Bukeboken Du och Jag och Vi- tråden för oss som läst boken

Sv: Bukeboken Du och Jag och Vi- tråden för oss som läst boken

Vilken härlig bok! Fick den i födelsedagspresent i går kväll och läste ut den innan läggdags. Det gick ju inte att lägga den ifrån sig innan jag visste hur det slutade.
Själv gillade jag nog Lisbeth bäst, hon kändes tydligast för mig. Jag har haft mycket roligt ihop med Lisbethor särskilt i stallet trots att jag själv mest skogrider med min raggsocka.
Sen har jag ju såklart träffat en del Annikor också.
Linn och Ellen hade jag svårare att få grepp om men det beror nog mest på att de själva är lite utsuddade i sig själva, Ellen på grund av sin situation och Linn för att hon verkar leva i stort sett för sina barn.

En underbar läsupplevelse, och jag hoppas också såklart på att det kommer mer.

Jag tyckte den blev bättre och bättre ju längre jag läste. I början ska jag erkänna att jag inte riktigt alltid hängde med i vem som var vem i de kursiva styckena :o men sen klarnade bilden alltmer. Nu känner jag att jag borde läsa om den en gång till!

Håller med, jag hade svårt i början att hålla isär vem det handlade om, men när jag 'gav upp' det och bara läste så insåg jag att det reds ut efterhand.

Och när man är mitt upp i att skriva en historia så är det så mycket som är självklart för en själv men inte alls behöver vara det för läsarna. T.ex tyckte jag tydligen att det var så självklart att Linns häst var skimmel att jag inte ansåg mig vara tvungen att upplysa om det ...:angel:

Men, var det inte hennes första ponny som var skimmel? Eller har jag rört ihop det och det var någon av de andra tre som hade en skimmelponny??

KL
Jag gillade boken. Men kände att jag nog hade lite höga förväntningar när jag började läsa, det tog lite tid att komma in i boken. Men när jag gjort det så gick det snabbt att läsa klart :D

Vilken härlig bok! Fick den i födelsedagspresent i går kväll och läste ut den innan läggdags. Det gick ju inte att lägga den ifrån sig innan jag visste hur det slutade.
Själv gillade jag nog Lisbeth bäst, hon kändes tydligast för mig. Jag har haft mycket roligt ihop med Lisbethor särskilt i stallet trots att jag själv mest skogrider med min raggsocka.
Sen har jag ju såklart träffat en del Annikor också.
Linn och Ellen hade jag svårare att få grepp om men det beror nog mest på att de själva är lite utsuddade i sig själva, Ellen på grund av sin situation och Linn för att hon verkar leva i stort sett för sina barn.

En underbar läsupplevelse, och jag hoppas också såklart på att det kommer mer.

Kul att du gillade den! Får väl se om det blir någon uppföljare eller om jag hittar på något helt annat.

Märker att en del blir frustrerade över att inte veta vem som är vem i de kursiva stycken till att börja med. Själv tyckte jag att det hade varit tråkigt att berätta allting rakt av på direkten. :)

Kul att du gillade den! Får väl se om det blir någon uppföljare eller om jag hittar på något helt annat.

Märker att en del blir frustrerade över att inte veta vem som är vem i de kursiva stycken till att börja med. Själv tyckte jag att det hade varit tråkigt att berätta allting rakt av på direkten. :)

Jag blev också lite frustrerad över det i början men inte på ett dåligt sätt. Det gjorde det mer spännande, att bli lite irriterad när man läser är bara bra :). Jag hoppas också på en fortsättning för jag känner inte att jag lärt känna personerna tillräckligt, vill ju veta mer om dem.

Jag kände mig inte direkt frustrerad, snarare en aning förvirrad. Men på det hela så gillar jag upplägget. Jag kunde bara inte motstå att leka detektiv och försöka klura ut/hålla reda på vem som var vem i de kursiva delarna...:p

Jag kände mig inte direkt frustrerad, snarare en aning förvirrad. Men på det hela så gillar jag upplägget. Jag kunde bara inte motstå att leka detektiv och försöka klura ut/hålla reda på vem som var vem i de kursiva delarna...:p

:D

Ja det var lite så jag menade ... att läsaren inte bara ska konsumera utan behöva fundera lite själv ...;)

kl
Nu har jag också läst och jag är lite kluven...
Kom på mig själv med att hoppa över de kursiva bitarna, de fångar mig inte alls. Men samtidigt så kunde jag inte lägga boken ifrån mig och blev nästan arg när den tog slut. Nu vill jag ju veta hur det funkar i stallet när de faktiskt lärt känna varandra lite!

Var den ett sto? Migon?

Jag var spiksäker på att hästen hette "Mignon" genom nästan hela boken. Första gången jag läste "Migon" var jag övertygad om att det var ett typo, men sen såg jag att det spred sig, och genom texten jag redan hade läst också. Knepigt!

De kursiva styckena var bara för att då blir det intressant att läsa boken en gång till direkt, förstås! Jag tyckte definitivt boken blev bättre av dem.

Det första som slog mig, för övrigt, redan på första sidorna, var hur otrevliga alla var mot varann. Är det så i normala stall? Har jag bara tur som står i ett stall där de flesta verkar genuint tycka om varann?

Det var för övrigt intressant att kontrastera Ellen och Linn. Båda har krympt till osynlighet, men på så olika sätt och med olika (men inte helt olika ändå!) män.

Jag var spiksäker på att hästen hette "Mignon" genom nästan hela boken. Första gången jag läste "Migon" var jag övertygad om att det var ett typo, men sen såg jag att det spred sig, och genom texten jag redan hade läst också. Knepigt!

De kursiva styckena var bara för att då blir det intressant att läsa boken en gång till direkt, förstås! Jag tyckte definitivt boken blev bättre av dem.

Det första som slog mig, för övrigt, redan på första sidorna, var hur otrevliga alla var mot varann. Är det så i normala stall? Har jag bara tur som står i ett stall där de flesta verkar genuint tycka om varann?

Det var för övrigt intressant att kontrastera Ellen och Linn. Båda har krympt till osynlighet, men på så olika sätt och med olika (men inte helt olika ändå!) män.

Jag inbillar mig att man uppfattar dem som extra otrevliga mot varandra eftersom man "hör vad de tänker" och hör vad de säger om varandra när de själva inte är där. Tycker allt att det pratas en hel del bakom ryggen på en i de flesta stall, även där folk i grund och botten gillar varandra. Alltid är det något, liksom ... Någon som sopar för lite eller använder täcke för mycket eller för lite eller skor för sällan eller slösar med halmen eller glömmer att lämna tillbaka lånade saker ...:D

Kul att du gillar det kursiva. Jag tycker att historien skulle ha blivit plattare utan dem, men man vet ju aldrig hur saker och ting uppfattas. JAG vet ju vem som är vem redan från början ...:angel:

Kl

Har inte läst ut boken än så har inte läst i tråden, men måste bara säga att tårarna rann över på sida 212 :D :love:

Kunde inte lägga ifrån mig den, så nu är den utläst :o

Jättebra var den, verkligen :love: min typ av bok, helt klart. Jag tycker att det är spännande att få klura lite, vilket man ju fick göra med de kursiva delarna. I början var det svårt att skilja på dom, men det är väl lite det som är grejen också? Allt blev ju så självklart efter ett tag!

Måste dock tillägga att jag inte gillar Sofia och Siri, jösses så kräsna barn, ville nästan hoppa in i handlingen och be dom skärpa sig :o min favoritkaraktär är nog Linn.

Senast ändrad:

Jag ska nog ta och läsa boken en gång till nu. Med tanke på de kursiva styckena, jag tror jag kan fatta dom bättre nu en andra gång ;) :) :p

(Har precis läst ut första Klara-boken, och jag förstår inte varför jag har missat dessa böcker när jag var i ålder för dom.)

Hade du inte kursiverat hade det varit "isfolksvarning" på boken.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
83
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 919
Senast: Squie
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 636
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur