Bruksspår

Sv: Bruksspår

Det är helt fantastiskt hur snabbt små valpar fattar vad de ska göra :laugh:

Kl.

Jag har försökt att spåra hyffsat regelbundet med Kiro som är 9 månader nu. Själva spårandet går för det mesta väldigt bra men det där med saker i spåret har varit helt ointressant. Men förra gången vi spårade och idag har han visat intresse för pinnarna och oftast även plockat upp dem i munnen :)

Idag var dock spåradet i sig inte på topp, tror att underlaget var ganska svårt då det var väldigt lite vegetation och att han hade väldigt bråttom resulterade i att han slog mycket och tappade spåret på några ställen så vi fick gå tillbaka. Vi fick med oss alla 4 pinnar in men efter den tredje hade han större lust att leka med husse och en kompis som var med i skogen än att fortsätta spåra så då behövdes lite övertalning för att han skulle leta upp spåret igen och fortsätta. Som tur var så låg de sista två pinnarna ganska tätt på en rak linje så han fick ett lätt avslut.

Imorgon blir det nog spår igen!

Hur långa spår har ni gått med era hundar när det varit under 1 år? Känns som om Kiro vissa gånger skulle kunna spåra hur långt som helst och andra gånger blir trött efter kanske 200 meter.

När Grimm var runt året hade han väl gått spår på 3-400 meter iaf, sökert några enstaka längre, men just vid den tidpunkten stötte vi på problem i spåret så där hade han en period på ett par månader då han bara fick gå korta (50-100 m) kluriga spår med lång liggtid (minst 3 h) i koppel/kort lina oh välsnitslat. Det gjorde stor nytta och han kunde sedan gå över till att spåra "som vanligt".

Vårat problem var att han så gärna ville göra rätt, att han, när han fick tappt och inte hittade spåret direkt, valde att "låtsas-spåra". Alltså gå målmedvetet rakt fram med näsan i backen, och jag kunde inte läsa om han hade spåret eller inte..

Min gick nog upp mot 700 m vid 1 års ålder, men jag varierade längden, liggtiden och antal pinnar ganska friskt (och gör så fortfarande). Om det var så att han blev tröttare än jag räknat med så bröt vi vid lämplig pinne. Hunden vet ju inte om spåret fortsätter eller är slut.

Vi har spårat i tallskog idag, såndär fin skog med mossa på marken och mycket kullar och stenar. Det var nog ett år sedan sist! 2 timmars liggtid och 7 pinnar på 600 m. Sarek var ömsom supernoga och ömsom alldeles för ivrig, han tyckte att det var superkul med så annorlunda mark :). Missade en pinne och markerade en annan slarvigt men de andra tog han bra.

Loke fick ett 400 m spår med 7 pinnar och ett par markövergångar. Fick gå själv bitvis för jag hade råkat lägga spåret över ett sumpigt parti och ville inte gå där igen. Men det funkar utmärkt med en så gammal och rutinerad hund, han kom och lämnade pinnarna och gick sedan tillbaka till spåret och sedan möttes vi upp där marken var lite torrare.

Sarek spårade igår också, ungefär samma längt och antal pinnar, men på fält och med bara 1 timmes liggtid. Den lille hade en raket i baken genom hela spåret...Men tog vinklarna jättesnyggt.

Kl?

Vi spårar rätt mkt just nu, eftersom Grimm och jag ska köra lägrespår nästa helg, och när jag är nervös reagerar jag med att träna träna träna :o

Spåret kommer gå på Alvaret, och trots att jag är mer eller mindre Ölänning har mina inte spårat så mkt på alvar. Mest pga jag bott i Uppsala de senaste 5 åren :D Det är ju lite speciellt att spåra på alvar, men förhållandena är riktigt bra, kanske något blött.

Vi har spårat alvarspår både idag och igår, och det har gått bra, så jag är inte så orolig, sålänge det inte blir långa bitar kalkstenshäll.. Kommer få till ett eller två till i veckan, pojkarna är överlyckliga :angel:

Förutom spåret (som alltid kan gå som det går) känner jag mig rätt lugn. Det är krypet jag inte känner mig helt säker på. Kryper han så kryper han i regel bra, men med lite nerver så kan det kanske bli nåt annat.

Och så budföringen, har lite problem med att sortera om man ska springa till skytt eller mottagare, men det kanske går bra om båda är okända, och skytten inte är en av hans favoritmänniskor :p

Lite halvtaskiga bilder från gårdagens spår:

Klafs klafs..

526238_10151132780566984_1755390661_n.jpg

522175_10151132780766984_216672331_n.jpg

73836_10151132780871984_1156885167_n.jpg

:love:

522264_10151132781031984_1084003332_n.jpg

jag är helt impad av att du hinner fota medan du spårar :D Odågan har en egen taktik i spåret som går ut på "snabbast" vinner. Idag la jag ett 700 meter långt spår, 5 föremål och MASSOR av krångligheter såsom återgångar, ringar, vinklar, spetsvinklar, underlagsövergångar. Det fick ligga i ca 1½ timme.

Det slutade med 4 markerade föremål, och en massa virrande i spåret. Hon släpper ofta spåret och virrar omkring, tar det igen och spårar suuuperfint (och fort), sen öser hon på järnet igen, springer omkring, tar upp spåret - spårar superfint och så fortsätter det mer eller mindre hela spåret - HELT jävla hopplös är hon :p

Nu hade jag med en som tävlat upp sin hund till elitspår och fick lite tips på hur jag ska jobba vidare med henne. Det ska inte alltid vara lätt att träna hund...

jag är helt impad av att du hinner fota medan du spårar :D

Med jappen är det inga problem, han spårar i ganska behaglig takt och är inte så stark. Med kelpien är det med livet som insats! Just här var det så platt att jag vågade, men man får surra linan runt ena armen och fota med enhandfattning :D

haha, skulle jag ens försöka med det efter 35 kilo muskelpaket så skulle jag flyga som en vante :p Oavsett om det är platt eller inte :D Jag måste börja träna på riktigt nu, annars kommer jag aldrig orka jogga efter i hennes tempo...

+ Paradox

Tack för svar! Kul med svar från dem som har mer erfarenhet av kelpisar :laugh:

Delvis kl.

Det är inte så konstigt att Kiro inte alltid orkar eftersom vi faktiskt inte har spårat alls mycket egentligen. Nu har det endast hänt några enstaka gånger att han inte orkat/velat fortsätta och det har varit vid lite svårare förhållanden. Jag blir lite besviken då och vill gärna göra klart för det är lite så jag är, gillar inte att göra saker halvdant men jag ska bli bättre på att bryta om han blir trött. Måste även tänka på att lägga enkla korta spår när jag introducerar nya underlag och utmaningar.

Några saker jag måste introducera i spårandet framöver är:
  • ängsspår (vi har gått något enstaka för väldigt länge sen)
  • markövergång skog-äng och äng-skog
  • spetsvinkel

Något mer som man ska träna på om man egentligen bara har gått rakt fram och 90 graders vinklar i skogen innan?

Det är nästan lite läskigt att ha en hund som verkar kunna bli hur bra som helst när man själv är nybörjare. Jag har en del hjälp av min mamma som för drygt 20 år sedan tävlade högre klass spår men mycket har ändrats sen dess. Några intressanta personspårkurser häromkring har jag inte hittat heller. Men vi kämpar på nästan helt på egenhand och så får vi se hur långt det räcker.

Jag tycker det viktigaste är att träna under många olika förhållanden; olika underlag, både "lätta" och "svåra", olika temperaturer och både i regn och gassande sol.

Mina spårar absolut bäst i regn :)

Och precis som du tänkt, börja spåra mer på fält, det krävs lite annan teknik av hunden tror jag. Jag väntade tills jappen blev 3½ innan jag började spåra på fält med honom, och han hade jättesvårt för det då.

Sen har jag själv svårt att spåra på fält och annat öppet, tycker det är jättejobbigt utan referenspunkter :o

KL

De senaste spåren jag gått med Lyxa har varit så otroligt klockrena, alltid sjukt bra analyserande av upptagen (av alla spår vi gått så har hon bara gått på bakspår en enda gång, och det var på hennes andra upptag någonsin :love:), säkerhet i vinklar, supersäkerhet i apportering osv. Helt enkelt SJUKT bra :banana:!

Så nu måste jag se till att avancera mer, göra det krångligare och hårdare för henne så hon verkligen måste anstränga sig. Så nu har jag börjat lägga till ex. mer återgångar där jag gått tillbaka i ett virrvarr, riktigt svåra spetsvinklar, lagt spår uppepå gärdesgårdar och lagt pinnarna (blandat natur, vanliga och miniapporter) lite mer svårtillgängliga än innan (typ i naturens egna plockepinn, precis i sluttningar, bakom stenar osv).

Det gäller att hålla fantasin i gång, annars så hamnar jag lätt i att bara ligga på samma nivå (för visst är det gött att känna att allt bara går perfekt :D? ).

Brukslydnaden har också riktigt börjat lossna inför högreklass, krypet är otroligt bra, tungapporten sitter bra (dock nästan alltid trav - fast snabb sådan - in till mig, men det tänker jag acceptera då man kan få iaf en 9 på det ändå ;) ), skallet börjar lossna rejält och i helgen fick vi även ett grymt framsteg i framåtsändandet.

Och eftersom uppletandet också går väldigt, väldigt bra just nu så känns mitt planerade högredebutdatum i mars inte alls som en omöjlighet att vara klar till :banana:!

Hur går de andra delarna inför brukstävlingarna för er andra :laugh:?

Här är det kryp, skall och framåtsändande i lydnaden som vi måste jobba mer med, sen är det fortsatt träning med inkallning m ställande och platsen innan vi kan köra högre spår.

Uppletandet är jag ganska lugn på, spåren behöver vi avancera lite. Längre spår, skogspinnar och mer terrängövergångar. Har tänkt att använda vintern till hårda spår och små föremål för att göra den vanliga skogsspårningen super enkel :D

Tiden är dock inga bekymmer, hon tar lätt 4 timmars spår men vi måste jobba på uthålligheten då lillan inte spårat på hela sommaren och sen endast under de två senaste månaderna som jag haft henne. Men det ska nog inte vara några bekymmer :)

Låter som att ni är riktigt bra på väg, kul när du haft henne så kort tid :laugh:!

Halvt KL

Jag tycker att framåtsändandet är ett så dumt moment, jag ser inte vitsen med det :p! Men men, det är med och det är viktigt för poängen, så det är väl bara att traggla på :D!

Sen så stör jag mig SÅ mycket på tyngden på tungapporten! Jag tycker det är surt att min lilla ca 20 kg tik ska ta 4 kg, lika mycket som min kompis 50+ kg rottweilerhane :p! Min hund bryr sig inte om det, men jag nojjar för att hon ska ta så mycket tyngd! Men men, bara att köra på där med.

Sen så stör jag mig SÅ mycket på tyngden på tungapporten! Jag tycker det är surt att min lilla ca 20 kg tik ska ta 4 kg, lika mycket som min kompis 50+ kg rottweilerhane :p! Min hund bryr sig inte om det, men jag nojjar för att hon ska ta så mycket tyngd! Men men, bara att köra på där med.

För att göra det ännu mer orättvist ska min kelpie på 20 kg bara apportera 2 kg :cool:

För att göra det ännu mer orättvist ska min kelpie på 20 kg bara apportera 2 kg :cool:

Det är också SJUKT orättvist :p! Fast jag ska väl eg inte gnälla, små BC's på 14 kg ska ju ta 4 kg vikten de med :eek:!

Hade önskat att det var storleksbundet, inte rasbundet vilken tyngd som ska apporteras. Men men, bara önsketänkande.....

Det är också SJUKT orättvist :p! Fast jag ska väl eg inte gnälla, små BC's på 14 kg ska ju ta 4 kg vikten de med :eek:!

Hade önskat att det var storleksbundet, inte rasbundet vilken tyngd som ska apporteras. Men men, bara önsketänkande.....

Ja, jag tycker de borde gå efter vikt, men det är väl svårt att genomföra i praktiken. Väga in hundarna inför varje tävling? Eller "slutväga" som i agilityn. Kan man svälta hunden så den hamnar i en mindre viktklass?

Men orättvist är det ju, vet kelpiehanar som väger 26-28 kg..

Men jag är glad iaf att min inte behöver ta 4 kg, om inte annat för skaderisken..

Slutvägning kanske hade varit något, men risken är väl stor att det finns de som svälter sina hundar kanske...
Svårt att få det mer anpassat, det får vi klura på!

Ja, den där tungapporten är ju lite märkligt upplagd efter vikt och ras.. Ex.vis ska en chihuahua enligt tabellen lyfta 1 kilo.. Skulle min hund lyfta samma vikt i proportion till sin vikt, så skulle det handla om 17 kilo ungefär ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: igbest
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 437
Senast: Lady_S
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 306
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 605
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2024
  • Valp 2025