Bukeboken Du och Jag och Vi- tråden för oss som läst boken

Sv: Bukeboken Du och Jag och Vi- tråden för oss som läst boken

Jag ska nog ta och läsa boken en gång till nu. Med tanke på de kursiva styckena, jag tror jag kan fatta dom bättre nu en andra gång ;) :) :p

(Har precis läst ut första Klara-boken, och jag förstår inte varför jag har missat dessa böcker när jag var i ålder för dom.)

Det tror jag absolut att du gör!:)

Bättre sent än aldrig får jag väl säga om Klara ...:D

*kl*

Jag ÄLSKADE det kursiva!!! :love:
Det var ju det allra bästa med hela boken! Att lära känna personerna lite förutsättningslöst först - läsa deras tankar utan att veta vem som tänkte vad - det påminde lite om att lära känna nya användare här på Buke. Sedan gillar jag att klura och fundera när jag läser, så detta upplägg var perfekt i mitt tycke! :bow:

Min favorit var Linn, och hon var nog den jag kände igen mig bäst i också, trots att jag inte har barn. Jag har dock känt mig sådär "tagen för given" som hon var och att oavsett vad hon gjorde så dög det ändå inte. Att hon hade en styrka bakom sitt timida yttre gillade jag också!

Det enda jag inte gillade var att boken tog slut lite för fort. :mad:
SKÄRPNING Miran!!! Böcker ska vara TJOCKA och räcka LÄNGE!

Senast ändrad av en moderator:

*kl*

SKÄRPNING Miran!!! Böcker ska vara TJOCKA och räcka LÄNGE!

Du får väl läsa långsammare för sjutton, tror du inte att jag har nåt annat för mig, eller?!;)

Vad kul att du gillade det kursiva!:)

Jag läste det långsammaste jag bara kunde.
När kommer uppföljaren?

Jag läste det långsammaste jag bara kunde.
När kommer uppföljaren?

Jag tror det blir något helt annat, faktiskt. Men för vuxna och med hästar. Ska bara skriva några ungdomsböcker först, det är trots allt de jag försörjer mig på.:)

Nu har jag också läst boken, och jag älskade den! :love: Vilket jag i och för sig hade räknat lite med, eftersom jag har älskat dina andra böcker.

Den person jag kände mest för och kände igen mig mycket i var Lisbeth. Kände igen det här med att vara nogrann och försöka göra något av sin ridning/sköta sin häst på gränsen till pedanteri, medan alla andra bara stökar ner. :p Hade svårt för Annika just för att jag blev arg på hur dålig hon verkar vara som stallägare och på att hon är så slarvig (ja, jag är pedant, särkilt när det gäller mina hästar). Linn utvecklades mycket under bokens gång, Ellen var svårast att få grepp om, men det var antagligen meningen.

Och jag såg också Zoda som skimmel. Jag har haft en korsning mellan arab och welshponny i tio år som är skimmel, och jag såg hela tiden henne framför mig när jag läste om Zoda. :love:

Nu har jag också läst boken, och jag älskade den! :love: Vilket jag i och för sig hade räknat lite med, eftersom jag har älskat dina andra böcker.

Den person jag kände mest för och kände igen mig mycket i var Lisbeth. Kände igen det här med att vara nogrann och försöka göra något av sin ridning/sköta sin häst på gränsen till pedanteri, medan alla andra bara stökar ner. :p Hade svårt för Annika just för att jag blev arg på hur dålig hon verkar vara som stallägare och på att hon är så slarvig (ja, jag är pedant, särkilt när det gäller mina hästar). Linn utvecklades mycket under bokens gång, Ellen var svårast att få grepp om, men det var antagligen meningen.

Och jag såg också Zoda som skimmel. Jag har haft en korsning mellan arab och welshponny i tio år som är skimmel, och jag såg hela tiden henne framför mig när jag läste om Zoda. :love:

Ja, de där små grå hästarna är svåra att glömma ... Har man haft en duger inget annat!:love: (jag hade en b-ponnyskimmel när jag var liten och nu har jag ett arabsto i samma förträffliga nyans:D)

Vad kul att du gillade boken! En del säger att de blir så förvirrade av det kursiva, men jag tycker att det skulle ha blivit för platt annars. MÅSTE man verkligen veta vem man läser om? Jag tycker själv om att klura och fundera medan jag läser.:)

Jag håller med dig, det kursiva var ett stort plus med boken. Första gången förstod jag ju i ärlighetens namn inte mycket, men det ljusnade ju mer jag läste, och det gav definitivt ett större djup till boken. :)

Kl

Iiiihhhh, jag fick boken i julklapp :bump::bump::bump: och nä, jag har inte läst tråden :) Tänker läsa boken först och sedan tråden :)

Åh vad roligt! Då kan vi pratat om den när vi ses nästa gång :D

Köpte boken till mig själv i julklapp och läste ut den samma kväll:D:angel:

Mycket nöjd!:D

Jag pikade när boken kom ut om den i födelsedagspresent. Den dök upp först i julklapp, och nu är den utläst!

Kände igen en hel del ifrån buke, och självklart var Zoda en skimmel!

Superbra! Jag gillade klurdelen med det kursiva, men ska nog läsa om den snart när man vet vem som tänker vad.

Migon var hopplöst att uttala/läsa - jag döpte om till Mignon.
Så nu när det går att fråga författaren - Miran; Varför detta hästnamn? Har du hittat på det själv? Ska man säga Miii-gon, Mi-gon eller långt Miigoon

Jag tyckte nog inte om någon av karaktärerna - men många av deras karaktärsdrag.
Boken berörde, man blev ledsen och arg och fnissade igenkännande och ville ryta i när det mesades och snackades skit.

Så nu när det går att fråga författaren - Miran; Varför detta hästnamn? Har du hittat på det själv? Ska man säga Miii-gon, Mi-gon eller långt Miigoon

Jag tyckte nog inte om någon av karaktärerna - men många av deras karaktärsdrag.
Boken berörde, man blev ledsen och arg och fnissade igenkännande och ville ryta i när det mesades och snackades skit.

Mignon - hur ska det uttalas då?:D

Migon uttalas som det stavas. Och varför? Tja, det är svårt att förklara. Personer och hästar dyker liksom upp i huvudet, jag lär känna dem och de heter liksom det de heter. Inte mycket jag kan göra åt saken ...:angel:

Undrar hur många hästnamn jag har hittat på egentligen ...Försöker komma ihåg hur många hästböcker jag skrivit ... ungefär 35 stycken och det är ju en hel del hästar i varje ...:)

Hihi - kul att fler än jag haft problem med Migon.
Mignon är ju franska och jag tror jag träffat på häst som hette så. Men inte Filé mignon...

Så nu när det går att fråga författaren - Miran; Varför detta hästnamn?

Just det namnet bidrog till det realistiska draget i boken, tycker jag. Det är ju rätt vanligt att hästar har de mest underliga namn som ingen människa fattar vad de betyder eller hur de ska uttalas.

En fördel med att läsa framför att prata, är ju att man kan strunta i hur namnet uttalas. :D

Är olika hur man läser - jag uttalar alltid namn i huvudet och funderar över betoning. Ett namn där jag inte kan "få till det" blir ett störningsmoment - inget jag dör för men att varje gång ett namn nämns stanna upp i flödet och tänka - Hur uttalar man detta?, blir i längden tråkigt.
Därför var det intressant att kunna fråga författaren direkt.

Nu med alla ljudböcker så kan förvirringen bli total när uppläsaren använder ett annat uttal.

Men ett I-landsproblem helt klart.

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
83
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 919
Senast: Squie
·
Relationer Visste inte var jag skulle lägga tråden, men moderator får flytta om den passar bättre någon annanstans. Jag hyr ju ut ett rum via...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 636
Senast: Wille
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama