Bukeboken Du och Jag och Vi- tråden för oss som läst boken

Sv: Bukeboken Du och Jag och Vi- tråden för oss som läst boken

Det är nog mest att jag tycker att det verkar vara lite din stil att "ha" en tidskrift. :D

KL

Nu har jag oxå läst ut den
:bow: Mycket underhållande och mkt känslor som väcktes :bow:
Vill läsa mer!! :love:

Men, jag har liite svårt att köpa att Mats skulle gå på att sälja hästen inom stallet, eftersom det skulle vara självklart att Ellen hade hjälp av dem. Eller så är jag cynisk.. :eek:

KL

Nu har jag oxå läst ut den
:bow: Mycket underhållande och mkt känslor som väcktes :bow:
Vill läsa mer!! :love:

Men, jag har liite svårt att köpa att Mats skulle gå på att sälja hästen inom stallet, eftersom det skulle vara självklart att Ellen hade hjälp av dem. Eller så är jag cynisk.. :eek:

Han gör ju inte det. Per låtsas ju vara någon utomstående, han kör ju till och med i väg med hästen för att mats inte ska fatta misstankar... Mats själv kan ju inte visa hästen, så vilka ska han ta hjälp av?

Nu har jag läst klart boken och hunnit börja om igen :p

Jag har inte läst på flera år trots att jag är lite av en bokmal å jag är sååååå glad att jag kommit igång igen *tack boken å tråden*

Förövrigt så säger jag som många andra: Skriv mer åt oss

Nu har jag läst klart boken och hunnit börja om igen :p

Jag har inte läst på flera år trots att jag är lite av en bokmal å jag är sååååå glad att jag kommit igång igen *tack boken å tråden*

Förövrigt så säger jag som många andra: Skriv mer åt oss

Jag lovar att göra mitt bästa! Mer inspiration än alla glada utrop från buke-läsekretsen är väääldigt svårt att tänka sig ...:love:

och jag som var så rädd att ingen utom jag själv skulle gilla den ...:crazy:

Cilla W: Stället i boken som jag grät när jag skrev det var när Lisbeths lille son ger Ellen sin leksaksbil. Jag snyftade där när jag läste korret också ...

Att man kan bli så rörd över ord man har hittat på själv. Pinsamt, juh!:o

Cilla W: Stället i boken som jag grät när jag skrev det var när Lisbeths lille son ger Ellen sin leksaksbil. Jag snyftade där när jag läste korret också ...

Att man kan bli så rörd över ord man har hittat på själv. Pinsamt, juh!:o

Naaaaaawwww.... Ja, det var fint. Så typiskt för ett barn också <3

(men hallå, du är författare! Du ska väl inte skriva "juh"!)

Naaaaaawwww.... Ja, det var fint. Så typiskt för ett barn också <3

(men hallå, du är författare! Du ska väl inte skriva "juh"!)

Författare får bryta mot ALLA skrivregler bara de vet vad de gör. Det är ju därför man blir författare, fattar du väl?:D

Som nämndes i förra tråden så har jag ju då läst boken nu.
Den höll mig verkligen fången och jag fick tvinga mig att lägga den i från mig för att hinna göra andra saker.
Jag ville hela tiden veta vad som hände härnäst..Det är väl så det ska vara när man läser? :)
Till att börja med kände jag mig så frustrerad.
Framförallt var det Linn och Annika som väckte mina känslor.

Precis just nu kommer jag på någonting med mig själv som jag inte reflekterat över tidigare.
Jag gillar människor som är lagom! :)
Annika och Linn står väl egentligen så långt ifrån varandra som man kan komma.
Den ena säger precis vad hon tycker och tänker men är ändå mjuk på insidan.
Den andra är helt tvärt om. Mjuk och mjäkig på utsidan men under ytan bor det både handlingskraft och slughet.

Om man läser i trådarna här så är det ändå Ellen som verkar beröra minst vilket i sig är farcinerande eftersom hon ändå framställs som "lite mer" än den andra.
Trots hennes öde känns hon för mig mest grå av den alla.

Jag hade gärna velat gå ännu längre in under skinnet på tjejerna.
Jag hade velat ha mer detaljer. Älskar detaljer.

En annan sak som jag saknade var kapitlett där Lisbeth packar upp sin nya micro och går bannanas över att den är blå... :angel:

Hoppas innerligt på att det kan bli en uppföljning där det gått några år.
Mats kanske kommer tillbaka och lägger ihop ett och ett, varpå en cirkus med myndigheterna drar igång.
Lisbeth blir stark som singelmamma och Linn träffar en ny.
Svens raggarkompis kanske.. :)
Jag kanske skulle skriva en egen fortsättning.. ;)

JÄTTESPOILER JÄTTESPOILER JÄTTESPOILER

Mats kommer ju dit för att leta efter Ellen men erkänner inte det, istället muttrar han om att sälja hästen (för att hämnas). Då säger Annika att hon har en jobbarkompis som letar häst och Mats lämnar över sitt visitkort.

Sen ringer Per upp Mats, påstår att han hört via Annika att det finns en häst till salu och säger att han är på jakt efter en fin dressyrhäst till sin flickvän.

Per och Mats möts i stallet, gör affär och Per kör iväg med hästen i Lisbeths transport - för att fullfölja blåsningen.

Författare får bryta mot ALLA skrivregler bara de vet vad de gör. Det är ju därför man blir författare, fattar du väl?:D

INGEN får skriva det hemska ordet. INGEN:cry:

Om man läser i trådarna här så är det ändå Ellen som verkar beröra minst vilket i sig är farcinerande eftersom hon ändå framställs som "lite mer" än den andra.
Trots hennes öde känns hon för mig mest grå av den alla.

Det funderade jag också över när jag läst klart. Trots att Ellen har den svåraste och mest gripande situationen så är det henne jag lär känna minst, konstigt nog.

Det funderade jag också över när jag läst klart. Trots att Ellen har den svåraste och mest gripande situationen så är det henne jag lär känna minst, konstigt nog.

Jag tror att det har att göra med att Ellen inte vill avslöja sin situation för någon. Hon håller ju uppe en fasad för de andra i boken och eftersom hon gör det så håller hon också uppe en fasad för läsarna. Ingen får veta hur Ellen egentligen mår eftersom hon inte släpper någon inpå livet.

Ja, det kanske är så.

Det kanske skulle kunna vara en väg för Miran att fortsätta - att varje person får en bok var, som fördjupar henne.

Jag tänkte mig det faktiskt som att Ellen har suddats ut. Hennes jag har lösts upp även för henne själv, hon vet inte vem hon är längre, vet inte vad som är rätt eller fel eller sant eller falskt. Hon finns knappt längre och det är därför hon inte syns.

Ja, så tänkte jag i alla fall, men det är ju alltid svårt att veta om ens tankar går fram eller inte.:)

kl:
Jag reserverade boken på bibblan, hämtade den och höll mig i skinnet tills jag hade skrivit min metodtenta... Sen sträckläste jag ut boken!

Vilken härlig bok att läsa! Men nu är den ju sluuuuut...

Till skillnad från alla andra (?) så är det just Ellen som berörde mig mest tror jag - kan vara för att jag så väl känner igen mig i henne...?

Jag tror att det har att göra med att Ellen inte vill avslöja sin situation för någon. Hon håller ju uppe en fasad för de andra i boken och eftersom hon gör det så håller hon också uppe en fasad för läsarna. Ingen får veta hur Ellen egentligen mår eftersom hon inte släpper någon inpå livet.

Så tror jag också att det är.
Dock hade jag velat se lite mer av henne.
Jag tycker även att Mats kom lite för lindrigt undan.
Han blev ju dock blåst angående Migon men på något sätt önskar jag att han hade blivit medveten om det bara för att det skulle svida lite extra.
Nu känns det som att han bara kunde dra vidare till nästa ställe, charma nästa tjej och upprepa sitt beteende.

Jag tänkte mig det faktiskt som att Ellen har suddats ut. Hennes jag har lösts upp även för henne själv, hon vet inte vem hon är längre, vet inte vad som är rätt eller fel eller sant eller falskt. Hon finns knappt längre och det är därför hon inte syns.

Så är det nog. Den där fasaden som hon håller uppe mot omgivningen, den håller hon nog också upp mot sig själv. Man kan ju inte erkänna för sig själv att man är en misshandlad och förtryckt kvinna - och stanna kvar.

Nåja, han fick nog sitt peddorykte med sig till Danmark ändå;)

Det hade varit intressant!

Ellen beskrivs ju ur tre perspektiv i boken. Ur Annika och Lisbeths perspektiv beskrivs hon (innan fasaden rämnar) som stel och snobbig. Sedan får vi se Ellen ur Linns perspektiv också, som tidigt misstänker att allt inte står rätt till hos Ellen och att allt inte är vad det ser ut att vara. Genom att följa Ellens egna tankar får vi se en skör person som har fått sin identitet sönderslagen.

Det hade varit intressant att ha fått komma Ellen lite djupare in på livet, men samtidigt så hade det nog blivit en helt annan bok. Nu följer vi ju alla fyra och vi är inte på det klara med Ellens situation förrän rätt långt in i boken. Även om det redan från första sidorna känns som om Ellen lever i en misshandelsförhållande så skulle det kunna vara något annat. Som läsare vet vi inte, vi får det inte svart på vitt. Att det växer fram tycker jag är en av bokens styrkor faktiskt.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
83
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 919
Senast: Squie
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 636
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama