Bukeboken Du och Jag och Vi- tråden för oss som läst boken

Sv: Bukeboken Du och Jag och Vi- tråden för oss som läst boken

kn:

Kopierar inlägg från förra tråden. Tyckte också bäst om Annika, jag kände precis igen henne (trots att hon inte är ett dugg lik mig).

Dvs jag tyckte om karaktärens rundhet och såg henne framför mig. Jag är tveksam till om vi skulle varit vänner.

Männen var kanske lite hemska, jag skulle inte gift mig med någon av dem eller i alla fall skilt mig om jag råkat göra det .

Näst efter skurken tycker jag mest illa om Linns man, han förtjänar att bli stucken med små knappnålar eller ngt.:D och sorry, hennes döttrar hade också ganska få försonande drag. Lisbeths son däremot tar jag gärna med hem!

Har inte kommit så långt i boken än men jag bara älskar Annika ....Hon är som jag är....men va fan :D

:rofl: Det var faktiskt min första reflektion. Men ... Det är ju Martha! Fast med ett litet drag av en annan användare också. Lite lustigt egentligen. För Annika är i de flesta avseenden den användarens motsats. Men det finns en korthuggenhet, en barskhet i Annikas karaktär som jag direkt kopplade till vederbörande.

:rofl: Det var faktiskt min första reflektion. Men ... Det är ju Martha! Fast med ett litet drag av en annan användare också. Lite lustigt egentligen. För Annika är i de flesta avseenden den användarens motsats. Men det finns en korthuggenhet, en barskhet i Annikas karaktär som jag direkt kopplade till vederbörande.

Jag tycker att det vimlar av Annikor! Risken är stor att de snart satsar på världsherravälde ...:D

Jag tycker att boken pekar väldigt mycket på hur villkoren för kvinnors hästeri i väldigt hög grad definieras av vilken man hon lever med/hurdant förhållande hon har. Något som man ju också känner igen från ett oräkneligt antal buketrådar.

Jag tror att väldigt många kommer att känna igen sig i boken! Fenomenet finns även utanför hästvärlden, det finns så fort en kvinna vill lägga mycket tid och energi på ett eget intresse. Man behöver nog inte hålla på med hästar för att kunna känna igen sig.

Först gillade jag inte Annika alls, jag tyckte att hon var burdus, enkelspårig och sur. Men så öppnades små sprickor och när jag hade läst färdigt hela romanen så hann man få se en hel del djup och värme i henne! Det ville jag läsa mer om! Men samtidigt hade jag blivit besviken om Annika hade förvandlats till en renodlad mjukis på slutet. Annika var nog min favoritkaraktär!

Exakt min tanke också! Såg mer än en vinkning till den användaren, eller om det är jag som läser in mer än författaren skrivit.

F'åt Miran....men jag måste bara svara att jag ( martha) är en ruskigt snäll, glad o trevlig människa egentligen, så länge folk är det mot mig ..har svårt att fejka faktiskt.

Time out, nu kommer jag när jag läst klart...jobbar natt i morrn så risken är stor att det händer då ;)

Jag tror att väldigt många kommer att känna igen sig i boken! Fenomenet finns även utanför hästvärlden, det finns så fort en kvinna vill lägga mycket tid och energi på ett eget intresse. Man behöver nog inte hålla på med hästar för att kunna känna igen sig.

Vi pratade om det i "mitt" stall häromsistens. Vi kunde inte riktigt komma på något annat fritidsintresse som (mängder av) kvinnor lägger så enorma resurser på i form av tid och pengar som hästeriet, så vi tyckte att vi saknade jämförelsematerial.

Det finns säkert kvinnor som lägger mycket resurser på andra hobbies, men just det där att det nästan enbart är kvinnor som i stallet, och alla lägger mycket tid och pengar, känns lite särskilt. Jag upplevde i boken att männen var närvarande i sin frånvaro, just som något slags villkor eller ramverk för vilken form av hästeri (vilken grad av hängivenhet uttryckt i tid och pengar) som är genomförbar för de kvinnliga huvudpersonerna.

Och ibland känns det lite likadant i verkligheten - i mitt stall är det tex rätt uppenbart hur mycket av markservicen på resp hemmaplan som våra resp män står för. Det har stor betydelse för hur dags och hur länge man kan vara i stallet.

F'åt Miran....men jag måste bara svara att jag ( martha) är en ruskigt snäll, glad o trevlig människa egentligen, så länge folk är det mot mig ..har svårt att fejka faktiskt.

Precis som Annika!:D Och det är fan inte om man själv försöker vara trevlig eller menar att vara trevlig som man blir trevligt bemött, utan det är om du/Annika tycker att man är trevlig! :love:

Fast jag uppfattar absolut dig som mer nyanserad på relationsplanet än vad Annika i boken är. Och så är du ju en mycket mer ambitiös och gediget kunnig hästmänniska.

Time out, nu kommer jag när jag läst klart...jobbar natt i morrn så risken är stor att det händer då ;)

Men åh, jag menade inte att det var din del av Annika som var korthuggen och barsk, utan den andra bukeanvändaren. :D

Men åh, jag menade inte att det var din del av Annika som var korthuggen och barsk, utan den andra bukeanvändaren. :D

Jag har definitivt INTE tänkt på några specifika buke-nick när jag skrev!!! Det är snarare olika diskussionsämnen jag blivit inspirerad av, särskilt sådana som handlar om kvinnors villkor och relationer.

Männen i boken är väl kanske inte några direkta drömprinsar (men det är bara två av dem som är riktigt eländiga), men nog har vi hört talas om värre rötägg än så här på buke?

Tycker t.ex att det har funnits en hel hög trådar på temat "hur ska jag få min man att förstå att jag inte vill plocka upp hans smutstvätt från golvet?" Typ.

Sådär, nu har också jag läst ut boken. Den var bra, i början började jag analysera de olika personligheterna då jag hade läst om era tankar kring dem. men sen när handlingen började ta fart så fastnade jag ordentligt och hade klara bilder framför mig om hur miljöerna var, hur de såg ut osv.

Under bokens gång började jag fundera över om inte handlingen skulle göra sig som en TV-serie. Men så kom jag på att så fort ett stall visas i underhållningsserier så ska det vara snofsiga stall med ryttare dressade upp till tänderna och som verkar duktiga. Lite ytligt sådär. Så är det ju inte här, har nog lite svårt att tro att ett produktionsbolag skulle få för sig att omkullkasta denna idé om stallmiljö och ryttare. Här är ju både hästar och människor ytterst hästliga och mänskliga. ;)

Sen saknade jag balsammetoden, det skulle vara så kul om nån av kvinnorna gjorde i ordning sitt hår på morgonen med Klick vattenbaserat glidmedel. Sen skulle nog nån av kvinnorna kunna bli förtjusta i Akademisk ridkonst eller liknande alternativ inriktning. Fast det kanske blir fööör hästnördigt. :p

Exakt min tanke också! Såg mer än en vinkning till den användaren, eller om det är jag som läser in mer än författaren skrivit.

Boken är full av vinkningar, sen är en del tydligare än andra. En del förmodligen lite oavsiktliga, andra mycket medvetna och en del är bara läsarens tolkning.

Jag har definitivt INTE tänkt på några specifika buke-nick när jag skrev!!! Det är snarare olika diskussionsämnen jag blivit inspirerad av, särskilt sådana som handlar om kvinnors villkor och relationer.

Männen i boken är väl kanske inte några direkta drömprinsar (men det är bara två av dem som är riktigt eländiga), men nog har vi hört talas om värre rötägg än så här på buke?

Tycker t.ex att det har funnits en hel hög trådar på temat "hur ska jag få min man att förstå att jag inte vill plocka upp hans smutstvätt från golvet?" Typ.

Där missade Bukes standardsvar: prata prata prata :)

Det förstår jag självfallet. Fast JAG gör ändå kopplingar till bukeanvändare och det har ju med att göra att boken relaterar till ämnen som har ventilerats här. :) Jag tror att det är ofrånkomligt när ämnet är så nära knutet till sådant som har behandlats på Buke. För mig är det dessutom väldigt nära eftersom Buke nästan är den enda länken som jag har kvar till hästvärlden. Annars hade det lika gärna kunnat vara någon i stallet.

Dessutom gör jag alltid så när jag läser romaner att jag klistrar på en mental eller fysisk bild som jag tycker representerar karaktären. Det kan vara grannen (en tjej som bor två våningar ovanför är förresten Lisbeth), en gammal lärare, en f.d. student eller (varför inte) en Bukemänniska.

Jag hade egentligen inte tänkt att kommentera det, men jag blev så full i skratt när jag läste att Martha själv kände igen sig i Annika.

Helt utanför ämnet:

Det kan det vara förödande om man får reda på att en karaktär i en bok visar sig vara baserad på en verklig specifik person. Jag läste tidigare Alexander McCall Smiths böcker i serien "The Sunday Philosophy Club". Jag hade en så tydlig bild av huvudpersonen. Sedan fick jag reda på att författaren hade en verklig person som förlaga för huvudpersonen. En person som jag känner! Och det kändes så helfel. Personen är jättetrevlig på alla sätt och vis, men det var inte min Isabel Dalhousie. Efter det kunde jag inte läsa vidare i serien eftersom jag inte kunde ställa om min bild.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
83
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 919
Senast: Squie
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 636
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama