Bukeboken Du och Jag och Vi- tråden för oss som läst boken

Sv: Bukeboken Du och Jag och Vi- tråden för oss som läst boken

Jag tänkte mig det faktiskt som att Ellen har suddats ut. Hennes jag har lösts upp även för henne själv, hon vet inte vem hon är längre, vet inte vad som är rätt eller fel eller sant eller falskt. Hon finns knappt längre och det är därför hon inte syns.

Ja, så tänkte jag i alla fall, men det är ju alltid svårt att veta om ens tankar går fram eller inte.:)

Jag tycker att du har lyckats bra med det! Ellen är som ett tomt skal. När man sedan i boken hör Ellens röst så känns den kvävd. Som om hon knappt vågar viska.

Det där med att hon är stel och snobbig i Annikas och Lisbeths ögon - det sa mig nog nästan inget om Ellen själv. Det sa mer om Annika och Lisbeth:D

Jag tycker att du har lyckats bra med det! Ellen är som ett tomt skal. När man sedan i boken hör Ellens röst så känns den kvävd. Som om hon knappt vågar viska.

Just så var det tänkt - vad skönt att det nådde fram till någon. Det är därför Ellen så trevande vågar försöka sjunga för sitt ofödda barn. Hon har förlorat sin röst, sitt jag, och nu försöker hon hitta den igen, hitta en inre röst som bär, bli en person igen.

Lite pretentiöst, men va fan ...:D

Fast det gör det ju, tycker jag. Det är ju genom deras beskrivning som det blir så tydligt att Ellen håller uppe en fasad.

Fast känner man inte det i henne själv också? Hon känner ju mest tomhet när hon går omkring i sitt tjusiga hem, och tänker på Mats som en ytans mästare - medan hon inte röjer flasklock om det i stallet.

Eftersom du är från södra Dalsland och jag befinner mig en del i området så måste jag ju bara berätta..
Alltid när jag läser en bok så föreställer jag mig var den befinner sig geografiskt.
Så med detta vill jag säga att Annika bor i området kring Brålanda/Frändefors..
Så nu vet du det ifall du inte visste innan. ;)
Jag tror till och med att det är på någon av gårdarna som man ser från
45:an.. :D

Fast just att hon inte säger flaska om det i stallet tyder ju på att något är väldigt fel. Varför skulle hon ha så bråttom hem om hon känner tomhet i hemmet? Varför bryr hon sig inte om att de andra har bilden av henne som snobbig och finare än de andra? Jag tycker att kontrasten gör Ellens situation tydligare.

Men det är klart att det är väldigt fel. Redan första gången hon har väldigt bråttom hem tänkte i alla fall jag misshandel/förtryck, det är ett så klassiskt tecken.

:bow::rofl:

Jag tror att det har att göra med att Ellen inte vill avslöja sin situation för någon. Hon håller ju uppe en fasad för de andra i boken och eftersom hon gör det så håller hon också uppe en fasad för läsarna. Ingen får veta hur Ellen egentligen mår eftersom hon inte släpper någon inpå livet.

Knappt ens sig själv, tänker jag.

Ungefär så där, mer eller mindre utpräglat, uppfattar jag ganska ofta personer (kvinnor) som lever i hopplösa relationer med män. Misshandel måste inte vara inblandat för att en del kvinnor ska vara helt kvävda av sina män och så trängda mellan deras och tex barnens krav att de själva inte har någon plats - och då blir de liksom osynliga för andra också, tycker jag. Och jag tror att de även blir osynliga för sig själva.

kl - Så där ja, nu kan jag läsa igenom den här tråden, för nu har jag läst BOKEN! Kunde nog känna igen karaktärerna och händelseförloppen från många av diskussionerna här på Buke. Väntar på en uppföljning, så klart :)

Och nu ska jag läsa tråden :)

Eftersom du är från södra Dalsland och jag befinner mig en del i området så måste jag ju bara berätta..
Alltid när jag läser en bok så föreställer jag mig var den befinner sig geografiskt.

Sannolikheten är rätt stor ...;)

Tycker jag springer på Annikor ganska ofta, faktiskt. Inte med just hennes problematik förstås, men med Annikabeteende. Jag gillar Annikor, men jag tror att de tycker att jag är för mesig ...:angel:

Så vi är typ grannar då eller?!

Sannolikheten är rätt stor ...;)

Tycker jag springer på Annikor ganska ofta, faktiskt. Inte med just hennes problematik förstås, men med Annikabeteende. Jag gillar Annikor, men jag tror att de tycker att jag är för mesig ...:angel:

Så vi är typ grannar då eller?!

Jag har delar av mitt arbetsområde där men bor själv lite längre västerut. :)

JÄTTESPOILER JÄTTESPOILER JÄTTESPOILER

Mats kommer ju dit för att leta efter Ellen men erkänner inte det, istället muttrar han om att sälja hästen (för att hämnas). Då säger Annika att hon har en jobbarkompis som letar häst och Mats lämnar över sitt visitkort.

Sen ringer Per upp Mats, påstår att han hört via Annika att det finns en häst till salu och säger att han är på jakt efter en fin dressyrhäst till sin flickvän.

Per och Mats möts i stallet, gör affär och Per kör iväg med hästen i Lisbeths transport - för att fullfölja blåsningen.

Jodå, det har jag koll på :D
Jag tänker så här:

Ellen umgås inte med någon, utom hästgänget, därför är de dem enda hon pratar med när Mats inte hör. Ok, hon är ensam hemma när han jobbar, men han ringer ju hela tiden för att kontrollera var hon är osv. Dvs hon kan ha avslöjat allt och har hon försvunnit samt att hon älskar hästen, bör hon rimligtvis ha meddelat något till stallägaren.
Lite så gick mina tankar.

Jo, det är ju säkert därför han åker dit, han vill luska lite. Men när han är där kan han inte fråga efter henne för det är pinsamt för honom att hon stuckit, därför håller han masken. Däremot vill han säkert droppa att han tänker sälja hästen så att det ska komma fram till Ellen så att hon ger sig till känna.

Och när han sedan säljer hästen så vet han ju inte att det är inom stallet, tack vare de andras upplägg.

KL

Nu har jag också läst hela, grymt bra verkligen!
Gillade också Linn, störde mig på hennes slöa karl dock :p
Ska läsa hela tråden ikväll sedan

Jag läste boken igår.
Jag gillar upplägget och jag gillar språket.

Däremot tycker jag rätt illa om samtliga kvinnor/flickor i boken - med undantag av Signe. Hittar liksom inget försonande att väga deras otrevliga egenskaper mot.

Men det hindrar inte att jag gärna skulle vilja veta mer om dem och deras fortsatta historia.
!

Ja, jag håller med dig. Linns utstuderade hämnlystnad förstörde henne lite för mig, jag hade hellre sett henne blomma ut På barrikaderna så att säga än att begå ett såpass planerat brott...

Hämnd tycker jag funkar som fiktion, men förstås aldrig i verkligheten.. Jag tyckte nog att bakgrunden till Linns hämnd var intressant - att hon överlevde mobbningen i skolan på det viset.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
83
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 919
Senast: Squie
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 636
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama