu!).
Vi var ute i naturen på promenader nästan varje dag, med båda vagnarna. Och så klart så vill man ej ha snurrhjul i skogen. Men Brion var bara att låsa. För lika mkt som vi var i naturen var vi i centrum eller i butiker och där var snurrhjulen outstanding, det var mkt jobbigare med Timmyn, även fast den var rätt smidig ändå då det var en sulky.

Kl

Vi har haft några olika vagnar:

Emmaljunga Smart Duo 2009
Stor och rejäl duo vagn med plats för både bebis och packning ;) Bra gung och stötdämpning, fyra stora fasta lufthjul. Tog sig fram överallt och var lättmanövrerad för att vara en sådan "pansarvagn". Jag var jättenöjd! Enda nackdelen, förutom att den tog massor av plats i bilen och vägde en del (men det visste jag ju liksom när jag köpte den), det är att suffletten till sittdelen saknade "kjol" eller vad man kallar det, så det blåste in lite. Varma dagar var det ju bra, men på vintern blev det lite kyligt.

Brio Race - 2010
Köptes ny när äldsta dottern var 16 månader, för att ha en lite lättare vagn. Vi bor på landet och har måååånga kämpiga backar, och som höggravid tyckte jag att Emmaljungan var lite väl tung.
Denna sulky har använts mycket, både av första och andra barnet och den är helt ok tycker jag. Inte världens bästa stötdämpning (fyra fasta punkteringsfria plasthjul), men lätt och smidig att köra. Dock har det som gör att stolsryggen hålls upp i olika lägen gått sönder, så numera fungerar bara det lägsta läget, dvs "viloläget".

Brio Sitty
När Racens stolsrygg började haverera, köpte vi en två år gammal Sitty på Blocket. Den har fyra fasta lufthjul och är mycket skönare stötdämpning på än Racen, just tack vare hjulen. Har dock haft punktering på den två gånger, trots att den inte använts mycket alls.
Men det känns som en bra liten nätt sulky för större barn (har bara lätt viloläge, så barn som fortfarande ska sova i vagnen kanske inte ska ha enbart en sån här).

Carena Doubble Swing 2008

Dubbelvagnen köpte vi begagnad 2010 (då 2 år gammal) när mellandottern föddes. Användes mycket första halvåret, men har sedan mest blivit stående. Användes sporadiskt vid utflykter, men annars höll vi oss mest till Brio Racen och en sele. Vi behöll den nu när vi fick trean (annars skulle vi nog ha sålt den för något år sedan), men den har bara använts två gånger och nu är trean 10,5 månader :)
Det är iaf en helt ok dubbelvagn där sitsarna är på bredden, men separata suffletter och sitsar. Fyra punkteringsfria hjul, varav de två främsta är svängbara (men går att låsa). Man får plats med mycket packning i korgarna och vagnen är väldigt lättkörd, enkel att fälla ihop och tar inte extremt mkt plats för att vara en dubbelvagn. Prisvärd tycker jag, och lätthanterlig!

Nu till nr tre köpte jag en begagnad Emmaljunga med några år på nacken (vet ej modell). Fyra fasta punkteringsfria gummihjul, bra gung i och bra stötdämpning. Rullar bra, men är lite otymplig att svänga omkring med. Den slutade tyvärr oxå att fungera i ryggstödet. Den hakar inte längre fast i sina "hakar" så när lilltjejen sitter i den kan det plötsligt bara släppa och så flyger sätet ner i liggläge... Så nu har vi skaffat en ny vagn igen!

Babyjogger city versa gt- 2014
Senaste vagnen, bara provkörd en dag. Hittade den på blocket för 3500kr, i princip helt ny ( köpt i juni). Jag tycker att den verkar helt kanon! Liten och smidig, både att köra och fälla ihop. Tar liten plats i bilen, kan ha sittdelen både framåt- och bakåtvänd, bra förvaring och titthål i suffletten med magneter i stället för kardborre (som ju kan väcka barnet). Handbroms och ryggstöd och fötstöd som kan justeras i olika lägen. Ergonomisk sits som verkar mycket bekväm för både små och stora barn.

Vi har för närvarande fem vagnar här hemma, en i Svegie och en hos farmor...

1. Knorr Alu Scooter
Trehjulig kombivagn med luftdäck. Vår första vagn som vi köpte när vi väntade första barnet. Den har rullat typ tusen mil de här tre åren och är fortfarande i bra skick. Haft punka en gång. Lättkörd men lite dålig varukorg och den är ganska stor ihopfälld.

2. Hauck resesulky
Billigaste sortens paraplysulky utan allt, köpt begagnad för 5€ i avsikt att ha enbart som flygplatsvagn. Har dock använt den mer än så - som extravagn till storebror, till lillasyster om man bara ska göra ett kort ärende och inte vill ha hela kofferten full med barnvagn osv osv. Den funkade även som dockvagn ett tag! LÄtt, enkel och liten att fälla ihop men inte så skön att köra förstås.

3. BO1 syskonvagn
Syskonvagn där barnen åker framåtvända på längden. En liggplats och en sittplats (eller två sittplatser). fyra små hårda hjul (rörliga fram). Ok att köra, är mindre än Knorren ihopfälld! Vi har utan problem haft den i kofferten på en liten Hyundai. Dock gick ihopfällningsmekanismen söner ganska snart och det är ingen höjdare med en syskonvagn som inte går att fälla ihop... Men nu är det ett år sedan den reparerades och än håller den i alla fall. Sittplatsen bak är inte så bra, min ettåring sitter riktigt dåligt där.

4. Cykelkärra Chariot CTS för två barn
Har bara använts som barnvagn, ej som cykelvagn (av oss alltså) Ärvt efter svägerskans barn och är minst 1-12 år gammal. I gott skick. Skön att köra, men barnen sitter inte så bekvämt i den tycker jag. Har den gärna som lekplatsvagn eftersom man kan packa mycket sandleksaker och picknickväskor i den!

5. Teutonia Team Cosmo tvillingvagn
Nyinskaffad begagnad, men ännu ej använd. Hårda hjul, går att köra såväl framåt- som bakåtvänd. Ett minus är att det inte går att ha bygeln för det sittande barnet och hårdliften för bebisen samtidigt... Ska testa med en mjuklift från andra syskonvagnen.

6. Brio kombivagn av okänd äldre modell.
Vår Sverigevagn. Jätteskön att köra med fantastiskt gung. Tar sig lätt fram i snö oc lera och på grusvägar, även med ståbräda bakom. Stor och jobbig att fälla ihop och stökig att ändra ryggstödet på dock (men det kan ju bero på åldern...) Bra och rymlig varukorg.

7. Hartan sulky
Farmors vagn. Ärvd efter kusinerna och därmed över 10 år gammal. Fullt liggläge, suflett och varukorg. Helt ok, men något oskön att köra och jobbig att fälla ihop. Var dock bra på semestern då den blir liten ihopfälld men har fullt liggläge.

Vår-vinter: Du som har koll, om man vill köpa tillbehör till versan, hur ska man göra då nu när den inte säljs längre? Passar några av tillbehören till typ minin eller select eller så även till versan? Tänker främst på myggnät, sittdyna (finns det?), föräldragörvaringsgrejen man kan sätta på handtaget, etc...

Vår-vinter: Du som har koll, om man vill köpa tillbehör till versan, hur ska man göra då nu när den inte säljs längre? Passar några av tillbehören till typ minin eller select eller så även till versan? Tänker främst på myggnät, sittdyna (finns det?), föräldragörvaringsgrejen man kan sätta på handtaget, etc...

Det kan finnas vissa butiker på nätet som har kvar, annars är det utomlands. Tillbehör till andra vagnar passar inte.

Sittdyna kan du nästan köpa vilken som helst. jag har en inovi dyna o aeromoov dyna i min vagn.

Pm:Sri dig.

Det kan finnas vissa butiker på nätet som har kvar, annars är det utomlands. Tillbehör till andra vagnar passar inte.

Sittdyna kan du nästan köpa vilken som helst. jag har en inovi dyna o aeromoov dyna i min vagn.

Pm:Sri dig.

Å den där inovi dynan ser ju super ut! Ska man satsa på en med eller utan kanter?
Lillstrumpan är modell liten men stabil. Tycker dock att hon hamnar lite djupt i versan, och huvet hänger lite åt sidan när hon sover. Kan en dyna göra det bättre tro?

Å den där inovi dynan ser ju super ut! Ska man satsa på en med eller utan kanter?
Lillstrumpan är modell liten men stabil. Tycker dock att hon hamnar lite djupt i versan, och huvet hänger lite åt sidan när hon sover. Kan en dyna göra det bättre tro?

Jag har den stora dynan med kanter åt dottern som är 9 mån, men liiiiten (66 cm o 7 kg), hon sitter jätte bra i den.
:)

O
Jag har den stora dynan med kanter åt dottern som är 9 mån, men liiiiten (66 cm o 7 kg), hon sitter jätte bra i den.
:)
ok, låter bra! Men hur länge tror du att man kan använda den innan det blir för trångt?
(Dottern är nu ca 70cm och 8,2kg)

Är helt ny på det här trots tre barn, har mest burit i sjal och sele ;)

O

ok, låter bra! Men hur länge tror du att man kan använda den innan det blir för trångt?
(Dottern är nu ca 70cm och 8,2kg)

Är helt ny på det här trots tre barn, har mest burit i sjal och sele ;)
Vagnen blir ju mer ombonad så det kan se ganska trångt ut vid axlarna . Men skulle tro att dottern iaf kan ha sin till 1,5 år. Vill man inte ha riktigt den ombonade känslan skulle jag köpt den andra. Idag skulle jag bogey gjort det.
Men jag köpte min när dottern var 5mån.

Men den är varm så nu under sommaren är den kanske inte optimal. Utan då kör jag bara på aeromoov dynan. :)

Nu tror jag vi har bestämt oss för vilken vagn vi ska ha till pyret. Det lutar väldigt mycket åt en baby jogger city elite med deluxe liggdel.

Fördelar enligt oss
Riktigt stor liggdel med vädringsfunktion i botten
Uv 50 i tyget
Stor suflett med vädringsfunktion till både ligg- och sittdel
Enkel att fälla ihop
Tar liten plats
Lätt att manövrera
Funkar i all terräng
Sittdelen kan fällas till fullt liggläge

Nackdelar enligt oss
Sittdel finns enbart framåtvänd (detta tänkte vi lösa med barnvagnskudde i liggdelen i början)
Punkteringsfria hjul
Lite tråkiga färger

Det blev en Brio Sing för oss. En 2012a med mycket tillbehör till ett bra pris :) Blev positivt överraskad av vagnen, lätt att fälla ihop, smidig att köra, underbar korg under och andra finesser :)

Kapar tråden lite och hoppas att det är ok.
Någon här inne som har ståbräda till vagnen? Känne att det nog vore rn god ide för oss. Vi har en Emmaljunga city cross men vad jag läst så behöver man ju nödvändigtvis inte köpa el ståbräda. Någon annan med erfarenheter?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 274
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka