Bukeboken Du och Jag och Vi- tråden för oss som läst boken

Sv: Bukeboken Du och Jag och Vi- tråden för oss som läst boken

Ja, jag håller med dig. Linns utstuderade hämnlystnad förstörde henne lite för mig, jag hade hellre sett henne blomma ut På barrikaderna så att säga än att begå ett såpass planerat brott...

Att verka i det tysta har ju varit hennes enda sätt att hantera sin situation från det hon var liten. Att hon plötsligt skulle stå på någon barrikad känns väldigt osannolikt. Eller, det gör hon ju, men på sitt sätt.

Eftersom du är från södra Dalsland och jag befinner mig en del i området så måste jag ju bara berätta..
Alltid när jag läser en bok så föreställer jag mig var den befinner sig geografiskt.
Så med detta vill jag säga att Annika bor i området kring Brålanda/Frändefors..
Så nu vet du det ifall du inte visste innan. ;)
Jag tror till och med att det är på någon av gårdarna som man ser från
45:an.. :D

Ah, dit ska ju jag i morgon, ska hålla utkik :p.

Till skillnad från alla andra (?) så är det just Ellen som berörde mig mest tror jag - kan vara för att jag så väl känner igen mig i henne...?

Håller med dig. Ganska ont i magen emellanåt...

Ah, dit ska ju jag i morgon, ska hålla utkik :p.

I lördags när jag åkte förbi så hittade jag t.o.m vilken gård det var.. :D
Kör man norrut så är det på norrsidan om Frändefors, på vänstersida.
852m efter järnvägsövergången. :)

Zoda och Pontiac gick där men jag såg varken Castor eller Migon.
Men dom var nog i Allingsås och tävlade.. :)
Dessutom gick där en häst till.
Jag tror att det var Lisbeths nya mans häst som gick där..

Jodå, Blomskan hon har levt sig in i den här boken till fullo.. :p

*kl*

Nu har jag också läst och jag gillade verkligen boken! Ser fram emot uppföljaren.

Jag var lite irriterad över att man inte fick veta "vad som hörde till vem" i de där kursiva tillbakablickarna. Det klarnade ju efterhand, men i början när man inte hade hunnit lära känna karaktärerna så kändes det lite rörigt.

*kl*

Nu har jag också läst och jag gillade verkligen boken! Ser fram emot uppföljaren.

Jag var lite irriterad över att man inte fick veta "vad som hörde till vem" i de där kursiva tillbakablickarna. Det klarnade ju efterhand, men i början när man inte hade hunnit lära känna karaktärerna så kändes det lite rörigt.

Det var just det jag gillade mest! Hur det klarnade mer och mer.

I lördags när jag åkte förbi så hittade jag t.o.m vilken gård det var.. :D
Kör man norrut så är det på norrsidan om Frändefors, på vänstersida.
852m efter järnvägsövergången. :)

Zoda och Pontiac gick där men jag såg varken Castor eller Migon.
Men dom var nog i Allingsås och tävlade.. :)
Dessutom gick där en häst till.
Jag tror att det var Lisbeths nya mans häst som gick där..

Jodå, Blomskan hon har levt sig in i den här boken till fullo.. :p

:D

Jag kör den vägen på väg till stallet varje dag. Idag spanade jag hej vilt efter gården du sett, men jag måste ha missat den. Däremot låg det ett lämpligt objekt precis innan järnvägen ... Dock tror jag inte att den ligger så nära 45:an, inte så som jag har tänkt mig det hela ...:)

Så himla kul att du gått igång så på handlingen!:D

Det var just det jag gillade mest! Hur det klarnade mer och mer.

Vad skönt att någon gillade det. Jag tyckte att det skulle bli för platt att bara berätta allt rakt upp och ner. Lite klur tycker jag att man ska ha som läsare, så att man måste koncentrera sig och tänka lite. Men man vet ju aldrig hur saker och ting uppfattas av andra, innan.

Vad skönt att någon gillade det. Jag tyckte att det skulle bli för platt att bara berätta allt rakt upp och ner. Lite klur tycker jag att man ska ha som läsare, så att man måste koncentrera sig och tänka lite. Men man vet ju aldrig hur saker och ting uppfattas av andra, innan.

Jag tyckte också att det var ett riktigt bra upplägg. I början funderade jag på om jag hade missat någon rad men allteftersom jag kom in i boken så blev det en sport att lista ut vem du pratade om. Upplägget tilltalade mig verkligen då jag vanligtvis har svårt att hänga med i handlingen och där fick jag istället en liten sammanfattning så att jag förstod även om jag råkade missa något.
Boken är verkligen helt igenom suverän :love:

Det är nog jag som är ovanligt trög när det gäller sånt där. När jag ser film vill jag gärna läsa på lite om handlingen innan så att jag hänger med. Tur att jag i alla fall är smart inom några andra områden :D

KL

Nu har jag också läst ut den!!! Och wow, vad slutet kändes skönt, jag var ju lite orolig att det skulle bli en nedåtgående spiral som slutade i totalt elände.

Jag tyckte den blev bättre och bättre ju längre jag läste. I början ska jag erkänna att jag inte riktigt alltid hängde med i vem som var vem i de kursiva styckena :o men sen klarnade bilden alltmer. Nu känner jag att jag borde läsa om den en gång till!

Jag kände igen bitar av mig själv hos allihopa tror jag, visa meningar var så mitt i prick att jag drog efter andan!

Fantastiskt! Jag undrar hur länge du gick och tänkte på den här storyn, Miran, innan den blev färdig i ditt huvud? Eller kom den till dig allt eftersom du skrev? Vad du måste ha skrockat belåtet för dig själv när du kom på slutklämmarna, det skulle i alla fall jag ha gjort!

Boken borde få nåt slags pris, tycker jag. Den är ju helt unik!

Jag håller med Lena !

Vilken underbar och härlig bok.
Jag känner igen mig själv också i alla fyra (eller i allafall i de tydliga, Ellen är ju lite otydligare, men jag har träffat på flera Ellen i mitt liv - tyvärr) och även så kan jag se inspirationen som kommer från buke-diskussioner. SÅ roligt.

Det vore jättekul med en uppföljare

KL

Nu har jag också läst ut den!!! Och wow, vad slutet kändes skönt, jag var ju lite orolig att det skulle bli en nedåtgående spiral som slutade i totalt elände.

Jag tyckte den blev bättre och bättre ju längre jag läste. I början ska jag erkänna att jag inte riktigt alltid hängde med i vem som var vem i de kursiva styckena :o men sen klarnade bilden alltmer. Nu känner jag att jag borde läsa om den en gång till!

Jag kände igen bitar av mig själv hos allihopa tror jag, visa meningar var så mitt i prick att jag drog efter andan!

Fantastiskt! Jag undrar hur länge du gick och tänkte på den här storyn, Miran, innan den blev färdig i ditt huvud? Eller kom den till dig allt eftersom du skrev? Vad du måste ha skrockat belåtet för dig själv när du kom på slutklämmarna, det skulle i alla fall jag ha gjort!

Boken borde få nåt slags pris, tycker jag. Den är ju helt unik!

Åh tack, Lena!:love:

Jag har allt tänkt och skissat på historien i några år. Men du vet ju hur det är - vissa saker dyker alltid upp efterhand. Signe t.ex, hon damp bara ner i texten en sen skrivnatt. Och det allra sista kapitlet kastade jag in i sista stund.

:D

Jag kör den vägen på väg till stallet varje dag. Idag spanade jag hej vilt efter gården du sett, men jag måste ha missat den. Däremot låg det ett lämpligt objekt precis innan järnvägen ... Dock tror jag inte att den ligger så nära 45:an, inte så som jag har tänkt mig det hela ...:)

Så himla kul att du gått igång så på handlingen!:D

Det är säkert samma vi menar..
Mellan 45:an och gården ligger först jänvägen sedan en asfaltsväg som går parallellt med 45:an.
Stallet ligger parallellt med 45:an/järnvägen och paddocken ligger framför stallet.
Huset ligger i en dunge med träd.
När jag körde förbi gick där en vit häst samt två bruna.. :)

Senast ändrad:

Det är säkert samma vi menar..
Mellan 45:an och gården ligger först jänvägen sedan en asfaltsväg som går parallellt med 45:an.
Stallet ligger parallellt med 45:an/järnvägen och paddocken ligger framför stallet.
Huset ligger i en dunge med träd.
När jag körde förbi gick där en vit häst samt två bruna.. :)

I dag såg jag stället!!!

Skulle kunna vara det ...:D

Och vet du vad - det gick FYRA hästar i hagen, så alla var på plats!

Det skumma är att jag åker förbi där varje dag, men jag har aldrig lagt märke till den gården tidigare.

I dag såg jag stället!!!

Skulle kunna vara det ...:D

Och vet du vad - det gick FYRA hästar i hagen, så alla var på plats!

Det skumma är att jag åker förbi där varje dag, men jag har aldrig lagt märke till den gården tidigare.

Hahaa... Skönt att ingen flyttat därifrån i alla fall då. :)
Jag kan också komma på mig själv med att plötsligt se nya gårdar när jag kör den vägen.
Men det är väl bara för att det ligger så himla många i just det området.

Snart är jag redo att läsa om boken, låtsas att någon annan har skrivit den. Det behövs lite avstånd för att kunna se den utifrån. Slutredigeringen var kaotisk med manusbuntar i drivor på golvet och panik i blick.:crazy:

Och när man är mitt upp i att skriva en historia så är det så mycket som är självklart för en själv men inte alls behöver vara det för läsarna. T.ex tyckte jag tydligen att det var så självklart att Linns häst var skimmel att jag inte ansåg mig vara tvungen att upplysa om det ...:angel:

TACK alla för ert engagemang och synpunkter! Det har varit/är så himla kul!:love:

Snart är jag redo att läsa om boken, låtsas att någon annan har skrivit deT.ex tyckte jag tydligen att det var så självklart att Linns häst var skimmel att jag inte ansåg mig vara tvungen att upplysa om det ...:angel:

Och det funkade ju! Jag var helt säker på att det var en skimmel när jag läste. Om någon hade frågat mig, skulle jag säga att det står så i boken, trots att det ju tydligen inte gör det. Att hästen är ett arabsto står väl ändå.

Ja arab står, men inte skimmel:D

Om jag kommer ihåg rätt är det bara Ellens och möjligen Annikas hästar som omnämns med färg. Ellens är mörk fux med bläs (om jag minns rätt) och Annikas travare är förstås brun (eller så nämns inte det, jag kanske bara ser en stor brun framför mig för att han är travare :D)

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
83
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 919
Senast: Squie
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 636
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur