Bukes banbrytande barnvagnkunskap!

Andromedae

Trådstartare
Tjarå!

Efter att ha hängt i ett antal föräldratrådar har jag kommit fram till att den där frågan om vilken vagn man ska ha till sitt barn är något som återkommer. Varför gör vi inte så att vi slår våra kloka huvuden ihop och dels recenserar de vagnar vi själva kommit i kontakt med, dels har en tråd där man kan be om råd för att hitta just den där typen av vagn man själv längtar efter?

Tjarå!

Efter att ha hängt i ett antal föräldratrådar har jag kommit fram till att den där frågan om vilken vagn man ska ha till sitt barn är något som återkommer. Varför gör vi inte så att vi slår våra kloka huvuden ihop och dels recenserar de vagnar vi själva kommit i kontakt med, dels har en tråd där man kan be om råd för att hitta just den där typen av vagn man själv längtar efter?

Ja! Tack för att du startade den här tråden så att jag slapp :D

Vagnarna som jag har personlig erfarenhet av då.

Emmaljunga Duo Edge
Pris: 500:- begagnat (nypris fr. 8.800:-, men då är vår också säkert tio år gammal)
En prisvärd och trevlig, i mitt tycke! Vi använde vår från födseln, då med mjuklift. Har fullt liggläge och går att ha både framåt- och bakåtvänd. Tar sig fram överallt, är lätt att köra och sonen tyckte om den. Efter ungefär ett halvårs hård användning började vår dock att falla i bitar ... men med tanke på åldern är den ändå förlåten (jag tror att mitt handhavande av den kan ha varit väl brutalt för vår stackars pensionär). Har knäledshandtag och bra fotbroms. Stadig vagn som jag definitivt rekommenderar. Däremot tycker jag inte att vår son sitter bra i den nu när han är lite större - han får inget riktigt stöd utan sitter gärna lite hopsjunken.

+ Bromsen! Bland de bästa jag har stött på bland barnvagnar (alla kategorier)
+ Knäledshandtag, bra när man är olika långa
+ Lättkörd
+ Vändbar
- Varukorgen är undermålig. (kan bero på gammal modell)
- Selen är inget vidare (kan bero på gammal modell)

Emmaljunga Scooter
Pris: 0:- för oss, hittar en hel del för femhundralappen på blocket (nypris kring 3000:-, återigen är vår en gammal modell)
Jag gillar inte scootern. Alls. Det gör däremot min man. Det är en sulky som bara går att ha framåtvänd, finns dock tittlucka så att man kan titta på barnet. Stabil och ganska lätt, kan tänka mig att den fungerar bra i skog och mark. Dock har vi p g a min aversion gentemot den inte använt den särskilt mycket.
+ Knäledshandtag
+ Mycket stabil
+ Lätt!
+ Väldigt bra fjädring (bra i skog och mark)
- Endast framåtvänd
- Jag tycker att den känns lite klumpig ... maken håller dock inte med.

Acta Graco Evo XT
Pris: 2600:- (kom ut i år, så tror inte att det finns så mycket begagnat än)
Är en vidareutveckling på klassikern Evo och vår nya bebis. Enligt uppgift från födseln till tre år, men lite tvek på den, åtminstone om man inte köper till liggdelen då. Liggläget är inte helt plant, men vår son sover gott i den ändå. Det bästa på XTn är utan tvekan suffletten - den är verkligen enorm! Till skillnad från ovan nämnda vagnar har den swivelhjul, vilket jag inte är helt haj på än så länge. Tack och lov kan man låsa dem (behövs när man är ute och går på långa vägar, annars har vagnen en tendens att glida iväg). Det går att ha barnet vänt både mot och från dig. Den är lätt (bara 6,5kg, har jag för mig) och superenkel att vika ihop. Varukorgen är stor och bra, dock i tyg så skulle inte lasta mer än maxvikt (5 kg). Vår son sitter bra i den.

Ska man nämna något negativt med XTn är det att den inte är fullt lika stabil som tyngre vagnar. Jag skulle inte gå med den i skogen. Kör man över en kotte så finns det en risk att man fastnar. Som stadsvagn betraktat är den dock underbar.

+ Lätt
+ Väldig smidig
+ Knäledshandtag
+ Vändbar
+ Mycket vagn för pengarna!
Okej fjädring (klarar kullersten ... skulle inte satsa på hård terräng)
- Kan kännas en aning plastig.
- Ingen terrängvagn

Vi har/haft tre olika vagnar till sonen.
Mountain Buggy Swift - älskade den! Tog sig fram överallt, liten och lätt, stabil, snygg.
Bugaboo Cameleon - tyckte om den väldigt mycket! Supersmidig stadsvagn, enkel att stuva in i bilen, lätt och rullar bra.
Mountain Buggy Terrain - inte jätteförtjust i den. Stabil och en riktig pansarvagn, stor och rymlig, lätt för att vara så stor.

Jag har köpt alla mina vagnar på utländska internetshopar. Mellan 6000-3000 billigare än i Sverige. Bugaboon hade jag i ett år och tjänade ändå 3500 på. Ganska nöjd då :)

Mvh Miks

Mitt tips: Svängbara framhjul! Alltså, fattar inte hur man kan leva utan det:D
Har haft en Tako jumper och tror jag har en acta graco nu. Båda med svängbara framhjul, takon med luft och actan utan.

Vi bor på landet och får barn i februari. Tänker typ "winter is coming" som de säger med skräck i rösten i Game of Thrones.

Mina önskemål är en vagn som tar sig fram i snö och där det inte är asfalt. Det får också gärna vara en vagn med babyskydd till, som bara är att knäppa fast liksom. Åker mycket bil, och har inte hur mycket plats som helst i skuffen. Jag och maken är olika långa så jag tror att reglerbart handtag är en bra grej att ha.

Can you work with that? :)

Urban Jungle: Helt otroligt kanonbra vagn! Lattkord, packar bra och har aven funkat att klamma ned bada barnen i nar det krisar. Vi har aldrig haft problem med den i Sverige trots manga promenader i skog/pa landet, daremot har vi fatt skrota den nu pga prickles som punkterar dacken gang pa gang. :(

Urban Jungle Duo: Helt underbar den med. Smidig att kora och valdigt stabil. Kandes inte stor trots att vi ofta var i stan/akte tunnelbana/etc.

(Har aven kort Bugaboo Cameleon ratt mycket och hatar den med passion. Svarstyrd, ingen havstangseffekt alls (for att tippa upp den pa trottoarer och liknande) och skitknapp "korstallning" pga vardelost handtag. Fattar inte hypen.)

Teutonia Prestige: En stabil vagn som jag köpte till första barnet. 4 fasta lufthjul. Fungerar bra att köra på de flesta underlag. Kan vända barnet mot och ifrån dig. Knäveckshantag. Vi köpte till en mjuklift som liggdel. Gillar den vagnen generellt men eftersom första barnet vägrade åka vagn de första 7 månaderna så användes den sparsamt. Den är ganska stor och tar mycket plats i bilen... Tänkte sälja min i augusti. Ca 9000 kr ny med mjuklift.
Babyjogger City Elite: Min absoluta favorit vagn! Älskar den! Stabil för att ha 3 hjul, nästan fullt liggläge och bra förvaringskorg under vagnen. Kväveckshantag. Lätt att köra med svivelhjul fram som går att låsa. Kan bara köra barnet framåtvänd. Lätt att fälla ihop och tar liten plats i bilen då hjulen är lätta att ta av. Köpte min utomlands då man sparar många tusenlappar...
Babyjogger City Mini Double: en syskonvagn med låsbara svivelhjul fram. Har en liggdel till minstingen som bara är att klicka i. Den är å andra sidan väldigt liten tycker jag (som har en ganska stor 5 månaders). Går bara att köra barnen framåtvända sittandes, liggdelrn körs mot dig. Det är en renodlad cityvagn, på grus är den ganska skumpig för den minsta. Lika lätt att fälla ihop som eliten. Tar inte heller mycket plats i bilen. Köpte den ny i våras för 3200 inklusive liggdel. Prisvärd tycker jag...

Urban Jungle
Jag både älskar och hatar den :p jag får bara in den på bredden i bagagen (den är så lång ihopfälld), vilket gör att det är omöjligt att komma iväg med båda hundar om man inre sätter den i baksätet.
Men vi tar oss fram överallt, vänder på en tioöring, lätt osv.
Stort minus för att sittdelen inte är vändbar.

Crescent Diva
Mycket vagn för pengarna. Liten och smidig, med en heldsel finesser.
Tyvärr finns inga vinterhjul att byta till som det gör till cameleon.
Vill man pimpa vagnen ska det gå att använda sånt som passar cam.
Stort minus för att den ej funkar på våra grusvägar med en sel makadam (funkade fint där vi bodde innan, där grusvägarna var lite jämnare)

Brio Happy
Helt underbar hemmavid, har dock inte ens vågat mig på att försöka få den med mig nånstans :p
Tung är den också

Vi har haft en Brio Happy Harmony med lufthjul till sonen, den tar sig verkligen fram överallt utan att vara klumpig. Vi hade separat liggkorg och sen bytte vi till sittdel när han blev äldre.

Har varit supernöjd, den går i alla väder och på alla underlag, känns solid och hållbar, dessutom rymlig och sonen har älskat den.

Sen kompletterade vi med en 2ME trehjuling när vi skulle utomlands.
Nu när sonen är 2,5 använder vi nog den mest, framförallt när man ska in till stan. Smidig att lasta in (i vår V70 går den in utan att man behöver fälla ihop den), smidig i affärer, fullt liggläge och latte-hållare. Men ingen terrängvagn, har inte ens provat på grusväg.

Är jättenöjd med båda våra!

Vi bor på landet och får barn i februari. Tänker typ "winter is coming" som de säger med skräck i rösten i Game of Thrones.

Mina önskemål är en vagn som tar sig fram i snö och där det inte är asfalt. Det får också gärna vara en vagn med babyskydd till, som bara är att knäppa fast liksom. Åker mycket bil, och har inte hur mycket plats som helst i skuffen. Jag och maken är olika långa så jag tror att reglerbart handtag är en bra grej att ha.

Jag hade tittat på Brio Go om jag var du! Snygg, smidig, låsbara hjul fram, går att få med terränghjul, komplett system med liggdel, sittdel och babyskydd.

Här kommer barnvagns nörden! Recenserar dom vagnar jag har haft/har, alla vagnar förutom teutonian har jag hemma.

Emmaljunga duo edge;

Hatar vagnen, tar gigantisk med plats. Men den fungerar bara som sovvagn hos oss nu för tiden. Använde den till sonen när han var liten.

Teutonia Timmy;
Ca 2900 kr ny.

Använde den som bilvagn. Helt okej, men jobbig att köra när barnet vart tyngre. Men perfekt för större barn.
Älskade suffletten som var stor och bra.
Sålde den då jag ville ha en med rörliga hjul.

Babyjogger City Elite;
4500 kr ny.

Köpte den när sonen var 2 år. Helt perfekt terräng vagn. Stabil och bra för att vara en 3 hjuling. Gigantisk sufflett som gör att det blir som en koja. Helt plant liggläge som man själv kan bestämma (inga förbestämda hack).
Passar perfekt till stora barn, sonen 4,5 år och 115 lång 23 kg tung har gott om plats i den. Dessutom tar den ganska liten plats trots att den är stor.

Dock är liggdelen värdelös. Liten, trots att dottern är liten (9 mån 6,9 kg o 65 lång) till växten så fick hon knappt plats vid 4 mån...
Nackdel att den endast är framåtvänd.

Babyjogger city versa (utan gt däck)
Ca 4500 kr med gt däck, 3000 kr utan.

Är min senaste älskling. Köpte den eftersom jag endast har emmaöjungan som är vänd mot mig o den går inte att köra med.
Versan är helt perfekt. Dottern älskar den. Ergo sits, med stor o bra sufflett. Tar sig fram överallt trots 8" däck som inte är gt utan plast. Enda dåliga med däcken är att det fastnar grus i dom.

Men jag har kört i snö, slask, sand mm utan problem. Hade den även med i skidbacken med barnvagnsskidor utan problem.
Lätt att fälla ihop, o tar liten plats i bilen.

*********(*************

Babyzen yoyo
3800 kr ny

Den perfekta resevagnen. Får gå som handbagage på flyget. Tar inte mer plats än en större ryggsäck. Följer med en väska och ett handtag.
Super lätt att fälla ihop när man lärt sig.
Den blir lite ostabil med ett större barn i om de kastar sig åt sodan. Men enda relativt stabil med tanke på avståndet mellan bakdäcken.
Har rörliga framdäck, har kört den i sand med en 18 kg tungt barn, man var dock tvungen att köra den baklänges.

Sonen kan fortfarande sitta i den, dock går endast suffletten att använda om han ligger ner. Den har inte fullt liggläge men tillräckligt.

Den kommer följa med på vår turkiet resa i augusti till både dottern o sonen.

Skriver från mobilen så orkar inte skriva mer :p

Tjarå!

Vilken vagn man trivs bäst med beror säkert på i vilken terräng man ska köra. Till våra tvillingtjejer hade vi först en Ora, lättkörd och mkt " gung", fick in den i en bil av sedanmodell. Inget att klaga på egentligen. När det var dags sittvagn köpte vi en Emmaljunga Scooter, stora hjul och lättkörd, däremot inte fullt liggläge och den gamla sorten hade också hel rygg vilket var negativt om ett an barnen ville sitta upp och den andra sova. Vi valde att ha kvar den vagnen till vår son, perfekt att kunna lasta ryggsäckar eller matkasse på det lediga sätet.
Till sonen köpte vi en duovagn från Emmaljunga, inget att klaga på dör heller! Alla våra vagnar är köpta begagnade.
Det jag vill ha i en vagn är ställbart handtag ( inte teleskophandtag), stora hjul, stålkorg undertill istället för tygpåse, bra gung så jag kan vagga vagnen utan att behöva ta en tröskel till hjälp samt individuellt ställbara ryggar om det är en tvillingvagn

Jag skulle säga babyjogger city versa gt. Nu säljs den inte i sverige längre då det ska komma en uppgraderad version som är mer anpassad efter den svenska marknaden. Jag o många fler tror den kommer komma med större däck.
Men finns många begagnade och många köper nya från polen för över 1500 kr billigare inkl tillbehör.

Det går att använda olika babyskydd till den om man köper till adapter. Finns bla. För akta graco o maxi cosi. Har dålig koll på det.

Jag var inne på det förut, men tyckte 600 kr för adaptern var för dyrt med tanken på att man endast använder babyskydd i max 6 mån, eftersom man ska byta när barnet kan sitta stadigt/orkar sitta i matstol längre tid o når upp till selen även om barnet bara väger 6 kg o de står 9 kg på stolen, 2a stolen är säkrare.

Jag skulle säga köp inte en duo vagn som t.ex. emmaljunga edge duo, brio happy m.fl. Dom tar stor plats i skuffen o du kommer säkert vilja byta när barnet ska sitta i sittdel. :)

Köp även inte en vagn där sittdelen är framåtvänd efter liggdelen, barn bör sitta mot föräldern till minst 1 års ålder. O det är mycket trevligare att ha barnet mot sig så man kan kommunicera :)

Det finns en uppsjö av olika vagnar. :)

Jag ska skriva mer om vagnarna vi har/har haft senare men om jag skulle köra mkt pa grusväg och i snö skulle jag i första hand välja en med lufthjul och fyra fasta hjul (alternativt en med tre stora hjul)

Vi har en Brio Smile och jag är jättenöjd med den! :)

Anledningen att vi valde just den är mest en slump, min bil är liten och jag ville ha en vagn som gick in i den. Av de vagnar som gjorde det var det den här som vi gillade bäst.

Den kostade ca 6 500 kr ny i oktober 2013. Det är då med sittdel och liggkorg. Vi har babyskydd från Axkid som går att sätta i chassit så man slipper släpa med liggkorgen när vi ska till affären etc.

Bor i Norrland och sonen är född i februari så har kört den i både snö och slask och det fungerar utan problem!

Tycker den är lätt och rullar bra vilket är skönt i vår backiga stad ;) Blåser det mycket får man hålla i den då den kan åka iväg i vinden.

+ gott om plats för bebis i liggkorgen!
+ lätt att köra med i så väl snö som terräng
+ stor sufflett som kan göras ännu större med hjälp av dragkedjor

- korgen är stor men svårpackad när liggkorgen är på. Detta lär bli bättre när vi byter till sittdelen.
- det låter när man ändrar läge på suffletten vilket ibland väcker sonen som är ljudkänslig

Jag ska skriva mer om vagnarna vi har/har haft senare men om jag skulle köra mkt pa grusväg och i snö skulle jag i första hand välja en med lufthjul och fyra fasta hjul (alternativt en med tre stora hjul)

Fast det är inte särskilt viktigt att det är 4 fasta hjul, dom med rörliga hjul går att låsa i 99% av alla fall. :)
Har man tänkt använda vagnen i både terräng o shopping så skulle jag föredra en vagn med låsbara rörliga framhjul då det är betydligt lättare i affärer o man kan låsa dom i terrängen.

Jag bor i norrland o inga problem att ta sig fram med City versas 8" däck när dom är låsta trots att dom inte är luftfyllda (eller skum), samma sak med city elite låser man deras 12" skumfyllda däck inga problem.
Enda skillnaden jag märker mellan luft, skum o plast/gummi är att gruset fastnar o lite sämre fjädring i hjulen i plast.

Mellan luft o skum måste jag säga att skum är bättre :)

Sen de med lufthjul är en smaksak. Jag hatar de eftersom man lätt får punka, då är punkteringsfria däck med skumfyllning bättre (som city elite har eller versa GT) :)

Har köpt en gammal Brio vagn som jag ska ha endast i stallet. Säkert tio år gammal men både fräsch och billig :D På den är det fasta däck, dock luft, men är optimistiskt och hoppas på att de är lätt att laga ev. hål. Det är en kombi vagn. Dock rätt krånglig och är fortfarande otymplig när den är ihopfälld.

Jag var inne på att köpa en stadig terräng till eftersom vi bor på landet, men har nog kommit fram till att Det vore bättre att köpa en smidig och lätt vagn att ha när man ska till stan och på semester. För två stora otympliga vagnar verkar ju onödigt.. ;)
Så jag har kollat på Brio Sing, någon som har erfarenhet av den?
Förut var jag inne på en Emmaljunga City Cross, men de kanske inte är så stora och otympliga?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 855
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·
L
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det här inlägget skriver Livia och jag, Livias pappa, tillsammans för att försöka reda ut lite av det som utspelats här de senaste...
Svar
4
· Visningar
2 274
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka